hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longere med en line
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longere med en line
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:43:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Leste i en bok eller noe at Monty Roberts mente at det å longere en hest med en line var det nest verste man kunen gjøre mot en hest. Er det sant, elelr er det bare noe han mener? For det kan vel ikke være så fælt om det står i bøker hvordan man skal gjøre det med kunn en :S
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  15:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monty Roberts og "klassisk" hestehold er vel to forskjellige verdner. Men hva var bakgrunnen for påstanden hans? Det er interessant. Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  16:05:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Jeg husker bare å ha sett et bilde der han står å longerer med to liner. Under bilde står det at han foretrekker å longere med to, siden han syntes at det longere med en er noe av det værste man kan gjøre mot en hest. sto ikke mer enn det :/
-
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  16:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel fordi du jobber mot henssikten med å longere med en line; du balanserer ikke hesten og får ikke med bakparten, den vil skli ut.

Hesten blir feilstilt og går ikke i en "banan"-form som den vil gjøre med to liner.

Resultatet blir en stivere hest.

Jeg bruker alltid to liner hvis jeg longerer, av denne grunn.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

slettet3

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  16:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Longerer også med to. Om du har boken - fra mine hender til dine så står det mer innen det, og ikke bare at det er det ikke er bra, hva slaks bok har du? Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  16:40:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kan noen vise et bilde av longering med to liner?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  17:28:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det spørs jo hva du vil med longeringen da,egentlig..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  17:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten går ikke i riktig form (som regel) på en longeline, derfor anbefaler han og andre å longere med to.

Jeg har foreløpig bare longert med en line (har longert 5 ganger i midt liv...), men jeg ser og merker at hesten ikke går slik den skal.

Det blir som når man rir i volte, hvis man bare trekker i innvendig tøyle og støtter opp på utsiden kommer skuldra ut, og hesten går ikke på bøyd spor. Med 2 longeliner har man den støttende delen på utsiden, og det er lettere for hesten å gå riktig.

Jeg har ikke prøvd med 2 liner, men skal gjøre det neste gang! Det er nok litt styr å venne seg til... hehe...
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  18:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan noen vise et bilde av longering med to liner?

Opprinnelig postet av lino

Her er en tegning fra M. R boka av hest i en line:

Og her med dobbel line:

Tegningene taler vel for seg selv.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  18:06:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja
Skal den andre lina bare ligg bak rompa til hesten, eller må man ha noe spesielt å feste den i? Ser ut på bildene som begge linene er tatt gjennom salen. Jeg har en tømmekjøringsgjort som kunne gjrot samme nytte, tror jeg..?!?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  18:35:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Longerer også med to. Om du har boken - fra mine hender til dine så står det mer innen det, og ikke bare at det er det ikke er bra, hva slaks bok har du?

Opprinnelig postet av .Don Pedro1.

Om det ikke var på nette så var det enten Dams store hestebok eller noe sånt, eller en annen jeg ikke helt husker navnet på

Kopi av melding:
Ja
Skal den andre lina bare ligg bak rompa til hesten, eller må man ha noe spesielt å feste den i? Ser ut på bildene som begge linene er tatt gjennom salen. Jeg har en tømmekjøringsgjort som kunne gjrot samme nytte, tror jeg..?!?

Etter det jeg har lest så kan man bruke tømmekjøringsgjordt :) Og linen er festet i hodelaget, går gjennom salen/longeringgjordten, og bak rompa på hesten, til dine hender :)

ble litt rotete

-
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  19:44:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Var å så på Monty Roberts i går, og da longerte han med to liner. Han tok på sal, tok ned stigbøylene, og dro longelinene gjennom disse. Det han gjorde som jeg ikke har tenkt på før var at han tok en reim gjennom den ene stigbøylen, under magen på hesten, gjennom den andre stigbøylen, tilbake under magen og festa den. Dette gjorde både at stigbøylene ikke skulle flakse og bakse om hesten skulle flakse og bakse (var en toåring), pluss at longelinene holdt seg stabile. Ganske så smart! Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  20:07:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Tro faktisk jeg leste det i bladet ridehesten. Fra noen år siden.
-
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  21:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har longert med begge deler, og jeg har longert masse. Longerer jeg med en line bruker jeg alltid innspenningstøyler.

For min del synes jeg begge variantene fungerer bra.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  21:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øverste bildet, altså det som er feil er med kapsun
Nederste bildet, altså riktig er med bitt. For å få likt grunnlag på bildene burde utstyret være likt. Jeg longeren med en line, og min hest går innoverstilt og i holdning.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  21:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har longert med begge deler, og jeg har longert masse. Longerer jeg med en line bruker jeg alltid innspenningstøyler.

For min del synes jeg begge variantene fungerer bra.

Opprinnelig postet av Birre

Hei
Bare et sprøsmål rettet til det du skriver....
Du velger å løse en feilstilt hest ved å sette på innspenningstøyler? Det at hesten blir vrangstilt ved longering med en line rettes ikke opp ved å la hesten gå med inspenningstpyler da den vil spenne seg ytterligere. Ved å få stilling i nakken vil ikke hjelpe kroppen så lenge den er spent.
Du vil trolig få hesten dypere men ikke rund, fremdeles fordi du longerer på en line... Belastningskadene vil du trolig få uansett men kanskje bare enda verre å få bort.. Hva er det da godt for?
Bare nysjerrig...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/04/2006 21:17:28 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.