hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - JA til skarpe bitt !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 JA til skarpe bitt !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Oslojente

Skrevet - 03/10/2003 :  19:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leser her på forumet at mange er konsekvent motstander av sterke bitt,det synes jeg er noe tull,og jeg er glad for at det finnes!
Dere skriver at hvis en hest må gå på et sterkt bitt er det noe galt med grunndressuren,og det er jeg helt enig i.Men så er spørsmålet,hvor mange hester er det som ikke feilridd og har dårlig grunndressur?Toppen 2 av 100.Jeg sier ikke med dette at 98 av 100 må gå på sterke bitt.Men at man på noen av de er nødt til å bruke spesialbitt for en periode på kanskje 3-4 uker før man kan begynne å ri hesten for svakere bitt og svakere og svakere hjelpere.
Men det styggeste jeg ser er folk som bruker de forskjellige bittene feil,og ikke engang vet hvorfor de er konstruert som de er,og hvilken innvirkning de har.Eller sitter og røsker og sliter i tøylene,eller de som henger bakover i salen og bremser for full kraft.For uerfarene ryttere er sterke bitt ingen løsning,ikke heite hester heller for den saks skyld.Da er det mye bedre for hsten å bli korigert (f.eks på pessoa,stang e.l) av en berider/rutinert rytter over en periode,for så å gå over til f.eks trinse,og få en hest som er håndterbar på det nivået rytteren befinner seg,enn å bli misshandlet i munnen pga et eieren ikke mestrer hesten.Det er faktisk et stort problem at folk kjøper pensjonerte travere,galopphester som sin første hest pga pris,enn å kjøpe seg en skikkelig læremester.
Men tilbake til sterke bitt,de er en velsignelse i rette hender pga at man da slipper å røske og rive i en hest som skal omskoleres/rettes på etter år med feilridning.Men i feil hender er de rett og slett farlig,og gjør vondt verre.Men å si at hester aldri bør gå på sterke bitt,er etter min mening misforstått "snillhet" og bygger på uerfarenhet.

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  19:26:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Godt sagt. Er veldig enig.:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  20:09:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette er litt samme type debatt som for eller mot hjelpetøyler. Jeg er enig i at stekre bitt brukt riktig på rett hest av rett rytter er ok. Samme gjelder hjelpetøyler. Saken er det at jeg i stor grad oppfatter hjelpetøyler og bitt som en "mote" og min erfaring er at de fleste ganger jeg ser sterke bitt i bruk eller hjelpetøyler, som er det feil brukt (ikke alltid, men ofte..). Og det gjør vondt verre.. Klarer man å komme unna problemet med et mildt bitt/uten hjelpetøyler (evnt snille hjelpetøyler) så er det en god løsning. Rett og slett fordi mange bitt og hjelpetøyler ikke nødvendigvis er enkle å bruke. De har selvfølgelig sin effekt om de brukes rett. Men brukes det galt går det langt verre.. Av og til kan et annet bitt eller hjelpetøyler være en midlertidig løsning før en går tilbake til "noe vanlig" igjen, men blir dette i utgangspunktet benyttet feil vil du sitte igjen med et verre problem en du i utgangspunktet hadde. Og det er jo ikke ønskerlig. På et forum hvor man ikke aner noe om den i andre enden ville iallfall aldri jeg oppfordret noen å bruke et sterkt bitt eller en "slem" hjelpetøyle. Jeg har sett stygg bruk, og det gir ingen gode resultater. Og for å være helt ærlig føler jeg meg ikke god nok til å ri med avanserte bitt eller sterke hjelpetøyløer selv, og siden jeg ser på meg selv som en person som iallfall er delvis erfaren så vil jeg aldri anbefale noen andre å gjøre det. For min del er trinsebittet et bitt jeg kjenner godt, jeg vet hvordan det fungerer, hvordan man skal bruke det, og effekten av det. Av den grunn velger jeg også å bruke trinsebitt i enhver anledning, og ser ingen hensikt med å prosjektere i andre varianter. Nå har jeg kanskje ikke ridd "de store problemhestene", men har da ridd hester som ofte ris på pessoa, som er vanskleige å ri på trinse. Men det funker jo det også.. Litt ekstra oppvarming, så får iallfall jeg også de hestene til (i dressur på banen).

