hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprang vs. dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sprang vs. dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  11:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Fordeler og ulemper med de forskjellige grenene? For lite stevner? For få klasser? Dyrt utstyr? "snobbemiljø"? Mange skader på hest/rytter? Treningsmengde? Måten å trene på?

Japp, alt som kan stilles mot hverandre

Wenche & Amber

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  12:53:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Fordelen med sprang er vel hindrene! *Andrea er ikke fullt så gla i dressur* Tror ikke det er så veldig forskjell på antall stevner innen disse to grenene. Ulempen med sprang er vel flere skader enn i dressur. Fordelen med dressur er vel at du får en velgid lydig hest som ikke raser. *Henvender seg til Daytona* hehe... Ulempen i dressur er vel at det er litt ensformig. Men ok nok altså!
Dyrt utstyr avhenger nok av hvor du kjøper utstyret. Er du f. eks GP-rytter i en av disse grenene blir nok kostnadene høye uansett sprang eller dressur ridning. Snobbemiljø finnes overalt! Har ikke noe annet argument. Tror det er like mye innen begge grener jeg...
Skader derimot er det nok mest innen sprang. Om du faller av en hest i en piaffe i dressur tilsvarar ikke fallet fra en hest i stor fart over f. eks. 1.30 meter okser. Treningsmengden er nok ogso den samme, men hesten blir nok mer utholden av sprangtrening enn av dressur. Måten å trene på sier vel seg selv. Sprang= flyr over hindre i fart. Dressur= dressert hest som utfører øvelser i harmoni med rytteren.
Mulig jeg missforsto det sise spørsmålet ditt...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  15:02:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg personlig, foretrekker sprang fremfor dressur, ene alene fordi jeg syns det er gøyere, og får mer kick av det.
Hesten min er også flinkest i sprang, og syns det er gøyest.

Ulemper: Flere skader, sliter mer på beina til hesten, banen må bygges og taes ned igjen.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  16:58:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Det er vel mye mye mye mer sprangstevner enn dressur? :S

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  19:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ulempen i dressur er vel at det er litt ensformig. Men ok nok altså!

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

etter min mening er vel sprang egentlig mere ensformig enn dressur, forskjellen er vel at det er mere fart i sprang og mange synes det er gøyere for man får mere "kick" utav det.
det er veldig mange flere øvelser og jobbe med i dressuren.

ellers så er jeg like glad i begge deler, men mest dressur blir det:)
man kanske ha en spranghest uten dressur, men man kan ha en dressurhest uten sprang, så det sier vel igrunn hva som er viktigst.
her jeg bor, må man kjøre noen timer for åfinne seg et ddressurstevene. ridesenteret her, er det sprang hele tiden

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  20:58:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
som bea sier, er det ofte mer sprang stevner enn dressur, men her er det begge dler, men alle vil starte sprang, og da blir det sjelden noe dressur stevner , kun noen få...
kjedelig men..

for min del syns jeg dressur er best =)

ingen svar til de andre spørsmålene men ;)

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
der jeg ridde litt før var det nesten bare derssur, med en sprangtime i uken. De hadde både sprang og dressurstevner. Der jeg rir nå er det bare sprang. Jeg syntes sprang er morsomst, men jeg liker dressur også. Dressur er det vel mere disiplin og vanskeligere øvelser når man kommer oppover. Det er det nok i sprang også, men ikke i så stor grad.
ulempen med sprang er at det kan være ganske dyrt til tider;)

Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
man kanske ha en spranghest uten dressur, men man kan ha en dressurhest uten sprang, så det sier vel igrunn hva som er viktigst.

sikker på at denne setningen er riktig?
jeg ville sagt at man kan ikke ha en spranghest uten dressur, men man kan ha en dressurhest uten sprang, og da syns jeg det kommer litt tydligre fram hva som er viktigst. (tror kanskje det var det du mente?)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  17:17:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
liker godt dressur, og Don begynner å bli bra nå, så da er det ekstra gøy...han hopper jo kjempebra, så det er moro med sprang også...=) Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  19:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker best sprang, der er det mer fart og spenning. Både jeg og ponnisen er vel flinkest i sprang, men vi rir en del dressur også...

