hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - eksistert i millioner av år
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 eksistert i millioner av år
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  18:27:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
syns det var vanskelig å skjønne hva debattstarter skrev i første omgang hvertfall, jada det har nok vært til så lenge menneske har hatt hest, så det er vel ikke noe nytt men...flere måter å løse en sak på, men sier ikke at jeg ikke praktiserer det i vanlig omgang med hesten, men selve nhordet er blitt litt moteord syns nå jeg, men det er da bare naturlig hestehold med vett i bakhodet..

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  19:52:25  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
ja eg er litt enig med deg at nh har blitt litt eit mote ord. og eg og meier att nh er ikkje alt, du må jo ha vett i skallen og.... det der med den gammle innridninga. Voksne menn sier at innridninga i gamle dager, var hard og tøff for heste. dei ble slått om dei ikkje lya. det var berre sånn eg såg for meg den røffaste innridninga. eg menar ikkje at alle, i den tida innrei hestane sine sånn. Det var mange gode å snille folk og. Men eg følar at det var ei røff tid for hestane. Men dåke trenger ikkje å ha samme meinigar som meg, men det var berre sånn eg fårestillte meg.
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  19:58:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Altså, voksne menn pr. i dag vet -ikke- hvordan hestene ble ridd inn for 200 år siden av egen erfaring, som er eksemplet du bruker. Jeg vet ikke hvilket aldringsbegrept du har, men det rimer ikke helt? ;-)

Det finnes fortsatt folk som rir inn hestene sine slik. Jeg tror ikke denne metoden er noe mer uttredende i forskjellige perioder. Jeg tror faktisk folk før i tiden tok svært godt vare på hestene sine av den grunn at de var bruksdyr og ikke kjæledyr. De var sikkert ikke helt billige heller, og det var meningen de skulle vare lenge og gjøre jobben sin; derfor måtte de jo også få skikkelig stell.
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  23:15:33  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
joda du har nokk rett der.. som eg sa det var mange gode og snille folk og som tok seg va dyra sine. som arbeids kamerater og somein god kolega.. men så trur eg og at det ikkkje var nokon fullt så snille, men det er jo min meining... men det eg skrei om det fra 200 år sidan var berre eit eksempel, eg meine ikkje at det skjedde men det kunne ha skjed.. og for det eg vett kan det godt ha skejd og for den del... men generelt sett var det berre eit eksempel , så ikkje legg så masse vekt i det
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  23:19:32  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
bruk hovudet og sunn fornuft så kommer resten senere

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  23:30:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva er "resten" dersom man allerede bruker sunn fornuft? Må man virkelig bruke NH for å ha et godt nok hestehold? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  00:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er "resten" dersom man allerede bruker sunn fornuft? Må man virkelig bruke NH for å ha et godt nok hestehold?

Opprinnelig postet av Formosissima

Kranglemodus?

*fniser*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  01:50:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hva er "resten" dersom man allerede bruker sunn fornuft? Må man virkelig bruke NH for å ha et godt nok hestehold?

Opprinnelig postet av Formosissima

Kranglemodus?

*fniser*

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Njaei. Jeg blir bare litt frustrert over meninger som at "<insert passende ord> er det som ene og alene er godt nok", være seg NH, barfot, bomløst, bitt, rosa genser på jobben, matpakke til lunsj, gift før kos, jobb før barn osv.

Innen NH er det ikke mange øvelsene jeg kan; jeg kan litt, men du verden, jeg har kommet langt med logisk tenkning og sunn fornuft også. Jeg har ingen større problemer med å "leie" rundt på f.eks. enkelte av svigers' hester uten grime og leietau, selv uten å ha lekt 78 leker og løpt rundt i en round pen (ops, ironi). Etter en stund viker de aller fleste hester jeg har vært borti for meg når jeg ber om det i form av stemme eller kroppsspråk - fordi jeg tenker logisk, mener nå jeg :-)

(Dette ble rotete og rart; jeg er stuptrøtt)
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 04/03/2006 :  11:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Njaei. Jeg blir bare litt frustrert over meninger som at "<insert passende ord> er det som ene og alene er godt nok", være seg NH, barfot, bomløst, bitt, rosa genser på jobben, matpakke til lunsj, gift før kos, jobb før barn osv.

Helt enig med deg her!
Det er for mange som går rundt og er bedrevitere,som ikke klarer å skjønne at det ikke bare er "dems" måte som er løsningen på et problem.Jeg vanker i mange ulike hestemiljøer(trav,rideskole,dressur,barokk) og innenfor de ulike miljøene er det utrolig mange meninger.Har et eksempel der et par kommer fra tykkeste Oslo hvor de eneste hestene de ser er politihestene som tusler forbi,de flytter på landet,bygger en stor stall med 0 erfaring og bakgrunn i hest,og starter rideskole og utleie av bokser.De har sine egne meninger om alt,og stakkars rideskolejentene tror på alt de sier selvom det ikke henger på grep.De vet knapt hva som er bakfram på en hest.Noen av de som har hest på stallen prøver å lære de litt,men de nekter å ta til seg noe av det siden det ikke finnes noen annen løsning enn den de har!
Sorry,rotete innlegg,blir bare litt provosert
MVH ei som er åpen for alle muligheter og meninger.

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  13:55:22  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
nå må dere ikkje forstå feil. eg meine ikkje at alt annet er feil... eg viste ikkje om nh for eit 1_2 år siden . men eg kom långt forde. eg berre undre meg over koffer ikkje me menneske har oppdaga kroppsspråket te hestan før. dåkke må ikkje misfostå det blei litt rotite det eg skreiv. men eg meine ikkje at alt anna en nh er feil.

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  17:04:28  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
For meg er ikkje nh ein masse øvelsar,eg kan få av dei mange.
Men for meg er nh og kommunisera med hesten gjennom den sitt kroppsspråk.
Og lera og forstå hesten sitt kroppsspråk,sån at eg kan kommunisera og forstå hesten bedre. det er nh for meg.
eg vett ikkje kordan du ser på nh oleo men nå har du fått eit innblik kordan eg ser det.

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  22:29:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Åh, kan du være så snill og skrive på bokmål/nynorsk Lene&Dagmøy? Jeg blir svett bare av å se innleggene dine.. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  22:35:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Åh, kan du være så snill og skrive på bokmål/nynorsk Lene&Dagmøy? Jeg blir svett bare av å se innleggene dine..

sier meg helt enig..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/03/2006 :  23:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Åh, kan du være så snill og skrive på bokmål/nynorsk Lene&Dagmøy? Jeg blir svett bare av å se innleggene dine..

sier meg helt enig..

Opprinnelig postet av kross

Hmm. Tenkte det var nynorsk jeg. Skjønnte hvert eneste ord!!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  08:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vikedalsk :) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.