hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoa?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoa?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 08/10/2003 :  18:48:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan rir dere med pessoa?
Rir dere med 1 eller 2 tøyler?Og hvorfor?
Hvor har dere tøylene og hvordan bruker dere dem?
Hvordan virker det?

Guro
» VIP

Skrevet - 08/10/2003 :  19:16:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Du kan finne en god del om dette emnet i denne debatten.

Har selv også et spm ang Pessoa som det passer fint å slenge inn her:
mange sier at du ikke får tatt ledende tøyletak med et pessoabitt, og jeg kan til stor grad være enig. I og med at det er festet slik det er. Men det jeg lurer på er om noen kan gi meg en forklaring på hvordan det blir ubehaglig for hesten? Hva er det jeg klemmer, klyper, trykker osv.

Forøvrig har jeg alltid bare brukt 1 tøyle når jeg har ridd med Pessoa, men dette kommer mest av at mitt nivå ikke er riktig høyt nok til å ha direkte god nytte av to tøyler (det var iallfall ikke det på det tidspunktet jeg red med Pessoabittet)

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2003 :  20:38:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Pessoabittet består av ringer som ved tøyletak gor en vektstangeffekt. I tillegg har bittet en liten ring som er festet i sidestykkene, som ved tøyletak gjør at sidestykkene dras nedover og gir et press mot hestens nakke (et vanlig trinsebitt har ikke denne effekten, samtidig som vektstangeffekten også er noe trinsebittet mangler). Presset som gis over hestens nakke har ofte en bremsende effekt, og vanligvis brukes det ved at man rir med en tøyle.

De siste årene har jeg ikke ridd på pessoabitt i det hele tatt. Mest fordi jeg ikke har hatt behov for det.

Da jeg var mindre rei jeg litt med pessoabitt på fjordingene på hytta. Jeg vil si at det var med dårlig viten om hva slags bitt det egentlig dreide seg om, og med dårlig viten om at hesten faktisk ikke på noen måte gikk på tøylen eller jobbet i riktig form selv om vi rei med pessoa og hesten krøllet på nakken. I dag ser jeg sannsynligvis at det hadde vært klokere å ridd på trinse, uten krøllet nakke, som på ingen måte var bra ridning.

Jeg liker personlig ikke pessoabittet i det hele tatt. Jeg tviler ikke på at bittet kan ha god effekt ved riktig bruk. Men slik jeg oppfatter mye av bruken i dag er at folk oppfatter bittet som mildere enn det det er fordi munnstykket likner for mye på trinsebitt. Å ri med et bitt som er sterkere enn det ryttern selv innbiler seg er uheldig. Det har også blitt en trend med dette bittet, og jeg oppfatter dette heller som rene misforståelser av bittet enn bruk med riktig og sund fornuft. Bittet er har også den effekten at det lett får hesten til å knekke på nakken og innbile ryttern at hesten er løs og ledig og går lett til tøylen. Nå kan du nok ri på tøylen med pessoabitt også, men jeg tror det lett kan lure. Noe jeg også mener er uheldig.. Men i rette hender hos en rytter som kjenner bittets funksjon og bruker det deretter er det nok et fornuftig valg. Men veldig mye av dagens bruke er basert på uviten og trend, og det er svært uheldig.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2003 :  12:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
jeg rir av og til hesten min med pessoa!
Da rir jeg bare med 1 tøyle, å d fungerer fint..
men d er jo mange som bruker 2 tøyler også.....

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2003 :  04:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke pessoa-bittet.For erfarne ryttere som kan å time hender og sjenkler, samt har en rettferdig hånd, gjør det nok ingen skade å bruke dette bittet innimellom.Men for en annen kan bittet "lure" deg litt.Ser desverre litt for ofte at rytteren har tøylene på nederste ring og hesten "knekker" bare i nakken og tramper på, mens rytteren henger og balanserer seg i tøylene.

