hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stressa hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 stressa hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  16:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ei dølahoppe på fôr, og plages med at hun stresser veldig... både på tur og bane. hun er glad i å løpe, og tripper veldig mye. har prøvd å stoppe henne hver gang hun begynner, tar henne rundt hvis hun ikke vil så, men det virker ikke! hun blir bare mer stresset av det... har kontroll på henne, hun løper ikke før jeg sier fra, og når jeg tar i tøylene så skritter hun, men med en gang jeg slipper opp så begynner hun å takte igjen. hun blir så svett av det, og jeg blir sliten i armer og ben... er ikke så veldig morsomt da. når hun en sjelden gang roer seg ned så er hun kjempegod (roser henne opp i skyene hver gang hun går rolig etter å ha stresset)... hun stresser også i galopp, og vil løpe i full pinne. får ikke til å ta henne ned i kort galopp på korte streknnger da, og når det blir litt lenger så har hun ikke krefter på slutten fordi hun tok ut alt i begynnelsen... noen ganger så er hun helt rolig og har en kjempefin kort galopp (så kort som hun får det til så lite trent som hun er), selv hvis jeg "slipper" tøylene helt, og da er hun verdens beste hest for meg

er det noen som har noe annet jeg kan prøve?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

xxxx

Skrevet - 19/09/2003 :  08:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Problemet hadde ikke vært der om hesten hadde lært det grunnleggende i dressur.Mulig den fortsatt hadde hatt litt "motor", men du hadde hatt kontroll over det og hadde sluppet å vrenge til siden osv.At en hest kan det grunnleggende innen lydighet er et "must" om du skal ri på tur eller konkurrere.Så enkelt er det faktisk...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  11:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun stresset ikke da jeg prøveridde henne... hun er ingen dressurhest, har kun blitt ridd på tur før. kan det ha noe med at hun er på ny plass? jeg er ikke erfaren nok til å lære henne noe avansert, og vi har ikke fått noe ordning med ridelærer ennå. kommer snart det...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/09/2003 :  13:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hesten trenger ikke være noen dressurhest for å være ridbar på tur, det har med ALLMINNELIG lydighet å gjøre...Mulig den må tilpasse seg et nytt sted men denne type hest pleier vel ikke være så sensitiv når det gjelder akkuratt det...Det kan også ha med tillitten mellom deg og hesten å gjøre.Er den usikker på deg er dette en "normal" reaksjon fra hesten.Jobb litt med tillit og respekt fra bakken og når det er på plass kan du begynne fra salen.Det er da verdt et forsøk..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  15:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet at hun ikke trenger å være en dressur hest for å fungere på tur, og hun er ikke umulig å ri heller. hun begynner som regel ikke å trippe før vi har travet (hun er glad i fart og har ekstremt med motor)...

Kopi av melding:
Mulig den må tilpasse seg et nytt sted men denne type hest pleier vel ikke være så sensitiv når det gjelder akkuratt det...

hun er veldig nervøs, og trenger lang tid til å venne seg til folk. hadde det visst ikke så godt før de som eier henne nå fikk tak i henne (for 9 år siden), og det sitter dypt i henne ennå...

Kopi av melding:
Jobb litt med tillit og respekt fra bakken og når det er på plass kan du begynne fra salen.Det er da verdt et forsøk..

det virker som hun stoler på folk på bakken. hun tripper ikke, og går etter meg som hun ikke har gjort noe annet i hele sitt liv. har leid henne forbi/over alt som er "farlig" når jeg rir (og hun blir bedre), men skal jeg få henne til å stole 100% på meg på bakken så kan jeg ikke ri henne før til våren neste år, og det blir da et lite problem i og med at jeg kanskje ikke skal ha henne lengre enn det... det høres kanskje ut som jeg er trangsynt og ikke vil gjøre noe med det med metoder som ikke passer meg, men det stemmer ikke. hun er, som sagt, en kjempe herlig hest, og jeg vil gjøre alt for at hun skal ha det bra. vi skal snart få ridelærer på trana, som jeg håper kan hjelpe meg, men jeg vet ikke når det blir siden huset demmes ikke er ferdig ennå (de vil få flyttet inn først så det ikke blir så mye i tillegg). har hest (som fag) på skolen da, og en av lærerne der bor ikke så langt fra meg, så jeg skal spørre henne hva jeg skal gjøre neste gang, men vi har ikke hest igjen før i uke 41.....

