hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klikker trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 klikker trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  16:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding

Når man driver med klikker trening og hesten lærer noe, og man gir enten kos eller mat. Vil den ikke forvente det hver gang da? tenk hvis mn glemmer det, eller selger hesten, da gjør vel gjerne ikke den nye eieren det... kanskje hesten ikke vil gjøre det lenger da. er det slik det funker. har lyst å prøve meg på den treningsmetoden siden det virker veldig gøy og spennende for hesten. men hvis han er helt avhening av å få noe godt er det vel gjerne ikke så sunt.

vet ikke om folk skjønte hva jeg mente men
er jeg helt på jordet eller..?

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  17:28:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har så vidt begynt med klikkertrening nå for å prøve å gjøre hengerlessingen enklere
Man skal lære hesten at klikket = belønning.
Foreløpig klikker jeg og gir godis..
Øver på å stoppe, gå ved siden + rygge. Bare gjør det enkelt med noe han kan foreløpig.

Hvis du legger klikkertreningen som en økt og ikke bruker den konstant i hverdagen burde ikke dette være noe problem
Klikkertrening er jo et hjelpemiddel vil jeg si.. Til å lære hesten triks og venne seg til nye ting på en positiv måte og det viktigste er at de må bruke hodet mye så de kan praktisk talt ble slitne av det.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  17:31:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
men må man bruke det resten av livet da. for å holde det ved like. er det slik at når hesten ikke får belønning lenger så vil den ikke utføre det. Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  17:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor lenge skal en økt vare?
jeg har begynt med litt trykk og ettergift, men har ikke gjort noen lyd jeg har heller ikke gitt noe godt, jeg har klappet han når han gjør det riktige.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/03/2006 :  19:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må sette deg godt inni hva klikkertrening er, hvis du skal bruke det. Det er et veldig *sterkt* virkemiddel, og det er viktig at du forstår hva du gjør.

Hester blir ikke avhengig av klikkertrening, det er en forsterkning av ettergift.

Man lærer hesten at *klikk* betyr belønning. Det betyr at ja, hver gang du klikker, så MÅ hesten få belønning. Men det betyr ikke at du må klikke resten av hesten sitt liv.

mange gjør nettopp feilen at de bruker klikkertrening som en økt, og ikke i hverdagen. det er nettopp i hverdagen, den daglige treningen, når man lærer hesten noe nytt, eller forbedrer det den kan, man skal bruke klikkeren. Og som du vet, man lærer ikke hesten nye ting hele tiden.

HEste nvil selvfølgelig gjøre ting selvom man ikke klikker, klikken er en forsterkning av ettergiften, og en belønning, og det er noe man bruker til å motivere. MAn klikker ikke hver gang en hest gjør et eller annet, for å si det sånn.

Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  09:30:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
okey, takk takk :) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  10:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare få understreke som tillegg til det summer skrev at det er viktig å aller først lære hesten betydningen av å få belønningen.

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på klikkertrening men det jeg begynte med for å lære min hest betydningen av belønningen var å stå foran han med en børste i den ene hånden og en liten gulrotbit i den andre. Hesten var klar over at jeg hadde belønningen i den ene hånden og som de fleste andre hester ville gjort begynte han å dytte på hånden min eller meg. Da fikk han selvfølgelig ikke godbiten da han ikke skal kunne gå på meg direkte for å få belønning. Børsten holdt jeg ganske nær hånden med godbiten og da han ved en tilfeldighet kom borti børsten med mulen "klikket" jeg for umiddelbart å gi ham gulrotbiten.
Litt morsomt å se at hesten etterhvert forsto at han ved å dytte borti børsten med mulen utløste en effekt i form av godbit.

Dette er en viktig start på klikkertreningen for å få hesten til å forstå at den selv i form av riktig/ ønsket atferd kan utløse at den får godbit.
Jeg synes personlig at dette er en morsom måte å jobbe med hesten på.

Lykke til

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  11:27:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For det første, sett deg ordentlig inn i emnet før du begynner. Bra at du spør. Det finnes også mange fine bøker om det. Sjekk f.eks www.canis.no Der selger de bøker.

