hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir kun på bane, ikke tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir kun på bane, ikke tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

carambee

Skrevet - 30/04/2006 :  09:53:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ingvild: Som sagt, jeg har ikke samme mål med min ridning som deg:)

blir helt sjokkert over at de tok fra dere ridestien. Det er så lite tumuligheter i skog og mark. Dårlig gjort altså. Hvorfor ble den stengt?
Så lenge hestene står ute hele dagen er det jo sikkert ok for dem å ikke komme på tur så mye. Har man en hest som er "laga" til dressur, synes den sikkert det er ok å dressurere ofte og:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  16:29:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingvild: Som sagt, jeg har ikke samme mål med min ridning som deg:)

blir helt sjokkert over at de tok fra dere ridestien. Det er så lite tumuligheter i skog og mark. Dårlig gjort altså. Hvorfor ble den stengt?
Så lenge hestene står ute hele dagen er det jo sikkert ok for dem å ikke komme på tur så mye. Har man en hest som er "laga" til dressur, synes den sikkert det er ok å dressurere ofte og:)

Opprinnelig postet av carambee

Den ble stengt for ridende fordi de som gikk tur på beina der mente at den ble så hullete og ødelagt, og veldig gjørmete. Derfor fikk ikke vi lov til å ri der lenger!!!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

csj

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  18:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg suns at hesten burde bli ridd på tur annenhver dag. eller vertfall skritteturer før eller etter treningsøkta så blir ikkje hesten så lei. de fleste hester blir jo ikkje så glade om di må gå rundt på ein firkantbane heile uka! Variasjon er ordet ja Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  20:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes alle hester bør få seg en tur i ny og ne( helst ofte etter min mening). selv om hesten liker både sprang, dressur og annen trening på bane, tror jeg nok de synes det er godt å ri på en avslappende tur i skog og mark. jeg mener det er bra for dem med litt utfordringer, som blandt annet ulendt terreng og bekker. hesten liker det, og det gjør vel de fleste ryttere også. tror også at det øker hestens prestasjonsevne på en måte. hesten får bruke andre muskelgrupper, og holdes i form samtidig som den kan slappe av! ta heller en liten pause på turen, og utfør noen av dressurøvelsene i en annen setting enn hesten er vant til. det øker konsentrasjonen, og hesten lærer seg å ta i bruk alt det den har lært utenfor banen også! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  20:10:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tur er viktig, men vil man komme noen sted med dressuren(for eksempel) så kan man ikke bare ri på tur, men å ri 2 dager på tur er ikke dumt..
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  19:42:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Jeg er en av de som bare rir på banen inne eller ute(nesten)... Jeg har en hest med litt egne meninger og regler, og turriding er ikke akkurat i hennes reglement... Det vil si at hun blir fullstendig sinnsyk, ikke fordi hun er redd eller glad, men rett og slett fordi hun er av den hissige typen. Det er blitt litt bedre etter at vi kom til Danmark, men det er fortsatt med livet som innsats, så vi holder oss til en skritterunde rundt gården(gården er jo ikke akkurat liten da)

Mille trives med arbeidet på banen, i tillegg til å bli ridd hver dag, skritter hun en gang pr. dag i skrittemaskin, på bånd eller for hånd pluss at hun får gå i paddock så mye hun selv ønsker. HEsten er glad og fornøyd, tykk og god og blank i pelsen...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 04/05/2006 :  21:29:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Passa en hest i sommer som ikke var vant med noe annet enn bane.
Det var et h*****e å ri på tur med ham!
Jeg rir selv mer på tur enn på bane, siden jeg trener dressur også på tur.

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  09:24:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tur er viktig, men vil man komme noen sted med dressuren(for eksempel) så kan man ikke bare ri på tur, men å ri 2 dager på tur er ikke dumt..

Opprinnelig postet av kross

Hva med å ta seg en skrittetur som oppvarming? Eller evt etter treningen.Alt er jo bedre enn ingen tur i det hele tatt.

Vi har dessverre veldig dårlig med turmuligheter nå, men har en skrittevei på ca 1 km, den brukes flittig av alle i stallen

Skal man på ordentlig tur må man ri langt, men da kan man ri i fjellet da, det er en fin tur

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002

Redigert av - Kristine&Tassen den 05/05/2006 09:25:04 Gå til toppen av siden

grannemann

» VIP

Skrevet - 05/05/2006 :  12:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
heiehei.
Jeg er nok og en av de som ikke rir noe særlig på tur. Litt fordi det er dårlige turmuligheter der jeg bor nå, litt fordi jeg trener og konkurer i dressur, men mest fordi jeg syns det er kjedelig... Det gir meg ingenting. Det er dressur som er gøy for meg. Men for at hesten min skal få litt avveksling fra ridehall/bane har jeg en forrytter som rir han på tur en gang i uka.
Hender jeg tar meg en galopp tur i bakkene med han for at han skal trene rompa si, men blir nok oftest til at vi trener styrkende øvelser i banen ja:)
Jeg tror ikke hester lider none nød av bare å komme på tur en gang i uka eller mindre. Jeg tror derimot at hesten min iallefall elsker å komme seg ut og jobbe! Hvis han mot formodning får fri en dag og bare blir leid eller gresset blir han rastløs og litt gretten på kvelden. Blir han ridd skikkelig i banen derimot er han glad og fornøyd:)
Man må se ann brun og treningsmengde etter hesten og hva den trives med synes jeg:)

The earlier you get up in the morning the more hours you have to enjoy! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  13:45:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Synes det er litt artig det der argumentet om at man trener dressur, så derfor kan man ikke ri på tur. Det er vel en av sveriges bedre dressurryttere som kun trener hestene sine ute på tur?

