hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jobbe riktig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Jobbe riktig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 05/10/2003 :  10:54:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan får jeg hesten til å jobbe mer med ryggen og gå riktig,og hvordan merker jeg det som rytter når han gjør det?

ElleM

Skrevet - 05/10/2003 :  12:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir vanskelig å svare på. Det som er problemet, er at det er ikke så lett å få en hest til å gå riktig. Det ikke "bare" til å støtte på tøylene og holde hesten godt fremme. Det har mye å gjøre med timing, å kjenne hva som skjer under salen, å vite forskjellen på krøll i halsen og riktig ettergift, å kjenne om hesten er rett i kroppen..
Og dette forutsetter at du har en hest som er riktig trent. Mange av hestene jeg har ridd, har vært feiltrent så lenge at de rett og slett er for stive til å kunne svare korrekt for hjelperne.

De beste rådene jeg vil gi deg, er;
1)Se om du kan få ridd en dyktig dressurhest for instruksjon en gang.
2)Ri jevnlig for en god instruktør som kan gi deg beskjed med en gang hesten kommer opp med ryggen og går korrekt. Det er mange hester som svarer riktig, men som har en rytter som ikke vet hvordan det skal kjennes.
Når hesten svarer korrekt, er det kjempeviktig å sitte stille for å belønne hesten.

Men hvis hesten din er ung og grønn, vil den av naturen kunne lære å gå korrekt hvis du støtter likt, jevnt og mykt på begge tøyler, holder bra fremdrift, gjør masse halvparader, rir hesten helt rett på rette linjer og bøyer den gjennom hele kroppen på bøyde linjer.

For alt du gjør; fall ikke i den fellen å forveksle en bøyd hals med en hevet rygg.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/10/2003 :  12:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et kjennetegn på at hesten går riktig, er i alle fall at den "suger" villig fremover til tøylen. Dessuten at du har lett kontakt på tøylen uten at hesten henge på tøylen. Det skal kjennes omtrent som at hesten går "av seg selv", og du skal kunne øke eller minske tempoet nærmest bare ved å tenke fremover eller saktere.

Hvordan man gjør det? Det er det skrevet massevis av bøker om :). "Dressur med Kyra" er en ganske bra, lettlest bok som finnes i alle fall på dansk og svensk, usikker på om den finnes på norsk. Aller best er det å ri for en kompetent instruktør, men dem er det ikke så alt for mange av. Jeg tror det er lurt å lese litt bøker om rideteori i tillegg.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/10/2003 :  13:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes Arwen svarte bra på dette.
Dette blir litt vanskelig å svare på når ikke du skriver mer om hesten,hvor gammel,hvor sterk og hva den er utdannet til.
Men jeg kan ta utgangspunkt i at det er en ganske utrent hest evt en ung hest.
Det er da viktig at man tar et skritt av gangen,og at man på dette nivået lar hesten gå i en lav form.Og når du jobber med hesten,lek litt med bittet,(kjenn den ene tøylen i den andre med lave hender) og få den til å søke ned,det vil og skal ikke se vakkert ut ennå (det gjør ingen ting om du ikke får den høye buede halsen som så mange sier du skal ha,for det er like ofte bare en innspent hest som ikke jobber med ryggen)La den gå med nakken som en rett forlengelse av ryggen.Og det er lettere faktisk å få den til å heve seg å gå med en vakker nakke,i en høyere form når det blir aktuelt.Når den søker ned og i selvbæring,vil du bare kjenne vekten av tøylene i hånden(ikke lange tøyler,du må ha kontakt for å støtte).Du må også jobbe godt fremdrivende,det du får av innsteg bak vil du få igjen i tøylen.(det vil også gå andre veien,det du holder igjen for mye i tøylene,vil du miste i innsteg og fremdrift bak)Du skal på en måte kunne følge bevegelsen fra bakbene,gjennom ryggen og nakken og ut i tøylen.
Mht hva du kjenner når ryggen jobber,er at du vil få en helt annen fjæring og bevegelsen blir mer duvende og det blir som om du sitter på en ball.Du vil merke det med en gang den går riktig.Det kan også være til hjelp å få en til å se på dere,du vil da se musklene i manken jobbe pluss at du vil se fjering og at den hever seg bak salen.Ikke mist motet,det vil kanskje ta lang tid,og til å begynne med vil du bare kjenne det på tøylen,pga at den ikke jobber riktig med ryggen ennå, men når du kjenner ryggen hever seg vil du kjenne en følelse de ferreste hobby ryttere noen gang vil kjenne.Det er som Arwen sier,de fleste kaller det at den jobber med ryggen selv om den bare går med innspenning og bøyer nakken.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  13:29:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men når du kjenner ryggen hever seg vil du kjenne en følelse de ferreste hobby ryttere noen gang vil kjenne.Det er som Arwen sier,de fleste kaller det at den jobber med ryggen selv om den bare går med innspenning og bøyer nakken.

