hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 kandar
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

HanneBF

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  19:29:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF
Kopi av melding:
Unnskyld, men jeg bare må le..!

Enig!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  19:47:13  Vis profil
Jeg skulle egentlig skrive en kommentar på noen av de mer "tanketomme" innleggene her, men jeg ble sittende altfor lenge og riste på hodet så nå orker jeg ikke

Fordelen med å få vondt i hodet er at man da i alle fall vet at det er noe oppi der

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  22:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF
Kopi av melding:
Fordelen med å få vondt i hodet er at man da i alle fall vet at det er noe oppi der

Join the club...
Godt at noen av oss ha det da...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 19/05/2006 :  23:12:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin
Kopi av melding:
Lurer mest på hvorfor en Munted Games-rytter med Islandshest som sin favorittrase er interressert i å vite noe om noe så spesielt som hvorfor en kandar har to bitt. Det virker litt rart.

Opprinnelig postet av Destrier

Kan man ikke tilegne seg kunnskap utenom sitt felt? Jeg har også alltid lurt på hvorfor ikke alle islandshester går pass, men det blir kanskje for rart siden jeg hovedsaklig er interessert i dressur og ikke gangartsridning..

Det må da være lov og spørre uten at det skal bli krig. Har blitt sagt og påstått mye snodig her, men synes også at det var litt unødvendig med 'åja, glemte at i dressur bruker man bittet som ratt' da det i hovedsak var det som dro i gang dette. Jeg ble også litt provosert av denne påstanden.

Det blir jo litt det samme som å si at i western bare daffer man rundt fordi hesta går med nesa i bakken. Og jeg kritiserer ikke western i det hele tatt med denne setning, så ikke begynn en gang

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 19/05/2006 23:17:50 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:19:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
er bare folk her som ikke har den interesse av og faktisk delta i debatten om kandar bare komme med teite ting som at dressur ryttere bruker tøylen som ratt og western er så sikkelig bra i forhold!

dere som ikke skal diskutere kandar!

UT!!!!!!!!!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:27:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo
Da er det kanskje på tide at du forlater din egen tråd da??
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:29:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life
hvorfor deT?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:33:44  Vis profil
Kopi av melding:
hvorfor deT?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Vel de siste innleggene dine har vel ikke akkuratt handlet om kandar
Be the bigger person...

Redigert av - MajaJ den 19/05/2006 23:34:10 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:36:10  Vis profil
Kopi av melding:
er bare folk her som ikke har den interesse av og faktisk delta i debatten om kandar bare komme med teite ting som at dressur ryttere bruker tøylen som ratt og western er så sikkelig bra i forhold!

dere som ikke skal diskutere kandar!

UT!!!!!!!!!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Når ble du utnevnt som utkaster?

Her er forøvrig link til praktiske opplysninger om kandar

http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/kandar.htm

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:49:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E
Låner tråden din litt Tigull, siden vi er inne på kandar. Så ei en gang som rei med kandar hver gang hun rei. Sprang, dressur, tur, what so ever. Positivt/negativt med dette? Forestiller meg kandar som et hodelag man rir med når man trener dressur og starter, ikke som hoppes med og rides på tur med? Skal kanskje legges til at hesten var spranghest, gikk stabilt 130klasser. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  01:06:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra
Sikker på at det ikke var pelham? :-) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  01:31:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E
Kopi av melding:
Sikker på at det ikke var pelham? :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Japp, det er jeg helt sikker på da vi snakket med rytteren om dette og lurte på hvorfor hun gjorde det.
"Hesten går ikke ordentlig med noe annet"
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  01:55:38  Vis profil
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Leser det som er blitt skrevet og må si meg tildels enig. De aller fleste ryttere har ganske store problemer med styringen sin..altså at det er for mye styring med tøylen fremfor å RI hesten i riktig rettning..

Opprinnelig postet av oleo

Ja, men det er jo ikke dette som er riktig da! Som du sier så skal man RI hesten i riktig retning, ikke styre med tøylene, så derfor kan man ikke si at i dressur generelt bruker man tøylene som ratt, pga at noen som har problemer med styringen gjør det..

