hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klipp av fjording man
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 klipp av fjording man
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  18:13:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
stakkar lille hest, som må friseres av meg =)
ludde har ingen fin sveis...ålen i manen er så forferdelig ujevn...går ikke en rett linje men er som en slange linje...
og manen buler ut, altså den står ikke sånn fin bue, men henger noe ut.
han har ingen tykk man, men den henger likevel...

hvordan kan jeg få han til å se litt penere ut på sveisen?
bruker dere maskin eller vanlig saks når dere klipper manen til fjordingen?
har lyst på sjakkruter, men det er ikke så populært blant min stallmester =)

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  22:23:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Dersom manen henger ein del/mykje er muligens den einaste måten å løyse det på å klippe manen heilt ned. Men ops, det tar lang tid å få manen ut igjen. Dette må ofte gjerast dersom man lar manen vokse for langt før man klipper den.

Dersom eg klipper manen heilt ned barberer eg med maskin. Ellers ved vanleg klipp så bruker eg ei vanleg saks, men den må vere god å klippe med. Dvs ikkje noko sløv saks. Det er ikkje godt å klippe med.

Å klippe fjordingman er egentleg ein heil vitenskap. Det blir gjordt mykje galt her. Det verste eg ser er alle dei som klipper manen for lav bak mot manken. Dette er meget galt og fører til att den korte og grove halsen til fjordingen blir enda kortare og grovare + att overgangen frå hals til bog ser heilt idiotisk ut.

Manen skal være høgast omtrent akkurat på midten (og heller ein tanke bakover ein frammover) og gå i jevn fin bue både bakover og framover.

Man skal også tenke på høgda på manen i forhold til bredda på hals osv. Ein høg man på ein kort og grov hals vil få halsen til å virke endå meir kort og grov. Da bør gjerne manen klippast litt lavare.

Å lage mønster på fjordingmanen kan være fint dersom dette blir gjort ordentlig av nokon som er flinke til å frisere. Men blir det gjort sånn halvveis då ser det frykteleg stykt ut etter min meining.

Redigert av - Lucinda: den 13/03/2005 22:31:13 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  22:28:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding

Denne hesten har ganske fint klippet man med bra gjevn bue, der bua ikkje blir for lav bak.

edit:fiksa bilde som ikkje virka

Redigert av - Lucinda: den 24/10/2005 17:37:16 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  23:13:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes ikke den klippen på bildet du la ut Lucinda var noe fin jeg Etter min smak. Men så skal ikke jeg snakke som ikke gidder å bry meg med klipp av man heller..
Kommer litt ann på hvordan fjordingen ser ut også, ikke aller passer til "stor bue" og ikke alle passer til helt nedklipt.

Vil anbefale deg til å klippe helt ned først og fremst, så kan du fikse litt på den etter det har vokst ut igjen. Mye lettere å få fin bue på en man som er mer stiv, og ikke henger ut på sidene..
Bruker saks til vanlig klipp (av type GOD) og klippemaskinene hvis det skal klippes helt ned.

http://home.no.net/utskaril/klipping_av_fjordingman.htm
Synes bilde 4 fin klipp.. (kan ikke lage sånn link ting så vi får se )

Therese
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  23:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg noe peiling på fjordingman i det heletatt, men har liksom lært tidligere at det svarte skulle være litt høyere enn det hvite? Stemmer det?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/03/2005 :  00:47:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har ikke jeg noe peiling på fjordingman i det heletatt, men har liksom lært tidligere at det svarte skulle være litt høyere enn det hvite? Stemmer det?

Opprinnelig postet av Bente71

Ikkje nødvendigvis, nei. Det blir ikkje så mykje brukt i dag. Men ja det kan gi eit fint inntrykk. Er litt vanskelegare å klippe det slik da så kanskje derfor det er falt meir bort etterkvart.

Her som nemnt tidlegare blir det finast om det blir frisert skikkeleg. Dvs att alt er beint og fint og att den svarte kanten ikkje er 3 cm høgare ein plass og ein halv cm ein annan plass.

Redigert av - Lucinda: den 14/03/2005 00:48:13 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2005 :  22:24:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg klipper manen lav, og med manken som utgangspunkt. Jeg liker også å enten klippe bort alt det hvite, eller ruter:)

Jeg syns hestene får lengre og finere hals jo kortere manen er.

