hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva blir ment med "nybegynner"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hva blir ment med "nybegynner"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anki15

» VIP

Skrevet - 06/08/2004 :  18:41:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leter konstant etter hest hver dag her inne på hestemarked, og avogtil er det annonser der det står "Selges kun til erfarne hestefolk" eller "Selges ikke til nybegynnere" o.l...........

Er "nybegynnere" folk som aldri har hatt hest før eller har aldri gått på rideskole

Blir litt forvirra

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  22:43:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Nybegynnere er vel egentlig folk som ikke har serlig stor erfaring med et bestemt emne.
Anngående hester er "nybegynnere" sannsynlig vis folk som ikke har ridd overhodet, eller folk som bare har ridd litt. Men forskjellige folk har forskjellige meninger anngående slike ting.Og for eksempel hvor lenge du har gått på rideskole trenger jo ikke ha noe med hvor erfaren du er!
For å skaffe deg en hest, bør du ha ridd en god del og mestre både ville og vanskelige hester samt forskjellige hesteraser. Men siden jeg ikke vet noe om din situasjon skal jeg ikke komme med uttalelser i hytt å pine!!=)
Du bør jo selvsagt prøve hesten for å finne ut om du er "erfaren nok". Huff!! Dette ble for mye preik! Jaja....Du får ha lykke til!!

Inga

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  23:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av grunnene kan være at noen hester er rett og slett for vanskelig å takle for "nybegynnere". Slike hester trenger ryttere med mye erfaring og som er flinke til å ri. Andre hester er enklere enn andre igjen, og passer dermed til flere. Men, om en nybegynner (og da definerer jeg det som en person som ikke kan å ri noe særlig, ikke har ridd i trafikken, ikke kan noe om foring og sykdommer osv) vil kjøpe seg hest, er dette noe som må tenkes nøye igjenom, siden det er snakk om ansvar for et stort dyr som behøver riktig pleie og omgang. Er kanskje derfor mange skriver at de ikke vil selge til nybegynnere?

Jeg personlig ville ikke ha solgt mine hester til nybegynnere, selv om de er snille som bare det:) Men det har noe med den kjøpegruppen jeg ser etter, siden det er konkuransehester på høyt nivå!

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2004 :  00:02:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg vil heller ikke selge til nybegynnere... Og har vel også unngått det så langt. Grunnen MIN til det, er at jeg vil sikre at hesten min skal være sikret at kjøperne er folk som forstår hva en hest trenger. Det gjelder fóring, helse, hovstell, trening, utegang, utstyr, psykologi og evne til å forstå hestens eget språk.
I tillegg vil jeg at den som kjøper hesten skal være av den typen som ringer meg om det er noe etterpå. Det gjelder spesielt om hesten begynner å oppføre seg annerledes enn den pleier.
Jeg vil gjerne at den jeg velger som kjøper til hesten min skal se på min kunnskap om nettopp denne hesten som en ressurs, og bruke meg for å bli raskere kjent med hesten selv.

En nybegynner er en som ikke vet særlig mye om de tingene jeg har ramset opp foran her etter min mening. Det hender ofte de har ridd en del, men resten har det blitt dårlig med lærdom om...
Og jeg ønsker at hesten min skal ha det så bra som mulig. Tror det summerer min mening om saken... :-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  13:04:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
Ja, det er jo mange forskjellige syn på hva en "nybegynner" er.
Jeg ser på nybegynner som en som ikke har spesielt lang ertfaring med ridning, og kanskje ikke takler situasjoner han/hun burde takle.
Personen burde kunne mestre grunnleggende ridning.
Jeg ville i grunnen aldri solgt en ponni til en nybegynner, med manglende kunnskap om det å behandle hesten riktig, mht. sykdommer, foring, stell o.l og som heller ikke hadde kunnet mestre hesten.
Litt innvikla, men håper du skjønte noe av det :D
Klemz fra Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  08:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Tror nok folk mener litt forskjellig når man sier nybegynnere...
Mine synspunkter på hve en nybegynner er, er veldig likt hva cowgirlchris skriver...

