hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 kandar
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
ok, så du mener man ikke kan legge opp treningen og hesteholdet på hestens premisser?
Er det OL i utropstegn forresten? :)

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:38:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas
Hm, er det påbudt med kandar i høye klasser bare pga tradisjoner? Det synes jeg hørtes rart ut. det er vel mest fordi man kan gi mindre signaler, og fordi man må være lett i hånden for å ri med det. Bør være lett, ihvertfall - har desverre sett altfor mange som river og sliter i munnen på hestene sine med kandar...
man gjør vel ikke noe så "drastisk" som å påby et veldig sterkt bitt bare pga at "vi har alltid gjort det sånn".

(for å kommentere western/dressur-debatten, så synes jeg det er fordeler og ulemper ved begge grener. Hos begge er det mye utstyr man kan misbruke, og ekstreme tilfeller finner man overalt. en flink dressurrytter er bedre for hesten enn en dårlig westernrytter, men det går (uten tvil) andre veien også.)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:40:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira
Er mye stygg ridning i western også!! så ei som skulle ha oppvisning på Bjerke under Hest 2004 da hun red hesten sin dagen før. Det var ikke mye pen ridning. Når hesten ikke hørte var det å røske tak i bittet og brå stoppe. og Med det stangbittet... AU!!! Hesten gapte jo som en gal! Jeg så ikke noe naturlig med den ridningen.

Var også ei annen jeg så da hun leide ridebanen der jeg jobbet før som nå rir veldig høye klasser, galopperte en hest som nesten ikke ble brukt rundt og rundt og rundt for at hesten skulle gi seg, hun skulle vise at hun var sjefen og da skulle hun galoppere rundt til hesten prøvde å stoppe også skulle hun drive den videre for det var hun som skulle stoppe den og ikke hesten som fikk stoppe når den var sliten. Denne hesten var visst forøvrig klin gal, møtte leies med kjetting tau i munnen av Horsemannship folka, mens stallmesteren brukte bare tau rundt halsen på hesten.
Hesten hadde desverre ikke lagt av seg hingstenykken med å bite og fikk derfor tid som det var seg en skikkelig smell i trynet...

Ja, det er NH foka sine det, som lærer dette bort til andre blant annet unger!! Veldig naturlig allt sammen skal det visst være...

Så western er nok ikke noe likere der enn dressur, sprang, trav eller hva det måtte være.. Fæle folk som ikke skulle hatt hest er å finne i hvert eneste miljø.
Desverre er det like mye feillæring ute å går. Så disse som går til kurs med disse jeg vet om blir nok noen flotte heste eiere/håndtere... USJ...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:42:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira
Men alle disse slide stop og spin og sånt.. Er det naturlig for hesten? Ville tro dette slet like mye på bein som sprang.
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  19:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Quarterhesten har ikke lik utforming av bena som øvrige hester. De er avlet for formålet, en undersøkelse viste at westernhester hadde høyere gjennonsnittsalder enn andre, mens sprang OG dressurhester tronet toppen, skal se om jeg finner igjen undersøkelsen.
Vet fra tidligere debatter at du Roxira har en merkelig oppfatning av hva NH er, og ja det finnes dårlige utvøere i alle grener og sporter, men som jeg presiserte tidligere ser jeg mye mer stygt i dressuren.

Redigert av - Bea den 22/06/2006 19:02:41 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  19:37:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo
Har jeg vært på et seriøst westernstevne? Ja, jeg var jo på Norway Open en hel dag, er ikke det seriøst nok så vet ikke jeg!! Jeg synes at mye av westernridningen ser farlig ut, om det faktisk er det vites ikke. Og jeg heller ser ikke mye naturlig med spin og slide stop..! Spesielt ikke førstnevnte.

