hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir kun på bane, ikke tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir kun på bane, ikke tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  19:57:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også på hvor brorparten av dressurtanter/sprangonkler* har fått det fra at vi som rir på tur i ny og ned ikke gjør annet enn å fise rundt i skogen? Eller som Ingvild så fint skrev "la hesten løpe rundt i skogen", "galoppere rundt over stokk og stein midt inne i skogen" - i fare for å angripe litt person, så er det kanskje best at man ikke rir på tur dersom det er dette man mener må til for å ri på tur?

Jeg foretrekker bane, men har ingenting i mot en tur i ny og ne. Ny og ned er omtrent 50/50 av den tiden jeg bruker på bane. På tur trener jeg det samme som på bane, eller vi skritter på slakke tøyler og slapper av. Det hender jeg tar meg en tur med litt mer fart i, men det begrenser seg til en rolig galopp på noen meter et oversiktlig sted - ikke noe vill ferd i skogen her nei, sånt har man tølt for.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  19:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Mange gode grunner imot folk som ikke rir på tur her, jeg vil bare komentere en liten ting her...

Kopi av melding:
At hesten er fornøyd med bare bane fordi eieren synes det virker på meg litt "uvitende".. Ikke rart så mange hester friker i naturen når de endelig får sluppet seg litt løs

Hehe.. Jeg er faktisk både enig og uenig i akkurat denne komentaren. Jeg er nemlig en av de eierene som kan virke"uvitende"ifølge dette sitatet! Men faktisk, i min hests tilfelle er dette rimlig feil... Jeg har en noe spesiell hest(hoppe).. Den går ikke sammen med noen hester, den blir så forbanna at man skulle tro det var løgn, den HATER føll, har aldri vært inne i en brunstperiode, blir sint hvis den ikke får jobbe, velger helt selv hvem hun vil ha på ryggen (5stk har klart å ri henne, resten er blitt kastet av) osv.. Helt merkelig, og kanskje det er mange som ikke tror meg. Men... så over til temaet igjen!!

Tur:

Det kan kanskje være at hester flipper ut på tur fordi de ikke er vant med det, er nervøse, redde osv osv... Man kan si veldig mye om hester som ikke får være ute på tur og "oppleve" andre ting enn ridehuset/banen hjemme på gården, og det er kanksje noe av grunnen til at veldig mange hester blir spente på stevner, for de har jo aldri sett annet enn ridebanen...MEN!!! Det er et STORT men her..

Mille er ikke en av de.. Hun er sjelden på tur langt vekk fra stallen, rett og slett fordi hun blir sinnsyk, og når jeg mener sinnsyk mener jeg ikke bare sprette litt fordi den blir glad, aldri har vært ute, blir redd osv.. NEi, hun slår fullstendig over til noe som kan ligne 3.verdenskrig.. Og vi trenger ikke være mer enn 30m fra stallen før noe sånt kan skje, det behøver ikke være en eneste merkelig ting/lyd i nærheten, hun bare bestemmer seg for å bli vill...Jeg sier ikke at jeg er redd for å ri henne på tur, men jeg vil veldig gjerne komme hjem igjen hel og gjerne med hesten... Det har som sagt blitt litt bedre etter at vi flyttet på oss og skiftet miljø, men plutselig sier hjernen til Mille klikk...(det skjer veldig ofte)

En ting som er supert med henne., er at likevel om hun ikke er så mye utenfor stallen, er hun en drøm å ha med seg på stevner. Hun blir aldri redd, spent, nervøs, kikkete.. Hun går akkurat som om det skulle være banen hjemme, og gidder ikke løfte et eneste øre eller øyelokk på noe som kunne vært "farlig" for andre hester...

Ble veldig mye her men..

