hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir kun på bane, ikke tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir kun på bane, ikke tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  11:01:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Dersom hester ikke har begrep om tid, hvordan vet da hester fra dag til dag når de f.eks. får fôret?

Opprinnelig postet av Formosissima

De er vanedyr, og de vet hva som venter seg. Du kan jo forsøke å gå inn i stallen 4-5 timer før ordinær fôringstid på nattestid. Hesten tenker.. Det er natta, når første person kommer i stallen er det så fôring. Föringen er ikke f.eks. kl 08:00 i hestens hode.

Likeledes ser du dette ganske tydelig på hester som går i flokk på dagtid, og som slippes inn på kvelden. De begynner å henge forran porten mange timer før fôringen faktisk finner sted. Særlig på vinterstid hvor de forbinder mørket med at det snart er mat. På vintern blir det mørkt i 16-tiden, og de fleste fôrer ikke før kl 19-20. Likevel henger hestene ved porten ved denne tiden hver eneste dag.

Likeledes kan du se på hester som står på stall på dagtid. De får f.eks. midtfôr rundt kl 14. De oppdager at fôring er på gang når f.eks. fôrtraller rulles ut, fôringsrommet åpnes, og andre ting de forbinder med fôring begynner å skje. Så lenge folk sprader rundt i stallgangen uten å hinte hesten om fôring, så vil det heller ikke bli noe mas om det. For de er vant å vente, og oppdager at det er tid for mat først når de ser at fôring er på gang.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/05/2006 11:05:13 Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  11:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff, du er fliink! :-D
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  11:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har aldri sett en hest med klokke, har du?

Nei, men jeg tror hester har et visst begrep om tid fordi om. Hester har veldig god hukommelse.

Har du eksempler som sier at en hest har begrep om tid, og ikke at det bare baserer seg på daglige rutiner/vaner? Vet hesten din om den har vært på en tur i 30 minutter eller 3 timer? De fleste hester vil for min del som regel fortere hjem uannsett hvor lang turen har vært. Ennå et eksempel på hva slags begrep hesten har om tid. Eierne derimot.. De har begrep om tid. Hesten må stå ute minst 12 tmer per dag, 11 timer blir for lite (dette merker ikke en hest med rutine forskjell på en gang), en rideøkt skal vare i 1 klokketime inkludert oppskritting og avskritting. En god tur skal minst vare i 2 timer. Tror du hesten tenker sånn?
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Dette kan selvfølgelig ha mye med at jeg har liten erfaring med å jobbe hesten på tur

Det tror jeg nok stemmer ja... blant annet siden du trekker fram dette med dårlig konsentrasjon. Prøv å skritte hurtige bakkeintervaller...skal love deg at du har hesten med deg hele tiden.

Tror jeg ikke skjønte denne. Hvorfor?
Kopi av melding:

Og jeg mener fortsatt en har bedre forutsetninger for å bygge bedre kondisjon og styrke på tilrettelagte steder i terrenget/på tur enn på en ridebane på 20x40m.

Det er lenge siden jeg har hatt behov for å trene stykre og kondisjon for en hest. Men stykre er jeg iallfall fullstendig overbevist om at jeg får til bedre på banen. F.eks. for en hest som mangler stykre i bakparten for å sette seg i en galoppfatning, da rir jeg masse, masse overganger mellom trav og galopp. Ja, man kan klatre også, men man får utrettet mer ved å faktisk trene fatningene som da er problemet, mener nå jeg. Det er iallfall min erfaring.
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Hva er det egentlig som gjør at en hest må gå på tur?

Synes bør er et bedre ord enn må.. hovedgrunnen til at jeg mener det er variasjon og allsidighet i treningen. Rett og slett for å gjøre noe annet, unngå at den går lei. Bygge andre muskler.

Hva slags argumenter finner du for at dette ikke går ann på bane? Det er leit om du ikke kjenner banens muligheter bedre enn at du kan si dette. Antagelig i samme grad som at du vil si at det er leit at jeg ikke kjenner turmulighetenes muligheter for at tur er mulig å legge opp så veldig variert.
Kopi av melding:
Ingen hest har gått av å gå rundt og rundt på en bane hver eneste dag mener jeg.

