hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - undersjenklene mine....:S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 undersjenklene mine....:S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pappa filmet meg når jeg rei i dag og jeg fikk helt sjokk! Undersjeklene mine var over alle hauer! Jeg drar hælene VELDIG opp, særlig utvendig(skal ta den litt tibake for at rompa ike skal dette ut i svingen)Foten min er også veldig langt igjennom stigbøylen.

Også når jeg hopper drar jeg hælene veldig opp, det ser ikke bra ut!

Noe jeg kan gjøre for å rette opp dette?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  17:24:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke akkurat så lett å si nøyaktig hva du skal gjøre.. Men hvis du hele tiden tenker på å ha stigbøylen utpå tåballene, og presser hælen ned, vil sjenklene ligge stille automatisk. Pass også på at du har korrekt lengde på stigbøylene, slik at du slipper å sitte med hælen oppover for å klare å ri.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/05/2006 :  18:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det hjelper å trene litt på å slappe mer av i kroppen,lene deg godt tilbake å sette deg tungt på baken ned i salen?
Høres kanskje ut som du spenner deg litt og derfor "klamrer" deg fast med beina..? Da trekker man de gjerne ubevisst opp og sjenklene blir urolige.

Klarer du å holde balansen/rytmen mer med sete og overkropp vil beina automatisk bli mer rette og "tunge" og derav ligge roligere.
Verdt et forsøk ihvertfall.

Ellers er det smart at du benytter deg av video!
For fy hvor mye rart vi gjør oppå der når ingen står på bakken og kan "avverge" det..

Redigert av - xxxx den 14/05/2006 18:17:44 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  19:11:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Det er mest når jeg bruker sjeklene jeg trekker de opp. Fernando må man brue mye skjekel på for å prøve å få han i riktig form.Vet ikke om det har noe å si men da vet dere det

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/05/2006 :  19:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forsto hva du mente,så jeg ville prøvd å ri han mer fra sete/vekten din enn å "bære" han rundt ved hjelp av sjenklene.
Det er nok derfor du trekker de opp (og automatisk spenner deg for å bruke mer styrke), for han svarer ikke ordentlig frem for skjenklene når man krever litt mer.

Redigert av - xxxx den 14/05/2006 19:24:28 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  19:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, får prøve det. Skal kanskje begynne å ri med sporer også. Siden han svarer mye bedre med det, men da må jeg først ta kontrol over undersjeklene mine Eieren( Som også er instruktøren min) som sa jeg burde prøve å ri med sporer.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/05/2006 :  19:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sporer kan være et fint hjelpemiddel for å "friske opp" sensitiviteten og lydigheten,men personlig foretrekker ihvertfall jeg at de skal gå frem/respondere for sete også.
Det er effektiv hjelper både for fremaddrivende,sideveis og brems.

Det ser ikke pent ut å "kakke" frem hesten med sjenkler/sporer, og jeg som "aldrende dressurtante" vet hva jeg snakker om da gitt.
*Blush*

Redigert av - xxxx den 14/05/2006 19:34:35 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  19:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan driver man hesten fram med sete da? Han er ganske følsom får sete, hvertfall når det gjelder bremsen Kan stoppe han bare ved hjelp av sete.

Redigert av - MajaJ den 14/05/2006 19:46:54 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/05/2006 :  19:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempefint at den er lydig for sete når du skal stoppe.Da vil den forstå fremover også!
Du sitter tungt ned i salen på setebeina og rir aktivt rytmisk hesten opp og frem ved å skyve fram hofta noe og brystkassa.

Mulig du må overdrive litt i starten for å få hesten mer oppmerksom på at du ønsker at den skal adlyde setet ditt mer.
Du kan også legge til en bestemt smattelyd for å forsterke/tydliggjøre beskjeden samtidig som du gir en liten og kjapp sjenkel-impuls.
Altså ikke klem sjenklene rundt hesten-kun et touch timet med fremadrivende seterytme og feks. to kjappe smatt.
Jeg tror at så lenge du klarer å la sjenklene være litt og kun bruke de som "impulser" i rett tid vil den bli mer obs på setet og kople at det også betyr noe mer enn brems.
(Samtidig så kanskje den også ikke blir værende så "sjenkel-død".)