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2003 :  11:44:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg tror kanskje hesten din er redd for munnen sin, og når du er sliten i hendene tyder det på at du drar for mye i tøylene. Da vil en hest som er redd for munnen sin stresse seg enda mer opp, og du må bremse enda mer... Et vanlig problem som du langt i fra er alene om å slite med!
De gangene hesten slapper av, benytt gjerne sjansen til å øve inn andre "bremse-metoder". Stopp henne med forsiktige tøyletak mens du klemmer med lårenen og sier proooo. Gjør du det mange nok ganger kan du etterhvert stoppe henne uten å bruke tøylene i det hele tatt Og da har du flere hjelpere å bremse med enn bare tøyler når hesten begyner å stresse.
Tenk over hva du gjør de gangene hesten oppfører seg pent. Da gjør du sannsynligvis mye riktig helt fra du lander i salen og rir ut.
Det å stoppe og snu hesten rundt hjelper vanligvis, men husk å være verdens tålmodigste og snakk rolig til henne med sniiill stemme. Ikke vreng henne rundt, ta gjerne armen ut til siden mens du vender rolig rundt for å være mest mulig tydelig. Men det viktigste av alt, bruk tøylene så forsiktig som mulig! Lykke til!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2003 :  21:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror kanskje hesten din er redd for munnen sin, og når du er sliten i hendene tyder det på at du drar for mye i tøylene.

jeg drar ikke i tøylene, jeg jobber med å ta å gi på tøylen å lirke litt i munnen på henne. hun går rolig når jeg gør det, men når jeg slutter så takter hun igjen... det riktige er vel at jeg blir sliten i fingrene og hendene, ikke armene...

Kopi av melding:
Stopp henne med forsiktige tøyletak mens du klemmer med lårenen og sier proooo.

merk at jeg sier armer OG ben... jeg bruker også stemmen, snakker rolig med henne hele tiden. det får meg til å slappe av også, så det hjelper noen ganger

Kopi av melding:
Tenk over hva du gjør de gangene hesten oppfører seg pent. Da gjør du sannsynligvis mye riktig helt fra du lander i salen og rir ut.

jeg gjør ikke noe spesielt, bare slapper av i hele kroppen og jobber som jeg pleier. når hun går rolig så roser jeg henne opp i skyene, og gir henne all verdens tøyler så hun tenker: slappe av = tøyler og ros. hun har liksom sine "perioder" hvor hun kan gå en hel tur uten å stresse i det hele tatt, men neste dag så er hun verre enn noen sinne...

Kopi av melding:
Det å stoppe og snu hesten rundt hjelper vanligvis, men husk å være verdens tålmodigste og snakk rolig til henne med sniiill stemme. Ikke vreng henne rundt, ta gjerne armen ut til siden mens du vender rolig rundt for å være mest mulig tydelig. Men det viktigste av alt, bruk tøylene så forsiktig som mulig!

jeg "vrenger" henne ikke rundt, hekter nesten av armen min for at hun skal se den. hun går i sirkel til jeg merker at hun slapper av, og så stopper jeg henne. roser henne og gir forsiktig beskjed, oftest bare med stemme, om at hun skal gå videre. det er ikke det som er problemet, det kommer når jeg slippe å snu henne rundt... hvis jeg stopper henne, og hun står i ro så lar jeg henne selvfølgelig gå igjen, hun spretter fram i takting igjen, og da har vi det gående... skal jeg ta henne på volte likevel om hun står i ro? har fått privatlærer på Trana nå som har hatt det samme problemet med en hest, og hun skal hjelpe meg nå...

