hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ung forytter/hestepasser...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Ung forytter/hestepasser...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

rusket

Skrevet - 03/02/2007 :  23:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det har med modenhet å gjøre. Jeg vet om flere "fjortisser" jeg ikke ville nølt et sekund med å ha som forvært for tullingen min.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  23:44:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke man skal dømme etter alderen!
Jeg er selv 14 år å har egen hest. Hun har vært ponnitraver og ser sine egne spøkelser, ho er redd i vind, og litt mørkeredd har jeg funne ut, og ho kan plutselig hive seg rundt når vi e ute å rir. Og ho kan stresa ganske masse... Er en meget arti hest å ri
Men jeg har ingen problem med å takle henne
Har sedd 16-18 åringer som ikke takler ho, så det blir helt feil å se på alderen syns jeg!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/02/2007 :  23:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel og bra Marita, men husk at det å være forvært ikke bare dreier seg om hvor flink man er til å ri. Jeg gir blanke i hva slags nivå forrytteren min er på, det er alt det andre som er viktigst for meg.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  07:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha vært veldig forsiktig med å sette bort min hest til så unge mennesker. Flere grunner til det. Uansett hvor mange år man har ridd og hvor ansvarsfull man er så mangler man endel "livserfaring". Det er ikke alle eldre som har dette heller, men de har hvertfall en større forutsetning for det. En annen ting er at man bla ikke har så god trafikk forståelse, man ser kanskje ikke så lett hele konsekvensen av det man gjør osv.
Det er mange ting unge mennesker ikke har mulighet for å rett og slett forstå.(Veldig vanskelig å forklare dette her altså, prøv å les litt med "open mind") Det er en grunn til at man som ung bor hjemme sammen med foresatte og ikke bor for seg selv f.eks.
Men jeg sier ikke at unge mennesker ikke kan være gode forverter. Mange er det og oftest så går det bra. Man må se ann hesten man setter bort. Som eier har man ansvar for det som skjer med forverten når h*n rir din hest. Om det skjer en alvorlig skade er ikke dette spes morsomt, og spes ikke når denne personen er ung.
Om jeg hadde satt bort min hest til unge så hadde det vært et krav at de aldri skulle ri på tur alene, helst holde seg unna trafikert vei, og ri mest for instuksjon av dyktig instruktør. De måtte ha vært hestepassere en periode først slik at jeg kunne føle meg trygg på at hest og rytter passet sammen osv. Og jeg hadde krevd en samtale med foreldre.
Jeg hadde vært ganske så nøye uansett alder på rytter, men det krever en helt annen oppfølging når forrytteren er ung enn når forrytteren er litt eldre.
Det har litt med modningen som skjer mellom 13-20 år. Det er en brytningsfase for mange og det er nok derfor mange er litt kritiske for å ha forryttere i den alderen.Det skjer mye forandringer for alle som er i den alderen.
Men hadde jeg hatt en god og trygg hest så hadde det ikke vært noe spesielt stort problem med unge forryttere, men jeg hadde fulgt de opp uansett. For både hest og rytter sin del.
Hisser sikkert på meg endel,men er om å gjøre det som er best for både meg, hest og forrytter, slik at det blir minst mulig misforståelser osv.. Hesten min er det kjæreste jeg har og hennes trivsel kommer forran alt.For meg er det super viktig at hun omgås riktig folk og det trur jeg mange mener om sin egen hest. Riktige folk finner man i alle aldre, men som sagt- unge krever en annen oppfølging enn eldre gjør...
Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  17:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig i poenget med trafikkforståelse og unge mennesker. Trafikksituasjoner er ofte det farligste når det gjelder hest! Og når det gjelder trafikksituasjoner blir man flinkere til å tolke de jo mer man har kjørt og ridd ute i trafikken. Men, jeg synes allikevel man skal se an erfaring og personlighet også. Jeg selv var en veldig ansvarsbevisst forrytter som fjorten-åring. Men, jeg var også godt "oppdratt", hadde en megaflink ridelærer som jeg beundrer den dag i dag. (Betyr ikke at jeg har gjort dumme ting, for alle gjør feil.) Jeg ser etter en forrytter nå på min hoppe og med det lille miljøet som er her på øya kan jeg rett og slett ikke være for kresen. Det viktigste for meg er at forrytter følger mine anbefalinger og anvisninger og tar godt vare på frøkna!
-Nysgjerrighet er kunnskapens mor- Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.