hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stramming av salgjord delvis?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stramming av salgjord delvis?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

oleo

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  01:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet at det har forekommet i galopp sporten at hester har detti i bakken eller besvimt, faktisk død, etter endt løp når gjorden blir løsnet, nettopp fordi gjorden blir strammet så hardt før løpet. Når hesten da har slippet ut magen igjen så kommer ikke blodet fort nok opp til hjernen og man får en blackout. Ingen må nå be meg om å sende dokumentasjon eller bevis for dette, jeg bare vet at dette skjer da jeg har jobbet hos hesteveterinær.... De værste er de gjordene med strikk. Det skulle ikke vært lov å ha strikk i begge ender, en kan jo stramme pusten ut av en hest og en blir lurt av at det er en strikk. Det holder som regel å feste gjorden ved oppsaling, så etterstrammer jeg et par hakk når jeg har kommet meg opp, da fra krakk/stubbe. En sal vil ikke skli rundt om den passer perfekt/tilpasset hesten, og en unngår å trå i salen rett fra bakken.

Jeg går alltid av hesten min før stallen og løsner gjorden, som takk for turen og som en belønning.. Så går vi den siste biten sammen. Deilig for meg også, få strekket på føttene..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  01:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
OÆHH... ja men SÅ stramt har ikke jeg gjorden min! Er ikke "bulk" på magen en gang..
Slet litt med at salen gled bakover i veldig bratte bakker i fjellet og måtte stramme litt, men nå har jeg kjøpt fortøy og rir med ganske slakk gjord (synes jeg selv da)
Stiger heller ikke opp i bøylen og så får man litt balansetrening med på kjøpet (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  10:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
selv så slakker jeg opp gjorden da vi er tilbake ved stallen og jeg tar opp to hakk der før vi rusler litt rundt og tar av resten, samme som jeg gjør da jeg skal stramme den.
Men ofte jeg ser hester som har fått strammet gjorden så hardt at det blir "bulk" i siden/magen ned mot gjorden.. (dårlig forklart) å det ser jo ikke særlig heldig ut. Skulle tro det er i strammeste laget...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  10:47:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vet bare av erfaring fra stallen jeg jobba på at for stram gjord som blir slakka for fort kan føre til gjordspreng. Ikke å anbefale. Jeg har alltid som vane å bare feste gjorden på første hakk når jeg legger den på, og stramme den gradvis, fordi jeg tror dette er mer behagelig for hesten. Hadde også en hest på stallen som var så fæl på å blåse seg opp, så vi måtte etterstramme gjordten etter han var blitt skritta opp, først da trakk han inn magen helt.

Når jeg er ferdig å ri slakker jeg alltid gjorden ett hakk før jeg skritter ut (pleier å leie når jeg skritter ut), ett hakk før jeg går inn, også tar jeg den av. Og da har jeg pleid å ha gjorden på fjerde hakk.

Iallefall, gjordspreng er ikke gøy. Hesten får en vond, hoven bulk (uttover altså) akkurat der hvor gjorden ligger, og hesten må stå til bulken er borte (tok fem-seks dager på den ene hesten som fikk gjordspreng hos oss), for å ha på gjord på den gjør vondt.

Min grunn for at jeg slakker og strammer gjorden sakte :)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  11:27:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tror at når man strammer gjorden fort,fort er et større problem da..
strikkgjord-klump:fy fy..men det kommer jo av for mye stramming da.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Dette hadde jeg ikke hørt om før. Jeg strammer alltid gjorden da jeg legger på salen, og etterstrammer da jeg har satt meg opp. Skritter alltid masse før vi går inn etter tur, og har for vane å ta av salen med en gang, nettopp fordi det ikke skal være mer ubehag ved å stå lenge med den på. Når man sitter på hesten synker jo salen ned på ryggen dens, og gjorden blir slakkere enn uten rytter. Straks man går av føles den strammere for hesten, derfor saler jeg av umiddelbart etter avstigning. Høres dette urimelig ut?

