hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gallopsjenkel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 gallopsjenkel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 05/09/2003 :  02:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan var det nå igjen med galopp sjenkel?
Var det indre sjenkel eller ytre sjenkel som skulle litt tilbake?
Hilsen en som ikke husker dette så godt etter 10 år uten ridning...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  08:49:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For å fatte venstre galopp er barndomslæren slik at det gjør du ved å ta venstre sjenkel noe frem, og høyre sjenkel noe tilbake. Høyre galoppen fatter du motsatt. Du ønsker å fatte venstre galopp når hesten går på venstre hånd (dvs hestens venstre side er den indre, og høyre er ytre) og omvendt.

Hender man ønsker å fatte "feil galopp" (f.eks. venstre galopp på høyre hånd). Dette kalles kontragalopp. Fordi det er vanskeligere for hesten å balansere seg i kontragalopp vil jeg anbefale deg å vente med dette til du kan ri hesten balansert.

Ta også en titt på debatten: "Å ri galoppfatninger." (i dressurforumet). En debatt om samme tema, men på et litt mer viderekommende nivå. Kan være greit å vite allerede nå at en galoppfatning etterhvert blir langt mer enn å flytte sjenklene i riktig poisisjon

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 13/09/2003 :  13:26:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galoppfattning fra skritt eller trav:Forbred hesten med en halvparade,så den blir oppmerksom på at noe kommer til å skje.Kontroller at hesten går på tøylen i en riktig form med passe støtte på begge tøylene.Still hesten en aning inn,(den blivende galoppsiden).Ha en fast sits,og sitt en aning mer ned på det indre sittebenet.Indre sjenkel virker fremdrivende ved gjorden,og gir signal om fatningen,med et lett tøyletak på yttertøylen.yttre sjenkel litt tilbake(hvor mye kommer ann på hvor små signaler hesten er innridd på;jeg bruker ca 5 cm),den har som oppgave å virke motholdene så hesten ikke svinger ut med bakenden,men den virker også fremdrivende på yttre benpar.Gi etter på tøyletaket i første galoppsteg.hesten skal tråkke godt igjennom med bakparten fra første galoppsteg. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2003 :  02:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Å fatte galopp er som du sikkert ser av svarene du får, ikke bare å legge på sjenkler.."vanligvis" ,"stiller jeg de opp" først i trav.Jeg flytter bakparten noe inn ved å legge utvendig sjenkel litt tilbake og samtidig "løfter" jeg opp innvendig tøyle noe slik at hesten også blir litt stillt innover.Innvendig sjenkel støtter jeg opp med slik at ikke hele hesten havner på innv.spor,jeg sitter litt over på yttre seteben.Deretter fjerner jeg bare innvendig sjenkel og skyver fram hesten i galopp med utvendig sjenkel som fortsatt er på samme sted.Får å si det enklere; så "åpner" jeg for innvendig sjenkel som har ligget og stengt..He,HE,enklere gjort enn skrevet dette her..Jeg legger utvendig sjenkel litt tilbake ihvertfall og fatter selve galoppen med den.Innvendig sjenkel støtter jeg da opp med og så sitter jeg litt over på yttre seteben som nevnt, og løfter innvendig tøyle en anelse slik at ikke innvendig bog faller innover,og VIPS du galopperer...!Kanskje lettere for deg å få tak i en videofilm tror jeg..he,he.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/09/2003 :  12:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten kommentar til det Chess skriver. I dressur regnes det som en feil at hesten er skjev i fatningen, for eksempel ved å sette bakparten innenfor forparten. Hestens bakben skal gå i samme spor som hestens forben. Dette gjelder uansett om hesten er rett i kroppen (som når man fatter på rett spor) eller bøyd i kroppen (som når man fatter på volte). Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/09/2003 :  00:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jada, eligj.- det er helt korrekt;I KONKURRANSE-SAMMENHENG..men ikke ellers, så det er å henge seg opp i bagateller syns jeg da.Denne rytteren er tydligvis uerfaren og da er sikkert hesten tilsvarende ,og da er dette en "helgardering" for å få riktig galopp og rytteren til å koordinere hjelperne istedet for å "kaste" seg ut i fattningen ut av svingen.(Fattning på rett spor er jo mye vanskligere, så mange gjør det på bøyd spor for å forenkle det.Det er ingen problem senere og legge innv.sjenkel litt lenger bak, så holder hesten seg på ett spor.Er den lydig og skjønner sjenkler, går den jo der du ber den om, om du nå vil ha forparten /bakparten/bakbenet her eller der.jeg prøver og finne nivået på rytter/hest før jeg uttaler meg, samme spørsmål besvarer jeg sikkert annerledes om en annen er på et annet nivå, dette må en jo se an.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/09/2003 :  00:34:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess: Jeg er helt enig med deg i at man ikke behøver å terpe på detaljene i begynnelsen, men jeg synes heller ikke det er noe poeng i å bevisst trene inn uvaner. Teknikken med å legg utvendig sjenkel bakover, er helt ok, men jeg synes bare ikke det er noen grunn til å bevisst forsøke å flytte bakparten innover. Hvis det skjer underveis når man lærer å galoppere, så greit nok. Det kan man rette opp senere. Men det er ikke nødvendig å flytte bakparten innover for å få riktig galopp. Jeg kan ikke helt se at det skal gjøre det lettere en gang, for meg høres dette med å flytte ditt og datt hit og dit egentlig bare litt mer innviklet ut.

