hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - manen til fjordhesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 manen til fjordhesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kristian

Skrevet - 11/12/2003 :  13:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan skal manen på en fjording være?

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  13:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Synes det er finest med "tradisjonell" ståman. Helst klippet sånn at den er bueformet (kortere ved manken og mot ørene) så nakken virker ekstra kraftig og flott.
Litt avhengig av hvor kraftig halsen er fra før kan den være alt fra 3-4 cm til over 10 cm. Fint hvis den er ørlite skrådd i overkant sånn at ålen synes såvidt fra siden.
Ellers har jeg sett fjordinger med vanlig man, og det ser rart, men greit ut.
Ønsker du litt variasjon kan du prøve den morsomme "sjakk-klippen" jeg har sett på noen viper. Der har hesten ståman, men så er ytterhåret klippet bort med ca 3 cm mellomrom sånn at manen blir sort/hvit bortover.
Lenge siden jeg hadde noe særlig med fjordinger å gjøre, så du får sikkert mange gode tips fra folk som har mye mer peiling enn meg!
:)
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  16:51:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Hei hei

Mange sier at alle fjordinger ser like ut, men det behøver de ikke. Det er mange morsomme måter å klippe på. Men fjording med lang man; nei takk!!! Har de siste fem årene hatt fjordinger, og var hestepasser for en dame som stilte ut diverse fjordinger.
Den mest tradisjonelle og vanlige er den som elx beskriver, en "vanlig", buet klipp. Høyden / lengden på manen varierer, men man kan se på f.eks NM Fjordhest at mange har en ganske kort klipp og et mer sporty preg på "frisyren". Sjakkruter er en mulighet som kan brukes for å skille seg ut litt... På den hingsten jeg hadde før, hadde vi en tradisjonell klipp, men lot det sorte være littegrann lengre enn det hvite. Noen klipper bort alt det hvite, og får en fjording med helt sort man. Nå når det er vinter har jeg barbert ned manen på vår fjording, da blir den mye finere til våren; og merkelig nok så kledde hesten det!
Ikke alle hester passer med alle klippene, så du bør finne ut hva som passer din hest best. Da må man se an hestens bygning (spesielt halsen, musklene og holdningen) og manens kvalitet (tykk, tynn, vokser fort, vokser sakte osv). Viss det var en hest som skulle brukest til mange utstillinger, ville jeg satset på en mer tradisjonell klipp som fremhevet hesten gode sider og jeg ville ikke klippet hovskjegget og "hakehårene".
For å få et godt resultat trenger man god tid, en god saks, evt noe å stødig å stå på, en børste og tålmodighet. Etter å ha skamklipt noen hester nå, klarer jeg som regel å få en grei klipp. Øvelse gjør mester...!

Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  15:54:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Glemte å si at det ligger mange bilder av fjordhester på www.fjordhest.no - du kan jo se på de klippene de har! Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:23:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Mange fjordinger pleier jo å ha "ståman" da.
=D Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:01:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei
lang man på fjordhest nei takk. eg har dreve på me fjordinger i ca 5 år. og e foretrekke ståmann, d e liksom ein del av fjordingen. eg drive for d mesta å ri på tur me dei og så utstilling da. ellers så ska eg ikke gjenta d så e blitt skreve om dei forskjellige klippene osv.

Til Astrid H: merklig nok eg bartberte hesten min ned ep par ganger når eg hadde latt manen gå for langt og ikke fikk den te å stå igjen. hesten min paste d også:)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  12:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Ang lang man på fjordinger - dette har jeg aldri sett her hjemme i Norge - men i utlandet hvor de ikke helt vet hva de skal gjøre med en fjordingman.
Ikke noe jeg anbefaler i og med at fjordingen mister litt av sitt særpreg (de er jo så tøffe med ståman!), men poenget mitt var igrunn at fjordingen er så fin at den kler alt ;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  15:02:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Fjordingman som ligger blir ikke helt "fjording" i min verden...
Men det er jo også det at mange fjordinger er utstyrt med en helt vanvittig tykk man, som dermed må være rimelig lang før den i det hele tatt ligger!!!

Jeg syns "trekantklipp" er litt kult også jeg da, når man har klippet det gule noe kortere enn ålen, og så har man klippet ålen i trekanter ned til det gule..skikkelig kult når det er pent gjort:-)

Guro
Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 15/12/2003 :  21:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Strengt tatt så kan du vel ha den sånn du vil. Men jeg mener å ha hørt et sted at du ikke kan vise hesten på utstilling hvis den ikke har tradisjonell klipp. dvs. ståman med eller uten midtstol (det svarte stikker litt opp)

Lang man kan være søtt på noen fjordinger, men ikke særlig pent. Sjakk eller trekantklipp kan være tøfft på noen, men jeg synes de tradisjonelle klippene er penest.

Akkurat hvilken fasong buen skal ha kommer ann på hvordan hesten er bygget, men en gammel oppdretter sa en gang til meg at når hesten krummer nakken skal manen se ut som et hjul.
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  00:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med de her som sier at fjordinger skal ha ståman!!
Henge man på fjordinger ser ustelt ut.
dessuten kan det føre til at hesten får skjev nakke pga at de fleste fjordinger har så tykk man. dette er oftest et problem om man lar manen vokse på en hest som "alltid" har hatt ståman. er ikke så farlig om manen få vokse fra fødselen av!

Fjordingen min hadde sånn frisyre som Guro beskriver, men etter et lite "uhell" under barberingen ble alt de hvite barbert bort.
Så nå har han en svart bue med "tagger" på toppen.
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  22:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg så en fjording med lang man her en gang, og den så ikke så bra ut som fjordinger med ståman! Den så veldig rufsete og ustelt ut..

Jeg syns at helt normal ståman uten midtstol er stiligst jeg, det ser mest naturlig ut!

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.