hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem må jeg vurdere å selge av hestene mine?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvem må jeg vurdere å selge av hestene mine?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Leikas

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  14:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Er det lov å selge hester over 20 år da? Trodde de måtte gies bort ellns jeg..?!
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  14:43:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Tror ikke den lover eksisterer lengre? Uansett, så vet jeg om flere som har solgt hester over 20.. Så det går jo an..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  14:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Om hun er en fin barneponni så ville kanskje noen betalt litt mer for henne.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  14:55:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hun har jo gått noen timer i skole hos tidligere eiere, men hun er ikke noe typisk rideskolehest av den grunn. Har aldri tatt ut eller noe som helst galt, en kan gå fra henne ubundet, og hesten står der helt til du ber henne flytte seg.. også mange dekken o.l hadde isåfall fulgt med..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 05/04/2006 :  15:00:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke regelen om at man ikke har lov å selge hest over 20 år gjelder lenger?

Huff... så trist å høre at du kanskje må selge aramayo eller gina. Føler jo nesten at jeg "kjenner" dere etter å ha lest mange av innleggene dine.
Ang problemet ditt så tror jeg at ville gått tilbake til det bittet du brukte først. Viss problemene begynte etter du skiftet bitt så må det være stor sjangse for at det er dette som forårsaker problemene.
Håper virkelig at det ordner seg for dere da og at du slipper å selge noen av hestene dine.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  15:12:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk for det tebj0... Det er helt grusomt, men jeg har gått lenge og vimset uten penger nå.. Man kan jo ikke leve uten penger, og jeg begynner å bli såpass voksen, at jeg må lære å holde pengene selv.. (selv om jeg får ikke de pengene jeg har lånt, de må betales tilbake så fort jeg har råd..)..

Jeg skal vertfall prøve han med trinsebittet, han fortjener uansett en sjanse til..(lurer på hvor mange ganger jeg har gitt han en sjanse til i løpet av tiden jeg har hatt han ;).. Jeg er alt for tålmodig!!! :()...
Han skal også ris av ei på stallen den første gangen han skifter bitt, han tar lettere ut og prøver mer ut folk han aldri har hatt på ryggen.. Så dersom han går helt fint da, kan det være bittet..

saken med gina er at jeg har hatt henne borte på fòr snart i et år nå, fått henne litt på avstand.. fòrverten er desverre litt lei av hest, og har lite tid.. men en av hennes tidligere eiere har sagt at dersom jeg skal selge henne, så må det bli til henne..

men alikevel, det er så forbaska vanskelig! Jeg legger meg deppa, og står opp deppa.. Bare pga. noen penger som ikke strekker nok til slik at jeg har råd til god klumpene mine.. har vurdert å si opp jobben og prøve ny jobb, men problemet er at det er så vanskelig å få full jobb her.. (jobber nå deltid på to butikker pga. jeg ikke får noe full jobb noensteder..). og så skal jeg kanskje begynne å studere til høsten, så det er ikke noe vits å begynne i en ny jobb, for bare 2 mnd(flytter hjem for sommeren i juni).. hva skal jeg gjøre mon tro..?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  15:45:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er vel alderen som drar ned på Gina, men jeg ville nok gitt 10.-20.000 for henne faktisk.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  15:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Anne..
Litt OT: men jeg håper jeg ser deg på kurset i helgen.. skal prøve å få hunøret ditt litt opp jeg da (og Lopke..)

Man ang hestene, kan du ikke sette bort både Gina og Aromyo på HELfor.. så har du ingen utgifter med dem, spot står vel hjemme og er billig i drift?
Så får du mer tid til å jobbe istedet for å være i stallen, og så betale ned det du låner.

Om et års tid er du i gang med studier og kan ta aromayo tilbake? eller.. hmm..
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  17:01:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
virket som lopke hadde et godt tips... prøve å sette de bort for en periode...

jeg har noe av det samme problemet som deg, økonomien er heeelt på bærtur... jeg har også gjeld til mine foreldre, som må betales tilbake... jeg har ikke hest/hester jeg da... men med kun en deltidsjobb (jobber 1-2 ganger i uka og får ikke jobbet mer på den butikken) og har husleie, strøm og mange andre regninger som skal betales, hund og katt som skal ha mat, mat til meg selv, og i det siste har det vært mye legeregninger...
jeg prøver å finne meg en jobb til, men det er ikke enkelt.... og har ingen anelse om hvordan jeg skal komme meg ut av denne økonomiske møkka som begraver meg levende...