Men kanskje litt dumt formulert innlegg. Burde kanskje sagt det mer som at jeg ikke tror at det er nødvendig, og at det forresten også faktisk blir feil.

Synes forresten spoff sitt innlegg helt øverst forklarte helt greit hvordan fatte galopp meget enkelt i et par setninger. Det gir i alle fall en god start, så kan man heller finjustere etter hvert. Oslojente sitt innlegg rett under var også fint, selv om det var litt mer detaljert.

Må ellers bare legge til at jeg ikke tenker så mye på konkurransesammenheng eller ikke. Dressur er dressur uansett om det ris på et jorde på en gård, eller på en bane i en konkurranse. Det finnes alltid meget gode grunner til at ting regnes som feil i konkurransesammenheng, konkurransereglene gjenspeiler stort sett grunnprinsippene i dressuren, som igjen er bygget på mange års prøving og feiling.

Redigert av eligj den 15/09/2003 00:36:35
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/09/2003 :  11:16:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Sånn jeg har lært dette, (les mer om saken i debatten spoff refererer til) så har utvendig sjenkel minst å si.
Jeg flytter ikke den merkabart tilbake, iallfall ikke for å flytte hestens bakpart innenfor sporet, da blir etter min mening fatningen feil. Da den helst skal være _rett_.
Altså, flytte innvendig litt fram, og skyv hesten inn i galoppen med innvenidg lår.

Men først og fremst, så lurer vel MartineDagny på om det er innvendig eller utvendig sjenkel fram, og som spoff alt har skrevet: det er innvendig.

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/09/2003 :  00:07:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Noen fatter galopp for innvendig sjenkel og noen for utvendig, dette får være opp til hver enkelt hvordan en vil ha det.Og eligj; du må gjerne kalle det å trene inn en uvane, men det er hva du gjør det til selv.Er ellers enig i at det er flere bra forklaringer på galopp-fatninger her på forumet.Man må også på hester som kan dette, ri fatningen slik hesten har lært den,det er mange teknikker.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 16/09/2003 :  00:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes faktisk det er viktig å lære hesten og fatte galopp etter riktige og små hjelpere.Hvis man slurver med dette får man det bare igjen senere ved bytter. Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 08/10/2003 :  12:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, i tillegg til å forberede hesten med en halvparade og sjenkler, fatter galopp fra skritt i det det indre frambeinet går i bakken, og fra trav i det motsatte frambein går i bakken.

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 08/10/2003 :  12:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ups så mye skrivefeil det ble på den første, prøver igjen jeg: I tillegg til å forberede hesten med en halvparade og legge på sjenkler, fatter jeg galopp fra skritt akkuart idet det indre forbeinet går i bakken, og fra trav akkurat idet det motsatte frambeinet går i bakken. Hesten må selvfølgelig være godt samlet for å få en rolig og fin fatning. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.