hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir kun på bane, ikke tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir kun på bane, ikke tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

lino

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  12:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, men det virker som mange mener man er hestemishandler om man ikke rir hesten på tur innimellom, og at alle hester MÅ gå på tur.
Jeg kjenner som sagt hesten min godt og jeg merker at å ri på tur ikke er noe hun opplever som positivt. Hun blir stresset og fjern, særlig på veien hjem. Og selv om hun stoler på meg, er det ikke en god opplevelse for henne. Jeg kan ikke si hvorfor hun er slik, jeg har bare hatt henne i 2-3 mndr, men hun er slik. Dette er noe vi jobber med, og i mellomtiden stortrives hun nå som det er nydelig vær og vi kan ri på utebanen. Og hesten min er verken kostbar eller har store krav i konkurranser. Hadde jeg hatt en av de andre dyre hestene på stallen som uten problemer kan ries på tur, ville jeg nok gjort det så ofte jeg kan, for jeg savner virkelig å ri på tur. (nå har vi jo også ganske dårlige turmuligheter da)

Dette betyr ikke at hesten min går 7 dager i uken på bane. Den belønningen andre gir hesten i form av tur, får hun i form av ei leietur i nærheten av stallen med innlagt gressing, eller å få g fritt på ridebanen uten rytter sammen med sin beste kompis. Da koser hun seg virkelig.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/05/2006 :  12:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, men det virker som mange mener man er hestemishandler om man ikke rir hesten på tur innimellom, og at alle hester MÅ gå på tur.
Jeg kjenner som sagt hesten min godt og jeg merker at å ri på tur ikke er noe hun opplever som positivt. Hun blir stresset og fjern, særlig på veien hjem. Og selv om hun stoler på meg, er det ikke en god opplevelse for henne. Jeg kan ikke si hvorfor hun er slik, jeg har bare hatt henne i 2-3 mndr, men hun er slik. Dette er noe vi jobber med, og i mellomtiden stortrives hun nå som det er nydelig vær og vi kan ri på utebanen. Og hesten min er verken kostbar eller har store krav i konkurranser. Hadde jeg hatt en av de andre dyre hestene på stallen som uten problemer kan ries på tur, ville jeg nok gjort det så ofte jeg kan, for jeg savner virkelig å ri på tur. (nå har vi jo også ganske dårlige turmuligheter da)

Dette betyr ikke at hesten min går 7 dager i uken på bane. Den belønningen andre gir hesten i form av tur, får hun i form av ei leietur i nærheten av stallen med innlagt gressing, eller å få g fritt på ridebanen uten rytter sammen med sin beste kompis. Da koser hun seg virkelig.

Opprinnelig postet av lino

Ikke for å være frekk, men kjenner du hesten din etter 2-3 mndr? Varmblodstraveren jeg har nå fikk jeg i mars måned, og jeg kan absolutt ikke si at jeg kjenner henne ut og inn ennå. Ja, vi har blitt kjent, men det dukker stadig opp situasjoner hvor jeg ikke vet hvordan hun vil reagere, og jeg merker at jeg ennå er i bli kjent fasen.

Forrige eier mente hun stresset på tur, og det gjorde hun også. Men jeg har fått henne til å slappe mye mer av og noe av det tror jeg er måten jeg rir henne på. Det skal ikke mye til før hun stresser, det er ikke noe problem å få til, men det er heller ikke noe problem å få henne til å slappe av heller.

Det første jeg gjorde var å ta henne med ut på tur, og det har blitt mange turer etter hvert på den korte tiden jeg har hatt henne. nKanskje du skulle gjøre noen fler forsøk?
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  12:52:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Vil ikke si at man kjenner en hest etter 2-3 mnd jeg heller.
Tar laaang tid å bli skikkelig kjent. Har hatt min i 3 år nå snart, og oppdager stadig nye sider ved ham.

Fortsett å jobb du lino, så får du helt sikkert en fin turhest til slutt.
Jobbet mye med min jeg også, for å få han til å slappe av på tur uten andre hester.

