hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir kun på bane, ikke tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir kun på bane, ikke tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:25:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg har kanskje formulert meg feil der..

De som hadde hesten min før var redd for den, fordi den var så vill på tur, at de satte på hjelpetøyler..Hvilket resulterte i at hesten tenkte konstant baklengs.. Hadde ikke noe med selve turridingen og gjøre egentlig

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:28:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde kanskje vurdert om denne hesten trenger hjelp. Den høres farlig ut

Hehe... Neida, Mille er ikke farlig, hun er snill som dagen er lang, hun er bare veldig bestemt.
Hun trenger ikke hjelp, bare en rytter som forstår seg på hennes psyke...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:35:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her, men føler jeg kan legge til min mening her likevel.

Min oppfattelse er at det mer er eierens slaviske forhold til tall, regelmessighet og rutiner/variasjon som her utgjør om noe er rett eller galt. Man skal huske at hesten har ingen begrep om tid, en hest tenker ikke over hva den gjør fra dag til dag. Hverken i form av hva den gjorde i går eller i forigårs, eller den skal gjøre i morgen. Dette dreier seg både om hvorvidt hesten må gå på tur hver dag uten baneridning, gå på bane hver dag uten turridning eller om den får stå 6 timer i paddock per dag istedet for 12.

Det hesten derimot merker er om vi utsetter hesten for noe som viker mye fra normalen. En hest (som er et vanedyr) som norma er ute 12 timer per dag, vil raskt kunne virke rastløs om den må stå inne. Fordi rutinene ikke møter den slik den venter. En hest som ikke er trent for å gå på banen, vil etter uker med tur (jeg er åpen for at turridning kan skje i ulike former, men en gjennomsnitlige turrytter treniner ikke hesten i samme fysiske forstand som en gjennomsnitlig satsende rytter som f.eks. satser mot dressur), antagelig kunne være i en helsemessig stand at det både er uforsvarlig og galt å pumpe den i en hard dressurtime. Selvfølgelig er det greit at man rir en hest som ikke ofte går på banen på bane av og til. Men da krever det at man tar hestens forfatning og forutsetning i behold, og rir deretter. Igjen har du noe av de samme prinsippene med en hest som går hardt på bane daglig, og som sjelden tas ut på tur. Tur er for en slik hest som oftest ikke fysisk krevende, men derimot heller kanskje psykisk krevende. Hester er individer, og sportshesten i dag avles f.eks. ikke med hensikt at de skal være kalde og rolige i trafikken. Å være i trafikken oppleves som stressende for mange hester. For noen hester kan også det å klatre og tråkke over bekker og kratt i skogen, også være av stressende faktor. For en hest som opplever tur som stressende i denne grad, ser jeg ikke hensikten med å psykisk tvinge den ut på en tur, i samme grad som jeg ikke liker at en hest som aldri ris på bane, pumpes gjennom en fysisk krevende dressurtime.

Dette har ingenting med at man skal eller ikke skal ri på tur, eller at turhester skal eller ikke skal gå på bane. Men vi bør forstå hverandre, og være åpne for at selv om en ting fungerer bra for en hest, så kan et annet treningsopplegg fungere utmerket for andre. Man kan ri dressur på tur, ja.. Selvfølgelig! Men man kan variere baneridningen vel så mye, og for en hest som f.eks. ikke finner roen på tur, er det kanskje mer riktig å legge variasjonen til et sted hvor hesten føler trygghet. Om noen mener at baneridning er for ensformig, vil jeg påstå at man ikke kjenner baneridningens muligheter godt nok.

En annen faktor som kan være vel så viktig i avgjørelsen om å ta med en hest på tur eller ei, er hvordan det sikkerhetsmessig vil være forsvarlig. Jeg har vært borti hester som aldri, eller i perioder, rett og slett er i en slik tilstand at det vil være livsfarlig å gå ut. For hester som er slik, er dette som oftest i en forbigående periode, men det er ikke synd på en hest som vanligvis går på tur, at den blir frattatt denne muligheten i en måneds tid, om det er måten man selv sikrer seg best mulig.