Tempoet/aksjonen i bevegelsene til hesten justerer du altså ved å bruke "rytme-kontrollen" i setet ditt.
Ønsker du mer fremdrift/aksjon så rir du med raskere/tydeligere seterytme.
Vil du redusere så spenner/stiver du av i magen din og "bremser"/blir mer passiv i rytmen/ridningen.
Eller for og prøve å forklare bare sistnevnte på en annen måte;du "henger igjen" litt i takten.Det er altså visst du vil redusere aksjonen til hesten.
Så gjør du altså omvendt hvis du vil ha hesten mer opp og fram å bruke bakparten.
Hester er veldig rytmiske/følsomme for takt og balanse,så det er derfor vi kan ri de mye bare på sete.
De justerer da tempoet/takten opp eller ned til der det føles mest behagelig for de, og det er her vår seterytme spiller en viktig rolle.

Oh hjelpes..Ikke lett å skrive så det blir lettfattelig men..Du fixer nok dette du,det er mye som kan funke.
Du har jo kommet langt bare ved å ha innsett problemet. Lykke til!

Redigert av - xxxx den 14/05/2006 20:35:30 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  20:42:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for hjelpen Line skal så aboslut testes på tirsdag!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/05/2006 :  23:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øhh..jeg heter ikke Line ..men bare hyggelig hvis noe av det jeg skrev kan være til hjelp.

Lykke til videre!

Redigert av - xxxx den 14/05/2006 23:20:46 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  01:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

Grunnen til at sjenkler kryper oppover er ubalanse, enkelt og greit. Du bør ikke bruke sporer før dette problemet er borte... Det er ikke rettferdig ovenfor hesten å kreve at den skal kunne jobbe, gå riktig og avslappet dersom du som rytter ødelegger dens mulighet til å jobbe fritt og uforstyrret, og spesielt ikke be den yte fordi den reagerer på sporene.

Som ubalansert rytter vil en faktisk hele tiden forstyrre hesten...
Du kompenserer ubalansen din med å knipe, og du bruker trolig helen fremfor tykkleggen for å gi sjenkel. Når du kniper vil det meste av trykket ligge i knærne dine og all støtte havner i stigbøylen samtidig som du da trolig ramler fremover.
Du bør lese en bok, enten Sally Swift - sentrert ridning eller Mary Wanless - ride with your mind. I disse bøkene vil du få en dyp innlæring i å bli en balansert og selværende rytter.

I mellomtiden vil jeg råde deg til å ri litt uten stigbøyler. Bær deg selv, se frem, overarm inntil kroppen din, underarm rolig og snill mot hestens munn, legg lårene dine litt lenger bakover enn du vanligvis pleier og strekk godt ut på fremsiden av låret. PUST, pek tåen fremover og ikke ut på siden, bli sterk i magen og ryggen og unngå å bli svai i korsryggen. Legger ved en link til en tidligere debatt om sits og balanse.....
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=11607
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=12332&whichpage=2

Det er litt nitidig arbeid, og ting skjer ikke over natten, du MÅ jobbe mye men når det først sitter så sitter det for bestandig. Det gjelder bare å få det inn under huden... Jeg kan love deg at du vil m,erke forskjell på eg selv, men spesielt hesten vil gi deg svarene på hvor viktig dette er....og da er det så verdt alt slit og arbeid...også så gøy som det er

Lykke til vertfall......

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
wops, du var ikke Line nei Vel takk i hvert fall, du også Oleo!

Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  22:46:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
I boken "Sentrert ridning" av Sally Swift er det et kapittel som heter "guide til lengre bein" eller noe i den duren. I tillegg handler jo nesten hele boken om sits - absolutt å anbefale! Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  14:44:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I boken "Sentrert ridning" av Sally Swift er det et kapittel som heter "guide til lengre bein" eller noe i den duren. I tillegg handler jo nesten hele boken om sits - absolutt å anbefale!

Opprinnelig postet av Astrid H

Har faktisk boka, bare jeg som ikke skønner en dritt

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  15:36:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Ri masse, masse uten stigbøyler!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.