hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjording og araber - blanding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjording og araber - blanding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Wichtoria

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  23:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så hva skjer om man begår dette lovbruddet? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  00:20:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om loven ikke har fått så store konsekvenser enda, så står det altså at man kan bli bøtelagt for å drive uorganisert avl. Det har i det siste vært uttalt at man burde begynne å gjøre dette også, for å få folk til å slutte med dette.

OG - neste punkt - en eier av araberhingst har IKKE lov til å ta imot fjordinghopper. Enhver eier av araberhingst har plikt til å nekte enhver hoppe av raser den ikke har lov til å bedekke.

Så HVIS du finner en eier av araberhingst som sier segt villig til å bedekke din hoppe, bør du si til vedkommende at det faktisk ikke er lov.

Det finnes idag flere flotte og fyrrige fjordhingster som er godkjent for avl. Bruk disse.

Regner da med at din hoppe er behørig registrert og står i Stamboka. Er hun utstilt? Har hun en premie? Hvis ikke, bør du stille henne ut før du begynner å tenke på føll. Så må du også sjekke hennes stamme i forhold til hingsten.
Hvis ikke, bør hun ikke avles på.

De fleste argumenter mot useriøs av er nevnt i mange innlegg tidligere.

Det er ikke "bare å sette føll på" en hoppe. Avl er en seriøs sak.

Har selv sett flere fjording/araber-blandinger.
Noen er "superhester" med godt lynne, fin kropp og helt flotte til alt mulig av bruk, men så har jeg også sett noen som er sure, late, sta, hyper-nervøse og klumpete.
Man vet aldri hva man får....

Håper du tar imot velmente råd.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 01/06/2006 :  01:22:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mente det ikke på den måten. Har veldig lyst på ny hest, men jeg er alt for glad i hesten min til å selge henne, vil heller sette føll på henne.
Har hatt henne i fem og et halvt år. Og jeg fikk henne da jeg var 10 år og alt for ung til å håndtere en hest med temperemang.
DERFOR vil jeg bedekke henne med en araberhingst. Hun er alt for meg og jeg klarer ikke å selge henne.
Vet ikke om du fikk annet syn på det, men det var hvertfall mitt syn på saken.

Opprinnelig postet av wwkaja

Hvis du har råd til å bedekke hesten du ikke kan selge, og beholde føllet, så forsatår jeg ikke hvorfor du ikke kan kjøpe deg en til hest istedet for å lage en ulovlig blanding? Hva om føllet du får blir en lat hest som får det dårlig fra begge?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
så vil jeg nevne det det vil koste å fore på en fjordingaraber føll i 4 år før du kan bruke denne mixen til ridehest, dyrlege omkostninger, smed og oppstalling og ikke minst trening og innridning av denne som slettes ikke alltid blir som du vil ha det til. Du er 15 år kan jeg forstå. Det forklarer kanskje din litt naive holdning til avl, om noen år vil du kanskje se litt mer seriøst på det og forstå hvorfor (slike som jeg) blir flaue på andres vegne når de driver med slikt..

Da er det vel bedre å spare litt sammen til den hesten du egentlig ønsker deg, og du kan helt sikkert finne en blakk hest med ål og tynn hengeman, lite hode og klumpete bein med et teperament og stedighet andre løper langt vekk fra.. Denne hesten finner du, ikke prøv å bake den selv, det blir bare dumt..
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Da er det vel bedre å spare litt sammen til den hesten du egentlig ønsker deg, og du kan helt sikkert finne en blakk hest med ål og tynn hengeman, lite hode og klumpete bein med et teperament og stedighet andre løper langt vekk fra.. Denne hesten finner du, ikke prøv å bake den selv, det blir bare dumt..

Opprinnelig postet av Lopke

Å hjelpe meg... tårene triller... ai ai ai... hvor tar du det fra? Ser deg for meg oppå en slik med den nydelige helchapsen, om du husker?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  02:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lopke

Å hjelpe meg... tårene triller... ai ai ai... hvor tar du det fra? Ser deg for meg oppå en slik med den nydelige helchapsen, om du husker?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Glemmer ikke helchapsen og husk bling bling barbie pannebåndet og da..
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  08:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å være ærlig glemte jeg helt at det ikke var lov da jeg kom på tanken i går. Jeg skjønner at det er idiotisk å bryte lov, så jeg har vel ikke tenkt å gå videre. Kandidat er i såfall araberhingsten på stallen vår, som allerede nesten fikk gjort Sara drektig i vinter, da hun løp opp til han. Men jeg har sett på fjordinghingster.
Jeg tar avl seriøst, jeg har hatt hu i fem år og tenkt på føll tre av disse årene, så det var ikke bare noe som sa "pang".
Men slapp av, skal ikke gjøre noe med saken videre. :)

Er det ingen raser som er lov å blande i det hele tatt?
Kan noen som vet mye om avl av hest skrive litt om det?
Finnes det lovlige blandinger?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  09:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen er en rase det ikke er tillatt å krysse med noe som helst.
Du kan jo ta en titt på http://www.nhest.no/index_splash_ie.html
her er det nyttig informasjon om rasestandarder,avlsmål o.l.