Nei, å gå ut og inn av banen hele tiden får ikke jeg heller så mye ut av. Jeg pleier å gå inn på banen en gang i starten av økta, og forlater banen først når økten er ferdig Å vimse ut og inn, og rundt og hit og dit har ingen hensikt.
Kopi av melding:

Er veldig for allsidig trening jeg. Tror det er nøkkelen både til trivsel og en god konkurransehest.

Opprinnelig postet av Braastad

Nettopp! Det er vi heldigvis enige i. Banen er full av muligheter, og har mange åpninger for å tilby nettopp allsidig trening.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/05/2006 11:19:59 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  11:52:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bare for å få presisert en ting. Jeg vet ikke om noen har misforstått det, men for å presisere slik at ingen gjør det.

Når jeg sier at det finnes hester det kanskje ikke er riktig å ta ut på tur av ulike årsaker, så er ikke alternativet å ri hesten 7 dager på banen. Jeg vet om de som ikke rir hestene sine på tur, og de gir da gjerne hesten fri 1-2 dager i uka ved at de kun får gå i paddock og kanskje leies litt på banen etc.

Jeg vil også si at jeg er full av respekt for at dere legger opp deres treningsløp slik dere gjør, gitt at dere utfører det som i mine øyne er riktig og rettferdig hestehold (sagt noe om det i tidligere innlegg). Hvorfor finnes det så mange som skal legge seg oppi andres treningopplegg, når opplegget deres på alle måter også fører til riktig og rettferdig hestehold. Det skjønner ikke jeg..

Nå er det kanskje ikke hvordan jeg trener for tiden dere har noe imot, da jeg faktisk rir på tur. Men det er tydlivis noen som gjerne skulle omorganisert litt, og fått mer fart på tur, og mindre ridehus. Hvorfor er ikke tur respektert som en alternativ fridag? Og er det ille å si 3-5 dager i strek på banen? Hvordan tror dere egentlig eliten når toppen? Selv om en svensk dressurrytter er flink til å legge opp treningen utendørs (jeg er ganske sikker på at hun har et helt annet turterreng tilgjengelig enn det jeg har), så er ikke dette på noen måte generelt for eliten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er lenge siden jeg har hatt behov for å trene stykre og kondisjon for en hest. Men stykre er jeg iallfall fullstendig overbevist om at jeg får til bedre på banen. F.eks. for en hest som mangler stykre i bakparten for å sette seg i en galoppfatning, da rir jeg masse, masse overganger mellom trav og galopp. Ja, man kan klatre også, men man får utrettet mer ved å faktisk trene fatningene som da er problemet, mener nå jeg. Det er iallfall min erfaring.

Synes det er litt rart at du skriver dette da du i et tidligere innlegg skrev at du ikke har noe erfaring med å jobbe hesten på tur?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/05/2006 :  13:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om banen selvfølgelig har mange muligheter (dette vet jeg fordi jeg trener selv regelmessig p åbane/ i ridehall...) har den også sine begrensninger.
Det er tross alt bare en flat firkant på 20x40 meter. Jeg tror jeg hester kan bli baneleie. Dette kan en forebygge ved å ri den litt andre plasser en gang innimellom..

Det virker litt på meg som om du Spoff trives veldig godt med å ri på banen 7 dager i uka, og at du derfor forsvarer det med å konkludere at dette er det er det beste for hesten din hesten din og at den også trives best med det... Beklager at jeg sier det, men jeg tolker det litt slik..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:18:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
*finne den arikkelen i HEST om hu dressurrytteren..* Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Amillion: En hest av det kaliber du beskriver ser jeg ikke på som snill. Langt i fra.

Hun kan kanskje høres falig ut, men er ikke det. Hun trenger bare en person hun kan stole 110% på, som ikke setter hardt mot hardt og lar henne få lov og "leke" sjef innmellom, men samtidig vite at det er jeg som bestemmer til syvende og sist...

