hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 kandar
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  16:01:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Nå rir man jo også på trinse i western, og da også med hengende tøyle.
Man er jo ikke avhengig av verken bitt eller tøyler for å samle eller styre enn hest, men det får bli en annen diskusjon.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  08:46:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Ja, westerntøylen virker fremdeles gjennom sin tyngde selv om hesten har trinse og tøylen henger. Det er jo det som er hensikten.

Ut fra svarene dine ser det ut som du ikke 'ser' virkningen, men kun det at rytteren rir på sete og med hengende tøyle. Ikke noe galt i det, men det er ikke sikkert forskjellen er så stor som du tror. Egentlig - så tror jeg dressur-rytteren kan påvirke hesten enda mer gjennom sete og vekt enn westernrytteren kan, grunnet salens utforming.

Men som du sier; det er en annen diskusjon.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 23/05/2006 :  16:33:46  Vis profil
Destrier, du skriver at "Om hesten er så fint trent at den går på kun tøylehjelpere, så er det ikke noe galt i det, det betyr bare at den er nærmer seg det fullendte. Da kan man eksempelvis ri overgang fra holdt til trav kun ved hjelp av tøylen" (Jeg vet ikke helt hvordan jeg setter inn sitat...).
Mener du da at det "fullendte" eller ("nær fullendte") er å ri med kun tøylehjelp? Eller at det kan sidestilles med bare sete (vekt)? Det er vel strengt tatt egentlig veldig vanskelig (eller umulig...) å ri uten vekthjelp, det er vel litt som med "westerntøyle-eksempelet", selv om man ikke bruker tøylen/vekten aktivt, så er den der. Jeg ville tro at kun vekt er nærmere det fullendte enn kun tøyle, men det er kanskje ikke slik?
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:13:45  Vis profil
Det "fullendte" må jo være å gjøre seg uavhengig av tøylene, ikke å ri kun med tøylehjelp ?

I dressur, eller engelsk ridning generelt, styrer tøylene altfor mye (bokstavelig talt).
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:21:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo
Kopi av melding:
I dressur, eller engelsk ridning generelt, styrer tøylene altfor mye (bokstavelig talt).

Hvorfor sier du det BabyLunah?

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:32:39  Vis profil
Fordi det er sant.. ? :) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:39:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra
Kopi av melding:
Fordi det er sant.. ? :)

Opprinnelig postet av BabyLunah

Kommer ikke langt med slike utsagn. :-)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  09:19:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Alle hjelperne skal være uavhengig av hverandre, og samtidig brukes i kombinasjon.

Det er flott når hesten går på så små hjelpere at sete(hjelpere), tøyle(hjelpere) og sjenkel(hjelpere) er overflødig (stryk det som ikke passer), men når man rir en normal hest (kall ridningen hva dere vil), må man være parat til å bruke den hjelpen som er nødvendig.

En skolert hest kan rides kun med tøyle, for ellers ville ikke 'min' ting (dressur på lange tøyler) eksistert. Det er en sidegren av den klassiske dressuren, og har eksistert i flere hundre år. Det at man ikke har sete-vekt-og-sjenkelhjelpere gjør at det er mye vanskeligere og krever en bedre trent hest enn når man rir. På Spanske Rideskolen i Wien sier de at det er en oppvisning i 'disiplinert frihet'. En hest som er trent slik, kan altså rides kun med tøylen også, og man får hesten til å gjøre ulike øvelser ved å plassere den i en situasjon hvor det er naturlig for den å gjøre det vi vil. Å ri slik krever mer enn å bare kunne 'styre'. Piet Bakker, som kommer til Norge nå i dag, sier at han ofte får spørsmål om han kan gjøre de samme øvelsene som han gjør på lange tøyler når han rir, og da svarer han at det er som å spørre en som danser på en line om han kan gjøre det samme nede på bakken. Og ja, man kan (og skal) gjøre det med hengende tøyle også, om det er noen som lurer på det. Men det er her som i ridningen, mye som kommer an på, og man må bruke den hjelpen som er nødvendig der og da.

Jeg har sagt det tidligere, men en hest som er korrekt klassisk trent, kan man ri uten hodelag, eller om man vil la tøylen henge.

