hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir kun på bane, ikke tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir kun på bane, ikke tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

oleo

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  00:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det ikke litt egoistisk å kun ri på bane bare fordi en selv vil trene dressur el sprang el hva det måtte være?
jeg syns turridning skal stå på lik linje som all annen trening.

Opprinnelig postet av lucky june

Er så enig så enig... Stakkars hester, for et ensformig liv. Ikke mye å glede seg til I tillegg står vel sikkert mange ute kun få timer om dagen i en bitteliten luftegård, alene og ikke sammen med andre hester.

Nei... Ut i skogen med dem, ha det gøy, fres litt, hopp litt, vær litt gærn, kjør vogn, ri en hel gjeng i sammen.... Senk skuldrene deres og få disse vanntette og ihjælkjeda dyra ut....

Sånn, da har jeg sagt mitt....er klar for å bli lynsjet nå..så kom med det...få alt på en gang, like greit å få det overstått

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  01:24:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før red jeg stort sett bare på tur + sprang 1 gang i uken. Dressur var pyton, men noen man "måtte" gjøre. Men for ca 4 år siden begynte jeg også å få sansen for dressur. Har derfor de siste årene prøvd å ri 2 dager tur, 2 dager dressur, 1 dag sprang, 1 dag longering og en dag fri, men dette kommer jo an på været osv. Derimot med hesten jeg har nå, så blir det stort sett dressur da hun er litt for stresset på skikkelige turer. Prøver fremdeles å skritte en liten tur en gang i uken, men mye spiller inn. Ellers er det stort sett dressur og longering (og sprang en gang eller to i mnd) Ellers er hun mye ute på beitene (varier hvilket) og min hestepasser leier henne av og til på tur. Tror ikke hun lider noen nød =)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  10:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt en periode på ca 5 mnd nå hvor Horton har vært på banen kun èn gang. Trener mye på tur, vassing i høy snø, hopping over bekker, arbeid i skritt i bratte nedover- og oppoverbakker osv.
Horton har aldri vært så balansert, sterk, utholdende og hatt så riktige muskler som han har akkurat nå.
Galloppen har blitt tretaktig og luftig og kroppen og gangartene bærer preg av at hesten har jobbet riktig uten den motstanden man veldig ofte opplever når man forsøker å ri hesten i "oppoverbakke" på flatmark
I tillegg til denne fysiske nytten jobbingen på tur har hatt så har han i tillegg fått masse miljøtrening i form av generelle utfordringer man møter på på tur.
Blir veldig spennende å ri ham på banen i morgen for første gang på så lenge, tenkte forøvrig å ri igjennom et lett C- program for å teste hvordan denne type jobbing har virket på ham både fysisk og psykisk.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  16:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
oleo, du blir hvertfall ikke lynsjet av meg;-)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  17:14:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
oi,tror hesten min hadde dødd av kjedsomhet om jeg skulle ridd ham på bana hver dag..det hadde jeg også gjort forresten.
da det ikke er naturlig for han,siden han er hest..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

frida dokka

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  18:03:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi trener 2 dager dressur, 2 dager sprang, 2 dager kjøring + tømmekjøring og longering... Så vi får også putta inn litt tur innimellom treningene! hehe Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  22:17:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det ikke litt egoistisk å kun ri på bane bare fordi en selv vil trene dressur el sprang el hva det måtte være?

Jeg hadde gjerne ridd mer på tur jeg, hadde jeg bare hatt et sted å ri... For noen har faktisk det problemet også!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  09:39:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Så dumt at dere ikke har noen turmuligheter.. Det er vel noe enhver stall bør ha. Å ri på banen hele tiden vil jeg tro blir kjedelig for hesten ja... Det er kanskje individuelt, kanskje det er enkelte hester som simpelthen elsker å trene. Men jeg tror det at hvis man vil ha en god konkurransehest, er turridning nødvendig for å nå max resultat.

Vi mennesker har jo ikke godt av å trene hver dag. Det er noen som gjør det, men det beste er å f.eks. trene annenhver dag, så musklene får tid til å forbrenne seg ferdig (..eller noe..ü) og hvile. Trener man for ofte kan man bryte ned musklene isteden for å bygge dem opp. Jeg vet ikke om det samme gjelder for hester, jeg..
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  16:13:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg hadde gjerne ridd mer på tur jeg, hadde jeg bare hatt et sted å ri... For noen har faktisk det problemet også!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

jeg skal ikke lage noe diskusjon med deg, men et sted under åpen himmel uten inngjerding får du jo ridd med hesten siden du rir på tur to ganger i mnd.
om det så blir skritting langs en vei(hvis det er eneste mulighet) så syns jeg faktisk det er bedre en bane hver dag.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  20:53:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men så kommer det veldig an på hva slags type hesten din er også. Har du for eksempel en araber er du nødt til å stimulere den maksimalt, og lære den nye ting hele tiden. Den trenger mest sannsynlig mye mere variasjon enn en stor halvblodshest som finner det like spennende å gå på banen hver dag (jeg snakker av erfaring...)
Opprinnelig postet av Jenny&Quine

Bare en liten kommentar: synes ikke det er noen forskjell hvilken rase det er, finnes sikkert arabere som er "kjedelige" (fant ikke no bedre ord), og halvblodser som hater banen og trenger masse nytt. (tviler ikke på det du sier assa, bare mener at det går mer på individet! )

Ellers synes jeg alle hester burde gå på tur, Lukas går på tur fire dager i uka, en dag sprang og to dager dressur (evt en dag med no longering++ i stedet). Han går aldri mer enn tre dager på banen etter hverandre (og da har jeg dårlig samvittighet).
Enig, variasjon er livets krydder!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  23:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Er så enig så enig... Stakkars hester, for et ensformig liv. Ikke mye å glede seg til I tillegg står vel sikkert mange ute kun få timer om dagen i en bitteliten luftegård, alene og ikke sammen med andre hester.

