hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nordlandshest=innavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Nordlandshest=innavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  18:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
er nordlandshesten bare innavl???

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  18:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, hvilken rase er ikke det? det er ganske mye innavl i traver miljøet også, og sikkert flere raser, men heldigvis bli det bedre kontroll på det nå... på stallen "min" står det en nordlandshingst som ble nektet å bedekke mer på grunn av faren for innavl... hvorfor lurer du på det forrestn, du skrev så lite...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  20:09:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er nok endel innavl innen de fleste raser desverre.

Leste en interessant artikkel i Illustrert Vitenskap for endel år tilbake. Der stod det om den engelske fullblodshesten. Alle engelske fullblodshester stammer opprinnelig fra tre hingster. Verdens rekord innen galoppsport ble satt en gang på 20-tallet, og artikkelen fokuserte på at denne rekorden aldri ville bli slått fordi dagens engelske fullblodshester blir mer og mer innavlet. Og det er igrunn sikkert sant..

At det samme gjelder andre raser er jo ikke å utelukke. Særlig raser som ikke er så utbredt og hvor utvalget av andre hester som en kan bruke til avl er liten. Nordlandshesten er nok desverre blandt dem.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  00:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dessverre. Nordlandshoppa mi, som angivelig skal ha en svært god stamtavle, har far og mormor som er helsøsken!
Jeg fikk helt bakoversveis da jeg så det i stamtavla, men etter å ha forhørt meg litt, så har jeg skjønt at nordlandshestene ofte er belastet med langt mye grovere innavl enn dette! Og de blir likefullt godkjent for videre avl!
Men det er jo, som andre her sier, ikke bare innen nordlandshest-avlen det foregår grov innavl. Fullblods er et eksempel. Et annet er kaldblods - det er avlet så mye på Elding-blod at rasen snart blir fullstendig ødelagt av innavl, hvis ikke tiltak for å snu 'avls-trenden' settes til verks snarest!

Det finnes et utall eksempler på innavl, og det gjelder dessverre de aller fleste raser, selv om noen selvsagt er verre enn andre.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  14:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurte på det fordi at jeg vet at for ikkje så veldig mange årsiden holdt den på å dø ut, mange som sier at største tabba som noengang har vert gjort i hestemijøet var å redde den...
så jeg lurer på om dagens nordlands hest er like mye innavl nå så den må ha vert da...

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  22:27:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Desverre har det vært veldig mye innavl på Nordlandshest tidligere. Siden det etter krigen var igjen bare en håndfull hester var dette nødvendig for å kunne berge rasen.
Men at dette var en tabbe er nok de fleste uenige i!
Det har vært lagt ned mye arbeid for å hindre alt for mye innavl, og på 80/90 tallet ble den finske hingsten Viri brukt i nordlanshestavlen for å få inn friskt blod. Klapphingster har vært et problem, men ellers så vet jeg ikke om noen svakheter hos nordlanshesten som forårsakes av innavl. De er akkurat like sunne, friske og allsidige som ponnier flest!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.