Men så helt utrolig gøy når du kjenner den følelsen selvom man aldri så mye er hobbyrytter!!
Personlig er jeg jo i stor grad hobbyrytter (iallfall i forhold til Arwen og Oslojente), men jeg kan love dere at følelsen av at ryggen kommer opp klarer nok de fleste også å merke (iallfall siden de fleste må jobbe litt på veien:))

Jeg syns du skal støtte deg til det Oslojente sier om at bevegelsene blir mer duvende og at du sitter på en "ball". Det at f.eks nedsittende trav lettere utføres slik du alltid har hatt en formening om at det skal gjøres (les: duvende, med rompa godt planta i salen og i bevegelse med hestens) er jo også et hint(iallfall for meg).
Mulig jeg tråkker litt i salaten nå, men da kommer forhåpentligvis noen ilende til for å redde meg: men jeg syns man merker forskjellen bedre i trav og galopp enn i skritt om hesten "bøyer nakken" eller om den faktisk går i form!

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/10/2003 :  13:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro:

Ja,det er en helt utrolig følelse.Jeg red 10 år på rideskole,både ridekurs og privattimer og hadde aldri væri i nærheten av å kjenne følelsen (selv om jeg trodde jeg hadde hesten både på tøylen og at den jobbet riktig) Så var jeg så heldig at jeg som 16 åring fikk bli forrytter på en privathest og den gikk vel kanskje max en LA,men den var riktig ridd og jobbet med ryggen.Det tok litt tid før jeg fikk det til,men når jeg først greide det var det en skikkelig WOW følelse.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  14:24:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg veit *stjerner i øya*
Det er da man virkelig blir bitt av basillen
Og begynner å tenke "sånn skal jeg klare mer"

Samtidig er det for meg veldig godt å ha en dressursal når jeg rir dressur, det er da lettere å "mikke og makke" litt mindre, sitte litt mer riktig, og ikke minst så føler jeg at man kjenner "de små" endringene mye bedre da enn i feks en sprangsal (som jeg desv er satt til å ri dressur i på nåværende tidspunkt:()
Man merker lettere de to skrittene det funker i en dressursal (føler jeg da )

Nå var jo ikke det denne debatten dreide seg om da
men jeg har en tendens til å prate meg bort litt jeg, når jeg prater om dressur og hest og sånt

Guro

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 05/10/2003 :  14:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv hadde jeg ridd "dressur" i årevis før jeg fikk opplevelsen av å ri en hest som gikk med ryggvirksomhet. Jeg hadde startet MB uten å vite hva som foregikk under meg. Det var Paul Fielder som lærte meg å kjenne etter. Beskrivelsen "å sitte på en ball" er kjempebra. Og også det med at hesten blir så ridbar at den virkelig går for minimale, usynlige hjelpere, "av seg selv".

Vi har en rytter på stallen som er så intens i sin ridning (misforstått "tysk" ridning) at hun ikke ville kjenne igjen ryggsving om den bet henne i rompa, og hun er en meget erfaren rytter. Så en instruktør med et godt øye er alfa og omega.

Det du sier om å merke ryggsvingen bedre i trav og galopp, er riktig. Det er vel kun fordi det som regel er mer bevegelse i ryggen i trav og gal.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  16:06:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vi har en rytter på stallen som er så intens i sin ridning (misforstått "tysk" ridning) at hun ikke ville kjenne igjen ryggsving om den bet henne i rompa, og hun er en meget erfaren rytter. Så en instruktør med et godt øye er alfa og omega.

Vel, det jo i og for seg det den gjør da *ler*

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  20:30:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men.. Når dere snakker om denne helt korrekte formen. Det er jo en form som for en hest er veldig krevende å bære seg i. Både med tanke på musklatur og stabilitet fra hestens side, men også utifra rytters erfaring og kjemi med hesten. Altså ligger det endel trening bak å få dette til, og selv om en får det til en dag, så kan hesten sikkert være litt for spent dagen etter for å være "perfekt". Men en veldig stabil hest med sin erfarne rytter vil nok stortsett ri "perfekt".

