hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uskrevne regler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Uskrevne regler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  23:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lurt i det siste over at noen emner blir slettet og noen ikke. Ikke at jeg støtter hverken det ene eller det andre,
jeg stussa bare veldig på over at muhammed-tråden ble stengt. (Jeg var i Thailand og fikk derfor ikke lest så mye på HM
men kunne forstå at det kom frem noen ytringpunkter om religion, utlendinger osv.

Det jeg ikke forstår er at dette er vel et tema som rører HELE verden for tiden og "alle" diskuterer det..
Og tidligere har det vært tråder f.eks min homofili-tråd hvor religion ble diskutert uten innlegg fra MIX. Dette synes jeg var bra
da homofili er en kjent sak alle har en mening om og den ble vel også diskutert her på forum ganske saklig.
(flere hadde jo "ideer" om homofile, jeg absolutt ikke støtter og ovendt. Men forume er vel til for å høre andres meninger?
Dette gjelder vel også muhammed tråden?

Hvorfor er det sånn "tabu" å diskutere muslimer, islam, innvandrere osv her på forum når det i realiteten er åpent for så mye
annet rart som kan være støtende på noen?

Noen finner homofili, religion, sex og vektproblemer som støtende tema men herregud? Er ikke dette noe vi alle allikevel
tar stilling til i hverdagen?

Hvorfor så streng sensur fra MIXEN omkring muslimer?

Jaja, jeg bare lurte...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  23:58:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Neimen, må du ta opp igjen dette når innlegget allerede har blitt stengt av MIX? Burde ikke det egentlig være hint nok om at dette ikke er noe de ønsker? Ta det evt. via mail til redaksjonen i hestemarked.

Muslimtråden ble slettet av grunnene som står i din stengte tråd; det kom frem meninger der som ikke er ønskelige. Bl.a. ble det lagt ut direkte lenger til karikaturene og uttrykt meninger som ikke gagner noen.

La saken ligge.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 24/02/2006 23:59:56 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  23:59:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg tror kanskje noen viste frem det bildet som det var så mye bråk om?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  00:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg vet at trådene ble stengt. Og det blir vel denne og da,

men det var egentlig ikke spørsmålet mitt!!!

Ikke hensikten å starte en ny debatt om karrikaturerne (som altså er publisert i flere aviser, så jeg ser egentlig ikke hvorfor det er så farlig å gjengi her) men jeg lurte på hvorfor det er så mye værre å diskutere noe som vi leser om og ser på tv DAGLIG!

Ble mixen redd for trusler?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  00:11:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg gir meg. Poenget glir ikke inn. :-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  00:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei jeg tror bare ikke du forstår spørsmålet mitt! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  00:12:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Les hva som står i tråden din som ble steng, så får du svar på hvorfor det ikke er ønskelig med slike diskusjoner. :-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  00:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg vet at den ble stengt og at det kom frem ytringspunkter noen ikke likte osv.
Poenget mitt er at jeg ikke forstår vi ikke kan snakke om et tema som er så aktuelt akkurat nå?

Og at folk skal slenge dritt om muslimer, viser bare umodenheten til forumbruker og disse kan vel slettes?

Jeg har da lest like mange usaklige svar omkring homofili, sko-ikke sko, foring, VEKT, nesebånd, horsemanship, og mye annet rart som dukker opp på "nyheter" og "mellom himmel og jord" som IKKE er blitt slettet som kan virke støtende på noen.

Er det spesielle regler akkurat om muslim temaet? (jeg begynner faktisk å tro det)
Og gjelder dette også politikk?
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 25/02/2006 :  02:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Du kan diskutere Buddisme da Lopke, og se om den tråden bli slettet

Næh, jeg tror HM nok er "redde for represalier" eller noe, siden muslimtråden ble stengt. Vi diskuterer jo innpå her, det er jo det et diskusjonforum er til for, hvis ikke burde det blitt kalt noe annet. Om det var bildene som tippet lasset (jeg aner ikke, jeg leste ikke den tråden) så ligger de til almen beskuelse i Wikipedia - den frie encyklopedi. Fritt frem for gud og hvermann, muslim eller ikke. Om det ble linket dit, eller et annet sted, so what? Jeg skjønner ikke poenget her jeg....

