hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilken rett har vi til å avlive friske dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvilken rett har vi til å avlive friske dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:19:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har opplevd at det er VELDIG LETT å avlive hester i stede for å prøve å selge dem..de forskjellige grunnene er:jeg kan ikke garantere at hesten min får det bra et annet sted..men hvorfor ikke selge hesten til et sted i nærheten da?å ha en avtale om at man kan komme når som helst på uventet visitt,å om hesten ikke har det bra.så kan man ta med hesten på flekken.noen andre sier fordi hesten har dårlige framben,men da kan man jo selge hesten til en barokk-rytter.oxo går det mye i at hesten dems er en enmanns-hest..har fortsatt til gode å oppleve dette,men...også mange andre dårlige grunner.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:46:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hva gjør dette emnet på generell ridning/trening?
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:08:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nå skal jeg være litt vrang og si:fordi det rett og slett er flest besøkende her....okey da,jeg var inne her,oxo gadd jeg ikke gå ut igjen for å finne ut hvor jeg skulle legge det..skulle vel heller ha lagt det på diverse men..har du så mye i mot det altså?så tilgi meg..plager det deg?
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:10:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Man er i sin fulle rett til å velge å gjøre det man selv synes er best. Enten der er å selge, eller avlive... Det høres nok kynisk ut, men slik er det.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 18/03/2006 :  22:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelper barokk-ridning mot dårlige frembein

www.selkie.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  22:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hjelper barokk-ridning mot dårlige frembein

Opprinnelig postet av Selameyjan

Skulle ikke dette vært en ny debatt?

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 18/03/2006 :  22:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, sigyn,brauta og rubin:) skriver at hvis man har en hest med dårlige frembein kan man selge den til en barokk-rytter.
Så jeg lurte vel på om barokk-ryttere var spesielt kjente for å kjøpe hester med dårlige frembein.

I virkelighetens verden er ikke hester med dårlige frembein "friske".
Om slike hester blir avlivet i stedet for solgt skyldes nok det at ingen vil kjøpe dem heller enn at eier ikke vil selge dem.
Jeg tviler på at de som avliver hestene sine føler at det er "VELDIG LETT" å ta den beslutningen.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:59:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke vi har så stor rett til å avlive friske dyr, men av og til er det den eneste løsningen, desverre.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:11:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det jeg mente var at hester somblir trent i barokk lærer å gå masse på bakparten,å med dette ikke belaster forbena så mye.mente bare at det er vel verdt et forsøk.?i stede for å disse ned alle på ryttergården..
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  23:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha! Leste ikke det i det første innlegget jeg, for alt var skrevet så tett uten mellomrommer og store bokstaver ved ny setning.

Hadde hesten min hatt dårlige framben (eller andre plager), så hadde jeg ikke solgt henne videre, verken til barokk-rytter eller annen rytter. Da skulle hun fått vært avlshoppe eller selskapshest, enten hos meg eller noen andre som satte pris på henne.

Jeg synes ikke man bør slakte en forholdsvis ung og frisk hest, da er det bedre og selge billig. Problemhester kan som oftest omskoleres, men det koster mye tid og penger, og ikke mange som er villig til å ta på seg en slik oppgave. Men de finnes, det er bare å lete. Har du ikke råd til å lete, neivel... da er det ikke mange løsninger igjen. Men husk at hestens fleste problemer er menneskeskapte, så er det du som har gjort hesten slik, så bør han få en tjangse hos noen andre! Syke hester eller hester med smerter mener jeg derimot at bør få slippe å lide, og at det er mer greit å slakte.

Litt rotete innlegg dette, men... =)

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
da jeg kjøpte min hest lovte jeg at hun heller skulle avlives enn selges på nytt.. og det står jeg for.. der ble mange hester avlivet fordi hun som eide dem ville ungå at de ble solgt gang på gang.. hun solgte to og den ene har fått varig hjem.. den andre har blitt solgt 4 ganger siden da..

nå begynner min hest og dra på åra.. men jeg ville aldri solgt henne, hun blir i så fall avlivet...

det er jo synd at friske hester skal avlives.. men bedre enn at de skal havne en plass de ikke har det bra...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2006 :  09:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å ha en avtale om at man kan komme når som helst på uventet visitt,å om hesten ikke har det bra.så kan man ta med hesten på flekken

Hadde du skrevet under på en sånn avtale om du kjøpte hest ? det hadde aldri jeg gjort ;)

Ang å selge skadete hester billig, så er det en kjemperisiko. Man har ingen som helst sikring mot at de ikke blir solgt videre, eller at de ikke blir brukt for mye. Hadde jeg hatt en hest som hadde en skade som tilsa at bruk var nesten umulig, ville jeg aldri solgt den, og iallfall ikke superbillig. Hva om den kom til en som ga blaffen, (folk er flinke til å lure andre folk) og brukte hesten i sprang og allverdens annen hard belatsning ? det har man faktisk ingen garanti for. Samme hva som står ien kontrakt. Hesten kan også bli solgt videre, uten at ny eier får beskjed om begrensinger.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  10:31:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig med deg der, er mange hester som går til slakt, som er såpass friske at de fortjener bedre enn det.

