hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodshesten!! :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Varmblodshesten!! :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  10:52:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en varmblodsvallak på 14 år... Han er avdanka traver og det er veldig slitsomt å ri han da jeg ikke er vant til denne type hest!! jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg skal trene med han, så vil jeg høre om din varmblodshest!! :)

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  21:45:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kjenner meg godt igjen der ja... Har ingen vidunderkur, men kan fortelle litt om mine erfaringer. Kjøpte varmblodsvalakken min for to år siden. Da var han fire, og jeg regner med at mange metoder var blitt brukt for å få han til å gjøre det bra på travbanen. Han trodde han skulle løpe hele tiden, og jeg trodde han var steinhard i kjeften og var alt for hardhendt. Var skikklelig sliten etter hver ridetur. Var vant med at hester gikk saktere jo fastere jeg holdt tøylene, men ikke denna gutten nei!! Å sitte å holde han igjen med tøylene og forvente at han skulle senke hodet og roe seg ned var nyttesløst. Jeg har omsider skjønt at han var svært følsom i munnen, og at hesten prøvde å fortelle meg det ved å gape, sette hodet i været og spenne underhalsen. Han stresser fremdeles ganske ofte, men har blitt lettere å roe ned. Ofte virker det å bremse med skjenklene, gi han mye tøyle, sitte rolig og prate til han med snill stemme. Hvis han likevel ikke roer ned tar jeg tak i den ene tøylen, snur han rundt, stopper, klapper han på halsen og gir et forsiktig signal om å gå igjen. Husk å være bestemt uten å bli sint, krev at han stopper opp HVER gang du gir beskjed om det. Ellers lærer hesten at stoppsignalet ikke betyr noe som helst. Snakker her av erfaring...
Etter at jeg gikk over til veldig forsiktig tøyle kontakt har det blitt mye triveligere på tur for både meg og hesten. Når han har veldig lyst til å løpe men velger å lystre og istedet skritte på nesten slakke tøyler, søker han seg ofte ned på bittet helt av seg selv. Og får han masse ros krummer han nakken enda mer:) Artig! For de fleste er det sikkert ingen kunst å få en hest til å slik, men en selvlært turrytter som meg synst det er stort!
Har ridd mye i skog og fjell, og det liker han! Blir mye mer avslappet da.

Noen tips
-Bruk et bitt hesten liker. Min valgte et trinsebitt i sweet iron med kopper. Synst det var litt tynt jeg da, men hesten har valgt det selv... Prøver jeg andre bitt gaper han ikke frivillig over!
-Vær myk i hendene og avspent i kroppen.
-Ikke dra hardt i begge tøyler samtidig! Trinsebitt vil da klype, og er mer beregna på å styre med.
-Er det slutt på tålmodigheten, gå av og lei hesten hjem. Prøv heller igjen neste dag med friskt mot!
-Ri i terrenget.
-Ri på bane. Travere har lettere for å skjønne at det ikke er meningen å løpe for livet hele tiden da.
-Varier treningen. Å øve på å gå gjennom vannpytter, over bekker, under gravemaskiner og andre skumle ting øker hestens tillitt til deg.

Lykke til!!! De fleste travere gjør så godt de kan bare de forstår hva du vil. Problemet er bare at mange tror de er flinkere jo fortere de løper...

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  23:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, var på tur med to andre hester i dag. Da de begynte å trave eller gallopere, fulgte gutten min etter i ganske så fort trav, jo mer jeg strammet på tøylene, jo fortere løp han... Men da jeg løsnet på tøylene og slappet av, roet også han ned på tempoet og det ble sånn passe "ordentlig" trav... =) På banen i går fikk jeg han til å gå på bittet bare ved å ha litt kontakt med munnen hannes... :) Kjekt med flink førstegangshest!! :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.