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 25/02/2006 :  08:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når et emne slettes eller editeres, skjer dette på bakgrunn av at de på en eller annen måte bryter med de forumreglene vi har.

Når det gjelder debatten om muslimer og karikaturtegningene utartet denne seg i en slik retning at debattråden tydelig berørte våre punkter:
  • Dine innlegg skal ikke være av en slik art, at de kan oppfattes som støtende for andre. Dette gjelder også med hensyn på bildebruk, og linker det lenkes opp til i debattinnleggene.
  • Debattinnlegg som dreier seg om en navngitt person, eller om en person man ut fra debatten lett kan gjette hvem er, er ikke lov. Heller ikke andre former for debatter som fører eller kan føre til direkte personangrep, reklame eller diskusjon av negativ art er lovlig.
Etter at vi hadde fått opptil flere henvendelser fra brukere som følte seg utstøtt eller truffet av debatten, eller mente den i sterk grad hadde denne innvirkning på andre, besluttet vi å slette debatten.

Hvorvidt en debatt berører disse punktene eller ei med hensyn på overstående punkter, og våre generelle forumregler er i mange tilfeller vanskelig å ta en beslutning om. Vi har f.eks. aldri fått en eneste klage på at debattene om homofili, vekt eller sex har vært av en slik art, og vi har derfor heller ikke tatt til vurdering om disse debattene bør slettes eller ei. Dersom vi får flere henvendelser med tilsvarende begrunnelser for at også disse debattene er upassende/useriøse, vil vi selvfølgelig vurdere om disse debattene også bør slettes.

Vi ønsker å tydliggjøre at vi er våkne når det gjelder administrering og overvåkning av debattene, og pleier å velge redigering av tråder etterfulgt av låsing av emnet, fremfor sletting, i den grad det enkelt lar seg gjøre. For tråder som allerede har utartet seg til å gå over "stokk og stein" blir det som regel til at vi bare sletter hele debatten.

Henviser til siste debatt om muslimer og karikaturtegninger som ikke ble slettet, men redigert og sperret raskt: "Muhammed karrikaturene"

Foruten at debattene under dette temaet tydelig angrep to av våre forumregler, lå det også i vår vurdering at slike debatter har Hestemarked på ingen måte fortjeneste av å ha. De dreier seg f.eks. overhode ikke om om hest, eller hestehold. Vi har mange debatter som ikke har noe med hest og hestehold å gjøre, og med forumet "Alt mellom himmel og jord" oppfordrer vi også deltagerne til å kunne debattere andre tema. Som regel er dette debatter som Hestemarked på ingen måte er ufortjent med å ha, og som heller ikke går til angrep på forumreglene. Slike debatter ser selvfølgelig helt i orden.

PS: Debatten med mohammed og karikaturtegningene ble ikke slettet på bakgrunn av at bildet omsider ble postet. Årsaken var den at enkelte brukere kom opp med sine personlige og rasistiske meninger om et annet folkeslag. Det hadde lite med det og seriøst debattere hendelsen om at det var tegnet karikaturtegninger av Mohammed, og hvorfor muslimene oppfattet dette som galt, som antagelig ikke hadde berørt våre forumregler på denne måten. Selv om de senere debattene som ble startet aldri havnet i et rasistisk angrep, visste vi at de lett kunne gjøre det, da den første debatten vi slettet var av en slik svært negativ og uheldig art.

MIX, administrator Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  10:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter at vi hadde fått opptil flere henvendelser fra brukere som følte seg utstøtt eller truffet av debatten, eller mente den i sterk grad hadde denne innvirkning på andre, besluttet vi å slette debatten.

Vi har f.eks. aldri fått en eneste klage på at debattene om homofili, vekt eller sex har vært av en slik art, og vi har derfor heller ikke tatt til vurdering om disse debattene bør slettes eller ei.