Det er litt flere sprangstevner enn dressur her rundt om kring, tror det har noe med å gjøre at det er vanskelig å få ta i dressurdommer(?). Sprang er lettere å dømme :)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:50:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg liker selv dressur mye bedre enn sprang. Mest fordi syns det er litt skummelt å hoppe :D

Sprang
Bakdel: Lett for skader skader/ sliter litt på bena, for meg ensformig.
Fordel: Morsomt, du får et kick.

Dressur.
Bakdel: For noen ensformig(kjedelig), mindre stevner noen steder.
Fordel: Du må jobbe for å få en utrolig lydig hest, og variert trening.

Dette mener da jeg :D

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

sikker på at denne setningen er riktig?
jeg ville sagt at man kan ikke ha en spranghest uten dressur, men man kan ha en dressurhest uten sprang, og da syns jeg det kommer litt tydligre fram hva som er viktigst. (tror kanskje det var det du mente?)

Opprinnelig postet av lucky june

hehe, det var det jeg mente ja

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  23:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg veier begge grener like mye, men jeg pleier å ri sprang mer enn dressur. det kan jeg innrømme simpelthen fordi hesten min å jeg liker det best=) Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  16:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, jeg liker egentlig dressur best, men litt hopping av og til er jo bare bra (for avvekslingens skyld). Kaldblodshoppa mi liker å hoppe bedre enn dressur, men dressur må jo til. Men siden pånnisen min ikke går sååå høyt i dressur, blir det nok slik at jeg starter mest sprang. Jeg har opplevd at dressurhester generelt er dyrere enn spranghester, men det kan jo ha litt med gangarter o.l. å gjøre. Så trro jeg nok at det er litt dyrere med sprang (beskyttere, spoiler, fortøy o.l.)
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  17:31:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Liker best sprang for tiden fordi jeg føler jeg ikke får dressur skikkelig til (har armer som ikke lystrer for tiden, så klarer ikke gi støtte). Men ellers liker jeg litt av begge, men ikke i for store doser. Avveksling er viktig, så turridning = yay!

Sånn jeg ser det med ulemper og fordeler spørs det nok litt på diverse ting. Dressurstevner ved klubben min tilhører sjeldenhetene, er kuin et fåtall "dressurtanter" i klubben. Dressur syntes jeg også blir litt ensformig hvis man bare driver med dressur, hadde ikke orket å trene dressur mer en et par ganger i uka. Dressur kan dessuten også være veldig frusterende hvis man har en hest som f.eks ikke har framdrift (masse sjenkler - null reaksjon) eller som stresser veldig (nesa i sky hele tiden). En annen ulempe er at stevner ofte tar lang tid og det kan være vanskelig å finne dommer. Fordeler med dressur er at det er mindre risikofylt enn sprang, både når det gjelder akutte skader og belastnings skader, både for hest og rytter. Dessuten er dressur til stor hjelp i sprangridningen også.

Sprang er jo gøy, for dem som finner glede i litt fart og spenning. Det er mer konkurranse i sprang enn dressur og det er mer publiksumsvennlig. i min klubb er er desisdert mer sprangstevner enn dressur. Sprang er også mindre "skummelt" å starte enn dressur syntes jeg (får litt prestasjonsangst når jeg vet at alle bevegelser jeg gjør blir bedømt, i sprang kan jeg slappe mer av og konsentrere meg om å hoppe.). Ulempen er jo såklart at det er belastende så man ikke kan trene så mye, og det er større sjanser for ulykker. Det kreves også materiell til sprangen, som man ikke trenger i dressur.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.