Gå til toppen av siden

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 18/03/2005 :  14:00:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, jeg lurte bare på om noen har bilde av fjordhest med hengende man?
det er litt søtt å se på, men kort, stiv man er liksom fjording så:P
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  14:39:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Olympic Guusje har lang man.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  15:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Her har du også ein fjording med lang man. Bildet er av Ålvoras Linka e. Rollan u. Leika. Underteikna er oppdrettar til hesten, (født 1994). Da bildet er tatt var det far min som eigde henne.

Eg kunne ikkje tenke meg sjølv å ha lang man på fjordingen min. (derfor har ikkje den andre hesten på bildet lang man) Mest pga att det er veldig i veien når du skal jobbe hesten skikkeleg i f.eks dressur.

Redigert av - Lucinda: den 24/10/2005 17:38:51 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  16:24:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at fjordinger kan få skeiv nakke av å ha lang man. Jeg har aldri sett fjording med skeiv nakke, men så pleier de å ha kort man også.

Men apropo skeiv nakke, så har jeg sett nakkene på hestene som brukes til hesteskyss i Malaga, Spania. De har en ganske kraftig man, og samtlige har nakke som så og si henger til siden som en skikkelig pølse. Er litt vanskelig å forklare dette, men jeg synes ikke det så særlig fint ut. Heller ikke behagelig ut. Antagelig går det fint med skeiv nakke når man bare skal kjøre hesten rundt i gatene i Malaga, men om man faktisk skal bruke hesten til noe hvor det kreves at hesten skal være rett vil jeg ikke annet enn tro at dette overhode ikke er bra.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  16:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har hørt at fjordinger kan få skeiv nakke av å ha lang man. Jeg har aldri sett fjording med skeiv nakke, men så pleier de å ha kort man også.

Men apropo skeiv nakke, så har jeg sett nakkene på hestene som brukes til hesteskyss i Malaga, Spania. De har en ganske kraftig man, og samtlige har nakke som så og si henger til siden som en skikkelig pølse. Er litt vanskelig å forklare dette, men jeg synes ikke det så særlig fint ut. Heller ikke behagelig ut. Antagelig går det fint med skeiv nakke når man bare skal kjøre hesten rundt i gatene i Malaga, men om man faktisk skal bruke hesten til noe hvor det kreves at hesten skal være rett vil jeg ikke annet enn tro at dette overhode ikke er bra.

Opprinnelig postet av spoff

Har sett fjording med kort man som har skeiv nakke eg. Den første hesten min var det. Kom nok av dårleg trim, stell osv. Og att ho var fryktelig feit. Stod inne i kyrafjøs omtrent uten å få komme ut. I allefall det siste året før eg kjøpte henne.

Trente etterkvart ein del dressur med henne, men vi kom ikkje så veldig langt opp. Ho var kjempestiv pga den skeive nakken sin. Øverste delen av nakken låg mot venstre side. Nakken blei betre med årene pga meir rett trening, men blei aldri heilt bein igjen.

Så det med skeiv nakke har nok meir med trening, kosthold osv å gjøre enn den lange manen. Men enn lang man som ligger til ei side på ein slik hest som nemnt over vil ikkje akkurat gjøre ting betre.

Manen til hesten eg satte inn bilder av over, er avkom av den første hesten min (som hadde skeiv nakke) Eg var derfor veldig påpasselig med å børste manen til begge sider slik att manen delte seg. I tillegg blei ho jo rett trent og fora da, så ho har aldri hatt noko spesielt skeiv nakke.

Ikkje anna enn att dei aller fleste hester sjølvsagt er litt mjukare på den eine sida enn den andre og på den måten er litt skeive.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  18:42:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skjev nakke hva legger dere i det?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  19:50:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
skjev nakke hva legger dere i det?

Opprinnelig postet av simra

Att nakken "legger" seg til den eine sida. (venstre eller høgre) Du ser det som regel i sammanheng med kva slags side hesten er stivast på.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/03/2005 :  11:18:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skjev i musklene?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/03/2005 :  12:03:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vil ikkje sei skeiv i musklane, men att dei gjerne har meir muskler på den eine sida og dermed blir skeive.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.