hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ung forytter/hestepasser...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Ung forytter/hestepasser...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  13:59:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha forytter og jeg må si nei til alle de yngste, uansett hvor flinke de er og hvor snill ponni jeg har. Det kan ALLTID skje et eller annet så hvis ikke foreldrene er med å passer på enten de kan hest eller ikke så funker det bare ikke. Så for meg må de helst være 14 og voksne for alderen ellers må jeg bruke så lang tid på og følge med på dem selv at jeg heller kunne ridd ponnisen selv!
Men dere unge, hvorfor ikke prøve dere som hestepassere først og etterhvert får dere kanskje mer tillit og kan ri litt også. Hvorfor må så mange av dere være verdensmestere og klare alt og skulle ha hest på helfor omtrent med en gang? Akkurat det frustrerer meg litt.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  16:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke ha ung forytter på hestene mine. Det er mye pga de er ganskje varme i hodet og da kan jeg ikke sette hvem som helst oppå de. Nå har jeg en jente på 21 som rir de på tur og det funker suupert for oss. Hun har masse erfaring og kan masse om hest. Hun lar også hestene mine gå foran henne og det er også veldig viktig for meg og mamma. Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  22:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 15 år, og har egen hest. galt? mulig det. men jeg har veldig mage mennesker som jeg kan spørre om råd og tips. en søstrer som jeg fikk hesten av (overtok han gradvis, og fikk ham i år.), flere erfarene trav-folk i stallen, mange naboer med egene hester og venninner som kan mye, både like gamle som meg og eldre.

jeg fikk min første halvför hest som 9 åring, og lærte utrolig mye da. eieren av hesten fulgte med eg, og lærte meg veldig mye om både ridning og hestestell. jeg var aldri alene med hesten, jeg hadde enten søstrene mine, faren min eller hestens eier med meg.

etter det begynte jeg å ri hesten til søstreren min. en kaldblodstraver. det er han jeg har fått nå. det var noe helt annet enn en ponni, så jeg fikk mange utfordringer. da var jeg rundt 11-12 år gammel. siden jeg lærte mye om det å ri travhest ved å ri han, fikk jeg tilbud om å trene en hingst på fire år, da jeg var 13. jeg red mye på tur, og fikk noen utfordringer, men vokste mye på de utfordringene. eieren var mye med meg, og så til at alt gikk bra, spessielt i starten. jeg red sjeldent alene.

i fjor begynte jeg med en utrenet tre-åring. han kunne ikke folksskikk, men etter mye hardt arbeid er han nå en veloppdragen hest som er fin å ri på, både på tur og bane. ja, jeg red ham inn selv. med hjelp fra erfarene folk.

jeg er kanskje ung, men ved hjelp av eldre folk er ikke slike ting noe problem. så lenge man er forsiktig og veit at det er et stort dyr man har med å gjøre. jeg har ridd i 8-9 år nå..

jeg ville nok ikke hatt en hestepasser som er yngre enn meg selv. jeg har sett hvor galt det kan gå. jeg har nemlig ikke tid til å trene opp en hestepasser. da kan jeg like godt trene hesten min selv. det gjør jeg også.
ei jente på 12 år skulle børste hesten min er gang. det var før jeg fikk ham. hun bandt ham til ei vogn, som sto med seteryggen på bakken og skåkene rett opp i luften. hesten vår skvatt av noe, og fikk vogna i hodet.
sånne ting kan skje når man lar en uerfaren jente få stulle og stelle med hesten på egenhånd. hun mente det ikke nei, men hesten kunne blitt skadet. dessuten tror jeg veldig mange "små-jenter" kun tenker på galopp og full-fart ridning hele tiden! jeg har møtt noen 10 åringer på tur. o-hei-a-det-går. både inni skogen, og ned bakker.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  22:34:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan ikke ha ung forytter på hestene mine. Det er mye pga de er ganskje varme i hodet og da kan jeg ikke sette hvem som helst oppå de. Nå har jeg en jente på 21 som rir de på tur og det funker suupert for oss. Hun har masse erfaring og kan masse om hest. Hun lar også hestene mine gå foran henne og det er også veldig viktig for meg og mamma.