I de Tyske dressurprogrammene er det med en øvelse som heter 'uberstreichen'. Det betyr at man skal kunne lenge en eller begge tøylene slik at de henger, uten at hesten mister rytme, og selvbæring. Man finner denne øvelsen i programmer til og med MB (i Tyskland). Det er synd at denne øvelsen ikke er med i de Norske programmene, da den mer eller mindre tvinger rytteren til å være mindre avhengig av tøylen. Det som så populært kalles 'å støtte på utvendig tøyle' er ikke mulig når man skal ri med hengende tøyle. Rytteren er da nødt til å få hesten til å finne sin balanse på en annen måte enn gjennom tøylen.

En ting til. 'Uberstreichen' kommer til sin fulle rett først når hesten 'avstøter' bittet. Dette høres kansje litt rart ut, men er sant.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 24/05/2006 09:37:58 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  09:48:13  Vis profil
Kopi av melding:
I de Tyske dressurprogrammene er det med en øvelse som heter 'uberstreichen'.

Denne øvelsen har de vel i dressurprogrammene i England også, kalt " give and retake rein"?

Og ja, veldig enig med deg at denne øvelsen skulle vært en del av de norske programmene.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Ja, det er den øvelsen. Den finnes i en rekke land, og gjør mye for å heve standarden på grunnridningen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  20:24:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
jeg står nå på mitt, vil si det er en vesentlig forskjell ( vekt på tøyler eller ei) mellom dette: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle/crank_flash_tense_pull_ugly.gif

Dette: http://www.windsongdressage.com/WIDOR/widorA.jpg

Dette: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Hannoveraner_Dressur_Romantic_Boy2.jpg/400px-Hannoveraner_Dressur_Romantic_Boy2.jpg

Og dette: http://arabiansites.com/rbmenesson/05ridden.jpg

http://www.dwf.dk/Western%20Pleasure-web-filer/image005.jpg

Redigert av - Bea den 21/06/2006 20:43:12 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  20:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Må innrømme JEG ser tydelig hvor man har mest VEKT på tøylen iallefall :Nå vet jeg ikke hvor mye du har ridd i westernsal, men personlig synes jeg selv jeg kommer nærmere hesten i denne, man rir mindre med oversjenkler ja, men jeg bruker oversjenklene mine bla til å bremse og hesten kjenner dette utmerket godt.

Redigert av - Bea den 21/06/2006 20:27:54 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  20:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Om jeg hadde villet, så kunne jeg funnet fram en rekke bilder som viser western-ryttere som 'tar' i tøylen også, men det gjør vel ikke debatten særlig mer konstruktiv eller?

De bildene som du la fram, viser dressurhester som blir ridd med for kort hals, d.v.s. for liten ganasjefrihet, fordi rytteren gir for lite etter på tøylen. Det er ikke vanskelig å finne slike bilder, men det er ikke rett. Det er bare en av hestene som har nakken som høyeste punkt, men selv den er for kort i halsen - i henhold til mitt ideal iallefall.

Det siste bildet viser tydelig en hest som bøyer på halsen fordi det er vekt i tøylen. Ikke fordi rytteren holder, men på grunn av at tøylen er tung. Altså, hesten er kort i nakken, og bøyer midt på halsen isteden for å strekke nakken. Om en hest går slik i en dressurkonkurranse, blir den underkjent. Jeg kjenner ikke bedømningen i en reining-klasse, men vil tro at den neppe får høy karakter om den går i en slik form. En hest som rides jevnlig med grammantøyler, som rytteren ikke kan bruke, vil ganske snart begynne å bøye halsen på samme måte.

Dette har ikke noe med kandar å gjøre, men med grunnleggende ridning, og å forstå hva som skjer når man rir på ulike bislinger.

Forresten, jeg så nylig at øvelsen 'uberstreichen' blir brukt i de nye ryttertestene. Bra, da er vi på rett vei. :)

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  20:49:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
jeg vil fortsatt påstå det er bedre for hesten ha en lang tøyle som veier mer og ikke bli holdt i munnen, enn å bli holdt imunnen på korte tøyler med to bitt i munnen.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Vi er vel enige i at man aldri skal 'holde' hesten i munnen, uansett bisling.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.