hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - JA til skarpe bitt !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 JA til skarpe bitt !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  18:32:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
FØR man vurderer bytte av bitt bør man sjekke tenner etc.

Vi har en unghest på stallen med "munnproblem". Hesten er 4 år gammel, og egentlig ganske grei. Problemet med den dukket virkelig opp i vår. Den kan være en satan! Eieren har slitt veldig med hesten, den protesterer vilt, steiler rett opp m.m. Den ble raspet skikkelig - og fikk gå på beite. Ny start til høsten, hesten var like ille. Ny sjekk av vet. som fant store tannproblemer. Hesten ble anbefalt sendt for operasjon. Grunnlaget var bl.a. "ulyd" oppover skallen.

Den kom hjem for noen dager siden - men ble ikke operert, ble for komplisert og risikabelt sa noen. De hadde imidlertid "filet" av veldig på den berømmelige tannen. Nå skal den være "bittfri" i 14 dager til - og så settes i gang, på dop. De antok at problemet kanskje også kunne ligge psykisk. Blir spennende å se hvordan han blir. Han virker bedre i hvertfall, men man får jo se når bittet og dressuren dukker opp.

Lurer egentlig på hvor mange av disse "gale og strie" hestene som går rundt med slike problemer. Vet. vi har er faktisk veldig dyktig til å raspe tenner, og han er nøye. Det holdt ikke i dette tilfellet. Samtidig vet vi jo at folk "glemmer" tannpleie på hestene sine, samt at mange vet. er faktisk ikke særlig gode på akkurat den type "jobb". Man kan bare lure....

Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 06/10/2003 :  09:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med oslojente! En bør ri med så mildt bitt som mulig, men likevel såpass sterkt at en kan ri hesten med en myk hånd. Det er mye verre og sitte å slite i et mildt bitt enn å heller bruke et litt sterkere bitt, så en lan ri hesten på en myk hånd. Har selv en hissig kaldblodshoppe som er nesten unmulig å ri på trinse, hvis ikke vi bare skal skritte hele turen. Rir jeg henne på et litt sterkere bitt er hun med en gang mye mer samarbeidsvillig og slutter å krangle. + at hun slapper mer av fordi hun da har mye mer stødig kontakt i munnen. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  14:33:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hissig kaldblodshoppe, som mange sikkert ville ridd med pessoa (jeg liker ikke pessoa fordi ringene trykker mot hestens kinn når man drar i tøylene), men jeg har unngått bittproblemet ved å ta i bruk et utrolig undervurdert hjelpemiddel; nemlig stemmen min, hun lystrer hver minste lyd, og jeg har i det siste sluttet å ri på tur med hodelag, bruker taugrime!! Når det gjelder bitt, så er jeg for skarpe bitt, ikke for å kunne stoppe "gale" hester, men av den enkle grunn at disse bitta er mest behagelig for hesten (hvis rytter er myk på hånden), fordi de fleste hester er veldig smale mellom kjevene, der bittet ligger. Men som jeg har sagt før; Hesten skal bestemme hvilket bitt den vil ha i munnen! Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  01:23:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så veldig enig med deg vixi i ditt siste innlegg!
Også er jeg ellers veldig enig med alt eligj sier.
Måtte bare si det!
(Er sikkert også mange andre som sier mye bra, men jeg må innrømme at jeg har skumlest, eller rettere sagt hoppet over endel.. Det er seint, og jeg er trøtt... Av samme grunn orker jeg heller ikke akkurat nå å legge ut i det vide og det brede med mine egne meninger og erfaringer ad. dette emnet, da alle som har kikket innom andre debatter her, allikevel veit hvor jeg står hen.. )

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.