Opprinnelig postet av jossa

når ble josephine flertall? jaja.. (OT, I know)

jeg synes fortsatt, som sagt før, at det kommer an på personen. som deg, kleppan best, synes jeg ikke er uforsvarlig - har man erfarne hestefolk rundt seg, er det greit. veldig stor forskjell på 12-13-åringer, eller egentlig alle tenåringer. mange i klassen min ville jeg aldri satt oppå hesten min, selv om de kunne ri godt - enkelt og greit fordi de ikke er voksne nok mentalt. derimot kjenner jeg flere yngre som er supre forryttere. dessuten er det viktig å se an hesten.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  02:07:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Om jeg skulle ha satt en ung rytter på min hest, skulle det ha vært en jeg kjenner godt. Jeg syns det også har litt med ansvar å gjøre. Hvis noe skjer, er det lite kult å ha foreldre på nakken.

Men selvsagt heller en ung, flink og lærevillig rytter framfor en eldre "stolt" alt-viter som har takler alt.

Men uansett når man er eldre, blir man litt flinkere til å se konsekvenser av det man gjør enn når man er ung. Samtidig vil man kunne være bedre til å planlegge. Jeg syns det aller viktigste er å finne en person som er villig til å følge min plan og mine mål med hesten.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  14:38:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding

Jeg er 13 år nå.
mamma hadde hest på for da jeg var lita.
fikk sitte på den nesten hver dag. da jeg var 5 år var jeg med på rideleir for første gang.
da jeg var 6, flytta vi ut på lande.
da gikk jeg på ridetimer.
- først dressur timer
- så kombi (sprang og dressur)
- så sprang timer
da rei jeg masse forskjellige hester, ei som var litt heit, to som var en smule treige og ei som hadde rare hopp.

da fikk vi hest på for igjen=)
hun hadde vi på for 2 år i strekk. mamma (dressur rytter) visete meg ting og trix=)
så fikk hun føll.
hun var borte i ett lite år, før vi fikke henne igjen.
da føllet hennes var 3 tok vi med han hit.
trente oppførselen på han=)
da han var 4, begynnte JEG med innridninga. da var jeg den sommeren (i fjor) ble jeg 12 år.
nå er han fem, og jeg 13. Juffe er godt innridd, og det gikk kjempe bra under innridningen.

i fjor hadde jeg tre hester på for.

-Herkula - stressa! STRESSA deluxe. Varm i hodet.
-Bleikur - konkurransehest, fiine gangarter, rolig ponni=)
-Vena - hobbyhest, fine gangarter og veldig villig. vannvittig flink i dressur.
(først hade jeg Herkula og Vena, så hadde jeg Herkula og Bleikur)
alle red jeg ca. hver dag.
ikkeno problem å ri dem=)

Herkula skal jeg ha på for igjen, hun likte jeg kjempe godt<3
skal kanskje være forrytter til nabohesten, Karamell (se vip: http://vip.hestemarked.no/vip.asp?ID=14075 ) (gul kaldblods)
tidligere skolehest, rolig snill og herlig=)

maaaange på min alder som er flinke, og erfarene=)

(edit: skrivefeil)

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 05/09/2006 14:42:32 Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  19:31:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det burde gå på alderen. Noen hesteeiere kan jo velge å ikke svare en jente på 13 år hvis h*n har sendt inn at H*n har lyst å være forrytter, fordi det også er en 17 år gammel person som også har sendt inn.

Jeg synes også det, at man *høres* mer ansvarlig og erfaren ut når man sender inn at man er 17 år og kan endel om hester, enn at man skriver at man er 13 år, og kan mye om hester.

Det er bare sånn det blir. Men det kommer jo veldig ann på hvor lenge man har ridd.
Det blir jo helt galt å ansette en person som er 17 år, og ridd i 2 år, enn en 14 år gammel person som har ridd i 5 år.

Gå til toppen av siden

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  21:13:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri hatt en forrytter som var yngre enn 14/15 på min hest, en av grunnene er fordi han er ung. En annen grunn er frodi han tester ut nye ryttere veldig mye, så hvis man ikke er streng nok så går det ikke så bra for å si det slik. Mener ikke at en 13 åring ikke kan være streng, men er kanskje ikke sterk nok og derfor tyr til andre, ikke fullt så fine, metoder når hesten min tuller og tøyser... En som er 12 år har nok kanskje heller ikke såå mye erfaring. Men så er det jo det at jeg dreiv jo også å humpet rundt på hester i skogen når jeg var 11-13 år.. Vet ikke alltid om jeg var den mest erfarne heller, men jeg gjorde som eiern til hesten sa i hvert fall.

Har nå en hestepasser på 11 år, først var jeg litt skeptisk til det. Men denne jenta er en ordentlig jente. Hun trives rundt med hester, hun er ikke redd for å ta tak i hesten når han bare tuller å tøyser, men riktig nok rir jo ikke hun. Men hun er også et bevis på at unge kan være ansvarsfulle, for hun kan når som helst passe hesten min en dag. Og jeg kommer da ikke til å være redd for at han ikke skulle ha det bra!