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Jøsses, her har det tatt av får'n si... Er et par reale konge kommentarer her inne nå ja

Jeg formulerte meg kanskje litt teit... Skjønner hva du mener vet du Ingvild....
Jeg mente ikke å støtte opp under det som ble skrevet om at dette gjaldt dressur verden...snarere tvert imot...det jeg mener er at det faktisk er noe jeg har inntrykk av er veldig generelt, i alle grener.... (uff, lang vrien settning).

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 20/05/2006 02:13:29 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  09:42:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier
Det er ikke noe i veien med å lure på hvorfor man bruker kandar, selv om man kommer fra grener hvor slik bisling normalt ikke brukes.

Til nå har Tigull fått følgende svar:

1) Det er reglementert ut fra KR (Konkurranse Reglementet), fra MB (Middels B) og oppover.

2) Grunnen til at det er reglementert i KR, er for å ta vare på en gammel tradisjon.

3) Kandar er et kombinasjonshodelag, hvor man kombinerer trinse og stangbitt, og dermed får virkningene fra begge (ved korrekt størrelse og justering, dette tror jeg har vært diskutert tidligere).

Det går fint an å bruke kandar i andre sammenhenger også, noen sprangryttere velger heller å bruke kandar enn andre 'spesialbitt', noe som i mine øyne er helt greit.

Med en kandar, kan man velge å ri mest på trinsen, og la stangtøylen henge, man kan bruke begge tøylene og få både trinse og stang, det er denne kombinasjonen man ønsker å se i en dressurkonkurranse, for å teste at rytteren er i stand til å gjøre det. Eller man kan la trinsetøylen henge og ri på 'blank stang'.

I tillegg til at man har to bitt med ulik virkning, har man ulike tøylefatninger som gir forskjellig effekt.

1) Delte tøyler med trinse og stang-tøyle i kryss, d.v.s. trinsetøylen virker 'mest'. Denne er mest vanlig.

2) 'Fillis'-føring. Stangtøyle nederst og trinsetøyle øverst. Kyra Kyrklund er kansje den som er mest kjent for å bruke denne, ikke bestandig - det kommer an på. Tilhengere av denne metoden mener den er bedre enn å ha tøylene i kryss, da man lettere kan bestemme hvilken tøyle som skal virke.

3) 3-1. Begge stangtøylene og venstre trinsetøyle i venstre hånd, og høyre trinsetøyle alene i høyre hånd. Denne kombinasjonen brukes på Spanske Rideskolen i Wien. Begrunnelsen er at om man har stangtøylen 'delt', vil stangbittet virke 'sagende', på grunn av hestens naturlige bevegelser. Dette er det nok få som er klar over. Krever at hesten er 'seteridd', slik at man ikke trenger å bruke så mye 'hånd'.

4) Alle 4 tøylene i en hånd.

Om man vil la en eller flere av tøylene henge, finnes det flere kombinasjoner. Dere ser dem helt sikkert selv.

Med kombinasjonshodelag, d.v.s. stang og trinse, har man iallefall 16 ulike kombinasjoner med innvirkninger (nevner tøylen alene, husk at tøylen alltid skal kombineres med sete, sjenkel, tramp i bøylen, som igjen gir et utall kombinasjoner).

1) Venstre trinsetøyle alene.
2) Høyre trinsetøyle alene.
3) Venstre stangtøyle alene.
4) Høyre stangtøyle alene.
5) Begge trinsetøylene.
6) Begge stangtøylene.
7) Venstre trinsetøyle og venstre stangtøyle.
9) Høyre trinsetøyle og høyre stangtøyle.
10) Venstre trinsetøyle og høyre stangtøyle.
11) Høyre trinsetøyle og venstre stangtøyle.
12) Alle 4.
13) Begge trinsetøylene og venstre stangtøyle.
14) Begge trinsetøylene og høyre stangtøyle.
15) Begge stangtøylene og venstre trinsetøyle.
16) Begge stangtøylene og høyre trinsetøyle.

Det er disse kombinasjonene som gjør kandaren til et presisjons-verktøy som man kan forme hesten med.

Er det noe mer du lurer på?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  12:54:58  Vis profil
Da tror jeg denne debatten blir liggende død ja.... Tviler på at det er noe mer Tigull lurer på nå...hehe...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.