du sier du har to deltidsjobber...? hva med å søke aetat om dagpenger...? det er nok ikke så mye, men alle monner drar...:)
har du egen stall? da kan du jo som lopke foreslo, sette ut en eller begge hestene på helfor en periode og leie ut boksene, til økonomien bedrer seg?
kanskje ta på deg noen barnepass/vaskejobber i nærområdet?

dette var kanskje ikke noen super-forslag, skriver nok egentlig bare ned noen småting som popper opp i hodet mitt...

du skal iallefall vite at du ikke er den eneste som sliter økonomisk, jeg vet at det sliter utrolig på psyken, og er en tung bør å bære...
gir deg en STOR klem og håper at det ordner seg for deg! :)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/04/2006 :  17:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
å velge hvilken hest de skal selge er alltid vanskelig, man blir jo så glad i alle sammen ... Så ved valg av hvem man skal kvitte seg med, kommer det vel an på, hvor avhengig av penger man kanfå for de er man, hvr god tid har man, og må da vurdere, hvem får man mest for , hvem er enklest å få solgt etc ... men det har du sikkert alt tenkt på :)

Ang bittet. Bytt bitt .veldig mangehester fungerer veldig bra på rette bitt, men når man tydelig merker forandringe, går man tilbake til det bittet hesten trivdes på, det er ingenting og lure på . men jeg har litt avnskelig ogtro på at hesten begynner å stikke pga bittet altså, så det ligger nok mere til grunn enn så....

ang pris, jeg var egentlig enig i at en rundt 15000 uten utstyr var ok pris for amorayo, men når den neste meldingen kom, da raste han drastisk i pris for meg. På det første hørtes det ut som en veloppdragen hest som man kan starte opp og trene mot noe ... men på det andre høres det ut som en hest man heller er nødt til å beregne endel ekstra arbeid med. For meg personlig ble han brått ikke verdt noe stakkar, for jeg setter meg ikke opp på noe som løper ut ;) , men mer enn 10 000 hadde jeg ikke vært intr i å gi pr idag. Da spesielt med tanke på at han er en blandingsponni .... løser du problemet hans derimot, er han jo verdt litt mer .

Ang gamlemor, der er verdien rett og slett det noen er intr i å betale for henne ... jeg har nettopp kjøpt hest og har vært på hestejakt et par års tid, og hadde ganske *vid * tanke om hva jeg skulle kjøpe. Jeg så på en del eldre hester, da jeg synes det er helt ok til mitt bruk, men med tanke på hva du har foran deg (gamle hester krever etterhvert ekstra ) så bestemte jeg meg for at jeg vile aldri betalt mer enn 5000 for en hest over 18 år. (det er fullt lovlig og selge hester over 20 forresten ) uten utstyr. Hadde det fulgt med god sal som passet godt , må man jo se pådet, men det er min tanke ...

Men igjen da, om du har en gammel eire av gina som du vet vil t agodt vare på henne, så er jo en hest mindre mye spart i forutgifter og slike ting, framfor å få mye for de da ...

Vanskelig. kanskje sette seg ned og skrive for og imot, på alle områder, på begge hestene ... ???

Eller hvis du absolutt ikke greier å bestemme deg ,annonsere begge, og se hva du får av henvendelser ?
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 05/04/2006 :  17:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ang bittet. Bytt bitt .veldig mangehester fungerer veldig bra på rette bitt, men når man tydelig merker forandringe, går man tilbake til det bittet hesten trivdes på, det er ingenting og lure på . men jeg har litt avnskelig ogtro på at hesten begynner å stikke pga bittet altså, så det ligger nok mere til grunn enn så....

Opprinnelig postet av summer

Det er veldig individuelt hvordan hestene reagerer på ting, og ikke minst hvor mye som skal til, men tror nok absolutt at en hest kan begynne å stikke viss bittet gjør vondt.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  18:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å ta det første først...
Aromayo som har funnet en,for ham,genial løsning på hvordan han skal slippe unna arbeid...
Første jeg hadde gjort var å bytte tilbake til det bittet han fungerte på...dernest hadde jeg jobbet ham fra bakken...masse...
All trening der han må jobbe,men som begrenser mulighetene hans for å slippe unna med sleipe triks...
Dere har bane å ri på?
Hva med lange-tøyler dressur? Dette kan han jo?
Og ellers øvelser fra bakken der han må bruke både hodet og kroppen...så han gjerne blir sliten både mentalt og fysisk. Evt jobbe ham i longe,med og uten rytter.
Han må lære at det ikke nytter å ty til slike "triks" for å sleppe unna arbeid...
Jobbe videre med one rein stop er også å anbefale,selv om du stivner kan det være andre som har nytte av det,og også da kan lære ham av med uvanen så lenge O.R.S er lært grundig inn...
Regner med du har utelukket andre mulige,fysiske grunner til at han stikker...