F.eks ei som gikk i klassen min før, hadde et fjordhestføll som de ikke fikk solgt. Føllet var 100% frisk på alle måter, men de fikk altså ikke solgt det..( de hadde ikke hatt hesten ute for salg lenge, og kun anonnsert en gang..). Så da sendte de likesågodt føllet til slakt! Jeg fikk vite det på dagen desverre, og fikk da lov av eieren å hente det om jeg kunne ta meg av det.. Men desverre var det jo for seint da jeg fikk vite det.. Utrolig trist at noen velger en så kjapp løsning på "problemet" innimellom.

Jeg må si at dersom jeg ikke hadde fått solgt en av hestene mine, og at de var friske; hadde jeg heller gitt dem bort til et godt hjem, og tapt noen lusne kroner jeg hadde fått for dem i slaktepris..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  14:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv sendt hest til slakt...og hvorfor jeg valgt den løsningen er da,for å være kynisk,ingen andre sin buissness...?

Kopi av melding:
å ha en avtale om at man kan komme når som helst på uventet visitt,å om hesten ikke har det bra.så kan man ta med hesten på flekken

Så lenge man har med i den klausulen at hesten vil bli vurdert i samhold med en vetrinær om den blir hentet,så er man vel på den trygge siden?
Om en vetrinær mener hesten ikke har det bra etter forskriftene,så bør man faktisk ta det til etterrettning....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/03/2006 :  11:44:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes fort at slike diskusjoner blir litt "follyfoot" (for oss som husker det...) .

Det hørest jo selvfølgelig veldig trist ut å måtte avlive fysisk friske dyr, men nettopp unge jenter med (for) stor tiltro til egne evner når det gjelds å trene, temme og håndtere såkalte problemhester, er et like stort problem i selg selv som problemhestene.

Mange hester kan være direkte farlige om de kommer i hendene på noen som ikke kan, vet, eller forstår nok. Og i steden for å "ta sjansen" på at akkurat den jenta som vil ha DIN problemhest er akkurat så flink som hun sier, kan man i mange tilfeller spare mentalt stressede hester for mye "lidelse" ved å avlive dem i stedet for å selge videre. Noen må også ta ansvar for at slike jenter ikke skader seg på disse problemhestene! Det hjelper lite å si at "den er egentlig snill" eller "jeg skal være mer obs på den neste gang" om man ligger på sykehuset med brukket nakke!

Og div kontrakter og klausuler er null verdt om du ikke kjenner dem du selger til, vet hvor de holder til og hva de driver med. Og i noen tilfeller er ikke det noen garanti for at klausulene overholdes heller.

Mener ikke at det ALLTID vil være riktig å avlive, men i noen tilfeller er det klart best. Og de som ikke klarer å forstå det, bør kanskje for eksempel prøve å få seg en jobb i hestenærninga på en eller annen måte, for på den måten å kunne se, oppleve hvor mange forskjellige typer hester og potensielle eiere det finnes, for det er langt fra alle som kan "kureres". (Både hester og eiere....)

Å være nødt til å avlive en SNILL og UPROBLEMATISK frisk hest som siste utvei fordi ingen vil kjøpe eller ta over, ville jeg derimot sett på som usigelig trist.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  20:48:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ofte tror jeg det er slik at det for oss utenforstående oppleves som at "hesten var jo helt frisk", men aknskje var den ikke det. Hva vet vi om problemer med hodet eller med kroppen? Med mindre vi kjenner vedkommende svært godt??

Man velger ofte det man mener er best for sitt dyr, det er det opp til oss andre å respektere og prøve å forstå, så langt det ikke går utover dyrevernmessige forhold.
Med dette mener jeg at jeg har i grunnen ikke noe med hvorfor noen kjøper hest til 100 000 og lar den stå som "plenpynt", eller hvorfor noen kjøper en avdanket traver når det er dressurridning de vil holde på med. Ei heller har jeg noe med om de selvsamme personer heller avliver sin hest enn å gi den videre til noen andre.

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.