I starten belønner man for hvert minst lille forsøk. Bare hesten "tenker" i riktig retning er nok. Etter hvert stiller man større og større krav til utførelsen før man belønner. Når øvelsen er perfekt, trapper man gradvis ned belønningen til kun å være en gang i blandt. Det er da viktig at belønningen kommer tilfeldig og ikke f.eks hver 10. gang fast. Hester lærer seg fort å telle. Man trenger ikke nødvendigvis å bruke en "klikker". Poenget er å forsterke ønsket adferd. Men klikkeren gjør det enklere å være presis, da belønningen må komme SAMTIDIG med den ønskede adferden. Det tar for lang tid å ta godbiten opp av lomma. Ved å lære hesten at "klikk" betyr "godbiten er på vei", klarer man å "belønne" på nøyaktig riktig tidspunkt (med litt trening).
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  12:20:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er veldig enig i det du skriver Frøya, men må da aller først introdusere for hesten hva "klikket" betyr slik at den faktisk har en reell mulighet til å koble klikkingen og godbiten?
Man må da få hesten til å skjønne at den selv ved ønsket atferd utløser klikk/ belønning i form av type targeting som jeg beskrev i mitt tidligere innlegg.

Anbefaler forøvrig også å kjøpe en bok om klikkertrening.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2006 :  15:40:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten var klar over at jeg hadde belønningen i den ene hånden og som de fleste andre hester ville gjort begynte han å dytte på hånden min eller meg.

Jeg har aldri hørt om å starte klikkertrening på akkurat den måten. Target trening ,ja, men å holde fram godbiten på den måten gjør jo bare at det tar lengre tid for hesten å forstå at den ikke skal dytte ? Jeg tror man skal være forsiktig med å anbefale denne måten, med tanke på hvor mye uoppdragne hester rundt mat, som finnes, fort gjort at det kan gå galt .

Klikkertrening består av flere elementer. HEsten må forstå at KLIKK betyr GODIS. og hesten må forstå at ARBEID utløser KLIKK. Noen tar dette på fem minutter, andre bruker flere dager.

Det aller aller viktigste med klikkertrening er at den som trener setter seg skikkelig godt inn i hva klikkertrening er, og virkelig forstår det. Hvis ikke, kan du fort lage et lite monster av en hest, for timingen er så utrooooli viktig.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  17:13:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Belønning trenger ikke være godis, kan være kløing feks, et sted hesten liker. for meg er klikkertrening en fin måte å presisere "ettergiften" på. Jeg er enig med renegate at man må lære at klikket betyr belønning. Jeg begynnte med hundene med å klikke når de så på meg, noe de gjør ofte, så fikk de belønning, og da forstod de fort hva klikket betydde, jeg bruker ikke klikker, men ordet BRA, da jeg ikek orker gå rundt med en ting hele tiden, stemmen har jeg alltid med meg. Det renegate inlærte var en target øvelse, men hun brukte jo klikker , og hesten lærte poenget, gjør riktig, få belønning, samme om det er targeting eller å sitte, ligge etc.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  19:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hesten var klar over at jeg hadde belønningen i den ene hånden og som de fleste andre hester ville gjort begynte han å dytte på hånden min eller meg.

Jeg har aldri hørt om å starte klikkertrening på akkurat den måten. Target trening ,ja, men å holde fram godbiten på den måten gjør jo bare at det tar lengre tid for hesten å forstå at den ikke skal dytte ? Jeg tror man skal være forsiktig med å anbefale denne måten, med tanke på hvor mye uoppdragne hester rundt mat, som finnes, fort gjort at det kan gå galt .

Klikkertrening består av flere elementer. HEsten må forstå at KLIKK betyr GODIS. og hesten må forstå at ARBEID utløser KLIKK. Noen tar dette på fem minutter, andre bruker flere dager.

Det aller aller viktigste med klikkertrening er at den som trener setter seg skikkelig godt inn i hva klikkertrening er, og virkelig forstår det. Hvis ikke, kan du fort lage et lite monster av en hest, for timingen er så utrooooli viktig.

