hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor er alle som..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvor er alle som..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  11:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Jeg leser stadig folk som skriver at:
"Jeg skjønner ikke hvorfor den hesten skal ha 3 dekken på seg når de står inne"
"De er redde for at hesten skal brekke beina så derfor går den med senebeskyttere på seg i paddocken"
"De har ikke hestene ute mer en en time per dag i tilfelle de skulle fryse"
osv..

Men når folk skriver slike innlegg, så er det aldrig noen som svarer at "jo, jeg bruker mange dekken på min hest, og det er pga at blablabla"

Hvor er alle disse folka med porselenshester?

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  11:41:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
De er nok her skal du se, men de tør nok ikke å legge seg opp i diskusjonene i frykt for å bli "hengt" ut.

By the way, jeg er ikke en av "disse" med porselenshester ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  12:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, jeg kan rekke hånda i været på det ene punktet. Det ene beitet hos oss er veldig sølete og steinete, så når jeg har hesten min der, eller løs i hall eller lignende, så har jeg på bakbensstryksokker (også når jeg rir). Dette er IKKE fordi jeg er redd hun skal knekke bena, men fordi hun stryker seg bak, og jeg er lei av blødende sår som aldri får gro. Bruker aldri noe framme, for der stryker hun seg ikke. Kommer heller ikke til å bruke noe når gresset kommer og hun står ute døgnet rundt, for da roer hestene seg mer enn nå når de er ute bare 3-4 timer. Har heller aldri brukt noe på tidligere hester da de ikke har hatt dette problemet.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  12:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torhild: jeg forstår at du beskytter din hest, det ville jeg da også ha gjort. Men tre dekkener???
ja hvor er de folka?
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  12:31:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det er jo bare en liten del av oss hestefolka som er samlet her på MIX'en, og som Anne sier, er det nok noen av "porselenhestfolka" her, men jeg tror ikke det er mange. Men begynner du å lete rundt på VIP'ene til folk, kan du nok fort finne mange som bruker 3 dekken på hesten sin samtidig. Selv sto jeg på en stall før der dette var tilfelle, forferdelig tidkrevende, OG unødvendig å måtte ta av de 3 dekkenene som hesten hadde tått med om natta, og så ta på de 3 nye som skulle være på ute..huff..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  12:31:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke no problem med å forstå hvorfor folk har flere dekkener på sine hester! Om de feks står i "kaldstall", og ikke har eller skal få tykk pels pga bruk og konkurranser er det en løsning å kle på dem når det er kaldt. Der er faktisk ikke alle hester som setter skikkelig vinterpels heller. Har selv hatt en hingst som ikke satt vinterpels. (les: tykk pels)

Men har ikke porselenshester av den grunn. De får faktisk gå ute hele dagen uten noe på bena, om de ikke trenger det.j
Skjønner ikke helt hvorfor dette er noe som oppfattes som så fryktelig negativt heller jeg.
Regner med at de fleste skjekker temp under dekkenene så ikke hesten blir for varm. Hvertfall gjør jeg det.
Nå har jeg hesten min på et ridesenter for øyeblikket, og står kun med 1 dekken, og går ute hele dagen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  12:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men hvorfor ikke investere i et varmt dekken istedet å bruke stalldekken, ulldekken og regndekken? Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  13:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Lopke... De som bruker 2 dekken kan jeg skjønne, da mange staller bare legger på og tar av dekken, istede for å skifte. Men når man bruker mer enn 2 dekken, så blir de mellomliggende til ingen nytte. De blir bare isolert for seg selv, og det er kun det innerste og det ytterste dekkenet som faktisk varmer. Jeg har sett utedekken i opp til 600 gram fyll, og det er varmt!

Ang. beinbeskyttelser så er det faktisk mange hester som trenger det. Om jeg hadde en hest som lett strøk seg, så hadde jeg ikke nølt med å bruke beskyttelse ute.

Mvh Tone Kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  13:59:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
tre dekken må jo være tungvint selv for porselens hester, og dyrt.. da kan man kanskje innvestere i et drit tykt ett.. det har jeg...

men de er vel redde for og få kjeft da??? så de styrer unna.. he he...

og om folk vil kle på hesten sin eller ha på beskyttere så må de da få lov til det?? det er da tross alt deres hest...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  14:57:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg bruker alltid beinbeskyttere når jeg trener hesten, men ikke ute luftegården...

Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  15:02:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Upraktisk, ja, unødvendig, noen ganger. Mange hester jeg har ridd oppgjennom årene har vært såkalte "porselenshester", og brukt flere dekken inne og ute. Nå har ikke dette vært min beslutning, men hvis hesten er snaubarbert og frøssen i utgangspunktet, hvorfor ikke? Selvfølgelig er det eierens besluttelse å barbere hesten, men hvis den brukes mye er det nødvendig! Hvis man ikke vil stå mange timer og tørke dyret etter trening da..
Men når det er sagt er jeg personlig fan av pelsdotter som ikke trenger dekken ute eller inne :) Men er hesten barbert, eller har den lett for å stryke seg, så bruker man hva man kan for å unngå at den fryser/skader seg selvfølgelig! Hestens vel og ve bør gå foran prinsipper om å la hesten få være naturlig osv. Og ang. å investere i et tykt isteden for to tynnere dekken.. Det får vel være opp til hver enkelt?
Kan skjønne at mange ikke står fram som "porselenseiere", med all kritikken de får innpå forumet her.. Litt lei av å lese de samme innleggene gang på gang om "hvorfor i all verden bruker de flere dekken?! Det ville jeg aldri ha funnet på å gjøre.." osv. osv. Alle har forskjellige meninger om hestehold, og vi vil vel alle gjøre det på vår måte :P Og helst ser vi vel også at andre gjør det slik vi mener er "rett". Bare husk at ikke alle bruker mange dekken eller ekstra sikkerhetsutstyr for å dolle opp hesten eller for å gjøre det tungvint for andre!

Ps. Ang. innlegget til Wenche=): De fleste bruker bare å skifte det ytterste dekkenet eller legge på et ekstra dekken når hesten skal ut? Nå begynner man å snakke tungvint her, hvis man bytter alle dekkenene når hesten skal ut!
Dessuten - noen ganger er det mye mindre upraktisk å bruke dekken istedenfor å børste i timesvis for å få bort skitt og lort.. Å bruke et par minutter på å legge på dekken før hesten skal ut er vel mye enklere? ;)

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  15:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil vel ikke akkurat kalle hesten min for noen porslenshest, eller meg selv som hysterisk - heller tvertimot. Men hun har på seg dekken både ute og inne på vinterstid, noen ganger tre dekken ute (da stalldekknene ligger under) dette varierer jo etter hvor kaldt det er. Beskyttelse bruker jeg når jeg rir (stort sett alltid) bortsett fra hvis jeg kun skal på skrittetur eller noe.. Men har ridd uten da jeg var på Øvrevoll av den enkle grunn at jeg hadde glemt dem - gikk fint det, men hvorfor risikere noe hvis du ikke må.. Ute i luftegården har hun ikke beskyttere på seg.
Så utifra det vil sikkert vi bli klasset som et porslenspar av mange her, men så lenge både jeg og hesten min trives med det så ser jeg ikke problemet, pelsen hennes er det ikke noe å utsette på etter en lang vinter med mange dekken, hun er blank og fin som bare det.. Har også fått beskjed av ET å holde henne varm, pleier jo å lufte pelsen litt når hun står inne, men kler på igjen da jeg skal dra/etter en stund. Synes det er greit å ha dekken nok til å kunne justere litt inne istedet for å bare ha et supertykt og en tynt, er faktisk grader mellom der også..
Huff, dette ble rotete, men tror jeg fikk fram hva jeg skulle si..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  16:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må se an hesten....

Jeg bruker selv dekken på min hest,og hesten jeg har i trening står også med dekken på... Han står forøvrigt også med busser(kopper) ute i luftegården,ettersom han har for vane å tråkke av seg skoene...
Dekken inne er også en nødvendighet for min del om vinteren,da jeg har bokser der øverste åpning står åpne 24/7,og det er samme tempratur inne som ute.

Ang flere dekken oppå hverandre...
Jeg eier kun den ene hesten,og har dekken nok til til ham,på hingsten bruker jeg da gjerne et ull-dekken med regn-dekken utenpå om det snør,ettersom kun et regndekken hadde blitt for tynt og kaldt.

Jeg bruker dekken på disse to,fordi det er løpshester i full trening,og av den grunn ikke bør sette "mammut-pels" og spesiellt på min hest ettersom har slitt litt med stivhet i krysset på kalde og regntunge dager...

Jeg er absolutt ikke noen fanatisk heste-eier,hestene står ute fra 0800 til 2000,og jeg er fullstendig klar over at det er hester og ikke porselen jeg har med å gjøre...men det innebærer jo faktisk også å kunne se forskjell på hvet individ,og innse at enkelte trenger mer ekstra-utstyr enn andre...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  17:23:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg leser stadig folk som skriver at:
"Jeg skjønner ikke hvorfor den hesten skal ha 3 dekken på seg når de står inne"
"De er redde for at hesten skal brekke beina så derfor går den med senebeskyttere på seg i paddocken"
"De har ikke hestene ute mer en en time per dag i tilfelle de skulle fryse"
osv..

