hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ung forytter/hestepasser...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Ung forytter/hestepasser...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Flokus

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo eldre noen blir, jo større kapasitet har hjernen til å forstå.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  20:16:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt i tidligere lignende debatter.. Om jeg da f.eks hadde eid Jivi, så hadde jeg aldri satt en 14år gammel jente oppå henne.. Det er fordi at hun er veldig stor, sterk, sta og egen! Kan steile, bukke, stikke.. Alle hester kan, hun gjør. Det hadde vært uansvarlig av meg å sette en 14 år gammel(eller yngre) jente oppå ryggen hennes. Men, så hadd jeg heller ikke tatt en på min egen alder eller eldre om den personen ikke kunne ri skikkelig, eller ikke var helt trygg på hesten. Denne hesten merker det. Husker de første gangene jeg ridde henne.. Aldri vært så redd jeg:P Det siste ble litt OT, men men.. Det kommer egentlig ikke an på alderen, men erfaringen, det er jeg enig med. MEN! Om hesten er en gigastor bulldoser av en hest, så hadde d vært uansvarlig å sette en ganske så ung jente/gutt oppå den, ettersom at h*n mest sannsynlig ikke hadde hatt krefter til å holde igjen hesten om den la ut.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Hesteelsker2

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  20:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja jeg er ung...
Å jeg ville aldri ha tatt inn hester for innridning og innkjøring enda!
Men jeg har kanskje drevet med hest, lengere enn visse andre, som kanskje er eldre!
Har drevet på i 12 år nå :P

Opprinnelig postet av .::[(Hanne)]::.

Men erfaring teller ikke når du er fra 4-7år. Da lærer du vel kanskje ikke så mye. Bare å sitte oppe på hesten å kose deg...Ikke vet jeg.
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 20/06/2006 :  07:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de fleste... Har jobbet med nervøse, stressa, rolige, gira og heite hester liksom

Hester som steiler ? Steiler og bukker ?
Eller hester som gjør ALT for å motarbeide deg ?

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

_Frizzie-Jenta_

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  15:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jo også en fòrhest og jeg er 14(snart 15 da) og eieren til hesten sier hun er veldig fornøyd med meg siden hun vet jeg tar meg av hesten bra og klarer og ri den og være bestemt mde hun. Så det er jo ikke alltid det kommre ann på alderen. Det er mange flinke som er unge. Man kan jo ikke gå for mye etter alderen. Men folk særlig under 13 blir litt for ungt syns jeg selv da selv om jeg ikke er mer en 14 selv. For jeg var borti en 12 åring som hadde ridd i 6år og hun var for liten og hadde ikke muskler til den hesten hun hadde. Men det finnes mange flinke på 13-14 års alderen. Så alle: Stå på!! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  19:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei:P Skjønner endel frustrasjon fra de rundt 14 som har vært borti hesteeiere som foretrekker alder fremfor erfarenhet og slikt
Da jeg fikk meg forhest, rett før jeg fylte 13, syntes jeg selv at jeg var kjempeflink med å ri. Men jeg var ikke det. Altså teknisk gjorde jeg det meste riktig. Men når du er så ung så tenker man ikke fremover og konsekvensene av hvordan man korrigerer en hest og slik.
Men må si at etter jeg fikk forhest forbedret jeg meg masse! Etter mange privattimer ( i både sprang og dressur), rideleir, bytte av hest og havnet opp i situasjoner fant jeg på en måte ut bedre måter å takle ting på og fikk mer bevissthet over hva jeg gjorde. Når man er yngre så "bare rir man". Ofte noe man tenker over seinere.

Det handler om å gjøre riktige ting, til riktig tid.
Jeg fikk hesten min når jeg var 14 i mai i fjor.
skulle ha spranghest (hoppet da 130-140 på trening, og LA nivå)
Jeg endte opp med en 4 år gammel fremtidig dressurhest.
Mange ble sjokket over valget. Men jeg tror jeg har gjort et riktig valg.
Han er 5 og jeg er 5 nå. Det går strålende og har fått masse hjelp og råd av fantastiske mennesker.
Når jeg tenker tilbake på hvordan det gikk det første halvåret er jeg ikke så stolt av det. For meg var det en helomvending fra en 13 år gammel mesterlærehest til en 4 år gammel vallak som klarer å gå litt på tøylen og nesten fatte galopp med en gang..