Men siden jeg iallfall nå på ingen måte rir noen hest som har muskler eller er stabil nok til å kunne gå "perfekt". Og iom at jeg bare er en slik hobbyrytter, som muligens aldri har hatt denne følelsen (jeg har hatt en aha-opplevelse en gang. Rei en pensjonert juniorhest som bl.a. hadde medalje fra NM og deltagelse i nordisk en gang for Marit Delebekk. Nå er jeg bare "hobbyrytter" så kanskje voldsomt å si, men jeg mener dette var noe helt spesielt og noe "annerledes". Men som hobbyrytter er det kanskje flere aha-opplevelser som vil vente? Iallfall flere..). Hvordan skal jeg da trene hesten jeg rir (utrent unghest, som aldri skal bli noe mer enn en godt grunntrent skolehest, altså ingen konkurransehest)? En unghest/utrent hest vil en jo i prinsippet også ri annerledes. Ut i fra hva jeg har lært er ønske om en litt lengre og dypere hest ønskelig da. Og selvfølgelig ikke sterk, bak bittet, dårlig frem osv. Men med utgangspunktet i en ustabil og mindre muskelbygd hest, så vil vel neppe den "perfekte rytter" med en gang få til den "perfekte form". Og det er vel ikke i utgangspunktet ønskerlig for en unghest under utvikling? Ok.. Nå har jeg følelsen at jeg klarer å løfte ryggen noe på hesten jeg rir. Men det blir ingen aha-opplevelse som jeg fikk på den pensjonerte dressurhesten, og det vil jeg jo regne med at hesten jeg nå rir aldri vil ha muskler eller være stabil nok til å klare. Men hva er en "perfekt" unghestform? Den vil jo ofte ikke klare å bære seg i en god unghestform stabilt i starten heller..

--
spoff

Redigert av spoff den 05/10/2003 21:38:53
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/10/2003 :  23:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff:

Jeg har tatt utgangspunkt i en ung/utrent hest i forige innlegg.Også hvordan man skal gå frem og hvordan det føles.
En utrent hest må som jeg skriver gå i en lav form/unghest form.
Ikke tenk på samlig og høy form,dette kommer senere.La den jobbe med nakken som bare som en forlengelse av ryggen.Jobb f.eks i vanlig arbeidstrav.
Det er som du skriver veldig tungt for hesten å jobbe med ryggen,og det vil kreve tid og tålmodighet å få det til.De første gangene man får hesten til å jobbe riktig med ryggen vil det kanskje være snakk om 10 skritt av gangen (ikke forvent underverker).Så her er tålmodighet alfa omega.Det kan også gå flere treningsøkter mellom hver gang man kjenner hesten virkelig jobber,men fortsett å trene på det og hesten vil bli sterkere etter hvert,og man kjenner følelsen stadig oftere og med lengere varighet.Når den jobber stabilt i unghestform,kan begynne å tenke høyere form, samling og å bære seg vakkert.
Lykke til :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  02:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Dette er like vansklig å skulle forklare hver gang..

I meget korte trekk: Du klemmer hesten frem med sjenklene og samtidig gir du hesten en liten ettergivende støtte på tøylen, slik at den ikke bare "buser" fremover.Dette er vansklig og forklare, da det hele går ut på RYTTERFØLELSEN, og den kan ikke gjengis i noen ordform her, den må oppleves og føles av rytteren.

Denne rytterfølelsen kommer "plutselig" en dag, og det er da du kan å ri!Da VET du når, og hvor mye sjenkler som skal til, og når, og hvor mye tøyletak som trenges.

En hest som jobbes riktig, og går på tøylen, har en myk og fjærende gange og er løs i munnen.Rytteren bestemmer med sjenkler og tøyle, hvert eneste skritt hesten skal ta.I kroppen er hesten noe kortere enn i "lange tøyler form", og den krummer ryggen litt, bakbena settes lenger innunder hesten, og halsen/hodet er bøyd nedover og litt frem.
Det føles som om hesten går og venter på hva rytteren vil den skal, og hvor fort den skal gå.

Få noen til å vise deg forskjellen på en hest som jobbes riktig, og når den ikke går som den skal.Da SER du det fort, men det tar lang tid til kanskje du FØLER det..Du må få rytter-følelsen først, og det må ta den tiden det trenger.Det går fortere om du kan få lov å ri en hest som virkelig kan det.

Personlig var jeg heldig å fikk følelsen nokså fort, tror jeg red i underkant av et halvt år! Men dertil red jeg sikkert 4-5 hester på det meste pr.dag, og alle var forskjellige så det var nok ikke så dumt.Rir du 1-2 dager bare i uka, vil det selvfølgelig ta lenger tid, men det kommer nok!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.