hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  14:06:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
LisaFi:
Om du mener veien til ditt mål er å slippe tøylene løs og snu pisken opp-ned, så gjerne for meg.

For min del er ikke jeg på langt nær i mål for å få hesten innenfor de perfekte rammene, i den stabiliteten jeg ønsker. Dette betyr at v itil tider hengsler litt hit og dit, selv om vi jobber iherdrig med rakheten om dagen, og har kommet ganske langt med det. Men om hesten faller i ubalanse forran eller bak, så er ikke hesten balansert før den er på plass. Balansen får du ved å få hesten skikkelig inn under seg, og innenfor rammene. Når jeg under oppvarming ikke har fått hesten skikkelig gjennom, og innenfor rammene, er ikke nødvendigvios hverken rumpa eller nesa på plass. Når jeg får samlet alt sammen, så kommer nesa av seg selv. Jeg drar aldri hestens nese ned, det har jeg ikke som hensikt. Jeg rir heller ikke med hensikt hesten bak loddplan. Men jeg rir den hesten jeg har under meg, og tenker igrunn lite på hvor hodet er. Det handler ikke om å blokkere, det handler om å ha fokus på rett plass. En hest som har nesa til lodd, men en inaktiv bakpart, på to spor, ikke til hjelperne er vel så mye blokkert som en som ikke går til lodd. Blokkeringen skjer vel egentlig først når du oppfordrer hesten til å ikke flytte seg mot riktig balanse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  16:58:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hanna og lukas:
Dette med bak loddplan er ikke et problem, det er noe som vi valgte å ikke fokusere på når jeg red nå. Bare dyp, rundt og gjennom i rygg og munn.
Han mannen som var trener der, er sjefsberider på Vilhelmsborg, så jeg stoler på han:P hehe

- hesten er 5 år og har vært dårlig grunnridd og holdt veldig tilbake istedet for å la ham naturlig by frem.
Så målet var å få han til å bruke ryggen og suge på bittet, uten at jg så mye som beveget på det.
og at jeg selv skulle klare å KUN ri med setet hele tiden.

I Danmark er de veldig forskjellige fra endel her..
Der fokuserer de først og fremst på bakparten, fremaddriften og at hesten skal tråkke under seg.
Få stopper en hest med tøylen for å si det sånn.
Hesten skal jobbe fra bakparten gjennom ryggen og frem til tøylen.
Hodet kommer når hesten er sterk nok, og jeg ber hesten heller ikke om det når jeg vet at den trenger mer tid.
Han er veldig sent utviklet.
Hesten kan gå i LA form den, men det var ikke riktig av meg å kreve det da.

Jeg synes en del i Norge kun ser på det som er fra skuldren og frem.

Hjemme så ble han ridd med brems på tøylen og ingen halvparader med setet. ( "halvparade på utvendig tøyle" ble praktisert)
Så når vi var der nede så jobbet vi mest med kun grunnridning og grunnarbeid på hesten.

Og hjertlig takk for kommentarene;) veldig fint å høre.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!
Redigert av - hestefreek den 05/01/2007 17:37:01 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  17:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff du skrev:

Kopi av melding:
LisaFi:
Om du mener veien til ditt mål er å slippe tøylene løs og snu pisken opp-ned, så gjerne for meg.

Denne skjønte ikke jeg....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  18:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror den var veldig sarkastisk.. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 05/01/2007 :  20:01:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det tror jeg også, Lopke. ;)

Men jeg mener, og tror (og håper..) at det ikke trenger å være noen motsetninger mellom å ri "klassisk" og å ri konkurransedressur.

Men da må man ta en titt på etikken, logikken og basiskunnskapen.
Basiskunnskapen om HVORFOR og HVORDAN står IKKE i KR! Derfor synes jeg at slike kommentarer er litt unødvendige. Man bør OPPMUNTRE folk til å skaffe seg flere innfallsvinkler og måter og se ting på, og hente det beste fra alle leire i stedet for å gå i skyttergravene og bare forsvare "sitt eget" synes nå jeg.

Jeg har mye større respekt og interesse for folk som skaffer seg kunnskap og informasjon på ALLSIDIG basis. Om vedkommende i TILLEGG er en framgangsrik konkurranserytter, f.eks- be my guest til å komme hjem til meg for å undervis f.eks.
Da blir det for meg litt mer "kjøtt på beina" i forhold til sammenheng mellom teori og praksis- og det at der ER en teori- før praksis...

Å ri hesten bak loddplan- bevisst-ubevisst-som oppvarming eller hovedøkt- gjør uansett at det blir VANSKELIGERE for hesten å bruke bakparten riktig. Og derfor blir det vanskelig for hesten å komme i balanse under rytter. Og derfor er det noe en bevisst bør UNNGÅ, ikke dr**te i, mener jeg. Og da snakker jeg ikke om fram-og ned-, som er en sunn form for f.eks oppvarming, men om ned-og- bak, som jeg har sett svært mange praktisere.