Men når folk skriver slike innlegg, så er det aldrig noen som svarer at "jo, jeg bruker mange dekken på min hest, og det er pga at blablabla"

Hvor er alle disse folka med porselenshester?

Opprinnelig postet av Sassy69

Jeg har en hest som sikkert mange vil betegne som porselenshest, men det bryr jeg meg veldig lite om. De tre punktene du nevner gagner forsåvidt ikke meg, for Ibbus står med et innedekken og vinterdekken utenpå nå på vinteren. Om sommeren står han uten noe som helst (så sant det ikke regner), og høsten/våren har han et tynt bomullsdekken inne og regndekken utenpå. Alt med forbehold og er ikke dekken fanatiker bare så det er sagt.

Når det gjelder beskyttere i paddock går han uten, men under ridning går han enten med bandasjer eller senebeskyttere/stryksokker og kopper. Det samme gjelder hvis jeg longerer eller slipper han etc. Har sett skader som har oppstått når hesten har gått uten under ridning (og opplevd det selv) så jeg tar ingen sjanser. Alt er selvfølgelig riktig tilpasser for å unngå gnag og ubehageligheter. Hesten min bukket skikkelig i jula her, og gikk uten noen form for beskyttelse på bakbeina, og sparket seg selv i ¨leggen¨. Det resulterte i to dype kutt som blødde og blødde. Han har fortsatt to kuler der, og jeg er hellig overbevist om at det kunne vært unngått hadde han gått med bandasjer/beskyttere.

Når det gjelder utegang går hesten min ute fra 07.00 til 16.00 hver dag, så han lider ingen nød. I tillegg er jeg ute å rir i + - 2 timer seks dager i uken også. Hesten min står også ute uansett vær, men om det er skikkelig drittvær ser jeg ingenting galt i at han får komme inn litt tidligere.

Så tja, hesten min er kanskje en porselenshest, ikke vet jeg. Det bryr meg også _ekstremt_ lite om noen synes han er det. Alt utstyr er riktig tilpasset, han får riktig mat, får gå ute med kamerater hele dagen, blir ridd jevnt, blir dullet og kost med og tatt godt vare på. Om han har på seg et dekken ekstra eller ikke er vel strengt tatt ingen big deal, og det er (burde ihvertfall være) hesteeier selv som sto for sitt hestehold - ikke alle andre. Har ikke andre mennesker sine egne ting å bry seg om? Er helt enig i at alt som gjøres burde gjøres for hestens beste, men hester er jo som oss mennesker de også - forskjellige. Kanskje det er noen hester som trives med å stå med flere dekken og beskyttere.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 26/02/2006 17:26:14 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  19:07:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kristine: Syntes ikke hesten din er så veldig "porselenshest" (i negativ betydning) jeg ;)

Kjenner mange som ikke har hesten ute i paddock i det hele tatt flere dager på rad fordi det er "dårlig vær" eller "for mørkt" eller "han blir så skitten" eller "han har ikke brodder (siden det er jo bare vinter og snø og is hver dag...)". Når de først står ute står de gjerne ute i halvtime-halvannen time. Mange hester står alene i pittesmå paddocker fordi i store beiter med andre hester kan den jo løpe rundt og leke og det er fali'det. Vet om flere som pakker hesten inn i masse dekken med hals og bandasjer og kopper både inne og ute. Fordi hesten fryser og kan skade seg. Greit nok, har du en uforsiktig eller lett forkjølet hest er det bedre å være på den sikre siden, men det finnes gyldne middelveier. Forstår f.eks ikke vitsen med å barbere hele hesten, beina og hodet og alt, for å så pakke den inn med altslags tepper og bandasjer. Svetter hesten på halsen, så barber hesten på halsen, ikke fjern all den gode pelsen alle andre plasser!

Det at det ikke er så mange her på hestemarked som forsvarer overdreven innpakning vitner velbare omat de fleste her er fornuftige hestemennesker... Mener det ikke dermed at de som hiver på hesten masse dekken og holder den i stallen hele dagen er ufornuftige og "dumme". De vil jo bare det absolutt beste for hesten, men er kanskje av og til litt for hønemorete for hestens beste.

Gå til toppen av siden

ann-elen

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  19:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm, jeg har vell kanskje en porselen hest. jeg bruker dekken inne å ute når det er kaldt, men ikke 3 vel å merke. bruker også beinbelegg ute får han har lett for å få fort småsår, bruker det iallefall nå, nå som det er vinter og han har brodder! prøver å beskytte mitt lille barn( hehe) men av og til kan det kanskje bli for mye=) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.