En annen ting er også at jeg synes ikke man skal benytte hjelpemidler for å løse samtlige problemer. Av og til er det selvfølgelig en god løsning, dersom alt gjøre rett.. Men veldig ofte er det mye lurere å tenke gjennom hva som egentlig er årsaken til problemet, og heller ta det som utgangspunkt for å løse det. F.eks. hester som stikker på tur fordi rytter bevist hisser hesten opp ved å f.eks. galoppere de samme stedene hver gang, hisser opp hesten osv. Man kan få mer kontroll med et pessoabitt eller et annet sterkt bitt, men det er ikke bytting av bitt som vil være den lure måten å løse problemet på. Sannsynligvis er det rutinene rundt turridningen som bør justeres.

Men at proffe sprangryttere velger avanserte bitt, eller kandaren de proffe dressurrytterne varierer i sterkhet er jo en mer respektabel sak. Her har du folk som virkelig kan ri, rir hesten med de mest "usynlige bevegelsene" som finnes. Altså folk som vet hva de gjør.. Men for veldig få av oss er så proffe at vi befinner oss i denne gruppen. Jeg er garantert ikke der!

Om det er sånn at kun 2 av 100 hester er så godt grunnridd at de ikke trenger ekstra hjelpemidler (tenker da på fx sterkt bitt), så er det nok et tilsvarende forhold i antall ryttere som er tilsvarende godt grunnlært og nok erfarnte til å kunne benytte disse hjelpemidlene.

--
spoff

Redigert av spoff den 03/10/2003 20:11:13
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  20:10:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hva annet skal jeg si enn 1000 takk til deg . Godt det er flere av oss som har den oppfatningen.

Misforstått snillhet er en av hovedårsakene til at det finnes hester som er mer eller mindre farlige.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/10/2003 :  20:48:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er det vel i grunnen ikke slik at et smalt bitt, eller en stang alltid er et "slemmere" bitt enn en tykk trinse.
Sånn sett, er det vel snillere mot hesten om man finner en middelvei, der man selv ikke behøver å dra seg i hjel (og til hesten seriøst får vondt i munnen), og heller ikke har et bitt som får hesten til å bråstanse bare man tar i tøylen.

Jeg er enig i at mange ganger vil et sterkere bitt muligens løse noen problemer, men jeg er også enig med spoff i at bittskifter ikke er noe jeg anbefaler folk på et slikt forum som dette.
Rett og slett fordi det er litt mange "fjortisser" og sikkert mange folk som slett ikke er mer erfarne enn meg, og da kan det fort blir "gæli" .

Alt som brukes på riktig måte er fine hjelpemidler, være seg bitt, hjelpetøyler osv.
Det er jo derfor de finnes

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/10/2003 :  21:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har vel ikke en uhåndterbar hest noe på tur å gjøre før den har blitt korigert?Et korigeringsbitt er faktisk ikke noen brems,selv om mange tydeligvis tror dette.Og det er vel ikke noen i denne debatten som har anbefalt fjortiser å bytte bitt? Men at sterke korigeringsbitt kan være et bra hjelpemiddel i omskolering/korigering av en feilridd hest? Og for å kunne korigere snakker man selvsagt om erfarene ryttere/beridere.
Jeg skriver jo også at det styggeste jeg ser er feilbruk av utstyr og stygge hender/hjelpere.Og det optimale hadde selvsagt vært at alle hester kunne bli ridd på trinse og sytråd,men det er desverre ikke realistisk.(det har rytterene sørget for,hesten er ikke født som problemhest)
Personlig trener jeg mine hester (2 hingster) kun på trinse,kandar bruker jeg kun hvis jeg finpusser programmer.Og det har ikke noe med å tvinge hodet så langt inn mot bogen man klarer å gjøre,som noen tror,men finjustering av cm m.h.t hvordan hesten bærer seg i de forskjellige øvelsene,og det skal ris med fjæring (selv om ikke alle dressurryttere gjør det) Men det hender jeg får inn problemhester,som ofte både er frekke og feilridd,da kan et sterkt bitt være et fint hjelpemiddel den første tiden av omskoleringen,så gå over til svakere bitt og hjelpere.Hensikten med dette er at eieren skal få igjen en hest den klarer å kotrollere.Jeg synes faktisk det er mye verre for hesten hvis problemet ikke blir rettet,og den blir dratt hardere og hardere i nesa,uansett hvilket bitt den går på.......
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig oslojente. blir litt lei av at folk sier alle hester kan ris på trinse. hesten jeg hadde i fjor kan ikke bli ridd på trinse, hun måtte ha en pessoa stang. jeg jobbet veldig med henne hele vinteren for å få henne mykere på bittet, og nå kan hun ris med vanlig stangbitt. hun trives med det, og rytteren er veldig myk på hånden, så jeg tror ikke det er noe vits faktisk å prøve å få henne mykere. det er faktisk bare på tur hun er så hard, på banen så kan hun bli ridd på et tredelt bitt. rytterren må da jobbe veldig med sjenkler for at hun ikke skal løpe i sin egen retning, og blir veldig sliten i beina, men det går an... på tur så blir hun så oppgiret at hvis hun skulle bli ridd med trinse eller tredelt så måtte man ha revet og slitt i kjeften hennes, og da synes jeg det er mye bedre å ri henne med et bitt som hun gir litt etter for! hun stopper ikke med en gang du tar i tøylene, men hun gir etter for press, og det er jeg fornøyd med. med et annet bitt hun brukte en stund så nektet hun å åpne munnen, du måtte nærmest bryte den opp (ding, ding! på leting etter nytt bitt med en gang...), men etter en stund med bittet hun har nå så gaper hun villig over, og tygger fornød på det