Leste også en interessant artikkel i Horse & Rider for et års tid tilbake. Det er de hestene som går på banen uten å mukke dag ut og dag, og gjør alt du ber om - men kanskje ikke mer - som hører til den gruppen hvor man finner flest psykisk utmattede hester. For de kjemper ikke lenger.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  14:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er klart dressurryttere KAN ri på tur, men de velger den treningsmåten de syns er mest gunstig for sin og hestens utvikling. Noen vil kanskje si at det er best å ri på tur, andre vil heller ri på bane. Dette er jo helt individuelt! Fungerer hesten bedre på tur; greit, værsågod å ri på tur. Fungerer hesten bedre på bane; greit, værsågod å ri på bane. Fungerer hesten like godt på tur som på bane; gjør begge deler.

Men hva med sprangrytterne? Jeg vet om MANGE sprangryttere som ikke rir på tur, av samme grunn som dressurrytterne. De trener best på banen, dessuten får de trene med skikkelig hindermateriell, ikke over stokker i skogen.

Jeg syns også det er en risiko å ta, hvis man skal la hesten løpe rundt i skogen. Jeg syns jeg ser verdens dyreste dressurhest galoppere rundt over stokk og stein midt inne i skogen, og jeg kan også forestille meg ansiktsuttrykkene til eieren av denne milliardhesten. Jeg tror ikke den ville tatt sjansen på et brukket bein pga en farlig stein, heller tror jeg ikke at den ville satt pris på det. Verken hesten eller eieren.

Satt litt på spissen.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/05/2006 :  14:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ikke la hesten få strukket seg godt ut på tur en gang i blandt pga prislapp på hesten, synes jeg er pusete. Alle hester fortjener en god tur i terrenget av og til. Hesten brekker ikke bena av å gå på tur heller, men gir tvert om god trening i alle ledd og muskler og bidrar nettopp til å løfte bena.
Det er kanskje et tankekors at de hestene som blir spinnville på tur, er nettopp de som aldri får denne turen?

Jeg bare spør
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  15:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med Birre og Formosissima. Hesten får ikke den samme stimuli av å traske rundt på banen opp og ned i sirkler og et hopp her og der. Det kan vel ikke akkurat sammenlignes med å få lov å trene i bakker, høyt gress, fri galopp lengre en banens 60 meter, et lite kappløp med andre hester og masse impulser fra andre dyr/fugler man hører i naturen og ikke finner i en ridehall. Bare et par ganger i måneden burde rytteren da la hesten få litt "opplevelser"?

At hesten er fornøyd med bare bane fordi eieren synes det virker på meg litt "uvitende".. Ikke rart så mange hester friker i naturen når de endelig får sluppet seg litt løs. sånn oppfører vi mennesker oss vel også om vi blir innesperret og daglig har et lite areal å se på i friluft. (de samme fire gjerdene).. (les fengselsopphold).. sikkert noen som føler seg trått på nå men so be it..

Leste nylig en veldig god artikkel om en dansk dressurrytter på veldig høyt plan.. husker ikke navnet hennes i farten, men hun øvde da både versader og traversader på skogsveier og hesten nøt det! ja ja.. folk kan ri hestene deres som de vil, jeg er bare sikker på at man får en lykkeligere hest om man GIDDER ri den litt ut i naturen i blandt og..

Men så kommer jo spørsmålet, hvorfor rir vi? hvorfor legge streng treningsplan? hvem får mest ut av det sånn ang livsglede.. ja jeg er sikker på det er mange glade konkurranse hester i Norge, men jeg VET at mange er triste, kjeder seg, er dritleie av hvite gjerder, og livner opp og får en litt annen gnist om de får andre betingelser.

Vi har et veldig godt eksempel på sånn hest her på stallen.. Han gikk i spektrum og sprang 160-170 og ble trent på bane hver dag, stevner hver helg. Hesten var dritlei..

Og så kommer det med hester som er vandt med å gå i bakker, ulendt terreng osv.. der har en helt annen kontakt med underlaget og er mye stødigere på benene enn hester som kunn blir ridd på helt flate områder..
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  16:41:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ibrahim blir ridd ca. 3 dager på bane, hvorav en dag er på trening. Resten av dagene blir han ridd på tur og innimellom longert. Kommer helt ann på hvordan jeg jobber. Han blir ihvertfall trent syv dager i uka, ¨fridagen¨ hans er en rolig skrittetur på tunet, eller at jeg slipper han på ridebanen. Tror ikke hester som går mye har godt av å få helt fri, altså stå i ro, selvom de skal ha en rolig dag.

Wienna har jeg hittil bare ridd på tur, men planen er å ha omtrent det samme programmet som Ibbe. ;-)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  17:18:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
håper ikke jeg har klart å formulere meg slik, at jeg trener dressur derfor rir jeg ikke tur..
skulle egentlig ut på tur i dag, men fikk tilbud om instruksjon så jeg tok det, men ellers hadde jeg tatt meg en tur i dette fine været :D

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.