Debatten med mohammed og karikaturtegningene ble ikke slettet på bakgrunn av at bildet omsider ble postet. Årsaken var den at enkelte brukere kom opp med sine personlige og rasistiske meninger om et annet folkeslag.

Det hadde lite med det og seriøst debattere hendelsen om at det var tegnet karikaturtegninger av Mohammed, og hvorfor muslimene oppfattet dette som galt, som antagelig ikke hadde berørt våre forumregler på denne måten.

Selv om de senere debattene som ble startet aldri havnet i et rasistisk angrep, visste vi at de lett kunne gjøre det, da den første debatten vi slettet var av en slik svært negativ og uheldig art.

Opprinnelig postet av MIX

Takk:) svaret på spørsmålet mitt lå her..
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 25/02/2006 :  15:26:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Aha. Da trekker jeg tilbake min uttalelse om "redde for represalier"
Takk for forklaringen

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 25/02/2006 15:27:06 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  23:32:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
PS: Debatten med mohammed og karikaturtegningene ble ikke slettet på bakgrunn av at bildet omsider ble postet. Årsaken var den at enkelte brukere kom opp med sine personlige og rasistiske meninger om et annet folkeslag. Det hadde lite med det og seriøst debattere hendelsen om at det var tegnet karikaturtegninger av Mohammed, og hvorfor muslimene oppfattet dette som galt, som antagelig ikke hadde berørt våre forumregler på denne måten. Selv om de senere debattene som ble startet aldri havnet i et rasistisk angrep, visste vi at de lett kunne gjøre det, da den første debatten vi slettet var av en slik svært negativ og uheldig art.

Opprinnelig postet av MIX

Jeg har dog problemer med å forstå hvordan et innlegg skrevet av en person ikke skal/kan være personlig. Når man skriver et innlegg fremmer man sine meninger og sitt syn (være seg det er positivt eller negativt), og ikke halve Mixen sitt.
Man kan selvsagt holde seg nøytral i enhver sak, men dette er ikke godt for noe.
At enkelte brukere har negative innlegg å komme med om en sak, ser ikke jeg på som verre enn de som er fantastisk positive til, i dette tilfellelt, muslimer. Jeg syns heller ikke at noen av innleggene i nevnt debatt kun var "rasistisk tomprat".

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  00:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Ullsokken. Jeg er for ærlige meninger, ellers mister forum sin verdi.
Og jeg mener stadig at rasistiske uttalelser kan slettes, men MIX har vel et helt spesielt syn på muslimdebatten, som egentlig ikke er personlig angrep i forhold til "vekt" debatter jeg har lest.
Men men...

Jeg har kun medt "upassende" til forum en gang og da fordi brukeren kun hadde vulgære fjortis
amerikanske wannabe uttalelser. Trenger vel ikke å nevne dem :)

Dessuten står jeg stadig for at politiske tema som er så oppe i media idag burde være mye mer interessant å snakke om end "hvilken farge liker du?" uansett utalelser noen burde holde seg for gode til.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  00:23:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er vel ingen andre enn du som har kalt det "rasistisk tomprat" heller, Ullsokken. Men jeg tror ikke man kan nekte for at enkelte av innleggene i den debatten var langt over streken når det kommer til rasisme. Med mindre man skrev dem selv, da. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  22:46:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Istedenfor "rasistisk tomprat" kunne jeg kalt det "innlegg som kan tolkes rasistisk", "innlegg med politisk ukorrekte meninger" og så videre, og så videre. Men du forsto gjerne hva jeg mente likevel?

Noen folk kan sikkert føle seg krenket eller synes at noen av innleggene var over steken, men dette er et diskusjonsforum der enkeltindividets meninger har det med å komme frem, og ikke alle disse enkeltindividene er under oppfatningen at det er synd på muslimer og om de skulle gjøre noe galt så er det ivertfall ikke deres skyld.

Nå har jeg derimot blitt opplyst, jeg trodde nemlig at forumet var mer tolerange ovenfor folks personlige meninger uavhengig om det er negative ting ved barfothester, skoing av hester, homofile eller muslimer, men akk så feil kan man ta.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.