hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - eksistert i millioner av år
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 eksistert i millioner av år
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  20:53:07  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
nåke som forundre meg litt er at det egentlig ikkje er så mange som har kjenskap til natural horses manship. når eg spør nokon som er masse eldre enn meg eller er på same alder om dei inntreserer seg for natural horses manship ser dei berre dumt på meg og seier hæ..... det er jo mange eg kjenner som er inntresert i det og da... første boka eg leste om det var eg solgt.. men detter har eksistert i millioner av år men me menneske har ikkje tatt tak i det og heller brukt tvang og vold... det er jo hestens kropps språk. men me menneske har ikkje brudd oss før nå... selfølgelig dei som ikkje vett om det bruker det sikkert uten at dei vett om det, for eg trur ikkje at dei denge til hesten sin uten grunn... men dei ser det ikkje frå hesten sitt syn... ka syest dåkke om detta???
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer

Lopke

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  22:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er spørsmålet ditt?
Og hva har eksistert i millioner av år? hesten 60 mill. mennesket 3.7 mill.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  22:29:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Natural Horsemanship har vel ikke eksistert i millioner av år ihvertfall, men det har nok eksistert siden menneskene tok i bruk hesten for 4-5000 år siden (det ligger jo i ordet "Horse-Man ship"):) Men sier som Lopke; Hva er spørsmålet?
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 02/03/2006 22:31:04 Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  22:49:37  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
hesten sitt kropps språk har eksistert i millioner av år.
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  23:15:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hesten sitt kropps språk har eksistert i millioner av år.

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

Utrolig godt poeng!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  23:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det har det nok. Men hva er det tråden din handler om? At vi ikke har oppdaget "horsemanship" som en måte å håndtere dyret på dennes primisser? Der kan vi nok ikke
straffe mennesket pga våres bruk av hest i arbeid eller krig. Å holde hest som hobby/kjæledyr/sport har jo ikke været normalt før nå, hvor vi før så på dyret som en arbeidskraft eller transportmiddel.

Det er flott at flere og flere åpner øynene for NH men vi må jo heller ikke glemme at selvom dette kan være bra på mage måter betyr det ikke at alt annet blir feil.

NH har blitt markedsført bra den siste tiden og er veldig oppe nå. Det spørs om vi er så særlig opptatt av det om 50 år eller kanskje vi har oppdaget nye og bedre metoder til å hviske med dyrene våres.

Uansett jeg tror det ligger MANGE tråder derute om NH...
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  09:51:49  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
tenk deg for eksempel for 200 år sida då mennene skulle innri unghestane.... hestane hadde aldrig hat sal på ryggen og aldrig hat hodelag på seg. dei bant hesten ti ein stolpe og la oppå salen.
... hesten bukka for og få av det han trudde var rovdyr. då piska mennene han til hesten slutta... så tok dei på bitt.. rett i munnen ingen forvarsel. hesten blir redd og biter mannen som tok hodelaget på for og forsvara seg mot rovdyra som står rund han. mannen blir sint og pisker hesten til hesten gjir opp..
. te slutt ligger hesten banka og sleten. neste dag skjer det sama ,berre nå setter ein av mennene seg oppå hesten uten noko forvarsel for hesten.. hesten begynner og bukka febrilsk for og få rovdyret av, det er jo den einatse forsvars mekanisemen deira i det stadiet... mannen blir sint og dengjer til hesten.... hesten er jo flukt dyr. og vil flykta fra mennene men sia den er bunden anngripe han.

eg synest menneska var trangsynte som ikkje ville forstå eller sjå ting frå hesten sitt synspunkt.. dei bare durte i vei uten og få hesten til og stole på dei eller noko ting..
det er min meining om saken=)
TAKK FOR SVAR eg hadde berre lyst te og veta ka dåkke synest om det

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  09:56:43  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
nei da det er mangen som ikkje vett om det , men behandle hesten som ein venn.. er glad i den ,hesten er glad i personen. dei rir har det kjekt og sånnt.. eg seie ikkje at dei som ikkje driv med det er stygge med hesten sinn.. vennina mi viste ikkje ka det er , men ho har eit kjempe flott forhold til hesten sin for det sorry viss det blei misforstått

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  10:06:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg viste ikkje om det før .men eg behandlet ikkje hestane dårligt for de om...

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  11:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tenk deg for eksempel for 200 år sida då mennene skulle innri unghestane.... hestane hadde aldrig hat sal på ryggen og aldrig hat hodelag på seg. dei bant hesten ti ein stolpe og la oppå salen.
... hesten bukka for og få av det han trudde var rovdyr. då piska mennene han til hesten slutta... så tok dei på bitt.. rett i munnen ingen forvarsel. hesten blir redd og biter mannen som tok hodelaget på for og forsvara seg mot rovdyra som står rund han. mannen blir sint og pisker hesten til hesten gjir opp..
. te slutt ligger hesten banka og sleten. neste dag skjer det sama ,berre nå setter ein av mennene seg oppå hesten uten noko forvarsel for hesten.. hesten begynner og bukka febrilsk for og få rovdyret av, det er jo den einatse forsvars mekanisemen deira i det stadiet... mannen blir sint og dengjer til hesten.... hesten er jo flukt dyr. og vil flykta fra mennene men sia den er bunden anngripe han.

eg synest menneska var trangsynte som ikkje ville forstå eller sjå ting frå hesten sitt synspunkt.. dei bare durte i vei uten og få hesten til og stole på dei eller noko ting..
det er min meining om saken=)
TAKK FOR SVAR eg hadde berre lyst te og veta ka dåkke synest om det

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

Hvor har du dette fra??
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  12:11:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
NH er ikke den eneste veien å gå. Det er ikke svaret på alle problemer her i hesteverdenen. Man kommer langt med sunn fornuft også :-) Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  13:50:30  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
nei det var berre sånt at det var sånt dei innride hestane i gammle dagar... dei gjer jo ikkje det nå...
ja og det er de eg seier, nh er ikkje alt. du kommer langt med kjærlighet ogrespekt for hesten

har blitt litt misforstått detta her

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  14:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte bare på hvor du har fra at når de innridde hesten før så ble de pisket til de sto stille? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  14:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lurer også på dette med innridningen. Hvem har fortalt deg dette? Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 03/03/2006 :  18:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
den metoden står beskrevet i monty roberts boka.. husker ikke hva den hette, men det er den med det hvite omslaget med bildet av monty og en hest utenpå.. (det sier jo alt.. hehe) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  18:19:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Og fordi Monty Roberts sier det, så er det lov? ;-) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.