Asterix<3 Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 07/12/2006 :  18:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
som evav sa: jeg ville heller overlatt hesten min til en ansvarsfull 12åring enn en uansvarlig 18åring. i stallen hjemme har vi uansett en regel som sier at ingen under 16år får ri på tur alene. vi har flere forryttere under 16, og vet at disse er flinke nok, men en regel er en regel=)

Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  18:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes ikke alder har så mye å si så lenge man har riktig med erfaring. Men det sprørs jo litt hva slaks hester man har med å gjøre også da. Ta F.eks en 13åring da, som skulle hatt ansvaret for en stor og sterk kaldblods eller noe i den duren, de er kanskje ikke "sterke" nok til å takle en slik hest som en 20åring er.... Det er min mening da...

Mange hesteiere dømmer kanskje den unge rytteren på alderen uten å faktisk sjekke ut av hva hun/han kan, og kan takle.... Eller er jeg helt på villspor?
Gå til toppen av siden

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  22:13:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Hva er viktigst? Alder eller erfaring? ERFARING! Jeg er 14 år.
Jeg har masse erfaring selv om jeg er ung. Jeg har ridd mange år på rideskole hvor jeg har lært mer enn det grunnlegende i dressur, men ikke mer, jeg har vært hestepasser på 5 hester gjennom årene, alle med forskjellige størrelser og personlighet, noen "flueredde og spreke", andre rolige, noen bukkende og en som var en tideligere skolehest som var dritt lei av barn. Jeg sier ikke at jeg ikke har noe igjen å lære for det her jeg, men det har alle.

Jag har en 5åring som har eller hadde en uvane med å stikke når jeg fikk han, nå er han blitt veldig fin og har kapasitet innen dressur og sprang. Mange som sikkert er i mot at en 14åring har en ponni på 5, men jeg hadde vært for ung hvordan kunne da han ha utviklet seg så mye i posetiv retnign da?

Men jeg er enig at det er mange useriøse unge ryttere her i landet.

If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P: Gå til toppen av siden

Kattepusekatt

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  05:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, her kommer et svar fra "de gamle".
Synes det er flott jeg med de på 13 år som er flinke forryttere. Jeg var også en sånn en gang.
Liker også at jentene er villige til mere enn det å sitte på en hest.
Men det jeg vil fram til er at uansett erfaring, bør alle under 18 ha en voksen som står som hovedansvarlig.
Dere som har forverter, har dere forsikret forverten?
Dere bør forsikre dere om at det er i orden fra foreldrenes side. Skjer det noe, som er ille nok., er det værre uten forsikring, noe jeg tipper 13åringer ikke har ordnet selv.
Jeg har barn selv, og jeg vet at de flest er dødsforsikret, ikke skadeforsikret. Da står hesteeier ansvarlig.
Bare et tips. Sjekk www.if.no
Mvh Silje
Gå til toppen av siden

Veera

» VIP

Skrevet - 27/01/2007 :  12:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heii ;) Ja, jeg er da 13 år selv. Jeg tror på det at om man har nok erfaring spiller ikke alderen så mye rolle. En ansvarlig 12 åring er nok bedre å overlate hesten sin til en noen over 18 som er uansvarlige. Jeg har ridd i 6 år, og skal begynne med ridelæreren min sin ponni på fôr to ganger i uken. Hun rir jeg fremdeles for en gang i uken, så hun har ett gpdt forhold til meg og vet mye om meg x]
-veera
Gå til toppen av siden

maria_elliott

» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  23:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt ærlig så ville jeg ikke hatt en 14 år gammel fôrvert pga at jeg har 2 søsken på 14 selv, og husker selv hordan jeg var da jeg var 14. Det har også noe med ansvar å gjøre. Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  13:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig forskjellig fra person til person da, for jeg var 11 år når jeg ble hestepasser og forrytter og jeg fikk min første ponni da jeg var 12(er 14 i april) og jeg startet ikke å ri før jeg var 8år og ponnien jeg kjøpte klarte ikke å gå pga. forfangenhet(nov. 2005) men nå går han 1m bane og La dressur og det tror jeg ikke at han hadde gjort hvis jeg ikke hadde tatt ansvar for han... Så det er ikke alltid alderen eller års erfaringen som har såå mye å si må også si at jeg lærte veldig mye det året jeg hadde for ponni og det et og et halvt året jeg var hestepasser

Teksten ble litt klomsette skrevet men håper ikke det gjør noe..

- Maiken
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.