Og tro det eller ei, jeg må si meg enig med Tigull her. Jeg kan ikke skjønne hva som gjør at western er mer på hestens premisser enn f eks dressurridning. Jeg har aldri sett virkelig stygg dressurridning.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  20:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
Kopi av melding:
Quarterhesten har ikke lik utforming av bena som øvrige hester. De er avlet for formålet, en undersøkelse viste at westernhester hadde høyere gjennonsnittsalder enn andre, mens sprang OG dressurhester tronet toppen, skal se om jeg finner igjen undersøkelsen.
Vet fra tidligere debatter at du Roxira har en merkelig oppfatning av hva NH er, og ja det finnes dårlige utvøere i alle grener og sporter, men som jeg presiserte tidligere ser jeg mye mer stygt i dressuren.

Opprinnelig postet av Bea

de fleste Quarterhestene har jo et eller annet problem med beina!
hører stadig om disse som faktisk ikke holder en et par år pga spatt osv!

så ikke kom og si at den er skade fri pga alle de unatulige stopp og vendingene som mennesket forlanger de skal gjøre!
'

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  20:40:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira
Jeg synes det er er useriøst at folk som rykker hesten i munnen med stang bitt får ha oppvisning.... Da blir ting veldig useriøst for meg... Greit nok hadde hesten stukket med henne så hadde jeg skjønt men den puslet jo bare rundt på en volte.
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:07:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
De får ikke spatt pga ridningen.
Spatt er et problem pga avlen ja, pluss at de har avlet dem for å små høver, noe som ikke er bra. Avlen er uansett på vei opp igjen, det er samme problem med spatt hos islandshesten etter som jeg har forstått det.
synes ikke slidestops og spins og rollbacks er mer unaturlig enn dressurøvelsene.
Desutten er det kun EN gren i western disse øvelsene er, den kalles reining. utover reining er det en haug andre grener.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:47:55  Vis profil
Dette blir egentlig en veldig teit debatt. Dere diskuterer hva som er best og hva som er dårlig. Poenget er dårlige ryttere ikke grenen.
Jeg har sett STYGGE MG bilder... stygge dressur bilder og stygge western bilder..
skal jeg legge ut hvilke bilder jeg mener??

Jeg vil gjerne gi eksempler på hva jeg ser utrolig teit ut..

Og jeg kan og legge ut bilder hvor både dressurryttere, westernryttere og MG ryttere rir flott!!.. "på hestens primisser" om man kan kalle det slik?? Finnes det villhester i Norge?? Har det noen sinne eksistert villhester i Norge? Skal vi se hestens i sit eget miljø må vi nok dra lengre vekk en til hvilken som helst ridebane i Norge, eller hvilken som helst stall.

Egentlig burde vi slettes ikke ha kontakt og temme disse dyrene, hvis det skal bli så fu.. naturlig.. Er det der ut vi skal??
En hvilken som helst gren kan bli stygg mot hesten. Selv den mest naturlige håndtering (i noens øyne) kan være forferdelig i andres..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
sett igang lopke

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:08:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas
bra sagt lopke, kunne ikke vært mer enig!
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:31:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
venter på bilder jeg

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:52:17  Vis profil
Kopi av melding:
venter på bilder jeg

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Da tror jeg du må vente lenge...
Er ikke lov vet du

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  00:02:29  Vis profil
Kopi av melding:
sett igang lopke

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Oki.. stygg ridning:

Dressur (liker ikke rollkür)

Western (synes ikke dette så behagelig ut.. (men jeg er ikke ekspert heller)

MG
Vil egentlig ikke legge inn dette bildet likevel.
Bildet var fra din VIP, synes ikke det så så pent ut.

Sprang (så bra denne mannen klarer å holde balansen i tøylene da..)

Egentlig fant jeg ikke så mange bilder akkurat nå. Men jeg vil si det var lettere å finne stygge dressurbilder enn westerbilder. Kanskje jeg søkte på feil ord.

Uansett, holder en knapp på at det er rytterens ridning og ikke grenen som er stygg.

Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.