hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dilemma med den utvendige skulderen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 dilemma med den utvendige skulderen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  14:55:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..

ridde på dressurtrening i dag og det var veldig lærerikt og moro
men jeg blir litt forvirret,siden jeg nå har ridd for 3 forskjellige trener siste mnd..

og alle har forskjellige meninger hvordan jeg skal ri han..
få han til å gå av seg selv, er jo noe de alle 3 er enige om , så det er greit.

men jeg aner nesten ikke hva som er riktig når det kommer til bøyning, og og den utvendige siden med tanke på at han skyter ut skulderen..

ene treneren mener jeg skal få inn den skulderen, men den andre sier jeg ikke skal tenke på det for det kommer av seg selv når innsiden kommer på plass..

siste kan jeg egentlig forstå og ikke forstå, så nå sitter jeg her litt forvirret i grunn

hva tror dere?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  17:52:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Lenge siden du skrev dette, men jeg svarer allikevel, siden du ikke har fått noen svar!

Begge trenerene har rett, men dette må gjøres samtidig. En av tingene kan hjelpe i det korte løp, men for å holde det sånn for "evig" må begge tingene gjøres sammen.

Ri hesten fram. Viktig, og det har du forstått selv også
Bøy innvendig side, men hold god og jevn støtte på utvendig, slik at skulderen ikke får så god plass til å skyte ut. Ri på både volter og rette spor, minsk voltene for utvendige hjelpere, men pass på at hesten er rund i innvendig side samtidig. Øk voltene igjen, for innvendige hjelpere, men her blir det det samme (bare motsatt), støtt på utvendig.
Still han gjerne litt utover i voltene/på rett spor, men lag myke omstillinger både inn og ut.

Lett å si, vanskelig å utføre. Men dette er hvertfall det jeg gjør, og hesten min fungerer kjempebra

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  19:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Det er lur å holde seg til en trener om man blir forvirret, oxo lur og forklare trenerene hva andre trenere har sagt så du får en forklaring;) Slik hender ofte med meg oxo..
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  20:56:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Mitt tips er å løfte indre tøyle litt i forhold til ytre. Da løfter hesten skulderen også, og den ytre "faller på plass".

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  21:03:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det skal jeg teste ut ;)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  00:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Hiver meg med jeg og, men jeg er mere på deg enn på hesten

Mange ønsker å løse slike problemer med styringen, altså tøylene og sjenkel. Men hva hjelper det dersom hoftene dine blokkerer han? Vet ikke om det er det men tipper 99% sikkert at det er der det meste sitter. Uten å være frekk....

Mange lærer at de skal ri hesten i takt. Men hva vil det egentlig si..?
Det vil ikke si at en skal wiggely waggely fra side til side, lenge etter at hesten har fått bena i løft, men faktisk i takt rett frem og tilbake med ørene, i det hesten er på veg til å løfte bena. Når du da skal ri en volte og forsøke å stille han vil mange automatisk si at du skal legge hofta tilbake for å åpne, men det en da gjør er faktisk å blokkere. Ved å legge rompeknoken fremover, som du skulle ridd versade, åpner du for betydeligere større rom og hesten vil ha plass til å trå frem.

Å komme dit er ikke gjort på en to tre, det er ganske kompleks men meget logisk når man først har fått følelsen.

Jeg forutsetter nå at sal og øvrig utstyr er i orden, samt tenner og hesten ellers er frisk og i godt hold.

Hvis du kan legge all folkus på deg en stund så vil jeg følge ridelærer nr 2 sitt råd da hesten vil vise deg når det gjøres riktig, til slutt.

Tenk at rompa di er en gammeldags telefonkontakt...den med tre pinner... To rompeknoker og et skamben. Tenk så at salen er motpolen til kontakten, da et støpsel med tre hull. Når disse to er koblet til hverandre så sitter de der, ingen rotasjon, ingen slark og ingen flexibilitet. Slik skal tre punktsitsen føles... Det en oppnår når en gnur knoker i takt med sidevirkende bevegelser er at knokene vil aldri ligge på samme sted. Dersom du derimot følger hestens ben uten å slippe taket i salen men fremdeles være i ditt støpsel er å hjelpe hesten til å slappe av og til å kunne konsentrere seg om arbeidet den blir bedt om.