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:06:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå har vel ikke en uhåndterbar hest noe på tur å gjøre før den har blitt korigert?Et korigeringsbitt er faktisk ikke noen brems,selv om mange tydeligvis tror dette.

Det er jeg enig i. Men iallfall utifra to typiske "bittdebatter" jeg husker her fra MIX, som jeg husker jeg uttalte meg opp dreide seg nettopp om dette.

Debatt I: En hest stakk på tur, burde jenta bytte til et sterkere bitt? Da sa jeg nei, og det er du sikkert enig i. Nå kan man stille seg om en ville satt i galopp på en hest som alltid stakk i slike tilfeller, men løsningen på problemer tror jeg generelt alle i debatten var enige om at ikke var å bytte bitt.

Debatt II: En annen debatt jeg husker at jeg sa noe i var angående en heit eksgalopphest som stresset seg veldig opp forran hinderet. Nå er gjerne eksløpshester stressa av natur, og det er vanskelig å gjøre noe med. Men jeg mener fremdeles at bitt ikke en en løsning på problemet. I debatten ga vel både jeg og mange flere gode forslag som gikk mer på å løse grunnen til problemet og jobbe med at hesten i utgangspunktet ikke stresset seg. Hyggelig å høre er at det nå går kjempebra med hest og rytter, og at problemet lot seg løse uten bittbytte.

Mitt inntrykk er at bittdebattene på MIX tidligere har vært i forbindelse med at noen har kommet med et spesifikt problem, og spurt om kanskje bitt kan være en løsning. Da har de fleste frarådet det, og problemene mener jeg er av en slik art at det er naturlig. Man løser ikke stikkeproblemet med en hest ved å sette på annet bitt.

Ellers har jeg liten erfaring med noe særlig annet enn trinsebitt selv, men er jo ikke av den grunn prinsipielt mot andre bitt. Men at mange bitt på mange måter er mer "mote" enn brukt med riktig baktanke og erfaring er jeg veldig sikker på. Pessoabitt er jo ganske moteriktig har jeg inntrykk av. Særlig i sprangmiljøet. Det er sikkert et fint bitt til riktig bruk, og jeg er ikke mot pessoa. Men jeg er mot "motebruken" av det, og vet at bittet gjerne er endel sterkere enn det mange tror. Så selv om pessoa i bunn og grunn er "enkelt" å ri med om du rir med en tøyle (det er jo vanlig) så fungerer det dårlig om ryttern ikke kjenner til bittets kraft. Da blir det jo feilbruk.. Så da vil iallfall ikke jeg si et pip på forumet her om at pessoa det er fint..