Så får nå folk egentlig ri akkurat som de vil for meg, men jeg blir litt oppgitt når man forfekter fysiske umuligheter som "sannheter".

Ri iveg, hold pisken opp-ned- eller til siden for meg...
Eller kanskje uten til og med!

Edit for å plukke ut en feilplassert bokstav.

Redigert av - LisaFi den 06/01/2007 00:29:03 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  20:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror den var veldig sarkastisk..

Opprinnelig postet av Lopke

jeg vet, men jeg synes man bør forklare slike usakligheter..

LisaFi er enig med du..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  22:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det var bare en liten vri på de utsagnene som til stadig dukker opp her om hvor utrolig urettferdig og uriktig den vanlige dressuren er.. Man på død og liv ri klassisk, det er det eneste riktige her i verden, dull, dull.. Som jeg også skrev, "gjerne for meg", og det mener jeg også.. Man velger selv hvilken vei man går, men man må være åpen for andre veivalg. Møtes vi i mål bør vi jo være glade alle mann.

Jeg tok meg senest i går i nakkeskinnet på at jeg ikke skulle kommentere en av debattene som ligger under barokkforumet her, som omhandler "Driver du med barokkridning?". Jeg er veldig enig i det innlegget SøndreAasGård har i den debatten.

Altså.. Om vanlig dressur er hamre og sparke, og fysj og fy så utrolig dyremishandlende dette er, så må jeg si at motangrepet på "slipp tøylene løs og snu pisken opp-ned" er en mye mindre sarkastisk måte å si ting på, ment også som litt ironisk.

Men.. Jeg tror vi alle har ulikt syn på hvor fokus skal være for å nå målet. Vi er også av ulik oppfatning om hva målet er, og hva som egentlig er problemet som må gripes. En litt morsom sak i denne debatten er at vi har hatt slike debatter her før (for noen år siden). Om bak eller forran loddplan. Den gang jeg var 100% for opp med nesa, fysj og fy en eneste centimeter bak.. kun fokus der. For min del var dette da jeg hadde et mindre trent øye for å se helheten og denne nesa var noe som var lett å se. Man kan ikke da ri med fokus på å få nesa frem, for nesa tipper nettopp bakover fordi hesten faller fremover. Om man glemmer nesa, legger fokus bak, så vil man ikke slippe hesten forran, men heller motivere den til å komme opp og bære seg selv ved at du rir den riktig bakfra. Det er iallfall den erfaringen jeg har plukket opp nå.

Som en digresjon til alt her..Satt og koste meg litt med en gammel Blue Hors hingstevideo jeg har da jeg satt og spiste i sta. Mer av tilfeldighet, fordi den lå på bordet etter at en venninde av meg hadde lånt den (hingstevideoen fra 2005 for å være helt presis). *hihi* Så mye bak loddplan disse hingstene til tider går. Har dere sett det, og har dere tenkt over det? Fysj og fy så grusomt.. Og så "hemmende" ryttern rir på.. Og så begrenset hesten viser seg. Synd jeg ikke har video å linke til.. Tenkte eksempelvis på hingstene BH Don Schufro og BH Future Cup. De var riktignok litt yngre og mindre rutinerte på denne videoen, men likevel.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  23:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det jeg ikke forstår helt, spoff, er hvorfor det var så innmari feil av meg å kommentere det.. du sier jo selv at det ikke er ønskelig, og at du "for noen år siden" var 100% foran loddplan osv. jeg er tross alt bare 16 år og om jeg kanskje er på det "nivået" nå, så hvorfor si at jeg er "blind" osv? en liten "ja, men i tillegg så" hjelper masse..

uansett: for meg er det en helt naturlig sammenheng mellom loddplan og bakbeins/ryggaktivitet, og når jeg kommenterer det tar jeg som en selvfølge at dette kan ha innvirkning på (evt være en effekt av) resten av kroppen.
når jeg sier "jeg ville konsentert meg en del om å få ham fram i formen", så mener jeg å finne en måte å gjøre det på, om det er å gi mer etter på tøylen eller om det er å jobbe mer med bakbeinsaktivitet. (jeg ville gjort begge deler.)