takker for rådene jeg har fått iallefall

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  08:45:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Beklager om du oppfatta innlegget mitt som personlig kritikk, var ikke meningen det!
Høres ut som hesten din er ganske lik min...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  17:01:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg oppfattet ikke det som kritikk, tvert imot. er glad for all hjelp! jeg er nødt til å jobbe med å formulere meg bedre, alle misfårstår meg men, jeg takker virkelig for hjelpen. har begynt å rygge henne hver gang hun begynner å stresse, hun er så snill på det at jeg nesten ikke trenger å ta i munnen hennes...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  18:05:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
tror du er litt på riktig vei... kanksje du ikke er en mesterrytter, men litt dressur kan du vel? og ellers finnes det jo masser av bøker... Har du tilgang til bane, bruk banen til å trene lydighet.
Halvparader, holdt, vendinger, bøy og tøy fordelsvendinger og sjenkelvikninger. Banen er et godt sted å legge grunnlaget for en snill tur hest.
Som du selv har merket hjelper det ikke alltid å ri volte etter volte etter volte rundt og rundt. Mange hester blir bare neda mer stress, noe du tydeligvis også hadde merket. Jeg red før en hest som stresset seg veldig opp, men hadde en genial time med en smart instruktør. Hadde jo hørt halvparader, vendinger, holdt og snakking til hesten før, men denne instruktøren kjørte heller hardt på at jeg skulle ta SMÅ nesten usynlige halvparader. og da snakker vi veldig miniatyr. Dette hjalp vannvittig, hesten har aldri godt så bra som han gjorde den timen og i ukene etterpå (mens jeg enda husket hvordan jeg gjorde det riktig).

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  20:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, som sagt så har vi fått instruktør på stallen nå som skal hjelpe halvparader hjelper kjempebra i trav, tar jeg mange nok der så roer hun seg ned og søker faktisk litt på bittet noen ganger, og går kjempebra, men det hjelper ikke når hun takter... trener masse lydighet på banen, og hun er jo kjempesnill, det er bare det lille problemet... sjenkelvilkninger ig bakparts- og forpartsvendinger tør jeg ikke kreve av henne ennå, siden hun har kun gått som turhest, men jeg gir henne andre oppgaver på bane, slik som små hinder, bom arbeid og rygging. hun er veldig flink til sistnevnte, rygger uten nå nøle med lange fine steg derfor har jeg bestemt meg før å prøve det på tur også... funket fint i dag, men da kommer et annet problem: andre hester...jaja, skal prate med hun som eier henne i kveld, håper hun har noen tips... takk for gode råd iallefall

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/09/2003 :  20:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med chess og shilamon, grunnleggende dressur er meget viktig. Hvordan er hesten når du jobber med den på bakken? Lonsjerer, leier på tur osv. Er hun like stressa da? Eller går hun rolig? Problemet kan ligge tidligere i treningen en den grunnleggende dressuren.

Prøv å ri henne på tur sammen med noen skikklig late gamper, kansje hun roer seg da:)

Lykke til
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  20:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
nja, det med late gamper blir litt vanskelig siden vi ikke har noen på stallen... har en 7 årig vallak, en 4 årig hoppe, en 20 årig hingst og en 13 årig hoppe... sistnevnte kan være litt treg, men ikke lat..... og så har vi en islending, men han rir jeg ikke sammen med rett og slett fordi jeg ikke kjenner eieren godt nok (hun er aldri der samtidig som oss). han er ganske het han også...

Kopi av melding:
Hvordan er hesten når du jobber med den på bakken? Lonsjerer, leier på tur osv. Er hun like stressa da? Eller går hun rolig?

når jeg leier henne så er hun rolig, det er når hun får en rytter på ryggen at hun stresser... hun stresser ikke hele tide heller. ta i dag for eksempel: på begynnelsen så var hun rolig og fin, fikk faktisk til en kort gallopp med henne , og var storfornøyd. roste henne og lot henne få all tøylen hun ville. så kom vi ca hallveis, og hun begynte å hisse seg opp. hun trippet og stryte på... skal få undervisning hver lørdag nå, hun som har oss har hatt en hest som stresset veldig selv, så jeg skal få hjelp av henne...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 23/09/2003 :  11:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skrev at det var en Døl, men er det en kaldblods du mener da?

