hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sjenkel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Draupne

Skrevet - 30/04/2006 :  02:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oh, enda et spørsmål jeg kom på nå.

Lord havner med hodet bak loddplan når jeg får ham på bittet. Det hender spesielt når vi har trent en del på banen, og han kanskje er litt sliten og lei. Hva gjør jeg for å unngå dette?
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/04/2006 :  09:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Draupne: Mente ikke at du skal knipe deg fast!! Mente at når man rir uten stigbøyler er det lettere at man lærer seg til gale ting, altså å knipe seg fast.
Du skal sitte avslappet (ikke klemme med knærne) og følge takten. Slik som du selv beskrev.

Undersjenkel: Du bruker undersjenkelen ved behov. Ikke konstant. Hvis du rytmisk sitter å driver med hælen vil stakkars LOrd bli så lei, og ikke sjønne hva du skal fram til at han driter i sjenkelen.

Det du gjør er å bruke sjenkel til du får svar, så slutter du. Når han begynner å daffe (helst rett før) så gir du sjenkel, når han svarer, slutter du påvirkningen. Det samme gjelder sideførende sjenkel (bare en sjenkel fx innvendig i en volte, eller sjenkelvikning).

Teoretisk skal det ikke bli verre om du bruker sjenkelen hvis du vil samle ham. Sjenkeln kaller på bakbeina (hvis du samtidig sitter i balanse, og ikke faller fremover), så det du ber om ved bruk av sjenkel er at bakbeina skal mer frem, ikke hele hesten, hihi.
Ellers skal du følge rytmen når du gir sjenkel ja. pass bare på at ikke du driver på han hele tiden. Hvis ikke han får ettergift når han reagerer, så kan han prøve å finne på andre måter å "tilfredstille" deg på, siden det ikke var mer fram du ville med å bruke sjenkel.
(uff, krøkkete forklart. Bare spør, så prøver jeg igjen;))

Når du sier du har prøvd dette. Og han bøyer nakken. Sitter du helt i ro med hånden? Eller rører du noe på henda? Siden du sier han knekker i nakken på slutten av timen høres det ut som om du har hatt en så urolig hånd at han tilslutt knekker for å komme unna.

Du skal være veldig avslappa for å kjenne at ryggen kommer opp i skritt. Det er lettere å kjenne i trav synes jeg. Men akkurat det synes jeg ikke du skal tenke alt for mye på. Tenk at du skal ha en avslappet, lydig hest. Superformen får komme senere.

Det med at han går bak loddplan står det litt om over her. Ellers kan du prøve å gi ut på innvendig tøylen, mens utvendig holdes i ro. Samtidig som du rir litt frem.
Står mer om dette i en annen tråd her under Dressur.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  02:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter mitt syn er det ikke rettferdig ovenfor hesten å be om samling så lenge du ikke er i balanse. Hesten vil heller ikke fysisk være i stand til å samle seg riktig dersom du ikke er i balanse.

Er enig i noe av det som blir skrevet men ikke alt.

Jo, du kan lære deg å finne balansen din dersom du rir uten stigbøyler, men du må faktisk ¨klemme¨ med lårene for å kunne klare å bære resten av deg selv. Når jeg sier klemme så mener jeg at all støtten må ligge på fremsiden av lårene dine. Glem sjenkel en stund, det eneste som skjer dersom du skal ri uten bøyler og samtidig bruke sjenkel er at helen og leggen kryper oppover og da vil du ikke ha mulighet til å bære deg riktig. Senk helen din og la tåen peke rett frem, legg låret litt lenger bak enn du føler du vanligvis gjør. Leggen vil ligge inntil hesten kropp helt naturlig dersom du bruker lårene dine. Setet ditt er enormt viktig, se link: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=11607 tidligere debatt som omhandler dette.
Ellers....godt tips.. les boka til Mary Wanless, ride with your mind eller Sally Swift's sentrert ridning.
http://www.mary-wanless.com/
http://www.centeredriding.org/

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 01/05/2006 :  08:13:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jo Oleo, man må klemme med låra for å balansere seg. Men viktig å presiere at man ikke skal knipe med knærne. Da kan sjenkelen fort finne på å "krype" oppover.

Er også enig i at hun bør finne sin egen balanse før hun krever for mye av ham.
trodde jeg skrev det.. Kanskje jeg bare tenkte tanken og glemte å skrive det. jaja, nå skrev du det så:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.