Opprinnelig postet av summer

Litt usikker på om du har som intensjon å misforstå hva jeg har skrevet da jeg klart og tydelig skriver rekkefølge og intensjon med denne type "øvelse".
Forøvrig kan jeg trygt anbefale denne metoden( targeting) da den er anbefalt som intro til forståelse av klikkeren av Alexandra Kurland( i hennes eksempel brukes en flaske), en dame med vitenskapssbasert kunnskap innen atferd hos dyr/ hest i tillegg til at hun har gitt ut minst to bøker innen emnet klikkertrening.
Angående dette du skriver ang. uoppdragne hester ifht. mat så er nettopp denne metoden jeg anbefaler en metode for å få hesten til å skjønne at den ikke oppnår belønning ved uønsket atferd som dytting/ biting osv, i tillegg til at den da vil koble ønsket atferd/ klikk/ belønning.

Er forøvrig litt nysgjerrig på hvordan du personlig introduserte klikkerens betydning for din hest?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/03/2006 :  21:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en bok, som jeg syns var veldig bra, om klikkertrening. Husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte den, men den heter "klikkertræning af heste" og er skrevet av alexandra kurland. Mulig den selges på landbruksforlaget?
Min bok er på dansk, men du får sikkert tak i den på norsk også. Syns den forklarer veldig bra hvordan man begynner med klikkertrening og videre når man skal avansere øvelsene.
Jeg har brukt pitte-små gulrotbiter som belønning. Poenget er at hesten skal hele tiden ville ha mer.
Lykke til med treningen
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2006 :  21:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forøvrig kan jeg trygt anbefale denne metoden( targeting) da den er anbefalt som intro til forståelse av klikkeren av Alexandra Kurland( i hennes eksempel brukes en flaske), en dame med vitenskapssbasert kunnskap innen atferd hos dyr/ hest i tillegg til at hun har gitt ut minst to bøker innen emnet klikkertrening.

Jeg har aldri som intensjon og misforstå noe som helst.
Jeg sier at *Å HOLDE EN GODBIT I EN HÅND og TARGET I ANNEN HÅND, er ikke en måte jeg vil anbefale.

Alexandra Kurland holder ikke en godbit fram i en hånd, og et target i den andre. Hun har godbiter i en magetaske eller i lommen. Og det er den vesentlige forskjellen som jeg ville frem til. det blir klarere for hesten hva man mener , om man ikke holder godbiten fram for den. Jeg har sett og lest MYE av Alexandra, også hatt personlig kontakt med damen på mail, og jeg har ALDRI sett henne holde fram en godbit annet enn når hun gir den til hesten.

Kopi av melding:
Er forøvrig litt nysgjerrig på hvordan du personlig introduserte klikkerens betydning for din hest?

Igrunn forskjellig for hver hest jeg har klikket inn. Avhengig av hvor nysgjerrige de er , hvor engstelige de er osv. targeting er en strålende start, spesielt om klikkertrening er ukjent for treneren. Jeg poengterte bare det å anbefale og holde godbiten fram, hvis man selv er uvant med denne typen trening, og hesten er litt uoppdragen, kan man fort få større problemer enn man ønsker seg. Man ønsker ikke sette hesten i en slik situasjon. Hesten lærer og forstår raskere, om ikke godbiten er rett foran nesa. Husk at dette er et forum med også mange uerfarne og unge lesere !!

Folk gjør akkurat hva de selv ønsker .

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:35:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at man IKKE skal bruke magetaske da? For da skjønner dyret når du har magetasken og ikke? Har jeg lært iallefall :)

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2006 :  21:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem har du lært det av ? *nysgjerrig*

Om man bruker magetaske, eller har maten i lomma, bøtte ved siden av, pose, eller hva man gjøre, er totalt likegyldig. Gjør man det riktig ,så er hva man har maten i helt likegyldig. Jeg har mat i lomma på vintern, og i magetaske når jeg har skjorte på meg.

hvis det er et problem at du har maten i magetaske, da gjør dere ant også den feilen at dere har klikker ØKTER og ikke bruker klikker i daglig trening :) Og da er det DET som er problemet, ikke taska.

Da vil dere også selvsagt få en hest som presterer når dere har magetasken på.

Hele poenget med klikkertrening, er at hesten skal lete etter klikket hele tiden. den skal aldri vite når det kommer. Og derfor jobbe for klikket .

Hvis hesten reagerer på at du har med magataska, vil den også reagere på at du har mat i lomma, om det e rnoe du har bare på enkelte økter .
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.