Jeg er likevel av oppfatning av at jeg som rytter ønsker å legge opp treningen slik jeg opplever at passer hesten man rir godt. Fortiden rir jeg en hest som fint kan gå på bane 7 dager i uka, samtidig som han setter stor pris på å gå på tur av og til. Jeg trives med at han faktisk er slik, og at han om det vil være nødvendig gjerne kan gå de 7 dagene på banen i strekk uten å bli lei. Slik jeg rir i dag (jeg satser da mot å konkurrere i dressur), er at jeg rir 3-5 (som oftest 3-4) dager i strekk på bane, etterfulgt av en fridag. Jeg forsøker i den grad det er mulig å tilby hesten en skrittetur/rolig tur, de dagene han har fri, fordi jeg vet at denne hesten verdsetter dette høyt. Om han hadde vært stresset og tur hadde gitt han psyikisk stress ville jeg nok revurdert dette treningsopplegget. Grunnen til at jeg har valgt turridningen som en alternativ fridag, og ikke som en alternativ banedag, er at jeg med denne hesten (forøvrig er dette erfaring jeg har hatt med de fleste hestene jeg har ridd), ennå ikke har kommet til et punkt hvor jeg gi samme fullverdige trening blant trærne i skogen, sett iforhold til en økt banen. Ja, man kan ri sjenkelvikninger langs grusveier, og slangelinjer mellom trærne, men slik jeg trener hesten i dressur på banen i dag, er en treningsøkt så mye mer enn det..

Edit: Skrivleif

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/05/2006 21:14:19 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:49:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Spoff! Jeg bøyer meg i støvet!
Fantastisk innlegg, jeg kunne ikke vært mer enig!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/05/2006 :  21:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt enig i alt det Spoff sier her....

For det første: du skriver at hesten ikke har begrep om tid, og at hesten ikke merker om den står ute 6 eller 12 timer, har du bevis for denne påstanden?

Jeg tror hester merker veldig godt om de står ute en hel eller en halv dag, om det er på stallen eller i luftegården. Absolutt! Dette på bakgunn av at hester er vanedyr, som du selv skriver i neste avsnitt.

Det du skriver om å presse hester med dårlig psyke er jeg delvis enig i, da vi har en hest selv som sliter med dette. (En som kvitta seg med vogna som toåring og påførte seg griffelbeinsbrudd og har slitt med nervene siden..)
Det denne hesten trenger er struktur, kontinuitet og forutsigbarhet. Men tilogmed dette nervevraket av en hest kan ris på tur. Dog da i trygge omgivelser, og gjerne den samme turen hver gang.

Jeg tror alle hester, selv de med dårlig psyke har godt å få komme på tur. Om det blir en bra eller dårlig opplevelse har mer med hvordan turen er tilrettelagt mener jeg.

I den siste setningen du skriver synes jeg du undervurderer turmulighetenes faktiske treningseffektivitet. Du trener mot dressur, og selv om det ikke er særlig effektivt å utføre skjenkelvikninger på tur synes jeg det er viktig å se andre muligheter ved turridning som kan fremme dressuren: trening av styrke spenst og kondisjon for eksempel. Her vil jeg si turridning faktisk har vel så mye å tilby som en ridebane.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 06/05/2006 21:49:30 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  21:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror alle hester, selv de med dårlig psyke har godt å få komme på tur. Om det blir en bra eller dårlig opplevelse har mer med hvordan turen er tilrettelagt mener jeg.

veldig enig her.
Amillion: da misforsto jeg innlegget ditt i den andre tråden. beklager det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  22:47:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke helt enig i alt det Spoff sier her....

For det første: du skriver at hesten ikke har begrep om tid, og at hesten ikke merker om den står ute 6 eller 12 timer, har du bevis for denne påstanden?
Jeg har aldri sett en hest med klokke, har du?

Jeg har også vært innom endel staller, og har erfaringer med hester som kun har stått ute 3 timer om dagen, eller har gått ute døgnet rundt. Og selvfølgelig en rekke varianter av muligheter mellom dette. Jeg skal være åpen for at enkelte individer kanskje viser mer trivsel med noe fremfor noe annet, men de fleste hestene jeg kjenner til, viser trivsel med de rutinene de har innarbeidet. De viser ofte dersom brå forandringer gjøres, men har de en rutine på å gå ute fra morgen til midtfôr, er ikke det noe problem.
Kopi av melding:
Jeg tror hester merker veldig godt om de står ute en hel eller en halv dag, om det er på stallen eller i luftegården. Absolutt! Dette på bakgunn av at hester er vanedyr, som du selv skriver i neste avsnitt.
Ja, de vil nok observere det. Men hvilke tanker følger da med? Alle hestene jeg vet om som går ute halve dagen ser ut til og trives. Alle hestene jeg vet om som går ute hele dagen ser ut til og trives. Begrepet om antall timer en hest som trives må gå ute er mer i hodet på eiern, ikke hesten. Hesten liker rutiner, og innvender seg deretter. Jeg vet om hester som vil inn etter få timer, dersom rutinene brytes og de må stå ute mye lengre enn normalt. Jeg har også sett det motsatte. Og også hester som forholdergyldig til situasjonen uannsett..
Kopi av melding:

