hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klipping av fjording man
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 klipping av fjording man
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  21:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Dreiv å søkte, men fant ikke svar på akkurat det jeg lurte på, nemlig: hvordan og med hva klipper du manen til fjordingen din eller annen hest med kort man?
Skjønner jo at man benytter saks eller maskin, men finnes utallige typer.
Vil helst at han skal ha litt legde på ståmanen, men ikke henge!
Sett at noen har laget mønster i manen, er det vanskelig? ser veldig fint ut, men også vanskelig

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:40:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Du får sikkert litt tips ved å se på disse debattene:
klipp av fjording man
Manen til fjordingen!
manen til fjordhesten
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:45:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å klippe med saks, det svarte litt lengre enn det hvite(det svarte vil da skjule evt. om ikke de to hvite delene blir eksakt like lange). Nå har jeg klippet helt ned, men gleder med til det vokser ut, for min pånni kler ikke helt kort man. Har prøvd å klippe det hvite helt ned, og la den svarte delen stå, men jeg syns ikke Bjerge kler det heller. Sjakkmønster har jeg ikke prøvd.

Du får bare prøve deg frem og se hva du syns passer best til din hest.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  22:13:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Gammel sauesaks. Klipper "tradisjonelt": Lar det svarte være noe lengre enn det hvite, i tillegg til at jeg klipper i bue.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  22:23:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har en sauesaks. Pass på at saksen er skarp og fin. Er du medlem i NFHL? I siste 'Fjordhesten' var det noe om hvordan man skulle klippe for å få den rette formen.

Pleier å klippe så midtstolen er noe lengre enn det hvite, har også klippet helt ned engang.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  21:13:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar:) hmmm Ragnhild E, skjønner ikke hvordan dere får frem de svarene da dere søker. Fikk opp noe jeg å, men ikke akkurat de der. Nyttige var dem:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:38:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
jeg synes fjordinger ser søtest ut med hengende man jeg...:)

har det noe å si for hesten om manen står eller henger? og om man har en fjording som alltid har hatt ståman, vil det da være vanskelig å få manen til å henge "pent" om man vil gå over til hengeman og omvendt hvis man vil gjøre en hengeman til ståman..?

...:: ::..
Redigert av - Elenion den 20/04/2006 21:39:09 Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:20:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei.

Sett at noen har laget mønster i manen, er det vanskelig? ser veldig fint ut, men også vanskelig

Opprinnelig postet av Angela^

Etter at vi fikk vår egen fjording hadde jeg samme problemet. Men så fikk jeg øye på et bildet av Fjording med mønster man. Jeg bare måtte prøve det og siden hoppa vår er så utrolig rolig og tålmodig så ble ikke resultatet så aller værst. Du kan se bilder av Fjordingen vår med ny sveis på VIP`en min: *Skogli_Western_Riders* Bare prøv deg frem. Øvelse gjør mester og blir det ikke bra så vokser den jo ut igjen slik at du kan prøve på nytt. Men faktisk så er det ikke så vanskelig om hesten står stille og man er tålmodig nok
Annette, Heffalompen og Stjerna

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:57:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, det er viktig med trening for å bli en god fjording-man-klipper. *Takk til Glittra for at hun stod musestille i timevis i sommer *
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  22:32:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Bruker vanlig saks når jeg klipper manen til Tassen jeg:)
Klipper bare litt og litt, slik at jeg ikke klipper ``alt`` og tenker: ``shit...``
hehe:p
første gangen jeg klipte ham må jeg si at han såg helt teit ut:s
men han blitt flinkere etterhvert da:)

Kooz fra Lizzie og Tassen<3

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  15:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenkte jeg skulle prøve meg veeeldig forsiktig frem til nesten helga, siden jeg da kan bruke meget god tid og tålmodighet på at det skal bli seende ok ut. Vil ikke at han skal gå rundt å se og føle seg skamklipt ut..hehe så jeg kommer nok til å forsøke å ta litt etter litt... Aner ikke om jeg "tør" å prøve meg på noe mønster ennå. Best å utforske det med busta på kosten først tror jeg...hehe

Løkki

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  18:03:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Bruker stoffsaks, den er knallgod! Synest sauesaksene er for tunge, og er vanskelige å halde. Tek tid å lære seg å klippe fjordingman ja. Ser no på gamle bilde frå fyrste åra eg hadde gamlemerra, og ristar på hovudet. Ho såg ikkje ut i måneskinn stakkar, og eg såg ikkje sjølv kor feil ho var klipt. Men heldigvis lærer ein etter kvart, blir ein del klipping med åra ja

Når det gjeld mønster er det vanskelig om ikkje hesten står musestille. Synest mønsterklipp er greit om det er fint gjort, men veldig skjemmande om det er slurvete. Lurt å lære seg å klippe tradisjonelt først! Lykke til!

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  15:36:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Jeg bruker barbermasin på manen til prinsen min. Da blir den helt gjevn, og så går jeg over med saksa etterpå og tar "småhåra"..

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  19:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jeg klipt han. Lot den svarte stripa være litt lengre enn resten så det ikke skal se helt fælt ut, men ble faktisk ganske jevnt. *stolt* er første gangen jeg gjorde dette, og Dunjar sto helt stille...nesten... hele tiden.. men brukte veldig god tid også da:)

Linda B.

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  15:31:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Fjordingen jeg har på fôr har utrolig tøff man :D Eieren, Renate, klipper selv. Hun bruker en helt vanlig saks for det meste, og stusser ganske ofte på manen for å få den til å holde fasongen :P Hun varierer mønsteret av og til:

Hun er veldig flink til å klippe syns jeg, ser lett ut når hun gjør det :P Men det er sikkert litt vanskelig.. Men lykke til, øvelse gjør mester!

Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 01/05/2006 15:32:07 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  16:38:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
stilig sveis du viste linda..
godt hestene ikke er moteriktige..
hesten mi ser ut som et bombenedslag på manen nå..
men klipte den altfor kort, og den må vokse litt, så får jeg se hva jeg gjør..

dette er et bilde av hvordan han har hatt sveisen :

og et annet :

og siste:

liker egentlig sveis 1 best, men innser nå hvor stygg sveis 2 var..

hva syns dere?

sorry angela, jeg stjeler tråden din ;)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.