...og ang det at "alle MÅ ri klassisk" osv: jeg har sagt minst en gang i løpet av de siste innleggene at jeg har full respekt for andres måter å ri på, og det står jeg ved. så lenge de ikke grenser til direkte dyremishandling, så klart, men det er jo ikke aktuelt her.
anklager du meg og lisa for sånt "misjonsarbeid"? skjønner ikke helt hva du egentlig mener..

og det virker også som om du tror at "klassisk-folk" fokuserer mer på hodet enn moderne dressurryttere? rett meg om jeg har misforstått deg nå. for det er isåfall helt omvendt av hvordan jeg har oppfattet ting..

det jeg er interessert i, er hele hesten. inkludert bakbein, rygg, nakke, bryst og hode. hva slags helhet dette til sammen utgjør, og hvor godt eller skadelig dette er for hesten.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 06/01/2007 :  00:23:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Men hvis fokuset det snakkes så mye om her, VIRKELIG ligger på bakparten, hvorfor er det da så mye krøll-bøll foran på disse hestene? Og HAR det virkelig SÅ lite å si? At det kan skje en gang i blant- og da snakker jeg om to sekunder- forstår jeg, men om det er en del av en rutine som gås igjennom hver gang hesten jobbes, forstår jeg det ikke.

Grunnen til at man starter med å få "kontakten" på plass foran, er vel som de fleste som driver med dressur vet,- at hals og hode er et symptom som skal fortelle rytteren hva som foregår bak. Når hesten blir lett foran, har man gjort noe riktig bak. Krøller den seg opp foran- vel- da gjøres et eller annet IKKE som det skal bak.
Av samme grunn er det derfor også riktig- og viktig- å påpeke en såpass alvorlig feil ved ridningen, spesielt om hesten vedvarende og ofte går slik. Det handler i alle fall ikke om å bygge opp hesten. Og hals og hode er altså symptomgiveren som vi har å se etter. Det er av naturlige årsaker også lettere å se på dette- spesielt på fotografier, da bakbeinenes framgripen har mange faser det kan bli fotografert i, mens hals og hode vil holde seg relativt stabilt på samme sted gjennom stegfasene. Derfor blir det for meg helt feil om vi skal late som om vi ikke ser det, når hesten går bak lodd, "hvis bare ett eller annet skjer der bak". Kanskje funker det på det nåværende trenignsplanet man er på, men så får man backlash senere når ting faller sammen på grunn av manglende rød tråd.

Og hvis man da snakker om at "du blir god fortere om du gjør sånn og sånn" , mens det i realiteten handler om å sette hesten UT av balanse for å gi rytteren mer kontroll (bevisst eller ubevisst) - ja, så synes jeg at det er umoralsk ovenfor hesten, som mister sin mulighet til å varsle rytteren gjennom å "nøkke" med hodet (eller hva som helst) for å si ifra at et eller annet ikke stemmer.

Så det handler ikke om at man ikke er interessert i å ri hesten bakfra, og fokuserer på dette- tvert imot, som Hanna sier, det handler om NETTOPP dette, fordi man ønsker å la hesten få optimale muligheter til å utvikle innundergripen, bæring og takt,- og det selvfølgelig ved å passe på at man ikke forstyrrer balanse eller mister "framoverenergien" i hesten i en knekk i nakken et sted.

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 06/01/2007 :  00:27:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
By the way så har jeg sett noen av de klippene det refereres til, og ja, jeg synes noen av de hestene ser skikkelig spente og ekle ut. Jooda, hingster viser seg fram og ser flotte ut fra naturens side, de, men hva har det med ridning å gjøre, egentlig? Øyeblikksmomenter.... Funker forhåpentligvis bedre i andre sammenhenger. ?
Men jeg håper virkelig man plukker sine forbilder med omhu, og ikke sluker alt for god fisk.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  00:49:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Enig med Spoff.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

kaja

» VIP

Skrevet - 06/01/2007 :  10:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hurra Spoff!!!!! Tusen takk. Jeg er enig. Og for å ta et eksempel så ber jeg folk se på siden til klassisk dressur, og forsiden som sier at dette er den den humane og naturlige veien til ridning og håndtering av hest. Før sto det vel den korrekte. Ganske arrogant spør du meg, etter min mening er det mange veier til Rome. Nei huff nå må jeg slutte av, ba meg selv ikke skrive noen innlegg om dette. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  18:46:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
kaja: hvilken side er det du snakker om?
bare for å ha sagt det, så er det alltid én person som har laget den siden, ikke alle klassisk-ryttere sammen. jeg ville iallfall aldri dømt en gren/ridestil jeg ikke kjente etter én hjemmeside.. f.eks. om det sto på forsiden til Per Polorytter at "polo er den beste sporten for hest og rytter, alt annet er tull", ville jeg ikke klassifisert hele polosporten som arrogant pga det.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

linds lester

Skrevet - 06/01/2007 :  19:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Spoff.. Gå til toppen av siden

Team-sunnshine

Skrevet - 06/01/2007 :  19:08:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... er ikke dette en bildetråd? Hvorfor ikke starte en egen tråd om dette dere diskuterer så mye om...? Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.