Hun er snill hun, og veldg søt, og verdens kuleste hest og reise vekk med...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Selvsagt vil en rytter som kun rir bane og synes det er ok forsvare dette med at hesten trvies med det også. AKkurat som folk som har hest alene er oerbevist om at dette med instinkter er bare tull, og deres hest trives. Det er også de som har hesten inne så og si hele døgnet, som OGSÅ mener hesten dems har det mye mye bedre enn de stakkars hestene som må gå ute!
Sånn vil det alltid være, jeg synes det beste er å tenke ut fra hestenes instinkter, og tenke logisk på ting. jeg ville ikke trives med å gå rundt og rundt på en bane hver dag ( for det er faktisk det den gjør uansett hvordan man setter fine ord og utrykk på det). Variasjon er vel viktig, og da mener jeg ikke variasjon som i " en dag med sprang på banen, en dag med overgangstrening på banen, en dag med konsentrasjon på samling" osv. Da mener jeg noen dager på bane og noen på tur. Liker meg veldig godt på banen, men er ikke så egoistisk at jeg ikke gir hesten min turdager også.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja nå har jeg funnet artikkelen. Den er ganske stor så jeg skriver det viktigste her:

Artikellen omhandler dressurrytteren Margit Ørum som også er dyrlege og eier stutteri Kolsterheden.. Her er en film med Margit.. filmen taler for seg selv her

Men det hun skriver i denne artikkelen er:

Fordelen ved å trene traversader i zig zag på en skogssti er at man kan fortsette på et lengre stykke enn banens langside på 40 eller 60 meter.

Alle hester har godt av å bli ridd i skogen. Humøret stiger, hesten er friskere og får mere gålyst og derved mer engangement i bakbeina. Jo mere en hest oplever i sin hverdan jo lettere blir den å ha med på stevner.

Magit rir også de helt unge 4 års i skogen " jeg skynder meg ikke så meget, jeg rir dem mye i skogen" sier Margit. Når hesten er 4 år er det ikke øvelser men hestens grundgangarter, styrke og balanse som skal trenes.

Ja så er det masse info om hvordan man rir traversader, versader, sjenkelviknig, halvparader, i ganske utdypende form så det orker jeg ikke skrive, men poenget i hele artikkelen er at hun abefaler flere å ri øvelser og trene på skogsveier en bare banen.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/05/2006 :  08:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne tråden startet med noe så enkelt som at alle hester bør få avveksling og variasjon i hverdagen og fra ridebanen, med en skogstur av og til.
Dette er noe alle hester fortjener, uansett prislapp.

Det er mange fine unnskyldinger å lese her, om hvorfor enkelte besvisst aldri tar hestene sine med ut i skogen.

Jeg tror ikke hester har tidsbegrep. Om de har stått ute i 2 eller 8 timer har de ingen forståelse av, heller ikke at det er 5 timer siden sist den fikk mat. Men hester kjenner sult og er vanedyr, de vil derfor gi uttrykk for at nå er det fòringstid.

En ting de mest sannsynlig er i stand til å føle er bl a frykt, glede, kjedsomhet og traumer på lik linje som oss mennesker. Og at en hest kjeder seg av å gå dag ut og dag inn på en ridebane tror jeg nok. Hvorfor gir dere ikke hestene denne belønningen? Og det finnes heller ikke noe bedre balsam for sjelen enn en rolig ridetur i terrenget.

Jeg leste en interessant historie om en hest som gikk i toppklasse innen sin ridegren. Den ble sendt bort på noen ukers ferie for å få fri og å slappe av. Da hesten kom tilbake etter endt ferie syntes ikke eieren den virket særlig fornøyd, og ikke hadde den fått tilbake "gnisten" heller. Eieren kontaktet en dyretolk som kunne "snakke" med hesten i et forsøk på å finne ut hva som var galt. Det kom frem at hesten hadde ikke fått ferien sin, den var fortsatt lei og sliten. Eieren av hesten kontaktet da stedet hvor den hadde "feriert", og det stemte det, de hadde brukt hesten i de ukene den hadde stått oppstallet der.

Nå var ikke intensjonen å dra inn temaet dyretolk i denne tråden, men jeg syntes det var en spennende historie, fordi den forteller at hester går lei, de trenger variasjon, og de er i stand til å føle akkurat det samme som oss.

Det er vi som tar hver eneste avgjørelse for hestene våre, og vi gjør det vi synes og tror er det beste. Jeg tror hestene våre trenger variasjon og utkobling i hverdagen, og at de da vil yte mer og man får fornøyde, sunne og friske hester.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  10:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja nå har jeg funnet artikkelen. Den er ganske stor så jeg skriver det viktigste her:

Artikellen omhandler dressurrytteren Margit Ørum som også er dyrlege og eier stutteri Kolsterheden.. Her er en film med Margit.. filmen taler for seg selv her

Men det hun skriver i denne artikkelen er:

Fordelen ved å trene traversader i zig zag på en skogssti er at man kan fortsette på et lengre stykke enn banens langside på 40 eller 60 meter.