Jeg rir andre hester på tur da, for det er jo veldig hyggelig, og hvis det er fint vær tar jeg gjerne med meg Mille på leietur jeg. Og tro meg, vi to kan gå langt "hånd i hånd"

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  20:00:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg hadde kanskje vurdert om denne hesten trenger hjelp. Den høres farlig ut. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  21:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amillion, sa ikke du i en annen tråd at hesten din var "noe utenom det vanlige" (for å si det mildt) å ha med på tur pga feil bruk av hjelpetøyler på tur?

uansett prislapp, en hest er en hest.
jeg har hatt med dyr dressurhest på tur i skogen. både skritteturer og turer med litt fart.
i begynnelsen fikk ikke denne hesten komme ut for da begynte han bare å løpe sa eieren.
hesten ble lånt bort til en som ville konkurrere med han og da hesten kom tilbake var det en helt annen hest.
han var glad og fornøyd, fått gått ute lenge hver dag, vært med på koseturer og treningsturer ute i natur og ellers blitt behandlet som en helt vanlig kaldblods.
sier ikke at det definitivt kommer av at hesten fikk komme seg ut og leve som en hest, men en gjør seg jo opp noen tanker...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  23:18:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg føler på meg at dette kommer til å bli et langt innlegg som jeg egentlig ikke har tid til å skrive, i og med at jeg skal på stevne i morgen så jeg heller burde finne frem klær og så legge meg. Men allikevel:

Kopi av melding:
Hesten får ikke den samme stimuli av å traske rundt på banen opp og ned i sirkler og et hopp her og der. Det kan vel ikke akkurat sammenlignes med å få lov å trene i bakker, høyt gress, fri galopp lengre en banens 60 meter, et lite kappløp med andre hester og masse impulser fra andre dyr/fugler man hører i naturen og ikke finner i en ridehall. Bare et par ganger i måneden burde rytteren da la hesten få litt "opplevelser"?

Bakker, høyt gress, strekker på lengre enn 60 m (bortsett fra vei), impulser fra dyr og fugler i naturen, er ting man ikke finner overalt. Til og med i Norge. Noen har rett og slett ikke disse mulighetene. Men som du sier, et par ganger i måneden, jeg prøver så godt jeg kan.

Kopi av melding:
ja ja.. folk kan ri hestene deres som de vil, jeg er bare sikker på at man får en lykkeligere hest om man GIDDER ri den litt ut i naturen i blandt og..

GIDDER? Det er ikke snakk om å gidde! Kom og besøk meg på stallen, og fortell meg hvor jeg skal ri, så skal jeg ri jeg! Men du kommer til å bli overrasket over "naturen" her på gården.. For akkurat for øyeblikket er den fylt av traktorer, anleggsmaskiner og flagg, som etter en stund skal danne synet av en diiiger grønn golfbane.

Kopi av melding:
Tror ikke hester som går mye har godt av å få helt fri, altså stå i ro, selvom de skal ha en rolig dag.

Litt OT, men måtte bare ta det med: Jeg tror ikke Kenzo har vondt av en fridag, at han har fri betyr ikke at han står inne i boksen sin hele dagen. Han får komme ut på dagtid, og han blir pusset og stelt med ¨på ettermiddagen. Så jeg tror hester som går mye, har godt av å få en dag helt fri, men jeg vet ikke om noen som sprengrir hesten 6 dager, for så å la den ha fri en dag, og så sprengri 6 dager til osv. Alle jeg kjenner har en lett rideøkt dagen før fri.

Kopi av melding:
Eller som Ingvild så fint skrev "la hesten løpe rundt i skogen", "galoppere rundt over stokk og stein midt inne i skogen" - i fare for å angripe litt person, så er det kanskje best at man ikke rir på tur dersom det er dette man mener må til for å ri på tur?

Som jeg sa: satt litt på spissen. Bare for at dere skal skjønne hva jeg mener, men jeg VET at de fleste ikke rir sånn på tur hver dag For dum er jeg ikke! Og som jeg tror jeg har sagt tidligere: jeg har en gang vært turrytter selv, og da red jeg ALDRI på bane! Gøy nok, men det fylte ikke helt mine ønsker og behov.

Og bare for å avslutte dette innlegget: Jeg er ikke pusete.