Jeg tror at det viktigste er å suge til seg alt man lærer, lese artikler og clinics. Tenke etter hver time og hver situasjon, Hva bør man gjøre neste gang? Og lære av det man gjør, tenke over hvorfor man gjør det.

Var i Danmark og trente for Mads Larsen der nede ( hesten står der over sommeren) Jeg fikk høre at om to års tid kunne jeg starte i de større klassene om det gikk like bra som nå. Fikk også tilbud om å jobbe der i ett år etter 10ne.
Det er ikke aktuellt ettersom jeg vil søke på skoel med hest i Sverige. Men bare å få høre det gjorde at jeg visste at dette gikk rett vei!

Så ikke gå etter de unge flotte hestene når dere skal ha hest på for. Men finn en trygg en som allerede er ridd til så den vet at den gjør ting riktig.
Lytt til eieren ikke minst! Hesten er det kjæreste de har.
Jeg tror en 14 åring kan ri en hest bra og være myk i hånden. Men ikke vik unna hjelp og råd;)
Og jeg tror det er opp til eieren å vurdere hva slags behov hesten har for rytter.

( Litt mere ridningsrelatert, men det er viktig det og)
stå på allihopa sier jeg

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  15:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
jeg er veldig enig med mange av dere. Jeg syntes selv det var urettferdig at jeg ikke fikk ha hest på for av min ridelærer oppgjennom mange år når jeg bare var 12 og det var fordi jeg var yngst og alle andre fikk lov. Jeg syntes jeg hadde masse erfaring og ville takle skritt, trav og ekle situasjoner bra. Det tok ikke lang tid før jeg fikk viljen min, og tok det med ro. og når jeg ebgynte i 8 klasse hadde jeg første hest på helfor sammen med ei venninde.! Men det er stor forskjell på folk som har ridd 6 år på bare timer og på bane enn folk som har holdt på med hest i 6 år. Venninden min hadde ridd i 4 år og det samme hadde jeg, forskjellen var at jeg jobbet i stallen, hentet hester fra beitet, salte opp, salte av gjorde dem klare for turridning møkka, foret når eieren ikke kunne, mens vennina mi hadde kommet på time med hest klar. Hun hadde kanskje mer kunnskap om hvor lang avstand det skulle være mellom cavalettene og hva økt trav var. men når det kom til ansvar og visdom var det stor forskjell.
Jeg har selv ridetimer med ei jente som fyller tolv, og jeg håper at hun etterhvert kan være såpass trygg at hun kan hente hesten selv sale på og møte meg på ridebanen som ligger litt borti veien. Jeg tror det er veldig viktig at eieren til hesten man har på for følger med og hjelper til. og ikke blir " redde" om forrytteren spør om spørsmål og lurer på ting. Jo mer forrytteren kan lære av deg, jo bedre blir jo resultatet av din hest for den får jo samme type behandlingen :)