Jeg er av den sorten som mener at alle hester burde få ut i "frisk luft" å rørt på seg. Altså i guds frie natur. Terapi for både hest og rytter det!
Ingenting som er så herlig som å ri på stranda, skogen, fjellet osv videre en varm sommerdag.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  13:19:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Denne tråden startet i utgangspunktet med hester som var så dyre og kostbare at eier ikke ville ta sjangsen på å knekke et ben i skogen. Det mener jeg er tullete, fordi kostbare hester tåler like mye som alle andre hester, og de har også likt behov for variasjon i hverdagen.

Jaha, gjorde den det ja..! Jeg mener å huske at jeg var den første som nevnte noe om prislapp på hester, og det var ganske langt uti tråden..!

Hvis man først investerer i en dressurhest til, la oss si 500 000 kr, har man vel ikke som målsetting å ri på tur 4 dager i uka? Kjøper man en slik hest, vil man vel trene dressur med den også, ellers hadde man absolutt ikke trengt å legge så mye penger i det..

Jeg vet om hester som elsker å jobbe, og jeg vet om hester som elsker å gå på tur. Individualitet er ordet.

Og: flere her nevner hester de vet om som har blitt drittleie av å gå på banen hver eneste dag. Jeg vet faktisk om mange hester som har blitt drittleie av å gå på tur. Det var spesielt ett tilfelle som fanget min oppmerksomhet: Dette var en hest (en varmblods ridehest) som hadde blitt ridd på tur dag ut og dag inn i årevis. Den var sur og grinete, ville ikke la seg fange på beitet, prøvde flere ganger i uka å stikke av og løpe hjem til stallen, den ville nesten ikke spise, og den bare stod og hang i boksen. Pga dens "dårlige" oppførsel, ble den satt bort på fôr i ett år. Der ble den bare ridd på bane, kanskje en skrittetur i uka. Etter hvert ble hesten mye gladere: matlysten kom tilbake, den stod parat ved grinda med en gang jenta som hadde den på fôr kom, den kom løpende hvis hun ropte, og den ble kjempesosial både overfor hester og mennesker. På banen var den veldig arbeidssom, lærevillig og glad, og den gjorde alltid det beste den kunne. Denne hesten ble faktisk startet med gode resultater opp til LA på dressurstevner, og den ble også startet i sprang. Det ble til at jenta kjøpte denne hesten etter fôrperioden, noe eierne var helt likegyldige med, siden de ikke ville ha hesten i utgangspunktet, fordi den ikke var en god nok turhest. Så dette med leihet kan virke i begge retninger.

Det finnes ingen fasit.

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 08/05/2006 13:20:33 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  13:42:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Klart jeg ikke kjenner hesten min inn og ut, men jeg kjenner henne godt nok til å merke på henne når hun er i situasjoner hun ikke trives med. Det kan jeg se på de fleste hester, det kreves bare litt helt vanlig vett og empati.
Og jeg sier ikke at jeg har gitt opp og aldri rir på tur. Men, jeg holder meg til rideveien, selv om den er bare 1 km lang. Hun er uberegnelig på tur og om det først skulle skje noe vil jeg være et sted der jeg vet noen kommer forbi om ikke så lenge. For meg er sikkerhet viktigere enn alles formaninger om at hesten min MÅ gå på tur.

Mange av dere hyler opp fordi folk bruker hjelpemidler som gir hesten litt uebhag, men mener likevel at hester som ikke liker å gå på tur skal tvinges til det fordi dere mener alle hester like det. Er det virkelig helt utenkelig for dere at enkelte hester foretrekker å ikke være på tur? Hester i vill tilstand går heller ikke på tur. Og jeg er sikker på at om jeg spurte hesten min, ville hun foretrekke å tilbringe hele dagen på beite sammen med hestevenner. Hvorfor rir vi? For vår egen del! Jeg rir fordi jeg synes det er gøy, hesten min hadde hatt det helt fint om jeg lot henne stå ute hele dagen og aldri red henne, så lenge jeg passet på at hun hadde det hun trengte av mat, vann og stell ellers.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.