Alle hester har godt av å bli ridd i skogen. Humøret stiger, hesten er friskere og får mere gålyst og derved mer engangement i bakbeina. Jo mere en hest oplever i sin hverdan jo lettere blir den å ha med på stevner.

Magit rir også de helt unge 4 års i skogen " jeg skynder meg ikke så meget, jeg rir dem mye i skogen" sier Margit. Når hesten er 4 år er det ikke øvelser men hestens grundgangarter, styrke og balanse som skal trenes.

Ja så er det masse info om hvordan man rir traversader, versader, sjenkelviknig, halvparader, i ganske utdypende form så det orker jeg ikke skrive, men poenget i hele artikkelen er at hun abefaler flere å ri øvelser og trene på skogsveier en bare banen.

Opprinnelig postet av Lopke

Så artig å se.... Nydelig hest

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  11:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er en av dem som sjelden rir på tur. Rett og slett fordi en tur med hesten min er ikke koselig i det hele tatt. Hun hopper rundt og er redd bekker og fugler og trær. På veien hjem er hun hakket verre, det er omtrent umulig å holde henne igjen. Jeg kjenner hesten min såpass at jeg vet at verken hun eller jeg koser oss på tur, og hun blir gjennomsvett av en liten skritt-tur fordi hun kaver sånn.
Dette er ikke fordi hun ikke er vant med å gå på tur (som noen sikkert ville hevdet) da hun aldri har gjort annet enn å gå på tur. Og i følge tidligere eier har hun visst alltid vært sånn.

Jeg kjenner hesten min godt, jeg er sammen med henne flere timer hver dag. Det virker som om mange av dere tror dere kjenner min hest bedre enn jeg gjør, kun fordi jeg velger å gjøre ting annerledes enn dere.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 08/05/2006 :  11:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Orker ikke skrive noe langt innlegg om dette, men er enig med Braastad, Lopke og de andre som mener at hester bør få komme ut på tur.

For meg er dette en selvfølge.

Hestene er jo skapt til å bevege seg i terreng. Det kan umulig være heldig å aldri få kjenne annet enn flat grus under beina.

Synes ikke det er rart at hestene som ikke er vant til å gå på tur "klikker" når de kommer ut. Alt er jo nytt for dem!
Det bør være den mest naturlige ting i verden for en hest å bevege seg ute i terrenget.

Lillejenta mi har vært med på tur siden hun var bebis. Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å ikke gå/ri/kjøre tur med henne når hun blir voksen heller, den gleden vil vi ha!
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/05/2006 :  11:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er en av dem som sjelden rir på tur. Rett og slett fordi en tur med hesten min er ikke koselig i det hele tatt. Hun hopper rundt og er redd bekker og fugler og trær. På veien hjem er hun hakket verre, det er omtrent umulig å holde henne igjen. Jeg kjenner hesten min såpass at jeg vet at verken hun eller jeg koser oss på tur, og hun blir gjennomsvett av en liten skritt-tur fordi hun kaver sånn.
Dette er ikke fordi hun ikke er vant med å gå på tur (som noen sikkert ville hevdet) da hun aldri har gjort annet enn å gå på tur. Og i følge tidligere eier har hun visst alltid vært sånn.

Jeg kjenner hesten min godt, jeg er sammen med henne flere timer hver dag. Det virker som om mange av dere tror dere kjenner min hest bedre enn jeg gjør, kun fordi jeg velger å gjøre ting annerledes enn dere.

Opprinnelig postet av lino

Til Lino
Jeg sikter ikke noen spesielle her inne, så du må ikke ta det som et personangrep fra min side, det var ikke meningen å vinkle det slik.

Denne tråden startet i utgangspunktet med hester som var så dyre og kostbare at eier ikke ville ta sjangsen på å knekke et ben i skogen. Det mener jeg er tullete, fordi kostbare hester tåler like mye som alle andre hester, og de har også likt behov for variasjon i hverdagen.

Alle hester er spesielle, og man kan selvsagt ikke dra alle under èn og samme kam.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.