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nei,synes det hørtes ganske logisk ut jeg jameho:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  10:29:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg både strammer og slakker alltid gjorden et og et hakk.
Dette er også et lurt tips til de som sliter med at hestene blåser seg opp når man strammer gjorden.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  14:48:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Gjorden må jo være så stram at salen sitter på. Ikke trygt å ri med for slakk gjord, plutselig ligger man der!?
Nå har ikke jeg gjort med strikk, og det skal vel litt til å klare å stramme den for hardt? Ihvertfall for meg som ikke er sterk. Hender jeg går av Herdis litt før jeg kommer til stallen, og leier siste biten. Da pleier jeg å slakke opp gjorden noen hull. Hender også at jeg løsner neseremen.
Når jeg rir helt til stallen er det noen ganger jeg løsner "hele" gjorden med en gang, men da "holder jeg liksom igjen gjorden litt, så den ikke bare spretter av. =P Ofte løsner jeg et par hull om gangen, før jeg tar et par hull til så jeg ser at gjorden er slakk rundt magen, så løsner jeg hele.
Som sagt gjør jeg ikke dette hver gang...

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  15:04:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg både strammer og slakker delvis.
Legger på salen, fester bare gjordten slik at den ikke henger i bakken. Legger deretter på hodelag, og strammer inn gjordten litt til. Henter så hjelm og diverse og strammer en siste gang.

Når jeg kommer tilbake slakker jeg litt når jeg har steget av og gradvis nedover. Gammel vane, bare.
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 14/07/2006 :  16:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hoppe er ei god og feit jente :p Litt underhals og rund mage, og litt fett under også da. Når jeg strammer gjordten, så blir det jo en liten valk forran, en fett valk, fordi hun er feit etter å ha kommet på sommergrasset! Men denne valken er lite, ligger ikke i klem, og det er slik at hvis jeg tar på gjorten, og sopper så jeg ikke får valk, så ligger den jo bare intill huden hennes. Altså dingler bare. Så når jeg strammer gjorten så er den slik at hvis jeg tar den to hakk ned så er den helt laus, to hakk opp og den er der jeg bruker den. Så ja, det kan være folk som strammer slik at huden tyter ut, men hvis hesten er feit rett å slett, og men da skal legge på en gjordt uten å få en liten valk, det er umulig, prøvde dette selv i dag og så det helt klart.! Kunne like godt ridd uten :P Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/07/2006 :  18:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg strammer gjorden så mye som jeg klarer, men jeg tviler veldig på at mine "farlige" muskler skal klare å stoppe blodårene. Jeg slakker gjorden et hakk når jeg skritter av nog så slakker jeg ett og ett hakk når jeg er inne, helt til gjorden ikke sitter inntil hesten's kropp lenger, da tar jeg den rett av.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  21:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir litt OT men når jeg saler på hesten har jeg som vane å stramme gjordten bare litt, så når jeg går ut av stallen starmmer jeg den litt etter litt.. Min forrige hest fikk gjortspreng, når gjør jeg som jeg gjorde med henne på alle hester jeg rir. Får vondt av de hester hvis ryttere strammer gjordten hardt med en gang!!
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  09:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Jeg strammer gjorden over tid jeg også. Og er helt enig med de som synes disse strikkgjordene er fy fy!! Jeg er ganske sterk i armene, og disse strikkgjordene kan jeg omtrent kvele en hest med Huff huff!! Veldig viktig å være obs på de ja!
Når jeg kommer tilbake fra tur, løsner jeg gjorden ett par hakk rett etter avstigning. Og tar resten når vi kommer inn. Funker fint for oss to

Beate & Alger Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 15/07/2006 :  10:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
har også hørt at det er best å slakke gjorden litt og litt, pga av sprengte blodkar.. prøver å gjøre det,men ikke alltid jeg husker det;) Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.