hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dølehest vs Fjordhest vs Islandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dølehest vs Fjordhest vs Islandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:12:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg klarer ikke å bestemme meg... Er som dere vet på utkikk etter Islandshest for tiden, men har ikke funnet noe som jeg føler passer meg. Pappa vil helst ha Fjordhest, mens mamma ønsker seg en rød døl.

Jeg er som sagt ganske forvirret. Når det gjelder isis, har jeg ingen kandidater i sikte, men det har jeg når det gjelder de to andre rasene.

Jeg ønsker å bruke hesten til tur, kjøring (gangeartsridning om det blir isis) og litt bane.

Råd til hvordan jeg kan greie å bestemme meg?

www.hestene.no

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
www.otneim.net

Der finner du den du skal ha..
Av meg får du ikke lov til å kjøpe noen annen rase enn isis!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok ha satset på døl eller fjording ut i fra disse kriteriene. Dersom det ikke er et must med islandshest,ser jeg ikke helt poenget med å betale i dyre dommer for å kjøpe det. En ålreit fjording eller døl får du for en slikk og ingenting i forhold.
Jeg vil også påstå at disse er mer velegnet til kjøring. Islandhesten kan selvfølgelig kjøres og,men de har ikke samme styrken. Trivelig å kunne fylle opp ei vogn,og ta med hele familien på tur,uten å måtte tenke på at hesten blir utslitt.
Størrelsen på hesten er vel også noe å tenke på,dersom flere skal ri den. Er alle komfortable på en liten islandshest? Mulighet for å kunne ri to på samme hest?

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kine og Tassen: Viss du tror at en islandshest ikke kan gå på bane, så tar du grundig feil. De er like lette å lære dressurøvelser og slike ting som andre hesteraser på sammen trinn. Islandshester kan være ponnitravere også, faktisk!

Edit: Da jeg var på rideleir, så var det faktisk BARE islandshester som trakk kjerrer, UTEN problemer!

Syns ikke du burde uttale deg om det når det ikke er slik du sier det..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 22/04/2006 12:52:43 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:51:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for tips. Isis'n skal ikke kjøres med, skrev kjøring med gangeartisridning i parentes..

Har tenkt litt på det at døl/fjording kanskje er likegreit, men samtidig er det noe spesielt med en islandshest..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, isis er spesiell!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  13:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke kjøre med islandshesten? Den er en knall kjørehest så lenge gangartene ikke er helt i surr. På skolen jeg går på så kjører den ene læreren med islandshesten sin, og har vært på flere kjørekurs med den. Olaf Nyby har sagt at han er en av de beste kjørehestene han har sett!

Fjording/Døl er kanskje billigere. Men så har da ikke de tølt heller... *savner tølten*

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  13:13:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sagt at jeg IKKE skal kjøre med den, men jeg satser på konkurranse, enten gangeartsridning eller kjøring. ;) På hobbynivå må nok hesten uansett forberede seg på å bli kjørt med :)

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kine og Tassen: Viss du tror at en islandshest ikke kan gå på bane, så tar du grundig feil. De er like lette å lære dressurøvelser og slike ting som andre hesteraser på sammen trinn. Islandshester kan være ponnitravere også, faktisk!

Edit: Da jeg var på rideleir, så var det faktisk BARE islandshester som trakk kjerrer, UTEN problemer!

Syns ikke du burde uttale deg om det når det ikke er slik du sier det..

Opprinnelig postet av *Hrafn*

Hvor i heiteste skriver jeg at en islandshest ikke kan gå på bane og lære seg dressurøvelser

Har heller ikke skrevet at de ikke kan trekke kjerrer,men hvis man har bruk for virkelig styrke til enkelte typer brukskjøring,blir de ofte for små. De greier det meste,men det blir større slitasje på hesten.

Du sier at jeg ikke har peiling,men jeg har kjørt mange raser opp igjennom tidene,også nordlandshest og islandshest. Så jeg vil si at jeg har en viss peiling..

Har heller ikke lagt inn noe detaljert innlegg angående saken,så her legger du visst skjulte meldinger i det jeg skriver. Hvor får du det fra?

Forstod Mari slik at den skulle brukes til kjøring,derfor jeg svarte som jeg gjorde.

Mari: Hvorfor ikke se etter en hest du liker og har god kjemi med,og sette rasevalget litt i bakgrunnen i 1.omgang?

Jeg har overhode ikke noe i mot islandshester,er faktisk fortjust av de jeg kjenner. Men dersom flere raser kan være aktuelle,kan det jo også være at du finner drømmen i en herlig fjording.. For meg hadde også det økonomiske hatt betydning,jeg hadde ikke hatt råd til en ok islandshest.. Men det er meg!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mari: Hvorfor ikke se etter en hest du liker og har god kjemi med,og sette rasevalget litt i bakgrunnen i 1.omgang?

Er enig der

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/04/2006 :  16:04:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Personlig ville jeg sett etter en god døl om det var mitt valg, uten å gå mer inn i saken. Men det er hvordan jeg liker disse tre rasene i forhold til hverandre. Man kan argumentere i lange baner om at man ikke får de ekstra gangartene på de andre, men som sagt, jeg synes døl er den mest ålreite av disse tre.
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  17:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Isis er den beste vettu
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  18:06:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det spørs jo om det er du,mammaen din eller pappaen din som skal drive med hesten da..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  21:55:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er vi alle 3 som skal ha hesten. Jeg har bestemt meg for å gjøre som Kine&Tassen sa, nemlig se på individet først. Har allerede sett på 4 isiser uten hell, så nå venter det altså 1 døl og 2 fjordhester.

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:31:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Du finner sikkert en hest dere alle trives med, om dere tar dere god nok tid, er helt sikker på at dere gjør det ;-)

Jeg er helt enig i at man skal se på individet før rasen, me jeg hadde nok allikevel sett på fjordhest eller døl. Islandshestene er flotte, men jeg liker nok bedre fjording/døl.

Lykke til med prøvingen :-)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:37:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk Helle :)

Uff. En isis frister først og fremst p.g.a. gangeartene, men jeg savner det å ha fjordhest. Samtidig har jeg aldri vært borti herligere hester foran vognen enn kraftige døler, så jeg har et lite problem kan man si :P

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.