Et annet inntrykk jeg har er som Oslojente sier at det er mange som tror at hestens nese nærmest mulig bogen er en flott greie. Nå skal man nok kunne ri i rett form med skarpt bitt også. Men grunnen til at en hest velger å gå underbittet/bak loddplan er jo nettopp fordi ryttern er for hard i hånda, og hesten derfor legger hodet lengre bak for å få bittet til å ligge på en mer behagelig måte i hestens munn. Med et skarpt bitt vil jo gjerne rytterns hånd virke ennå hardere, og det er jo nettopp derfor mange hester som går med skarpere bitt velger å gå bak loddplan. Men når en først har kommet så langt så begynner man å kreve endel av rytter. Jeg vet mange ryttere som ikke helt har skjønt dette med bak loddplan, og det er ryttere som sikkert har myk nok hånd til og egentlig kunne ri med sterkere bitt, men nettopp pga manglende erfaring med form ikke bør gjøre det. Ofte føles det veldig bra om en hest går bak bittet (hesten føles løs ut, men ser ikke bra ut.. Men det siste ser jo ikke ryttern), og ofte er det vanskelig å føle for rytter dersom hesten ikke går så veldig langt bak loddplan også. Men når du kommer så langt så mener jeg du begynner å stille ganske mange krav til rytter. Du skal ha myk hånd, du skal kunne kjenne og føle at hesten går i rett form, og du skal vite hvordan denne formen er, du skal kunne korrigere hesten din med de hjelperne du har, det være med bitt, sjenkler, vekt og andre hjelpere, du skal ha erfaring med og forståelse for hvordan hjelperne fungerer (i dette tilfelle kanskje et nytt bitt), og du skal kjenne hesten slik at du kan korrigere den rett osv. Faktisk en hel del krav, og altså en enorm erfaring som kreves. Svikter et av punktene kan bittbruket feile, og bare gjøre ting verre. Det er iallfall hva jeg mener.. Jeg er ikke prinipielt mot sterke bitt, men jeg er mot feilbruk, og mener at terskelen for bruk av sterke bitt ofte er ganske høy. Og veldig ofte lar problemer som folk tror kan løses med sterkere bitt løses på andre måter. Som Oslojente også sier, mange tror at sterkebitt er en brems. Og det er feil.

Jeg synes uannsett at "moten" med sterke bitt bør bli ut. Man bruker bitt fordi man trenger et sånn og sånn bitt, ikke fordi pessoabitt tar seg godt ut på sprangbanen eller gjør deg erfaren fordi pessoabittet kun skal brukes av erfarne ryttere. Da jeg var "fjortiss" trodde jeg at alle som rei på pessoa var veldig flinke, og hvis jeg rei på pessoa selv så var jeg også proff. Utrolig uheldig ide, men tror ikke det er så veldig uvanlig blandt yngreårige. Og det er iallfall uheldig.

Men kommer en opp i MB dressur så er saken en annen. Nå skal jeg si at jeg synes ikke alle MB ryttere rir godt på kandar fx, men det er jo påbudt. Men de fleste gjør det.. Men det kreves faktisk endel for å ri et MBprogram. Og også for å komme dit.. Og de fleste rir ikke MB dressur. Den gangen man blir flink nok så er selvfølgelig kandar aktuelt, men på det nåværende tidspunkt er iallfall ikke jeg noen MBrytter, og jeg ser ikke at mine problemer løses ved kandar heller. Rett og slett fordi jeg er for urutinert og har ikke lært meg nok "finpuss" til at jeg vil ha noen hensikt med å ri på kandar. Og dette tror jeg gjelder veldig mange andre også. Da snakker jeg om bruk av sterke bitt for "finjustering" som jeg ikke er mot, men ser på som en ganske krevende greie av hest, og særlig rytter. Denne "finjusteringen" av hesten vil jo ikke være aktuelt før hesten har nådd et visst nivå heller. Å putte kandar i munnen på unghesten jeg rir nå f.eks. vil jo være helt hårreisende selv om han kan være aldri så sjanglete og vimsete av seg. Nå har riktignok ikke jeg heller noe med en kandar å gjøre, men hesten bør uannsett være mer stabil, og ha mer bruk for "finjusteringer" før man benytter sterke bitt som hjelpemiddel.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/10/2003 :  22:38:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.

Til det første eksempelet ville jeg faktisk prøvd med en gag/pessoa,(med ikke alt for store trinseringer)og det ville jeg brukt på to sett tøyler.Ett sett tøyler i trinseringen og ett sett tøyler i nederste ring.På turen ville jeg ridd på trinsering tøylene(med de andre tøylene i hånden som ved kandar),og når hesten ville prøvd å strekke halsen ned,ta bittet og stikke,ville jeg brukt de nedre tøylene og løftet bittet (ikke dratt) i hestens munn,det ville stimulert hesten til å løfte hodet og den ville igjen ha kontakt,og vært kontrolerbar på trinsetøylen.Og etter noen turer på den måten ville den sluttet med uvanen.