Ellers er det besvart til det kjedsommelige ang ulovlig avl på Hest.nos sider,ekspertpanelet ang avl,så der finner du nok enda mer info.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  11:01:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er sikkert fine hester, men jeg har ikke noe sansen for slik useriøs avl. At det skjer så mye "ulykker" synes jeg også er merkelig. Har ikke folk orden på hingstene sine?

Opprinnelig postet av maane

Uansett hvor lite styr man har på hingstene sine, og hvor fort gjort det er å få seg et lite uhell....det er noe som heter abort i hesteverden også. SKal ikke mer enn en sprøyte til...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  11:39:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tindreting var et uhell, selv om hun er renraset islending. Av og til er det vanskelig å holde styr på blødende stalljentehjerter ;-) Gå til toppen av siden

Stall-Mykstu

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  14:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en blanding av fjording og appaloosa

Månestråle er en trivelig raring med masse vilje, flotte bevegelser og er utrolig lettlært...

Hun er datter av en uregistrert hoppe og en hingst som skulle bli vallak etter endt hoppesessong. Vet at det ikke er "lov", og gjorde det bare for gøy!

Frøydis
Redigert av - Stall-Mykstu den 01/06/2006 14:34:13 Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  16:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tindreting var et uhell, selv om hun er renraset islending. Av og til er det vanskelig å holde styr på blødende stalljentehjerter ;-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Hehe! Heldigvis var det nå riktig rase, og resultatet var jo bedårende. :) Huff og huff om det hadde vært en fjording som hadde vært på ferde.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe! Heldigvis var det nå riktig rase, og resultatet var jo bedårende. :) Huff og huff om det hadde vært en fjording som hadde vært på ferde.

Opprinnelig postet av maane

Jeg pleier ikke å si sånt om hester/dyr generelt, men blandinger mellom isis x fjording og for den del fjording x døl, de er seriøst mindre pene. Som i veldig stygge. :-/
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  03:08:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har en blanding av fjording og appaloosa

Månestråle er en trivelig raring med masse vilje, flotte bevegelser og er utrolig lettlært...

Hun er datter av en uregistrert hoppe og en hingst som skulle bli vallak etter endt hoppesessong. Vet at det ikke er "lov", og gjorde det bare for gøy!

Opprinnelig postet av Nordre Mykstu Gård

vet at det ikke er lov, og gjorde det bare for gøy???
det er det desidert dummeste utsagnet jeg har hørt i dag!!
jeg blir sjokkert over denne holdningen til ulovlig avl!
Man avler jo ikke bare "på gøy"! å sette føll på en hoppe bør være en veloverveid avgjørelse, og lover er der for en grunn, og bør følges.
hvorfor kunne du ikke bruke en fjordings hingst på hoppa di da? var det ikke gøy nok?
jeg skjønner at uhell kan skje, men å bevist blande raser uten å bry seg om det er lovlig eller ikke, og på toppen av det hele begrunne det med "at du gjorde det bare for gøy" blir enormt useriøst og alt for dumt i mine øyne!
hva tror du hadde skjedd om alle blandet raser i hytt og pine "bare på gøy"?
man ville fått mye rart, "utvannede" raser, overflod av hester på markedet, og feil/sykdommer/skader ville florert.
ta en titt på hundeavlen, der er det nettopp dette som har skjedd, og mange hunder har skavanker som gjør at de er lettere disponert for skader og sykdommer...

før du krysset rasene, siden det tydligvis var en bevist handling, sjekket du da ut rasenes anatomi, og hvordan disse ville passe sammen?
sjekket du at begge hestene ikke hadde sykdommer/skavanker eller andre medfødte defekter?

f.eks, om man hadde krysset en lett, edel hest med "spinkel" benbygning som har en medfødt svakhet i beina, med en tung hest, med massiv benbygning...?
og plutselig sitter man der med en middelstung blanding med medfødt svakhet i bena... hva kan skje etterhvert da...? jo, belastningskader... hvem taper mest på det? joda, det er hesten det.

sukk... blir oppgitt...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig.. å gjøre noe for gøy? flett hesten eller gi den elvis frisyre.. man setter ikke liv til verden for gøy uten å tenke over konsekvensene.. avl er/burde være en seriøs ting hvor gøy kommer inn i bildet når man har fått et flott avkom man kan være stolt av.. Men det forutsetter litt kjennskap til raser, anatomi og avl.

ble litt oppgitt jeg og.. virker som mange tar lett på slike ting.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.