Når du prøver dette så må du for all del ikke slutte å puste...det er LIVSVIKTIG.... Tenk at du skal være så rolig i salen at kjøtt og flest skal ligge på samme sted og da Mary Wanless kjente begrep.. Plugged in.. da i salen.
Samtidig er det viktig at du bærer overkroppen din på begge sider. Mange tror at så lenge en er støl i magen så har en jobbet riktig... Men det har du dersom du også er støl i ryggen. Senteret i magen din er ikke foran slik en kan tro men faktisk nesten helt inntil ryggraden din.

La fremsiden av lårene dine bære støtten, ikke helen, sjenkel eller legg.. Lårene. Da vil du etterhvert kunne utvikle å ha fjærlett kontakt med dine stigbøyler.. Tåen rett frem og ikke ut på siden... Du vrir på deg en missfostra sene.. Oversjenkelen(låret) er støttende og veiledende. Overarmen din tilhører deg mens underarmen og hånden tilhører hesten. Da vil du kunne få en stabil og rolig hånd. Se frem med glidelåsen på jakken din over hesten man, også i volter og vendinger. En kan føle seg stiv med hesten vil føle at du er lett å bære
Tenk at ditt innvendige ben er som en stolpe hesten skal forme seg rundt uten at du faller innover eller blir skjev.
Ha like tøyler, masse ettergift på innvendig hånd sammen med sete og din holdning som lager rammer. Rolig og stabil utvendige tøyle.

Dette var veldig kort oppsumert.....jeg kunne nok skrevet side opp og ned men blir jo helt nummen i hånda. Tar jo helt av og blir nesten ikke engasjert engang..Nei dahehe...
Men jeg er nesten hellig overbevist om at ved litt ni tidig trening på deg så vil hesten komme etter. Du skal være glad du har en hest som viser at alt ikke er helt som det skal..som ikke nøyer seg med det nest beste....de lærer en såååå masse av.

Lykke til....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/04/2006 :  09:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje hesten din har ømme skuldre?

Hesten min hadde litt av det samme problemet som din, den fikk ikke med seg ytterste skulderen i volter, særlig den venstre skulderen, som da vistes når jeg rei på høyre hånd/høyrevolter.

I tillegg kjører jeg en del trykkvogn med hesten min, og da har jeg lagt merke til at den gikk skevt i vogna, (noe en hest som er 100% i orden ikke skal gjøre)... den gikk med bakpart og hodet mot venstre...som en banan-form...

Hadde på følelsen av at det var noe gale, så jeg fikk inn dyrlege, som gikk over han for to dager siden. Og han kunne konstantere at hesten min hadde ømme skulderledd på begge sider, særlig venstre side... Ble sprøytet med hanekam i begge skulderledd....

Er utrolig spent på resultatet, for jeg mistenker at dette er noe hesten min har gått og kjent på hele livet sitt, og lurer på om det er dette som gjør at han har vært så "kranglete" når jeg rir for høyre hånd, at han bryter på svingene i løpsbanen, at han feiler i taktskiftninger.....

Er langt i fra sikkert at dette er tilfelle med hesten din, men smerter er lurt å utelukke i førsteomgang..

Lykke til

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 26/04/2006 09:39:09 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  10:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange ønsker å løse slike problemer med styringen, altså tøylene og sjenkel. Men hva hjelper det dersom hoftene dine blokkerer han? Vet ikke om det er det men tipper 99% sikkert at det er der det meste sitter. Uten å være frekk....

Så utrolig enig med deg Oleo, det hjelper så lite med hender og sjenkler om ikke dette er på plass.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 26/04/2006 :  10:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for et supert og lærerrikt innlegg Oleo
Ride with the wind Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  17:56:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nå fikk jeg mange gode tips gitt ;) tusen takk ;)
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  23:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man får lett på plass ytre skulder ved å stille hesten utover når man rir på volte og ri mye med yttersjenkel! Da vil den også bli ærligere til ytre tøyle.
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.