hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - eksistert i millioner av år
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 eksistert i millioner av år
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  14:36:10  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
jepp,jepp det er vikedalsk men det er vell ikkje sååå vanskeligt og lesa ska prøva og forbedra det litt eg då
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  17:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måten jeg holder på med mine hester,vil vel mange kalle NH basert...men jeg vil heller kalle det sunn fornuft,og tankegang på hestens premisser...

Er helt enig i at NH er blitt et mote.ord...og selv har jeg etterhvert både lest og hørt så mange versjoner av denne måten å omgå hest på,at jeg ikke lenger er sikker på hva folk flest ligger i begrepet "Natural Horsemanship" ...
Om det er "seven games",eller roundpen,om man må ha hesten bak seg eller ved siden av...om hesten skal kunne stå på komando eller ikke...*s*

Jeg tror det er så mange måter å tolke NH på,at det rett og slett blir litt opp til hver enkelt hva som passer best inn i den kategorien...

Jeg for min del,håndterer hestene på min måte...og har lagt meg til de siste årene å lese hestens signaler for å få et best mulig resultat av håndtering og trening.
Feks om jeg håndterer en usikker hest,så vil det for min del være sikrere,for oss begge,så lenge jeg klarer forstå når hesten komuniserer...og da kan forholde meg til,og reagere etter situasjonen der og da.
Samme om jeg har ansvaret for en hest av det "agressive" slaget...så vil det være en stor fordel for meg om jeg kan klare å finne ut hvor problemet ligger...først da kan jeg få noe ut av treningen videre.
En traver/hest vil ikke kunne yte sitt beste verken i trening eller løp,så lenge den har store,underliggende problemer...først når disse er løst vil den kunne gi alt i trening/løp!

Så for min del er vel NH det ordet faktisk betyr..."Natural horsemanship" : Naturllig håndtering av hesten.

Og det kommer an på hver enkelt hest om den trenger "seven games"(som jeg enda ikke har prøvd engang),om den fungerer best bak eller ved siden av meg,eller om det er en hest jeg jobber mye med i roundpen... Noe jeg forøvrig gjør endel...

Jeg tror ikke det er så veldig utbredt med NH innen trav-miljøet...og en av grunnene til dette,er etter mitt syn,fordi mange tror NH innebærer at en skal "forstå-hesten-ihel". Man skal ikke heve stemmen,man skal ikke bruke slike og slike bitt,men man skal være snill og grei...og forøvrig kan man gjøre som man vil (kardemomme-loven for hest)
Og for dem som har prøvd å kjøre en stri kaldblods i banen,vet selv at da er ofte denne metoden dødfødt...

Så har du den kategorien som tror at NH innebærer at en skal "ta hestene på deres egne prinsipper"..men bare når det kommer til straff...slår hesten "halvt ihel",biter den øret,hvining og skriking...for du klarer uansett ikke ta den så hardt som nabo-hesten ville gjort... Dette er også en av grunnene til at mange har så mye imot NH.
Noe jeg kan forstå veldig godt...

Jeg synes det er litt trist,at så mange avviser denne metoden å håndtere hest på...bare utfra hva de har hørt fra andre om denne "metoden"... Jeg tror,at om disse virkelig hadde forstått hva det dreide seg om,så ville mange faktisk oppdaget at de praktiserte NH allerede...
De forstår hestens signaler,og svarer på disse på en slik måte at hesten faktisk forstår dem igjen... De ber hesten vike,og hesten viker...uten bruk av hverken pisk eller "forstå-seg-ihel"-metoder..*s*

NH dreier seg kort og godt om å finne sin egen måte å håndtere hesten på,som innebærer å forstå hesten og bli forstått tilbake...

Og det er det mange "nh-mennesker" som hverken klarer,eller har forstått...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Carebear
» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  10:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nå må dere ikkje forstå feil. eg meine ikkje at alt annet er feil... eg viste ikkje om nh for eit 1_2 år siden . men eg kom långt forde. eg berre undre meg over koffer ikkje me menneske har oppdaga kroppsspråket te hestan før. dåkke må ikkje misfostå det blei litt rotite det eg skreiv. men eg meine ikkje at alt anna en nh er feil.

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

Tror nok menneskene oppdaget kroppsspråket til hestene lenge før NH ble populært... Da jeg drev på for fullt med hest for ca 25 år siden, da var det ingen jeg kjente som hadde hørt om NH, men vi så da signelene hestene ga allikevel.... Og vi mishandla ikke akkurat hestene til døde....

Carebear- "gammel og klok"

;)
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  09:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff... jeg kjenner jeg blir litt provosert. Selv om du ikke prøver å provosere i det hele tatt

Alltid har vi en trang til å tro at folk i ´gamledager´ var så utrolig mye dummere enn oss.
Å lese kroppspråket til hesten er slettes ikke noe nytt!! Dette har blitt praktisert så lenge vi har hatt omgang med hester. Hvordan tror du ellers vi klarte å temme hesten? Ved slag/pisk/vold?
NH er veldig bra, og fører mye bra med seg. Men det irriterer meg at folk tror de har funnet opp kruttet på nytt. (Slik som bla en viss Mr. Roberts)

Antakeligvis kunne folk for 200 år siden mye mer enn både deg og meg, når det gjaldt hester og kroppspråk. Jada, det fantes sikkert slemme hestefolk da også, akkurat slik det gjør idag og!

Hvordan tror du en kavalerist fikk til å ri hesten sin ut i krig? Tror du virkelig at går ved tvang? Nei... her var det gjensidig tillig og forståelse. (Er nå min, og de fleste andres som har studert litt historie, teori)

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 27/03/2006 09:47:02 Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  19:16:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
NH har eksister i all di år, men vi normenn henger etter som folk i sirup.. dra bare over til sværrie å spørr om NH, rengner med du får svar av de fleste... jeg viste ikke selv va NH var for noe før et par år siden,når jeg melte meg på western kurs...

Jeg har bestandi hatt western innteresen inni meg, men d var vanskelig å finne noen i nord-trøndelag som drev med dette... når jeg endelig fant noen som ga kurs var vi ikke største gruppen som sto på banen for å bli insruert, å i fjor var vi som regel den samme gruppe mennesker med samme hestene som dukket opp, på vert kurs.. Det var jo ganske greit for vi kjente jo verandre veldi godt og har et godt vennskap..
jeg skal på d første kurse i år (8-9april), å jeg er spent om d kommer noen nye... jeg har prøvd å informert alle med hester de føler de ikke kan kontrolere å ta seg en tur, man kan lære så mye på kursene...

å ja innstruktøren vår er svensk.. å veldig flink..

han har også uke kurser i sverige der man kan ta med sin egen hest å lære en go del... men han er ikke så gla i travere for de er bare problem hester mener han.. men man er jo der for å lære å takkel problemet å..

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.