Det du skriver om å presse hester med dårlig psyke er jeg delvis enig i, da vi har en hest selv som sliter med dette. (En som kvitta seg med vogna som toåring og påførte seg griffelbeinsbrudd og har slitt med nervene siden..)
Det denne hesten trenger er struktur, kontinuitet og forutsigbarhet. Men tilogmed dette nervevraket av en hest kan ris på tur. Dog da i trygge omgivelser, og gjerne den samme turen hver gang.
Alle hester kan ris på tur. Men man må som rytter vurdere veridien både rytter, hest og treningsopplegget vil dra nytte av dersom en tur ansees som en psykisk belastning for hesten. En dressurhest bør ha miljøtrening fordi de reiser mye ut, og møter nye ting. Men det er ikke sikkert det er riktig å stresse med den ute i skogen eller ut i trafikken av den grunn. Jeg har full respekt for de som av ulike grunner anser veridien i å ri på tur som så lav at de velger å unnlate det. Jeg er ikke overbevist om at tur er noe en hest ha for å ha et godt og fullverdig liv. Jeg at det har stor verdi for noen hester, men det betyr ikke at det er det for alle.
Kopi av melding:

I den siste setningen du skriver synes jeg du undervurderer turmulighetenes faktiske treningseffektivitet. Du trener mot dressur, og selv om det ikke er særlig effektivt å utføre skjenkelvikninger på tur synes jeg det er viktig å se andre muligheter ved turridning som kan fremme dressuren: trening av styrke spenst og kondisjon for eksempel. Her vil jeg si turridning faktisk har vel så mye å tilby som en ridebane.

Opprinnelig postet av Braastad

Kan man ikke gjøre dette vel så effektivt på bane? Jeg får aldri utrettet like mye på tur som på bane. Fordi man ofte på tur opplever en mer ukonsentrert hest. Det gjør det vanskelig å få den avspent og ordentlig rund i formen. For å oppnå dette krever jeg muligheten for å arbeide hesten i balanse, og gjerne legge inn "hjelpeøvelser" som volter og vendinger når jeg trenger det, og ikke nødvendigvis kun når muligheten tilbyr seg. I tursammenheng opplever jeg også at det er vanskelig å arbeide hesten i riktig balanse, da man møter ujevnheter (selvfølgelig på stiene i skogen, men også på en slakk grusvei. Det kan være noe så enkelt som at grusveien er for hard), som ubalanserer hesten mer enn den balanserer. Dette kan selvfølgelig ha mye med at jeg har liten erfaring med å jobbe hesten på tur, men resultatet er uannsett det at effektiviteten av en treningsøkt på banen, gir mye mer enn å ri på tur. Det er av samme grunn at veldig sjelden longerer, fordi jeg ikke er så god til å trene hesten i longe, som i salen. Man har et mål for en treningsøkt, og for meg velger jeg å oppnå målet, og legge opp et treningsopplegg som både hest og rytter trives med, samt et opplegg hvor hest og rytter har forutsetutsetninger til å utvikle seg mest. Å ri på tur er ikke noen mer eller mindre riktig treningsform, og for meg får jeg langt mer ut av å legge treningsøktene på banen, enn å legge dem ut i skogen.

Hva er det egentlig som gjør at en hest gå på tur?