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 05/05/2006 23:19:19 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  00:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingvild.. mitt innlegg var overhodet ikke myntet på deg personlig.. det var sånn sett fanatiske baneryttere generelt, så du behøver ikke forsvare at du ikke har terrengbaner i bakgården, det vet jeg ikke alle har.. Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  03:48:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
hehe, her er det mer omvente.. rir ku¨n på tur og omtrent aldri bane...
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  11:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
OT, men allikevel. Jeg var på stevne der Ingvil har Kenzo oppstallet, forrige helg, og tenkte jeg skulle ri meg en tur mens jeg ventet på de andre resultatetene i min klasse. Fikk helt sjokk for jeg kunne ri enten til høyre eller venstre, og uansett hvilken vei jeg valgte så endte jeg på hovedveien etter noen hundre meter. Ble bare å ri frem og tilbake, og jeg fikk faktisk sjokk selv. Hjemme der jeg har hestene så er det milevis med turstier rett utenfor stalldøra.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  16:55:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg synes hester skal få komme ut på tur!
kan umulig være bra for hesten bare gå på bane.
Jeg jobber på en stall hvor der er hester til en halv million, de går ute hele dagen, nå går de uten dekken, noen går parvis ute også, hjelp, vi må være gale som lar hesten være hest selvom den er dyr! De går også på tur ofte, skal ikke bare gå på bane en uke!
Pris har da vel ingenting å si? Viker plutselig hestens natulige instinkter unna når den koster 500 000? Man skal da vel la hesten ha et godt HESTEliv for det , ikke enmenneskeskapt tilværelse som de selv mener er luksus ( slippe være ute i regnet, slippe gå ute og kanskje snuble, slippe gå sammen med andre hester i tilfelle det blir skader, slippe gå ute i det hele tatt, for den trives jo helt klart inne på boksen sin med 3 dekken, bandasjer, så får eier god samvittighet siden den har hengt inn en jollyball el :O )

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  17:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel en av sveriges bedre dressurryttere som kun trener hestene sine ute på tur?

Hvem er det Formosissima?

*Nysgjerrig på denne dressurrytteren*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  17:23:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei =)
Jeg rir hesten min en god del på tur og en del på bane. En uke kan hun gå mest på banen og en annen uke kan hun gå bare tur.

Min mening om hester som bare går på banen:
Synes at alle hester skal få seg en tur minst 1 gang i uka jeg. De bygger andre muskler ute på tur, f.eks klatring er jo kjempe bra for dem!

Tror hesten min trives slik jeg (og mamma =]) rir henne ihvertfall.

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  18:08:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er vel en av sveriges bedre dressurryttere som kun trener hestene sine ute på tur?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ja, det var det, da. Prøver å finne ut av det nå. Leste om denne personen i en debatt på Bukefalos for lenge siden.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  19:58:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ja, det var det, da. Prøver å finne ut av det nå. Leste om denne personen i en debatt på Bukefalos for lenge siden.

Opprinnelig postet av Formosissima

Louise Nathhorst trente iallfall Walk on top mye på tur. Jeg vet ikke hvordan treningsforhold hun har med sine hun vant World Cupen med Walk on top, hadde hun ikke ridehus rei mye på tur.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:22:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingvild.. mitt innlegg var overhodet ikke myntet på deg personlig.. det var sånn sett fanatiske baneryttere generelt, så du behøver ikke forsvare at du ikke har terrengbaner i bakgården, det vet jeg ikke alle har..

Opprinnelig postet av Lopke

Okei, beklager at jeg frika ut, men jeg blir bare lett provosert Nok en gang, beklager!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:24:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT, men allikevel. Jeg var på stevne der Ingvil har Kenzo oppstallet, forrige helg, og tenkte jeg skulle ri meg en tur mens jeg ventet på de andre resultatetene i min klasse. Fikk helt sjokk for jeg kunne ri enten til høyre eller venstre, og uansett hvilken vei jeg valgte så endte jeg på hovedveien etter noen hundre meter. Ble bare å ri frem og tilbake, og jeg fikk faktisk sjokk selv. Hjemme der jeg har hestene så er det milevis med turstier rett utenfor stalldøra.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Tusen takk Kristine, det er nok bare litt vanskelig for noen å skjønner at dette faktisk går an! Men jeg vil også ha milevis med turstier, ikke bare hovedveier! For det er 80 fartsgrense der, så det går liksom ikke an å ri der da..!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.