Dette bittet fungerer meget bra om du har en hest som har tendens til å legge seg litt på og dra av gårde, pga vektstang prinsippet vil hesten helst ikke prøve å legge seg på dette bittet.Bruk derfor kun dette bittet av og til på tur evt.sprangtrening, for brukes dette for ofte blir hesten fort tøffere og tøffere på det, og da har du plutselig et kjempe-problem at hesten er ennå verre enn den var, og du må i verste fall ty til enda sterkere bitt.

Bytt bitt ofte, men benytt mildere utgaver.De fleste bruker ett tøylesett på pessoa.At noen synes det blir vansklig og bøye/styre hesten med dette bittet, er ikke så rart.Det kan nemlig ligne på et stangbitt, og de hestene som går på det har lært det vi kaller "Neck-Reining".Det vil i korte trekk si at hesten snur/vender når vi legger tøylen inntil halsen dens, samtidig som sjenkelen på samme side legges til.De viker unna for press.(Meningen med et stangbitt, er at du skal ri på en hånd,derfor lærer de neck-reining.)

En god spranghest vender også for utvendig sjenkel, og da blir prinsippet det samme og det er for det meste i sprang dette bittet benyttes,(derav navnet).Håper dette ga deg litt hjelp ang.dette bittets virkning og bruksområde.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 11/10/2003 :  12:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er mye enig i det Chess sier,men jeg vil legge til en ting.

Jeg synes å ri pessoa med en tøyle er en uting,at noen gjør det er for meg uforstålig,for man rir da med korrigering hele tiden,også når man ikke trenger det.
Bruk den ene tøylen i bittringene,det vil fungere omtrent som en hengende trinse (med litt press på nakken)
Gag tøylen (den nederste tøylen)ville jeg brukt kun i det hesten tar bittet og prøver å stikke.Jeg ville da ikke hengt i tøylen,men løftet bittet i hestens munn.det stimulerer hesten til å heve hodet igjen.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/10/2003 :  13:03:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
oslojente
Du rir da som du ville ridd på et kandar, bare at du benytter kun ett bitt!?
Benytter du denne måten når du rir på f.eks et pelham bitt også?!
Framfor å (som jeg har sett veldig mange gjøre) benytte et delta fra øverste til nederste ring?

Må si jeg aldri tenkte så langt når jeg selv benyttet Pessoa, men det er jo en kjempeide:) Gjør at jeg ser på Pessoa med et litt annet syn:) (litt mer positivt, nettopp fordi man selv i enda større grad kan bestemme styrken på bittet:))

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 11/10/2003 :  18:17:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro.

Ja,du kan sammenlikne med måten du rir med kandar.Men det blir jo forskjellig alikevel i.o.m at man bruker kandaren til å finjustere hestens nakke og hode,der bruker du begge hele tiden.Mens på pessoa bruker du gagtøylen ved behov.Jeg er av den mening at hvis du kun bruker 1 tøyle på pessoa,rir du med korrigering hele tiden og dermed vil gjøre hesten hardere i munnen,ikke bare få den til gi etter i det den prøver å ta bittet å stikke.Man ønsker jo en hest som slutter med uvanene sine,ikke en som blir hardere i munnen selv når den går bra?
Du spør også om pelham,det er et bitt jeg bruker skjelden pga at jeg heller bruker kandar.Men de få gangene jeg har ridd på det har jeg brukt to tøyler og ikke delta,dette også for å ha mer kontroll på den virkningen man ønsker.
Gå til toppen av siden

TONJE82

» VIP

Skrevet - 17/10/2003 :  11:59:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg jkøpte med en litt stri traver i sommer.. Han er en hest som løper å løper.. vis han legger seg på hjelper det nesten ikke med pesoabitt i det hele tatt. Finnes det et bitt alternativ til han da?? når han skritter går han på lange tøyler. På ridetime går han på trinse bitt, forde da buser han ikke.. Tar gjerne i mot bitt tips!! Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2003 :  15:08:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hm, jeg vill ikke komme med et bitt tips, men hackmore, for mange traver pleier og være forsiktige med trykk på neseryggen sin, for de da en hackmore oppå neseryggen demms og da oppfører de seg bedre, det er jo et tips, så går du bare gradevis ned igjen til mere mildere bitt ;)

Klemz Prospect's Gold &

Pia
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.