sooove ja takk Gå til toppen av siden

Wintherpijah

» VIP

Skrevet - 02/07/2006 :  23:07:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det skal være så aldresbestemt bestandig. Jeg er snart 17 år, men ei vennine av meg har nettopp fylt tretten og jeg kan vel godt si at hun rir mye bedre enn meg. Hun har vært borti mange ponnier og siden hun verken er lang eller tung har hun også hjulpet til å få skikk på mange av shetlandsponniene i rideskolen(det er ingen enkel jobb).
Hun er nå fôrrytter for en 8 år gammel ponni, og hun har i stor grad vært med på å trene ham. Har kanskje en del med å gjøre at eieren(hun som "eier" han) er kun 8 år også.
Hun har gjort en veldig bra jobb med han og er på utkikk etter egen ponni nå. Hun kan kanskje ikke alt om sykdommer ol. Hun spør alltid om det er noe hun er usikker på. jeg synes det er viktigere å ha en fôrvert som takler hesten i de fleste situasjoner, som er litt yngre og som spør om man er usikker, enn å ha en eldre fôrvert om teoretisk kan mye, men ikke har mye erfaring med å takle hesten.
Vil bare ønske alle unge forryttere lykke til. Alder er ikke alltid viktigst, så lenge man kan få hjelp fra andre om man ikke takler situasjonen selv.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  17:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i at man må se an erfaring og personlighet framfor alder. Og ikke minst har det jo endel å si hvilken hest det er! Jeg begynte som forrytter da jeg var 13, på en nordlandshest som har stødig og nærmest skuddsikker, men kunne være sta, og prøve seg litt. Med andre ord, jeg var trygg på tur på ham, men noe knall og fall ble det da som seg hør og bør, og jeg lærte da også en god del etterhvert! Men å sette meg opp på en diger stressa hurtigtog-traver da, ville vært galskap! Jeg "steg i gradene" etterhvert, og red så kaldblods i noen år, så en varmblodstraver, og da jeg var 18 ble jeg forrytter for den hesten jeg nå eier(varmblodstraver det også). Han var MILDT sagt en god håndfull å hanskes med, men det gikk fint, fordi jeg hadde fått endel erfaring med mer og mindre vanskelige hester fra før av, og det at jeg hadde ridd hester som var litt å stri med, gjorde jo også at jeg var ganske tøff og ikke ga meg så lett! Og jeg er veldig glad for at jeg hadde den erfaringen såpass tidlig som jeg hadde, for dersom jeg skulle begynt med den hesten NÅ, når alderens feighet så smått har begynt å komme sigende, da må jeg ærlig innrømme at da hadde det kanskje blitt med den første prøveturen...

Den samme hesten red min søster på tur da hun var 12, fordi hun red bra, og var stor for alderen og sterk nok til å hanskes med ham. Men en liten og svak, mindre erfaren person ville IKKE ha fått lov å ri den hesten på tur, om vedkommende var aldri så gammel...

Jeg har nå en hestepasser til denne hesten som blir 14 år i år, og har passet ham i over et år nå. Hun er liten og lett, og er nok ikke sterk nok til å greie med ham dersom han hisser seg opp på tur, derfor får hun for sin egen sikkerhet ikke lov å ri ham på tur alene. Han er snill som et lam å håndtere fra bakken og å ri på bane, så det gjør hun uten problemer. Og hun er flink og ansvarlig som bare det, og jeg kan stole 100% på henne, så jeg hadde uten tvil valgt henne fremfor en uansvarlig person på 30 år.

Så har man en forrytter som er ansvarlig og til å stole på, ser jeg ikke meningen i å måtte ha en bestemt aldersgrense. Men hesteeieren MÅ også vise ansvar, og sette grenser!! Har sett endel som har satt en helt uerfaren person opp på hester som de ikke hadde MULIGHET til å hanskes med, og sagt at "Nei, denne hesten er så snill atte...IKKE nor problem!" og så har det ikke gått særlig bra.. Og DET må jeg si gjør meg littegrann forbanna...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:54:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
et sted må jo de unge begynne også! men man ser jo an hesten - hvis man har en krevende hest, må man ta ansvar og si nei hvis det ikke funker når de prøver den. men det er så forskjell på 13-14-åringer - man burde møte dem og se dem ri osv før man dømmer, mener jeg. En venninne av meg som er 13, skal passe Lukas litt i ferien - og hun takler ham mye bedre enn mange andre.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  10:28:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!!
Er det rart at jenter (spesielt) i 13.14 års alderen oppfører seg som verdensmestre? ka anna måte har dei for å få ri??? Er selv snart 14, og er utrolig takknemlig for ansvaret eg har fått for hestene eg ofte passet på. hele helgene, morgen og kveld, ridning og møkking. Når di ringte å spurte meg om eg kunne passe hestene di og di helgene, så var di like entusiastiske, som meg, hørtes det ut som. Eg mener faktisk at en prson under 18, ofte er mer lærevillig. MEN det er min mening, Eg veit kor mine grenser går, det er bare å minne di som dere ikkje stoler på hvor deres går.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  14:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv ble jeg forrytter som 10åring og fikk egen hest som 11åring. Dette var altfor tidlig, i og med at ingen i familien kunne hjelpe meg. MEN har da kommet godt ut av det, hatt fast instruktør osv. Og jeg tror at jeg ikke ville vært der jeg er i dag om jeg hadde fått hest senere. Tror på skjebnen også da.... ;)