Eksempel nr to.Den hesten ville jeg trent på banen med vanlig trinse,fått den til å jobbe skikkelig med ryggen og bli sliten.Ville også jobbet mye med bytter,og overganger skritt/galopp-galopp/trav o.l,dette vil gjøre hesten oppmerksom,og lydig.Hvis du merker den blir heit,legg inn noen bytter/overganger og ro den ned.Sprangtrening ville jeg ikke jobbet med før den er grei å kontrollere.En annen erfaring jeg har er at en heit hest blir heitere ved feilridning men at de roer seg veldig etter en periode hvor de blir systematisk og riktig ridd.

Jeg er veldig enig med deg i at bitt og hjelpetøyler ALDRI må bli mote,i feil hender er de direkte skadelige.Og at å ri med kandar er en treningsak som man begynner med etter mange år med dressurridning,selv da rir man jo somregel hestene på trinse til vanlig.(selv om man ser noen som alltid rir med det)
M.h.t det du sa om unghest og kandar.Jeg begynner som regel med kandar på en 6 åring.Men da begynner jeg bare med å ha på kandaren innimellom og knyte opp stangen,og bare ri på bridonen (trinsen)for at hestene senere skal bli vant til å ha bittet i munnen.Og lettere akseptere det når man skal begynne å ri på det.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/10/2003 :  23:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente: Jeg er vel en av dem som har uttalt meg mot sterkere bitt. Dette er fordi at jeg gang på gang har sett hester som "må" gå på sterke bitt, og som har vist seg å trives mye bedre på et mildere bitt når andre problemer har blitt løst.

Ta stikke-på-tur-problemet. Jeg ville ikke ridd ut på tur med en hest som stikker i det hele tatt. Det er farlig, og ikke verdt å risikere helsa på. Jeg har, som jeg har sagt før, ridd ut på tur med pessoa et par ganger, for å ha litt ekstra å ta i hvis noe skulle skje. Men jeg har da ikke vært rett for at hesten skal løpe ut og nekte å stoppe. Hadde jeg vært redd for det, hadde jeg holdt meg på ridebanen (noe jeg faktisk gjorde i en periode inntil et problem løste seg).

Det er sikkert riktig at en dyktig rytter kan løse noen problemer med et sterkt bitt, for å korrigere som du sier. I alle fall _noen_ problemer på _noen_ hester. Du sier jo også selv at man da bruker et sterkere bitt i en periode, for å løse et problem. Det jeg reagerer på, er at folk sier at "hesten er sånn", og velger den tilsynelatende letteste utveien, nemlig sterkere bitt. I mange tilfeller, gjør man seg selv en bjørnetjeneste, da problemene gjerne faktisk blir verre. Jeg sier ikke at det aldri er tilfelle at hesten "er sånn", at den er uforbederlig, men jeg påstår at det nesten alltid er bedre å løse problemet på en annen måte.

Hvis alle ryttere hadde full kontroll over hendene sine og kunne bruke slike bitt på en bra måte, så hadde det ikke vært noe problem. Det sies jo at bittet ikke er sterkere enn hånden som holder i tøylen. Men hadde alle ryttere vært slik, hadde vi heller ikke hatt alle disse "gale" hestene som "er sånn". I virkeligheten er ikke vi ryttere perfekte, og da får man heller bruke litt mer tid og tålmodighet på å løse problemene.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2003 :  00:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Må si meg nokså enig med "guro", med tanke på alle de yngste her..
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/10/2003 :  08:23:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
De som ER erfarne nok til aa bruke disse skarpe bittene, er som oftest saa erfarne at de kan loose problemet paa andremaater! Og slik er det vel med hjelpetooyler og. Jeg synes egentlig det er litt feil aa diskutere dette her, for det er for det meste mindre erfarne her inne, og de vil lett missforstaa, netopp fordi de ikke har erfaring. Saa vaer forsiktig med hva dere sier... Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  12:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hestens verden hadde vært mye bedre hvis folk kunne innse sine egne begrensninger.

Som mange har påpekt i det vide og brede, det finnes ikke skarpe bitt. Det er rytteren som avgjør.

Med hest skal man skynde seg langsomt. Er man så uheldig at man får en feilridd hest så må det vel faktisk være bedre at man løser et problem av gangen. Rom ble ikke bygd på en dag. Da er det engang slik at man kanskje bør finne alternative løsninger i en periode. Hovedsaken er uansett at man har kontroll - enten man rir på trinse eller hva det nå er.

