hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 kandar
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  14:06:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E
Hehehe.. Flott med utfyllende svar Destirer! Nå tror jeg de fleste her veit "alt" om kandar! Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  17:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
nope det er ikke det :p

takk for fine svar fra dere som kan dette!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  09:28:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Det er forresten en ting til: I tillegg kan man variere med hvordan man strammer hakekjedet, og dermed få frem iallefall to ulike virkninger for de samme tøyletakene som er beskrevet ovenfor, slik at man minst har '2x' i alle kombinasjoner hvor man bruker stangtøylen, d.v.s 12x2. Det blir totalt minst 27 ulike varianter.

For all del - glem ikke at all tøylehjelp skal kombineres med sete og sjenkelhjelp.
Ved hjelp av de 3 understøttelsespunktene har man en rekke ulike setehjelp-kombinasjoner, og man har iallefall tre ulike sjenkelhjelpere, som igjen kan kan brukes i iallefall tre ulike posisjoner. Sete og sjenkel brukes selsagt også i kombinasjon. Vekthjelperne regnes for å være de viktigste av alle hjelperne når det gjelder å skolere hesten, og er uten tvil de mest direkte.

Til sammen, får man mange tusen ulike kombinasjoner av hjelpere. Jo høyrere hesten er utdannet, jo finere og mindre hjelpere går den for, og man kommer da over i en 'fase' hvor man begynner å ta bort kombinasjoner igjen. Til slutt er sjenkel og sete overflødig, og man sitter kun igjen med (trinse-)tøylen. Eller man kan ta bort hodelaget og ri uten. Dette er klassisk dressur.

Det er imidlertid viktig at man til enhver tid kan ri de samme øvelsene på både trinse og kandar. Trinsen er den viktigste bislingen i grunnridningen, som man alltid skal legge stor vekt på. øvelser er noe man lærer fort, grunnridning er det som tar tid.

Jeg tror ikke det er en eneste rytter i hele verden som går gjennom utdannelsen av en hest uten noengang å støte på problemer som krever mer spesifikke 'instrumenter' som kandar, pisk, spore. Men når problemet er løst, kan man gå tilbake til vanlig trinse igjen, og så arbeide videre til man støter på neste 'utfordring'. En kandar er da et verdifullt verktøy i hendene på en rytter som vet å utnytte den, men det er ikke det samme som at den samme rytteren er avhengig av kandaren, for den blir overfløding igjen så snart det spesifikke problemet er løst.

Noen har hester som kan være litt vanskelige å ri. Om rytteren føler seg mer trygg med kandar, og føler at de har mer 'kontroll', så ser jeg heller ikke noe problem med det, så lenge hånden er god og hesten er fornøyd med bislingen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  13:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF
GODT forklart!!!
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  16:31:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
"Det blir jo litt det samme som å si at i western bare daffer man rundt fordi hesta går med nesa i bakken"

Hvis man ser en westernhest med nesa i bakken er man på feil sted gitt, for hvis ørene på et tidspunkt kommer under mankehøyde er man diskvalifisert med en gang. ;)

Tigull: Jeg skjønner jo at jeg ikek kan forvente at du vet noe om western og dressuren bak, når du har sett på clintern film og går utfra at det du ser på tv er westernridning for de rir med westernsal :> Skulle dog likt å sett deg i en beginner klasse hvor man skal ha hesten samlet på lange tøyler, ingen synlige signaler og galoppbyttene skal alt sitte som skudd. Er det noe jeg skulle sammenlignet med westernfilmer på tv må det bli MG, da det her så vidt jeg vet foregår i høy hastighet , med hodet i været og ekte "vil vest stil" :)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  17:00:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra
Men Bea, blir ikke dette det samme som å si at i dressur bruker man tøylene som ratt? Jeg må si jeg ikke skjønner hvor du vil hen med den kommentaren :-) Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  17:29:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Det jeg mente var at man bruker tøylene mer idressur i forhold til western hvor man skal bruke sete og sjenkler og tøylen skal være slakk.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  19:12:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
En Westerntøyle er mye tyngre enn en 'dressur-tøyle', så selv om den er slakk, så påvirker den hestens munn via tyngdekraften. Det er ikke så sikkert at hesten synes det er så stor forskjell mellom en dressur-rytter som rir med lett kontakt på tøylen, og en westernrytter som rir med en tung tøyle som henger.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  19:58:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea
Så du mener man bruker like mye tøyle i western da?
Første gang jeg har hørt...