Inni nybegynnerpakka, vil jeg også putte jentunger som tror de kan alt... etter å ha ridd i 3 år.. For det kan de IKKE..
Så har du også den typen som kan veldig mye praksis, men ikke får det ut i praksis...

Veit om flere her inne som ser på seg selv som erfarne, men som jeg kjenner litt til , og jeg ville ikke hatt de til å holde på med mine hester...

Så det beste er vel å ringe de som selger hest, og spørre hva de mener med nybegynner...

Ann Cecilie

http://www.geocities.com/fredriksb_hest/

http://www.geocities.com/fredriksborger/
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/08/2004 :  09:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En nybegynner, er en person som ikke kan håndtere/trene en hest alene på eget ansvar. Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  15:36:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så har du også den typen som kan veldig mye praksis, men ikke får det ut i praksis...

eeh, du mener vel: Så har du også den typen som kan veldig mye teoretisk, men ikke får det ut i praksis...?? Er forresten enig i mye av d du skriver i innlegget ditt

Jeg mener at en nybegynner er en som ikke har ridd så lenge og som ikke takler alle situasjoner en hesteeier bør.... Og at de ikke kan så mye om sykdommer, hovstell, korrekt trening osv... =)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 02/05/2006 :  22:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nybegynnere er folk som aldri har eid hest før, og ikke har trent hester før...

de kan ha så mye engasjement og interesse de vil, hadde ALDRI i livet solgt hest til nybegynnere...

Noen nybegynnere var og kikket på hoppa mi når jeg hadde den for salg, de var kjempe interesserte, likte henne sååå godt og ville kjøpe henne for hvilken pris som skulle være på flekken.. de (en familie) skulle ha den til dattera si...

Da de begynte å spørre om hvor mye mat den skulle ha osv...fikk jeg dårlig samvittighet for at jag hadde latt de i det minste komme og kikke på hesten min...

Jeg unner faktisk hestene mine bedre enn å havne hos folk som ikke har peiling.... En vet jo aldri hva de kan finne på å gjøre med hesten...

Høres sikkert brutalt ut; men da kjører jeg den heller til slakthuset....

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  00:49:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
ikke helt på topic: men hva hvis den som vil kjøpe er veldig erfaren og flink og har hatt hest før og alt sånn, men har tenkt at venn/barn/søsken/mann e.l. som ER nybegynner også skal få ri på hesten (evnt. med instruksjon av den "flinke"....hehe). er det da ok?

jeg har ofte tenkt på det samme når jeg leser annonser..vet jo at ikke alle hester kan ris av alle, men mener selger (eller dere som skrev her..:)) at den ikke kan ris av nybegynnere overhode, eller at den skal selges til noen som er erfaren nok til å eie hest?

...:: ::.. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  01:21:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det skrives -selges til erfaren rytter, er det vel rett ut det som menes. Nemlig at personen som skal ha det daglige stellet og ridningen må være erfaren og takle situasjoner som kan oppstå osv. Om en venninne, type osv får lov til å prøve hesten engang iblandt, så er ikke dette nødvendigvis negativ, så lenge eieren er voksen nok til å forklare rett og galt og ta affære om noe skjer.
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  16:03:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
En nybegynner er, i mine øyne, en person som verken har noe særlig erfaring innen hestestell eller ridning. Dessuten hender det ofte at ryttere som ser på seg selv som øvet, ikke alltid er like øvet i stallen som i salen! Spesielt rideskoleelever har lite erfaring med sykdommer, fôring osv. Jeg mener at det er viktigere at kjøperen kan mye om hestestell, enn at den er superflink til å ri. Klart det er begrensinger, men allikevel... :)
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  21:00:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg hadde egen hest hjemme som jeg starta sprangkonkuranser med,men alikevel ble jeg satt på nybegynnergruppa da jeg var på rideleir..så ikke vet jeg.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  22:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
om nybegynner er en som aldri har gått på ridekurs, i såfall er jeg en nybegynner ;)
men jeg trenger igrunn ikke legge til noe mer ang nybegynner, da de andre har forklart det godt i grunn..

nancy beskrev det veldig godt syns jeg ;)

hadde aldri solgt hesten min til nybegynnere...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.