Jeg velger å legge fridagene på rolige turer/skritteturer kun av den grunn at jeg rir en hest som opplever tur som en positiv fridag. Hadde han ikke synes det, hadde jeg heller aldri tvunget han ut på tur.. For jeg synes ikke at en hest må gå på tur for enhver pris, i likhet som jeg mener at en hest ikke må gå på banen for enhver pris. For meg er godt hestehold at hesten får det stellet den skal ha, fôres riktig med fôr av god og riktig kvalitet, at den håndteres forsvarlig og etter dyremessige forskrifter behandles slik loven i Norge krever (her har man forskrifter om tilgjengelighet til andre hester, minimumskrav til utegang og forskrifter om plassen hesten oppstalles/går ute), at (om den trenes) treningen utføres regelmessig og forsvarlig (med det mener jeg at en hest i hard trening bør trenes slik jevnt, ogkanskje det passer seg godt for en hest som går fast på utegang, ris på en rolig tur en gang i 10-året uten skade). Dette har ingenting med tur å gjøre.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/05/2006 22:55:12 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  23:02:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spoff: Dersom hester ikke har begrep om tid, hvordan vet da hester fra dag til dag når de f.eks. får fôret?

Amillion: En hest av det kaliber du beskriver ser jeg ikke på som snill. Langt i fra.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/05/2006 :  23:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har aldri sett en hest med klokke, har du?

Nei, men jeg tror hester har et visst begrep om tid fordi om. Hester har veldig god hukommelse.

Kopi av melding:
Dette kan selvfølgelig ha mye med at jeg har liten erfaring med å jobbe hesten på tur

Det tror jeg nok stemmer ja... blant annet siden du trekker fram dette med dårlig konsentrasjon. Prøv å skritte hurtige bakkeintervaller...skal love deg at du har hesten med deg hele tiden.

Og jeg mener fortsatt en har bedre forutsetninger for å bygge bedre kondisjon og styrke på tilrettelagte steder i terrenget/på tur enn på en ridebane på 20x40m.

Kopi av melding:
Hva er det egentlig som gjør at en hest må gå på tur?

Synes bør er et bedre ord enn må.. hovedgrunnen til at jeg mener det er variasjon og allsidighet i treningen. Rett og slett for å gjøre noe annet, unngå at den går lei. Bygge andre muskler. Ingen hest har gått av å gå rundt og rundt på en bane hver eneste dag mener jeg.

Er veldig for allsidig trening jeg. Tror det er nøkkelen både til trivsel og en god konkurransehest.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  23:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester bør få komme seg på tur engang i blant.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  23:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan med hånden på hjertet skrive under på ditt siste innlegg Braastad.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/05/2006 :  23:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er veldig for allsidig trening jeg. Tror det er nøkkelen både til trivsel og en god konkurransehest.
Opprinnelig postet av Braastad

Helt enig!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  00:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad: du orker å svare på det jeg tenker.. Helt enig.. og mine erfaringer sier også det samme.
Jeg får vel bukke meg i støvet for deg jeg da :)

ang det med hest og klokke.. håper ikke du mente dette bokstavelig spoff? Jeg kunne da vitterlig forskjellen på 5 og 10 timer da jeg var barn og ikke kunne klokken.. bare for å ta et eksempel.. og jeg er ganske sikker på hesten vet hva den gjorde igår og hva som forventes av den imorgen.. Helt dumme er de jo ikke..

Uansett.. folk blir ikke enige her.. Jeg håper bare ikke dem som har muligheten for flotte turer velger det fra 100%.. bare fordi de mener DE får mest ut av baneridning..

*Marianne som nettopp er kommet hjem fra en 3 timers tur med Lopke og er så glad jeg aldri har sett henne før*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/05/2006 :  00:12:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med spoff i at hester ikke har begreper om tid. De vet når det er foring, fordi kroppen deres venner seg til mat til faste tider.
Dere kan forsøke selv, i to uker spiser dere til nøyaktige faste tider, så etter to uker kan dere slutte å bry dere om tiden og dere vil selv se at kroppene deres vet at det er mat-tid.

Jeg er enig i alt det spoff sier i innlegget sitt.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 07/05/2006 :  00:46:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Dersom jeg en dag skal øve på sjenkelvikninger, legger jeg ikke ut på langtur i skogen. På tur øver jeg heller på feks øket trav, å få hesten rolig og avbalansert, styrketrening og kondisjon. Rir du i ulendt terreng får du mye "gratis" i form av at hestene må bruke seg. Er hesten ukonsentrert? Da har man vel bare mer å jobbe med!

Jeg liker å gi hesten variert trening. Den glemmer ikke ut dressuren fordi jeg rir på tur en dag eller to!
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.