hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 kandar
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:41:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
holde og vekt blir vel likt ?

enten så kjenner hesten presset av hånden som holder eller tøylene som tunge!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  08:08:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Tigull: Du har forstått det. Applaus for deg.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  12:21:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
Kopi av melding:
Tigull: Du har forstått det. Applaus for deg.

Opprinnelig postet av Destrier

tusen takk jeg liker applaus!

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  12:57:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Haha, jeg lurer nå på hva slags fysikklære dette er, må nok få målt trykket i en løs westerntøyle i forhold til trykket som blir av kandarbisling og korte tøyler.
Synes det blir tåpelig å si at dressurryttere rir på mindre tøyle enn westernryttere. Jeg har ridd begge grener, og har ihvertfall merket en vesentlig forskjell selv.
Skal ta med meg to tøyler hjem til kandar, og westerntøyle, så kan jeg veie de.
Rart at jeg har fått lov starte på lette tøyler ( mye lette tøyler som følger med hodelagene) da det ikke er tyngde på de O_o
Det er like mye forskjellige tøyler i western som i andre grener. Visst kan man innvirke på lange tøyler, men det er ikke poenget.
Målene med westernridning er å bli uavhengig av tøyle og ri med sete og vekt, ben.
hvorfor kan da westernryttere TA AV hodelaget og ri likedan? har de hengt vekter i hestens pannelugg?

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  13:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
Kopi av melding:
Haha, jeg lurer nå på hva slags fysikklære dette er, må nok få målt trykket i en løs westerntøyle i forhold til trykket som blir av kandarbisling og korte tøyler.
Synes det blir tåpelig å si at dressurryttere rir på mindre tøyle enn westernryttere. Jeg har ridd begge grener, og har ihvertfall merket en vesentlig forskjell selv.
Skal ta med meg to tøyler hjem til kandar, og westerntøyle, så kan jeg veie de.
Rart at jeg har fått lov starte på lette tøyler ( mye lette tøyler som følger med hodelagene) da det ikke er tyngde på de O_o
Det er like mye forskjellige tøyler i western som i andre grener. Visst kan man innvirke på lange tøyler, men det er ikke poenget.
Målene med westernridning er å bli uavhengig av tøyle og ri med sete og vekt, ben.
hvorfor kan da westernryttere TA AV hodelaget og ri likedan? har de hengt vekter i hestens pannelugg?

Opprinnelig postet av Bea

hvem som helst hest kan vel bli ridd uten hodelag!
bare den blir trent!
det er ikke sånn har du western hest kan du ri uten!

men man vil jo gjerne tror at sin egen gren er den beste ser det ut som

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  13:29:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Har ennå ikke møtt en dressurhest jeg kan ta av hodelaget på å ri den uten, bortsett fra en. ( som riktignok ble omskolert til western først)

Jeg tror westerngrenen er bedre ja, derfor jeg valgte den også. har ridd dressur og sprang siden jeg begynnte på rideskole som 4 åring, og for min del spiller ikke dressuren på målene sine lenger, harmoni og samspill, er dette når hesten går rundt dressurbanen med krøll på nakken, og slår med halen gjennom hele programmet for så å sparke etter rytters sjenkler, irritert på sporebruken? ( dette sett i høyere klasser på tv)
For ikek å snakke om ridningen man ser rundtomkring på de fleste stallene i landet.
Gaper hesten stenger man igjen munnen med en nesereim, vil den ikke bøye på seg blir det hjelpetøyler, hever den hodet slenger vi på en martingal, er den vanskelig å leie blir det hingstebitt. Ennå godt vi har så mye utstyr vi kan pakke på, til enhver anledning!
Dressur er tradisjon, på tide å modernisere reglene noe? Jeg synes ikek det er pent å se på det som man oftest ser på dressurbanene. Men for all del, målene er flott, tanken bak er flott, og det er ikke noe som å se en ekvipasje i samsvar med målene.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  15:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
nå synes jeg du drar alle over en kam!
min hest går uten hodelag på banen om jeg vil det!
han er ikke western hest!
han er bare godt trent!

men jeg ville aldri gjøre det på tur pga sikkerhet!

hørte på et kurs om noen western hester i statene som fikk ståltrå tredd i ørene så de skulle se happy ut!

begge grenene har ting som ikke brude være men mye godt også!

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  16:27:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo
Men jeg har aldri sett en westernhest som har gått likt uten hodelag og tøyler som med heller..

Heller har jeg aldri sett virkelig stygg dressurridning, men jeg syns deler av westernridningen grenser mot det farlige.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  16:28:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira
Med litt trening skal jeg nok klare å ri Norlandshesten min uten hodelag på banen!!

Han blir brukt til tur, dressur, sprang og kjøring. Var dressur som var min store gren til interessen forsvant...

Ja, kanskje jeg skal trene litt på dette, så blir vi Norges 2 første hest som aldri har vært trent i western som kan ris ute sal og hodelag!!

Bilder og film vil da komme om vi finner på noe sånt!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:05:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Hva i western er farlig? har du vært på et seriøst westernstevne før? :)
Man synes vel ikke det er stygt når man rir det selv.
Jeg synes ikke det er naturlig men sånn ridning, og derfor sluttet jeg også.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:11:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
Kopi av melding:
Hva i western er farlig? har du vært på et seriøst westernstevne før? :)
Man synes vel ikke det er stygt når man rir det selv.
Jeg synes ikke det er naturlig men sånn ridning, og derfor sluttet jeg også.

ingen riding er natulig da!

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:15:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
så da trenger man heller ikek gjøre noe på hestens premisser eller gjøre det mest mulig naturlig?

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:19:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
Kopi av melding:
så da trenger man heller ikek gjøre noe på hestens premisser eller gjøre det mest mulig naturlig?

er western på hestens premisser?
aldri sett

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:22:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Ja det er det :) Men nå har jo du sett så mye rart da ;)

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:25:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
Kopi av melding:
Ja det er det :) Men nå har jo du sett så mye rart da ;)

western er ikke på noen måte på hestens primisser!!
det er noe alle sier fordi det høres så flott ut!
hestens primisser er egentlig og løpe fritt og være vill!
ikke løpe rundt med en western sal eller noen anne sal for den del!

riding uansett gren er på rytterens!

Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.