For meg virker dette som typisk kaldblods/varmblods tendenser. Rolig ved håndtering, finns ikke redd for en ting, men begynner å stresse med rytter på ryggen.
Gutten min er/var slik. Innimellom girer han seg opp noe sinnsykt, og allverdens dressurtrening hjelper ikke. Han blokkerer helt, og eneste som stopper han, er at jeg kjenner han så godt og hindrer det og unngår situasjoner hvor han vil stresse som værst.
Skritt på tur, skritt og skritt. Hesten må roes ned og skjønne at den ikke skal løpe til verdens ende(min gjør det hvis han får lov)
Trav og galopp kan du trene på banen. Halvparader og holdt må det jobbes med hele tiden, både på bane og tur. Den må også få lære at sjenkler ikke bare betyr fram.
Hva slags bitt bruker du? noen hester er sære på hva slags bitt de går med.
Lykke til

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  13:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er tung døl med noe traver i seg. hun kan ikke galloppere på banen, den er for liten til henne tror jeg. rir bare på banen en gang i uke også, hun blir så lett lei. er streng hvis hun girer seg opp på en spesiell plass, da traver vi ROLIG den strekningen, men bare etter at jeg har fått henne til å skritte rolig først. er bare en plass jeg slipper henne helt, en bakke hvor det aldri kommer folk (hvis det en sjelden gang kommer noen så har jeg mulighet til å styre henne ut på et jorde hvis jeg ikke får stoppet henne), men hvis hun girer seg opp der og så får hun ikke løpe før hun har roet seg(!). ellers så jobber jeg med å få henne i rolig gallopp, og hun blir stadig bedre hun går på et vanlig delt muffebitt (tykt), og det går hun kjempefint på. prøvde med et tredelt, men det ble bare værre. trener jo halvparader på tur også, som sagt så funker det gull i trav, men ikke ellers... er sikkert meg det er noe galt med der...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 25/09/2003 :  10:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har også hatt samme problemet med min kaldblodshoppe som jeg har hatt i 2 år nå. Hun var 8 år når da jeg kjøpte ho. Ho kunne ikke skritte i det hele tatt, bare gikk og trippa og kasta seg i alle vinkler og var veldi anspent, alltid klar til å fly avgårde i full galopp. Har senere funnet ut at ho ble solgt som 4-åring (og da var ho grei)til en 13 år gammel jente som var redd for ho. Når hesten ville løpe, så turte ikke denne jenta å gjøre noe annet enn å la ho løpe(!). Derav trippinga, hesten skjønte at det funka for å få det som ho ville.
Denne jenta solgte henne etter bare noen måneder, men det var likevel nok til at dette ble en vane. Jenta som kjøpte hesten av denne jenta godtok i grunn bare at sånn var hesten, og at det ikke var noe å gjøre med problemet, og gjorde vel sikkert heller ikke noe ordentlig forsøk. Etter fire år kjøpte jeg henne (hesten er utrolig fin, og hun var billig..). De første 3 månedene "skritta" vi stort sett på lange tøyler alene på tur i skogen i 1 1/2- 2 timer hver dag. Dette var en veldig fin måte å få ho til å slappe av på. Hver gang hun prøvde å trippe stoppa jeg ho (og stoppa ho og stoppa ho..) helt til ho gikk i skritt. Så fikk det heller være at ho stressa litt, bare ho gikk i riktig gangart. Bytta også ut bittet (Pessoabitt..) med en Hackamore med korte stenger, ho slappa bedre av på denne. Erfarte også at ho var mer avslappet på rette bitt enn delte.. Husker det første framskrittet vårt var å kunne skritte rolig ut av stallområdet.. og etter det har vi hatt masse små og store framskritt og sakte, men sikkert har ho blitt en mye mer avslappet og grei hest. Ho vil nok altid være en ekstremt hissig dame, men hun kan kontrolleres. (Nå tar jeg visst helt av hær, liker jo veldi godt å fortelle om hestene mine vetdu..:) Det viktigste jeg har oppdaga er å alltid være konsekvent og å slappe av og stole på hesten, for det merker den. Mange kaldblodser er bedre å ri hesten ned i riktig tempo "med setet" og heller ha litt slakkere tøyler, men likevel med jevn kontakt. Det gjelder i alle fall min hest. Hadde aldri kunnet fått ho te å gå kort galopp på en avslappet måte uten å gjøre det sånn. Ho blir også veldig hissig hvis jeg "jobber henne" i munnen med håndleddene (kommer nok av travtreninga som unghest). Hun liker bedre at hendene holdes stille, og heller "lener" hendene litt bakover på tøylen, bare så mye at det er kontakt. Jo mer bøy på albuene, jo lenger bak du holder den jo mykere og mer stødig blir en på hånden.
Håper noe av dette kan hjelpe deg med din hest. Lykke til og ikke gi opp! Hilsen Kine og Bausa.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.