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  23:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Jeg vet ikke hva du legger i å 'bruke tøylen', men jeg er ganske sikker på at også westernrytteren er avhengig av å påvirke hesten gjennom tøylen når det er nødvendig. Det gjøres bare på en litt annen måte enn man gjør i spesialdressur. En westernrytter rir riktignok på hengende tøyle, men tøylens virkning er der fordi tøylen i seg selv er mye tyngre enn en vanlig dressurtøyle. Og det må den være, ellers kan stangen 'slå'.

Prinsippet med å ri med hengende tøyle, stangbitt og tung tøyle er gammelt. Jeg er ikke helt sikker på når man begynte med det, men det er beskrevet iallefall i middelalderen / renessansen, og er like gyldig i dag som den gang, selv om bislingen har blitt enklere og mildere.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  23:57:59  Vis profil
Kopi av melding:
Jeg vet ikke hva du legger i å 'bruke tøylen', men jeg er ganske sikker på at også westernrytteren er avhengig av å påvirke hesten gjennom tøylen når det er nødvendig. Det gjøres bare på en litt annen måte enn man gjør i spesialdressur. En westernrytter rir riktignok på hengende tøyle, men tøylens virkning er der fordi tøylen i seg selv er mye tyngre enn en vanlig dressurtøyle. Og det må den være, ellers kan stangen 'slå'.

Prinsippet med å ri med hengende tøyle, stangbitt og tung tøyle er gammelt. Jeg er ikke helt sikker på når man begynte med det, men det er beskrevet iallefall i middelalderen / renessansen, og er like gyldig i dag som den gang, selv om bislingen har blitt enklere og mildere.

Opprinnelig postet av Destrier

Har jammen peiling på litt av hvert du

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/05/2006 :  00:09:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin
Kopi av melding:
"Det blir jo litt det samme som å si at i western bare daffer man rundt fordi hesta går med nesa i bakken"

Hvis man ser en westernhest med nesa i bakken er man på feil sted gitt, for hvis ørene på et tidspunkt kommer under mankehøyde er man diskvalifisert med en gang. ;)

Opprinnelig postet av Bea

Ser man sånn på det er det jo akkurat like feil å kun bruke tøyler; nettopp som ratt ;) Det blir vel ikke sett så veldig positivt på det heller, i en dressurkonkurranse..

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/05/2006 :  00:10:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin
Utrolig bra og interessant svar, destrier :)
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  08:43:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Om hesten er så fint trent at den går på kun tøylehjelpere, så er det ikke noe galt i det, det betyr bare at den er nærmer seg det fullendte. Da kan man eksempelvis ri overgang fra holdt til trav kun ved hjelp av tøylen.

Med all respekt så kan en dyktig syklist sykle uten å holde i rattet. På sirkus har man sjonglører som sykler på enhjulinger. Om samme person tar tak i rattet på en vanlig sykkel for å styre på normal måte, så er vedkommende like dyktig.

Forøvrig synes jeg 'å bruke tøylen som et ratt' har lite med diskusjonen å gjøre.

En ung eller utrent hest må styres ved hjelp av tøylen. Det direkte tøyletaket er det første tøyletaket man bruker, for det er det eneste en utrent hest forstår. Når den har kommet så langt at den kan gå med kandar, skal dette tøyletaket normalt være overflødig - det har blitt erstattet av sete og vekthjelperne.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  10:31:03  Vis profil
i hvilken situasjon er det nødvendig for en westernrytter å bruke tøylen?
har lite med saken å gjøre, men var på "kurs" for lenge siden der det ble vist 4 hester som red hvert sitt program.
nettopp for å vise hvor viktig sete/sjenkel er tok de av hodelaget og red samme program. like fint.
skal nevnes at dette var vel mer et show for å vise oss dressurspirene på stallen at det gikk ann..

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.