Som rytter/ kusk har man ansvar for litt flere enn seg selv og hesten. Hestesporten sitt rykte er frynsete nok fra før av, om ikke løpske hester på tur skal forekomme oftere også.

Alle er ikke så "heldige" at de står på et ridesenter - med tilgang til baner, instruksjon etc. Og disse MÅ faktisk ut på tur med sine hester hvis de skal ri.

Det finnes faktisk ganske mange som har hest for å ri på tur. De har ingen interesse eller glede av å ri på bane. Mange har selvsagt strie hester som "tar ut" rimelig ofte. Vi kan jo ikke hindre disse menneskene i å ha hest. For sin egen og alles sikkerhet er det vel bedre at de da rir på tur med f.eks. pelham - og har en nødbrems, og samtidig har glede av hesten sin.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/10/2003 :  13:05:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

For sin egen og alles sikkerhet er det vel bedre at de da rir på tur med f.eks. pelham - og har en nødbrems, og samtidig har glede av hesten sin.

Jeg er delvis enig i dette. Det er bare et par kjedelige ting med nødbrems-løsningen.

Det ene har jeg allerede skrevet: Man kan få verre og flere problemer på litt lengre sikt.

Det andre er at man ikke nødvendigvis er sikker selv om man har en nødbrems. Hvis hesten er opphisset, stressa eller full av f..., så slår problemet ut på annen måte selv om man har en nødbrems. I stedet for at hesten stikker av gårde, kan den finne på å kaste seg til siden, rygge, bukke, steile, sparke bakut og så videre. Dette kan være vel så farlig som at hesten løper ut, både for rytteren og andre. Og hvis hesten virkelig vil løpe, så løper den selv om man har en nødbrems.

Hvis problemet er at hesten rett og slett er hard i munnen, og ellers stort sett er rolig, så kan nødbrems-løsningen fungere greit - i alle fall på kort sikt. Men hvis man har andre problemer, så er man faktisk ikke særlig mye sikrere med nødbrems enn uten.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/10/2003 :  13:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pellham med delta/en tøyle er jeg ikke veldig glad i da den gir det samme trykket på bakhodet både når man trenger det og når hesten går greit.Pellham med to tøyler synes jeg er en bedre løsning for korigering av uvaner,da man kun bruker presset etter behov,timing er utrolig viktig,for at man ikke skal forsterke uvanen ved å gi hesten unødvendig smerte.Det er lettere å lære å ri riktig med en kimbelwick/jaktkandar.Og den ris kun med en tøyle.Selv om den er i samme gruppe som pellham med parerstenger,virker det på samme måte som en trinse når rytteren holder hendene høyt/over manken,men hvis rytteren senker hendene,blir virkningen av hakekjedet større.Har man en Kimbelwick med hullete bittringer,kan tøylene festes i forskjellig høyde.Jo lavere,jo større virkning.
Målet med å ri på korigeringsbitt er jo å få de til å gå uten,så når man bruker den skarpe innvirkningen sjeldnere,(det går som regel veldig fort)flyttes tøylene opp,bittet blir svakere,og etter en stund bytter man over til trinse.
Men det er veldig viktig å sette seg inn i hva de forskjellige bittene gjør,og hvordan de virker med de forskjellige signalene vi gir med tøylen,så ikke man gjør vondt verre,for da havner man i en ond sirkel,der man trenger skarpere og skarpere bitt.
Er det for komplisert å ri på noe annet enn trinse,bør man heller søke hjelp enn å eksprementere med forskjellige bitt selv.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/10/2003 :  14:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente: Jeg synes du illustrerte godt i ditt forrige innlegg en av tingene jeg synes er negativt med å gå inn i bitt-eksperimentering. Det er så mange forskjellige bitt som har mange forskjellige egenskaper. Det er lett å velge feil, og det er lett å bruke det bittet man velger feil. Det er i det hele tatt veldig lett å gjøre noe feil. Hvis man heller bruker den enklere, men litt mer tålmodige og tidkrevende metoden og holder seg til de enkle bittene, så er det mye vanskeligere å gjøre feil.

Keep it simple, det er min leveregel. Man må kanskje bruke litt mer tid, men jeg tror at man får et like godt, og ofte bedre, resultat totalt sett. I alle fall i de aller fleste tilfeller. Man skal jo aldri si aldri.

Jeg snakker forresten om problemer som vi "vanlige" ryttere har, ikke proff-ryttere som har flere tiårs erfaring med fulltids arbeid med trening og konkurranser.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.