hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - longere med innspennig
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 longere med innspennig
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:15:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
sikkert en del emner om longering, me jeg prøver meg da likevel..
Som de aller fleste vet,så har jeg en sprell levende unghest..
Og jeg longerer ikke ofte, men en gang i blant blir det vel..

Men jeg syns det er greit å spenne han inn om det skal være noe mer enn bare mosjonering..altså få han til å strekke seg frem og nedover..

Jeg har strikk og vanlige innspenningstøyler i lær..

prøvd begge deler..

Men hvordan burde jeg feste innspenningstøylene for at de skal kunne gi en fornuftig effekt?

tar man de for løse vil hesten kunne ta hodet langt oppi skyene, og for stramt så vil ikke hesten kunne klare å søke seg frem og ned..

Men vil heller ikke at innspenningen skal nappe han i munn..

noen tips ang longering med innspenning på en unghest?

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/05/2006 :  18:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ikke bruk det... Vil du at Kross skal lære seg at tøylen er noe han kan henge seg på og bli beinhard? Antagelig ikke, men det er det en hest vil lære med inspenninger. De har sin nytte, men jeg ville ikke hatt dem på en unghest. Da er det bedre å ta på en innspenning på uvendig, og så ta longelina gjennom en ring på longegjorden (om du har det) og fram til bittet, så du får en slags tømkjøringstøm på innvendig. På denne måten kan du regulere styrken i innvendig hånd på samme måte som når du rir, og ta og gi etter.

Men nå har jeg sagt hva jeg mener om longering tidligere, og står fortsatt ved at det er en lite gunstig treningsform, lær deg å tømkjøre isteden.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  19:06:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
sant det...jeg kan å tømmekjøre, men burde vel prøve på nytt med igjen ha..etter som det ikke gikk bra forrige gag
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  19:17:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nei, ikke bruk innspenning på en unghest!!

Prøv heller med tømmekjøring her som Anniken B. skriver, har gjort akkurat det samme med Aromayo den siste tiden. Men poenget med tømmekjøring, på volte(dersom det var det du tenkte); er at du MÅ passe på at hesten trør godt nok innunder seg, og har nok framdrift hele tiden. Ellers kunne du likesågodt bare ha longert hesten i vanlig grime, du får lite utav det dersom du vil bygge opp ryggmuskalatur og lære hesten å søke ned. Samtidig så er det dobbelt så tungt som vanlig longering, så du bør virkelig begrense denne treningsformen. Det blir fort ensidig for hesten. Men videre kan du jo tømmekjøre hesten over hindre og bommer, slik at det blir kjekkere for hesten også. Bare husk fremdriften!

Strikk/innspenning kan gjøre vondt verre, særlig på en unghest. Mange unghester viker unna for slike hjelpemidler, og det du da sitter igjen med, er en hest med underhals og dårlige muskler i ryggen. Så hold deg unna det.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  19:30:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
følger rådene deres :) skal teste ut tømmekjøring igjen en dag...får krysse fingrene på at han går litt normalt..
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  20:11:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Helt enig med Anniken & Anne.
Vil også anbefale deg tømmekjøring i stede for longering

Therese
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  15:33:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig med Anniken & Anne.
Vil også anbefale deg tømmekjøring i stede for longering

Opprinnelig postet av Eikdokka

Tenkte akkurat det samme selv

Go tømmekjøring!!<3
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:56:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
er enig med alle om at man ikke burde bruke innspenningstøylene på unghest.. det med tømmekjøring er også veldig bra.. husk da at du skal IKKE løpe etter hesten.. jeg vet ikke om du har sett filmen "Horse Trainers across Borders".. der er det en mann som heter Piet Bakker og driver med tømmekjøring.. der sier han at man ikke skal løpe etter når hesten traver.. med en unghest kan man følge mer etter enn ved en voksen hest, men ikke løp.. da du ber hesten om å øke vil den øke, men du vil ikke at den skal springe så fort at du må løpe etter.. da skal du ikke øke og han vil etter en stund sjønne at du vil at han skal trave, at han ikke skal springe og vil da samle seg selv..

et lite tips om longering: hvis du har hånden med longeringstøylen i lavt, vil hesten søke fram og ned.. hvis du tar den opp, vil hesten søke opp og bak..

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  10:43:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Litt OT: Piet Bakker driver ikke med tømmekjøring, han driver med lang-tøyle dressur, det er en forskjell, man kan trene lange tøyler med en unghest, så fremt den er klar for det, og ikke alle unghester er det (her kan nok Destrier komme med mange gode råd). Har foresten den filmen (anbefales), kjøretrener Anders Erikson gir tips ang tømmekjøring. Jeg tømmekjører dog ved å stå i midten (akkurat som ved longering), slik at jeg slipper å løpe etter hesten (jeg har lært tømmekjøring av Olaf Nyby).

Men tilbake til tema; Enig med resten; ikke bruk innspenning på unghest (eller annen hest som ikke har lært å gå til tøylen)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.51 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.