Synes også at "jeg har ridd i fem år" ikke sier så mye. Har du ridd EN gang i uka i fem år (bortsett fra sommerferien), så er jo ikke det så veldig mye tilsammen.

Men, over til selve temaet. Personlig ser jeg fordeler og ulemper med ung forrytter. Vet selv hvordan jeg var som forrytter, og husker det ble en del herjing og leking i skogen. Og ordet konsekvenser var et fremmedord.... (Skjedde aldri noe da) Så i mine øyne er dette ulempen. Dette med å ikke forstå konsekvensene av ting, store som små. Fordelen (fortsatt i mine øyne...) er at man kan "forme" rytteren som en selv vil. En ung rytter som ikke kan så mye enda, har lettere for å tilpasse seg. Altså kan man man bruke litt tid på å lære opp den potensielle forrytteren til å ri slik du ønsker det. Dette vil nok være vanskeligere med en eldre rytter som allerede har utviklet sin egen ridestil....

Eller no' sånt
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:47:11  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg trur ein ansvar bevist 13/14 åring kan takla det like bra som ein uforsiktig 18 åring.
eg og ida er i 13/14 års alderen,og det bra med oss.
men eg ville ikkje hat ansvar for ein unghest,kansje på ein ridebane eller undre oppsyn.
eg vett ikkje kor dåkke har fått det fra at me 13/14 åringar trur me er så gode,viss ikkje så må eg og ida og dei fleste andre venninene mine var eit unntak.
me alle ønske og bli bedre,og me vett at me kan berre toppen av eit isfjell. men me er ikkje uforsiktige,me går sakte framover og tenker på ka som er best for hesten.og eg har sitt mange som er bedre til og ri en dei som er eldre enn seg

leite du etter for rytter ville eg brydd meg meir om kordan personen oppførte seg rundt hestar,og om ho ville det besta for hesten enn alderen,men så klart alderenspiller ein stor rolle den og

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  16:27:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Jeg syntes ikke alder skal ha noe å si så lenge personen er ansvarsbevist, flink og til å stole på. Selvsakt har det jo litt med hvordan hesten er, har du en heit hest som stikker, bukker, steiler osv setter man selvfølgelig ikke en f.eks 12åring på ryggen. En 12åring er kanskje ikke sterk nok til å takle en slik hest, ikke at man skal bruke styrke mot hesten, men en "svak(muskelmessig)" person klarer kanskje ikke å takle den... hvis dere skjønner poenget mitt hehe. Men en 12-14åring kan være like flink som en 18åring. Det har ikke så veldig mye med hvor mange år man har ridd, men hva man får ut av disse åra. En 20åring som har ridd i 10år har kanskje bare sittet på hesten og "dulla" og "lekt seg" Mens en som kanskje bare har ridd i 2-3år har tatt ridekurs i forskjellige grener osv og lært å håndtere en hest riktig...

Dette innlegget var litt langt, men håper dere forstår hva jeg mener da hehe.

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

yazh

Skrevet - 09/08/2006 :  17:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
heijo:)
jeg er 12 har holdt på med hest i ni år
jeg syns også at man burde se litt på hvor ansvarlig man er!!
jeg har lyst på hest på fôr og håper å få det snart!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.