Nei... Ut i skogen med dem, ha det gøy, fres litt, hopp litt, vær litt gærn, kjør vogn, ri en hel gjeng i sammen.... Senk skuldrene deres og få disse vanntette og ihjælkjeda dyra ut....

Sånn, da har jeg sagt mitt....er klar for å bli lynsjet nå..så kom med det...få alt på en gang, like greit å få det overstått

Opprinnelig postet av oleo

HELT ENIG!

jeg rir på tur flere dager i uka, gjerne etter baneridning å.
deilig for hesten å sleppe å gå rundt å rundt på ei bane (avgrensesvhor mye avveksling man kan få til på ei bane), å få sett litt annet.

min hest må komme seg på tur. trives ikke med bare bane, blir for kjedlig for både meg og han. stortrives når vi får komme oss på langtur:)
er sånn person som synes det er utrolig viktig at hesten får komme seg på tur og stå ute mange timer hver dag (gjerne 9 - 10 timer eller mer.)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/04/2006 :  23:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Turridning er tingen!

Det er jo det som er gøy!

Så og si all trening av hesten min skjer på tur.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  03:13:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!

Men så kommer det veldig an på hva slags type hesten din er også. Har du for eksempel en araber er du nødt til å stimulere den maksimalt, og lære den nye ting hele tiden. Den trenger mest sannsynlig mye mere variasjon enn en stor halvblodshest som finner det like spennende å gå på banen hver dag (jeg snakker av erfaring...)

Opprinnelig postet av Jenny&Quine

Synes dette er et ganske vagt argument...
Alle hester trenger stimulans, intrykk og variasjon, hverken mer eller mindre, ingen rase mer enn en annen.. Hest er hest...livet blir like kjedelig, ensporet og umotiverende.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/04/2006 :  07:47:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

jeg skal ikke lage noe diskusjon med deg, men et sted under åpen himmel uten inngjerding får du jo ridd med hesten siden du rir på tur to ganger i mnd.
om det så blir skritting langs en vei(hvis det er eneste mulighet) så syns jeg faktisk det er bedre en bane hver dag.

Jeg for min del hadde valgt bort ridehall for gode utemuligheter og mulighet for å ri på tur (noe jeg også har gjort).
Men nå har ikke jeg det så travelt med å nå opp i konkurranser heller da.

Hadde jeg hatt hest et sted hvor det var en god bane hadde det nok blitt 3 dager på bane og 3-4 turridning.
Å ri dressur på tur er jo en enda større utfordring, så vi får håpe jeg og Tilda blir enda flinkere enn hvis vi hadde vært på et sted med ridehall

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  08:57:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg for min del hadde valgt bort ridehall for gode utemuligheter og mulighet for å ri på tur (noe jeg også har gjort).
Men nå har ikke jeg det så travelt med å nå opp i konkurranser heller da.

Hadde jeg hatt hest et sted hvor det var en god bane hadde det nok blitt 3 dager på bane og 3-4 turridning.
Å ri dressur på tur er jo en enda større utfordring, så vi får håpe jeg og Tilda blir enda flinkere enn hvis vi hadde vært på et sted med ridehall

Opprinnelig postet av carambee

For det første: Lucky June
Det er bare det at disse veiene er ikke særlig lange, og hvis vi skal ri på tur blir det til at vi rir frem og tilbake hele tiden. Jeg tror ikke det er særlig spennende for hesten uansett. Men på sommeren skritter vi opp og av langs veien hver eneste dag (såfremt det ikke pøsregner eller er storm, da bruker vi ridehuset), slik at hestene skal få et annet underlag enn bare myk bunn under beina, noe som styrker sener osv. Og alle hestene står ute hver dag. I fjor hadde vi en fin ridesti, en tur som tok ca en time, først måtte vi ri 20 min på veien, så kom vi inn i skogen i 20 min, og så 20 min på vei igjen. Der red vi ganske ofte, men nå har de stengt den, slik at vi ikke får ridd der noe mer. Vi hadde også en liten skog like ved stallen med feltrittsbane og alt, men der er det bygd golfbane. Av alle ting!

Carambee
Jeg driver med dressurridning, som en konkurranseidrett. Det er det jeg vil holde på med, for jeg syns det er gøy! Jeg hadde ikke fått samme følelse av å ri rundt på tur hver dag (jeg har faktisk prøvd), det er rett og slett ikke noe for meg. Jeg er ikke så veldig tøff, og dermed hadde det vel blitt mest skritting på tur, litt trav innimellom, og kanskje en liten galopp. Hesten min MÅ bli trent i dressur, ellers er det jo ingen vits i å drive med denne sporten. Derfor velger jeg ridehus/ridebane i stedet for turmuligheter!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.