hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stramming av salgjord delvis?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stramming av salgjord delvis?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  21:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..
usikker på hvor jeg skulle legge dette emnet, men var jo litt om ridning da.. ( veit det hadde passet under både utstyr og hest og helse)

Litt dum overskrift, men var nettopp inne på forumet på dyrenett, og der var det noen som nevnte at de slakket opp salgjorden litt etter litt på veien hjem, så hesten ikke skulle få "brått utvidede blodårer".
Ennå jeg har gått en del år på rideskole, og lest masse fagbøker har jeg aldri hørt at det er farlig å slakke opp hele gjorden samtidig??

Dersom jeg slakker gjorden på hesten min på vei hjem etter rideturen, vil jeg antagelig brått havne under hesten gitt...

Hva mener dere? er det jeg som er helt utpå viddene?

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror og håper da for all del at gjorden er alt for stram om den virker "hemmende" på blodårene..

Har ellers aldri tenk på dette.. hmm..
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid hatt for vane og slakke ut et hakk på gjordten før vi kommer inn i stallen. Har også lært det du skriver om blodårene, om det stemmer vet jeg ikke. Men syntes det er en grei vane uansett :o)
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  21:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja var det jeg innbilte meg å.. man strammer vel ikke gjorden mer enn man behøver for å komme seg opp vel, slik at man får fingrene mellom gjorden og hesten.. eller er ikke godt å vite hva folk gjør...
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:36:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
har også for vane å slakke ut på gjorden og hoppe av å leie når vi nærmer oss stallen.
om det er farlig å ikke slakke ut gjorden aner jeg ikke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  21:43:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... skulle i grunn tro det ble motsatt å da.. Da man strammer gjorden.. Mange må jo ta i for å få strammet den, og mange hester rykker jo til da, så virker i grunn som de har mer ubehag da. siden vi da "strammer" til blodårene. men er kanskje at da blodårene utvides for fort at hesten kan komme i en form for sjokk da hvis blodårene utvider seg for brått??? ingen ekspert på dette jeg gitt
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  21:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg slakker først gjorden når jeg er ferdig med å ri, så skritter jeg av og hopper av, slakker den litt mer, for så å gå inn i stallen, og slakke ennå et hull før vi går in i stallen der jeg slakker den helt ut...
samme når jeg strammer, da setter jeg den i første hull, går så ut av stallen, strammer et nytt hull, leier ut i ridehuset, strammer enda et, setter meg på, varemer opp for så å stramme de siste hullene..

dette er bare en vane jeg har, hvet ikke hvorfor jeg gjør det så gradvis, er nå bare slik jeg har lært det...

Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg slakker alltid ut gjorden et hakk før jeg går inn med Ninni i stallen for å unngå gjordspreng(noe som visstnok kunne komme av for rask "utslipping"). Hun hadde det en gang rett etter jeg fikk henne og etter det har jeg passet på å slippe gjorden gradvis ut.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:10:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har for vane å slakke gjorden gradvis fordi jeg har lest ett eller annet sted at det kunne skade hesten å slakke den helt ut med en gang. Lenge siden jeg leste det, og husker ikke hvor, eller hva som kunne skje om man ikke gjorde det. Det er egentlig bare en vane jeg har, og ser ikke for meg at det gjør noen skade, så hvorfor ikke? Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg gjorden stram i det hele tatt, men jeg slakker litt og litt ut.
Bare blitt en vane

Therese
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 20/04/2006 :  23:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har og for vane å slakke litt på gjorden først. Har også hørt om det med blodkar som kan sprekke. Det er når hesten har vært jobbet hardt at blodkar kan være utvidet mot tryyket fra salen. Hvis salen tas fort av når hesten enda er varm, og blodkarene "presser" mot salen kan noen sprekke.

Tror ikke det er like stor fare for det hvis hesten er skrittet ned allerede.
Men pleier uansett å løsne gjorden gradvis, bare for sikkerhets skyld.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  23:46:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Løsner et hakk når jeg er klar til å begynne å skritte, eller to hakk om jeg leier hesten siste minuttene. Men tror ikke det egentlig er så farlig. Jeg løsner også samtidig opp nesereimene på hesten, selv om de ikke er stramme i utgangspunktet. Er nok bare en vane fra min side.
Tenk på alle skolehestene rundt om, de må tåle mye vond stramming og oppslipping, men de har jo ikke tatt noen skade....

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/04/2006 :  00:11:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hva vet vel vi om skader på diverse skolehester Torhild? Vet mange som har ryggproblemer iallefall. Men hva det kommer av vet ikke jeg da...
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  00:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå diskuterte ikke vi generelle skader på skolehester, men sprengte blodkar og andre ting i forbindelse med å slakke gjorden! Og vonde rygger kommer nok mer av nybegynnere, humping og dumping og hodet i sky, enn av at salen ble slakket for fort!

Redigert av - TORHILD den 21/04/2006 00:22:34 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/04/2006 :  00:32:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Joda stemmer nok det. Det var nå du som slengte ut noe om skolehester. Jeg bare svarer på det. Beklager så mye for å havne OT, igjen

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  01:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.. hvordan får dere til å slakke opp til flere hakk? Da hadde min salgjord bare hengt i løse luften...
Har lærgjord uten strikk. Strammer den ikke så hardt da, men om jeg skulle tatt ut 2 hull hadde den ikke vært i kontakt med hesten.
Jeg bruker derimot å stramme gradvis... trekker den til, har så på hodelag og strammer etter pga at hesten blåser seg litt opp.
Har lest jeg også om dette og det er sikkert deilig for hesten å få slakket gradvis men jeg bruker ikke det... hm.... kan virkelig blodkarene sprenges? Det hørtes grymt ut!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.