hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dølehest vs Fjordhest vs Islandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dølehest vs Fjordhest vs Islandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:44:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
prøv å finn en god kjørehest,med det du savner med den lille gule samtidig kansje med noen gode gangarter,hehe.vansklig dette her.nei,du får nok bare prøve deg frem..å se om du finner en personlighet du liker:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:51:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, må nok bare prøve & feile.. Siden knærne mine er helt på jordet, er det nok best med en kjørehest.. Nei, vi får se. Kan hende jeg utsetter hele greia til over sommeren også, vi får se.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk Helle :)

Uff. En isis frister først og fremst p.g.a. gangeartene, men jeg savner det å ha fjordhest. Samtidig har jeg aldri vært borti herligere hester foran vognen enn kraftige døler, så jeg har et lite problem kan man si :P

Opprinnelig postet av Mari^_^

En av hver, kanskje?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:57:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hehe, hadde jeg enda hatt plass og råd til ha 3 stk. såå.. Da hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt!

Løkki

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  23:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Fjordhest sjølvsagt, kan du tvile på det?
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  23:56:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordhest sjølvsagt, kan du tvile på det?

Opprinnelig postet av Gunvor, Løkki og Belinda

Ja, si det. Er vel egentlig de gule som 'leder' akkurat i øyeblikket, men jeg er uuutrolig usikker..

maane

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  23:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner problemet. Selvfølgelig vil jeg som islandsfrelst anbefale en ekte islending.

Men for å prøve å være litt objektiv. Fjordingen er veldig allsidig. Jeg liker denne rasen veldig godt, og kunne godt hatt en selv i tillegg til islendingene mine om jeg hadde hatt tid og penger... Her har du hest som kan være dressuremne, kjøreemne, sprangemne, og NM i fjordhest er jo også en mulighet.

Dølen er flott å se på, og sikkert en sterk og fin kjørehest. Jeg har ikke erfaring med disse som ridehester, så der tør jeg ikke uttale meg.

Islandshesten er minst like allsidig som fjordhesten. Prisen er selfølgelig en faktor, men du kan få en fin hobbyhest med rene gangarter for den prisen som du har nevnt tidligere. Du må kanskje reise litt lenger for å prøve hest (ikke fullt så mye islandshestmiljø der du bor, kanskje?), men det er verdt reisen hvis du finner drømmehesten. Bruk også den tiden du trenger.

Størrelse er ikke noe problem, den kan fint bære alle i familien din. Man må selvsagt venne seg til en litt annen måte å ri på, men det er en mer behagelig måte vil jeg si. Gangarter er veldig, veldig gøy.

En liten tanke er at veldig mange går fra "vanlig" hest til islandshest, men svært få går den andre veien.

Vel, jeg skulle prøve å holde meg objektiv her, men det gikk dårlig ...

Redigert av - maane den 23/04/2006 00:00:02 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:30:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Du får vel ein godt utdanna fjordhest (f.eks LB-LA nivå dressur, 80-90 sprang, og innkjørt) til 2 tredjedelar av prisen du må ut med for ein nokså innridd islandshest. Har forstått det slik at du er ei fjordhestjente, og har mykje peiling på fjordhest. Så kjenn på magefølelsen du!

Men vanskelig får meg å vere objektiv her, da eg sjølv ikkje kan tenke meg å ha noko anna en fjordhest. Og islandshest ligg vel langt nede på lista (no affence, søte ponnisar, men litt for mange gangartar) Om eg skulle hatt noko anna en guling, ville det blitt ein flott dølehest som eg kunne starte køyrekonkurransar med. Men fin ponni til dressur, sprang, tur, køyring, voltige, feltritt, distanse, whatever, der har du fjordhesten!

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  03:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, hei!
Ser ut som dere har "glemt" en hesterase som kan tilfredsstille ALLE deres ønsker og krav: Nemlig en Nordlands-/Lyngshest!

Den er passe stor, mer enn sterk nok, kan brukes til ALT - OG vil som oftest tilfredsstille mamma's "krav" om at den skal vær rød.

Har selv hatt nl-hester i over 23 år, og hatt mange og gode hester. De er blitt brukt til "alt" - fra terapihester, ridehester (i sprang (110cm), dressur LB, kjørehester ("neeesten OL-hest" i -1994), kan bære "voksne" ryttere (minst 100 kg) mmmmmm.

De er meget vakre, godlynte OG brukandes til ALT!
Sjekk inn på nettstedet Rimfakse.no
Der kan dere se og lese om ALT disse hestene kan brukes til, og kanskje dere finner en eller flere til salgs.

"Norskere" hest finnes ikke - og den er en "skatt" å bli kjent med og ta vare på!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  05:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri i verden satt en person på 100 kg på en nordlandshest! Nordlandshesten på stallen min senker sammen under en slank mann på 70 kg, og det er en relativt stor og kraftig hingst. Det er selvsagt noen individer som bærer godt selv når personene blir for store, men det har fåtallet. Ikke noen av de jeg har vært borti iallefall...

Det gjelder også flere fjordinger og islandshester... Fjordingene er gjerne litt større og kraftigere, men noen er for små og spinkle til at jeg vil ri de. Isiser er spesielle med den veldig korte og sterke ryggen, men der er det også individer jeg ville vært veeeldig skeptisk på å ri. Men nordlandshester er definitivt no-no for meg.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  10:18:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
N/L hester er ikke aktuelt. Ikke misforstå - flotte hester altså! Men saken her er at vi trenger en sterk hest siden hele familien skal kunne ri på den.

Om vi skulle ha kjøpt isis, krever vi at den er voksen, snill, trygg og har et godt tølt. Prisen vil vel nærme seg 40.000.

Om vi skulle ha kjøpt døl/fjordhest, krever vi at hesten skal være fra 1 år og oppover til 6 år, dvs. vi er på det feltet ute etter en hest vi kan utdanne og forme selv. Prisen vil vel ligge på 10.000-15.000 og oppover der.

lucky june

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  10:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville gått for dølen.
her syns jeg du skal bruke det samme rådet som du ga meg i lignende tråd;)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  11:00:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
lucky june: :) Ja, dølen er flott, men det er de egentlig alle sammen. Må nok heller se på individ og ikke bry meg om rasen tenker jeg..

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  22:05:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er ikke vanskelig for meg å anbefale deg en guling hvertfall ;)
men se på individet du ;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/04/2006 :  22:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yeah Mari, sett hele familien på en hest. tror verken Dølahest, Fjording eller Islandshest holder da.
Og N/L er ingen welsh :)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.