hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere er ikke ubrukelig
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 travere er ikke ubrukelig
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kaizergutten
» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  10:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff det er mange som sier at travere er ubrukelig, men har disse folkene som får ferdige ridehester fra de beste av de beste i det hele tatt ridd en traver? Ok jeg var slik jeg og, trodde travere var noe skit, men neida. Jeg fikk prøve en veldig flink traver han gikk middels dressur og var aktiv i trav samtidig. Han hopper 150 bane! Han er mye mer stabil og mer konsentrert en noen ridehest jeg har prøvd. Så gi traveren en sjangse

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  11:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noe imot travere jeg...

i DK sier vi DV og NV osv og det er aldri nødvendig å nevne at det er ridehest vi snakker om siden travere er det veldig få av og blir aldri brukt i ridning.. Så jeg har vært veldig forvirra her i på MIX i starten da folk skrev "ridehest" som en rase, men men..

Hvem er denne super ride-traveren da??? ble litt nysgerrig jeg nå!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  11:37:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har vært utallige slike diskusjoner før.

Men denne traveren du snakker om, har du bilder? Den virker jo helt utrolig..!
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  13:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er "middels dressur"? Det er mange fine x-travere, jeg har jo den flotteste selv...He, he! Men når jeg leser at en traver hopper 1,50 bane, ser jeg for meg en hest som går feilfritt 1,50 bane så det suser.

Den har ikke bare tilfeldigvis klart å vri seg over ett hinder på 1,50 da? Vickie har faktisk også hoppet, men da vil jeg også tilføye at det var ett hinder på banen som vi hoppet over så lenge vi gadd... Hun er ingen spranghest av den grunn.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  16:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interessant....
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  19:13:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Min erfaring er at mange varmblodstravere har kapasitet til å hoppe høyt, men da på enkelt hinder. Ikke bane, da de sjelden har den bygningen som kreves for å kunne ris i samlet galopp og i rett form. Og det er jo nødvendig hvis man skal hoppe baner.
Og at man mener at en traver ikke er en god nok ridehest for sitt bruk, betyr ikke at man får en ferdig hest fra de beste av de beste istedet.
Det er vel egentlig ganske enkelt; man får best hest for pengene ved å kjøpe en hest som er avlet til det man skal bruke hesten til.
Jeg har selv ridd mange travere, mest kaldblods. Jeg har alltid hørt av andre som rir travere, at så mange trenere og ryttere ser ned på disse hestene, men merket ikke så mye til det selv.
Jeg red selv for Kjersti Wigen på min ene kaldblods, og hun likte den mye bedre enn ridehesten min som jeg hadde på samme tid, og hun var overhodet ikke negativ mot traveren på noen måte. Og hun var på dette tidspunkt en av norges absolutt beste trenere.
Og om det er noen som kommer med negative kommentarer - So what? Hvis du liker hesten din, spiller det da vel ingen rolle hva andre synes?
Min erfaring er at det er langt flere mennesker med travere, som klager over hva andre mener om deres hester, enn det finnes "ridehest"-ryttere som sier at traverne er for dårlige.
Og jeg synes også at mange som sitter med x-travere har lett for å kalle andre for snobbete bare fordi de har en ridehest, ny sal ,matchende bandasjer osv. For det er like lite galt i det, som det er å ri en traver ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  19:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er "middels dressur"?
Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Jeg går ut fra hun mente M-klasser som kommer etter LA.. Middels dressur har vel MB og MA om jeg husker rett, så kommer Grand prix eller S klasser eller Intermedaire (øhh er ikke helt sikker på det siste av naturlige årsaker)

Jeg kunne godt tenke meg å høre hvilken traver/X-traver det er snakk om som går M.klasse i dressur og hopper 150..

Menes det at hun går sånn "middels" på bane og hopper/løshopper 150 blir det jo en helt annen sak da. Dem er det vel flere av vil jeg tro. Det er jo tross alt en hest det og, og mye avhenger av rytters ferdigheter selvom traveren ikke akkurat er velsignet med de beste dressuregenskapene/gangartene..
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  19:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en følelse av at det er de med travere som føler at de blir "diskrininert" uten grunn. Har også en oppfatning av at travhestryttere innimellom bruker det som en unnskyldning for at hesten går dårlig istedenfor å ta tak i de problemene som anngår hver enkelt hest.

Gamlemor (am. varmblods) som jeg hadde hoppet bane på 110 og startet LC med helt ok resultat (var ikke henne det skortet på iallefall, for å si det sånn...) i en alder av 20! Hun som red henne inn hadde hoppet 130 bane i hennes yngre dager. Sprek og glad dame. Opplevde svært sjelden at hun ble sett ned på fordi hun var x-traver, men det kan jo være fodi det ikke var så lett å se.

Er jo forskjell på traver og traver og....

Du mente det sikkert ikke sånn Irene for jeg kjønner hva du mener, men det finnes faktisk mange som rir x-travere med topp utstyr OG matchende bandasjer, men de blir kanskje ikke lagt så godt merke til?

;)
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  19:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror heller problemet er at x-travere altfor ofte har havnet i udugelige hender.... Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  20:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er i hvertfall umåtelig stolt av snuppa mi!!! Og vi trenger ingen matchende bandasjer for å bli lagt merke til. Jeg har aldri hatt en hest jeg, som jeg har fått så mye skryt av, og det kommer fra de som har ridehester...
Redigert av - nn den 09/06/2006 20:13:19 Gå til toppen av siden

lady-afrodite

Skrevet - 09/06/2006 :  21:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaldblodser er fine dyr.. Står nu en i bodø som går middels...
Redigert av - lady-afrodite den 09/06/2006 21:49:13 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  22:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
lady-afrodite: hvis vi tenker på samme kaldblods så er vel ikke denne travtrent ever

Mye kommer jo an på trenern og treningen for hvordan hesten blir, gjelder vel forsåvidt alle hester

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 09/06/2006 :  22:51:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
yep, enig med Molly her.. På tide at vi med "ridetravere" slutter å "bite på" alle slike utsagn.

Jeg vet nå at (ride-)kaldblodshesten min er mer veldridd og øvelsessterk enn MANGE hester av ridehestrase som jeg har ridd. Og det holder egentlig for meg.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  22:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
yep, enig med Molly her.. På tide at vi med "ridetravere" slutter å "bite på" alle slike utsagn.

Jeg vet nå at (ride-)kaldblodshesten min er mer veldridd og øvelsessterk enn MANGE hester av ridehestrase som jeg har ridd. Og det holder egentlig for meg.

Opprinnelig postet av LisaFi

Veldig enig med deg LisaFi.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/06/2006 :  23:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Filmsnutt av kaldblodstraver i piaff:

www.hestefrelst.no

(Gå inn på AEG-TV--->søk----> skriv inn Norne)

Bilder av varmblodstraver som hopper 1,30 hinder og har løshoppet 1,60:

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=14664

Kom gjerne med kommentarer på linkene. Heia travisser!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig har det brydd meg midt i ræ.. hva andre har måtte mene om min "verdensbestewannabedressurhestvarmblodstraver"
Jeg har kun ett mål med ridningen og treningen av ham ifht. konkurranser: han skal få "danse" så lenge han synes det er gøy

Hilsen kjærringa mot strømmen

og dressurspiren Horton:

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.