Så til ditt andre problem...

Økonomi er noe dritt...men nødvendig dritt so to speak...
Om du knapt nok klarer deg økonomisk nå,og kun ved hjelp av ekstra fra foreldre...så hadde jeg solgt en av hestene. Du kan komme opp i situasjoner der du pluteslig trenger penger pronto,og om du da fortsetter på denne måten,opparbeider du deg en skikkelig gjeld istedet for å kunne legge noe til sides til trangere tider...
Så er jo spørsmålet,hvem skal du selge da?
For å ta det hele fra utsiden,ettersom jeg ikke kjenner verken deg eller hestene...

Aromayo...blanding,kun påbegynt læring(kan lite,men lærenem),endel issues som må beregnes endel jobb med,samt hans bakgrunnshistorie...vel,jeg hadde ikke gitt over ti for ham(10 000)
At hesten er fin,spiller ingen rolle for min del...jeg kjøper aldri hest for utseende sin del. Et pluss er det dog...

Gina,en eldre fjording,godt grunnridd,kan endel dressur samt noe sprang og kan fungere som læremester for en rytter på lavere nivå,ukomplisert og frisk...
Her er det alderen som trekker kraftig ned,dessverre...
I utgangspunktet kunne jeg gitt over 20 for en slik fjording,ettersom hun også har resultater i konkuranser og har bra resultater på utstilling,samt fin stamtavle...
Men som sagt,alderen trekker ned...ville gitt rundt 10 for henne også,kun pga alderen...

Så om du skal selge noen av dem,så blir det vel helst et valg ut fra din egen del...hvem tror du kan fungere bra hos andre,og hvem klarer du se reiser...

Ellers ville det jo vært en fin løsning å sette bort på hel-for,dersom du kunne finne intresserte...

Vil uannsett ønske deg lykke til,og samtidig si at slike situasjoner kan vi alle komme opp i... Og om du bestemmer deg for å selge,så finner du garantert en kjøper som vil seg godt av den hesten du velger la gå...
*Trøste-klem fra Lene:*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/04/2006 :  20:09:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men tror nok absolutt at en hest kan begynne å stikke viss bittet gjør vondt.

Joda, men det skal utrolig mye til at et rett trinsebitt gjør hesten vondt om et todelt trinsebitt har fungert bra. Kan godt hende han ikke liker det ,men vondt skal veldig mye til ;)
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  20:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, så trist å høre at du må selge en av hestene.. Men hvis du er litt redd for Aromayo (?), så er det vell best å selge ham, selv om du kanskje ikke får så mye for ham (blandingsrase, nettopp innridd o.l.). Gina kan jo være vanskelig å selge iogmed at hun er så gammel. Så hvis du har kjøper til henne, så kan det jo være smart å selge henne. Til slutt er det du som bestemmer, så kjen litt på magefølelsen, det er dumt å ha igjen den hesten du liker minst (nå har jeg ikke sagt at du ikke liker noen av dem!)
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  21:27:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takker for enda flere svar, hadde ikke ventet meg trøsteklemmer.. det varmer vertfall mer enn dere aner i denne vanskelige tiden!

jeg er ikke redd Aromayo, da hadde jeg aldri turt å holde på med han slik jeg har gjort. Men jeg er blitt usikker; Ja.. En hest som tar ut er fy,fy.. men dum(?) som jeg er, føler jeg at jeg må vertfall prøve å få has på problemet.. Jeg har tross alt lagt ned ALL fritiden min det siste halvåret, bare for hans skyld. Er virkelig glad i denne hesten.. Og så kommer vi til Gina, jeg går bare i ring her! Hadde aldri trodd jeg skulle ende opp på premiepallen på et stevne, men dit fikk Gina meg.

Skjønner dere at jeg er forvirret? Har prøvd å sove på saken, men jeg er like langt hver gang jeg prøver å finne ut av noe igjen. Nå kan jeg jo ikke heller be dere bestemme hvilken jeg skulle beholde, og hvem som skulle bli "borte-vekk".

Å sette dem bort på fòr er en god ide, men igjen sitter jeg med gjeld. Det hjelper jo på da det blir slutt på stalleier osv. Men så var det dette med at jeg vil så gjerne ha en av de her i Bergen.. Derfor ville pengene for et eventuelt salg av den ene, gitt nok til at jeg hadde hatt råd til å ha en av de her en stund fremover i det minste.

Nok en gang, tusen takk for at dere gir meg gode svar og råd. Tar til meg alt jeg får, det hjelper vertfall litt, selv om jeg enda ikke klarer å bestemme meg!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.