hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Form -Ny bildetråd!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Form -Ny bildetråd!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

Caeles

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  21:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hei allesammen!

Det er mange andre bildetråder her fra før, men siden jeg savner en som omhandler FORM, så lager jeg en!

Hvilke krav stiller du til form og samlingsgrad i forhold til alder og nivå?
Sett gjerne inn bilder og kommentér både egne og andres. -Tid for debatt folkens!

Dette er min (snart) 3-årige hingst som på bildene har vært ridd 45 ganger. Jeg synes dette er en trivelig form hvor hesten er ganske balansert og ikke for mye på forparten. Nivåmessig synes jeg dette er en fin LC-form.

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 22/04/2007 21:14:23

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  21:38:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Super flott hest
Chiva bull's Eye.<3 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  23:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nydelig gutt til å være så ung!!!

Ikke for å være bedreviter altså (DU kjenner din hest best), men er det lurt å ri han så samlet siden han er så ung? Med unghestene jeg har ridd inn tidligere har jeg fått beskjed om å ri de lange og dype i begynnelsen, og heller løfte de opp når de blir eldre og sterkere...

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  00:12:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Yippeeeee!!! Endelig noen som kommer med en slik type innlegg jeg ventet på!!!

Jeg regnet faktisk med at noen ville synes han går i en litt høy form, hvilket var litt av grunnen til jeg startet denne tråden.

"Klumpen" som han blir kalt i dagligtale har ikke vært ridd så lenge og har først begynt å ta støtte de siste par ukene.
Før gikk han betraktelig mere bak lodd og på forparten, uten at han på noen som helst måte gikk "friere" eller var lengre i formen.

Jeg ser det ikke som hensiktsmessig å ri ham dypere hvis det samtidig innebærer at han går mere på forparten og mister bæring (hvilket for tiden er tilfellet).

Han er fra naturens side velbygget og det er faktisk hans naturlige form han traver rundt med enten det er med eller uten rytter. Han er særdeles smidig og beveger seg "med MYE rygg". Det kan se ut fra bildene som om han blir ridd med samling, men det er ikke tilfellet. -Han er bare naturlig veldig velbalansert.

Jeg takker og bukker for innlegget og legger ved et par billeder til, et hvor han faktisk viser tegn til samling (kun ved at rytteren sitter ned i salen en runde) og ett hvor han legger seg litt ut.

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  15:46:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
For en flott hest!!! smelt!!

Her er et bilde av "gamlefar" varmblodstraver på 11 år, som er trent i ridning et halvt års tid. Før dette har han "dassa"rundt i skogen. hehe

Uff, jeg sitter som en dass på bildene, men kom gjerne med kommentarer for det;)

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  20:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
På det nederste bildet ser det ut som han "faller igjennom skulderen" og jobber litt i "nedoverbakke", men på de to første ser han fin ut.
Jeg går ut fra at det er en LC-form som tilstrebes på dette tidspunktet ettersom han ikke er ridd mere en et halvt år.
Bra jobbet på kort tid med en såpass "voksen" hest!

Galie

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  22:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
takk for kommentar
Ikke noe høyere enn LC her nei!! hehe..

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  22:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
flotte hester, begge to!
men: synes du virkelig det der er en LC-form, Caeles?? (på din egen hest, mener jeg) I så fall burde minst halvparten av alle LC-ryttere jeg vet om, ridd LF...
en såpass høy/trang/samlet form (kall det hva du vil) burde høre hjemme i LA, minst, synes nå jeg... hvor skal ferskingene gjøre av seg, da, hvis sånne som den der tar over LC?

og siden du spurte etter form: jeg er enig med Torhild.. siden du sier han er snart 3 år, da er det jo en 2-åring. For min egen del ville jeg fortsatt holdt på med bakkearbeid (dvs ikke ridd) på det stadiet, tror jeg... så jeg ville helt klart ikke krevd så mye av ham ennå, om ikke "dypere" så ihvertfall lenger og åpnere. det er vel ikke så mange 2/3-åringer som er sterke nok til å bære rytter pluss jobbe såpass aktivt med bakpart/rygg som den bør hvis den skal gå med såpass "krøllet nakke"
-traver han seriøst rundt sånn på beitet?? O_o

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  23:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er ofte at unghester gjerne vil krølle seg under og falle på fremparten. Min var nesten grusom da jeg fikk henne, og det var litt før hun fylte 5 og hadde blitt ridd i ca 1 1/2 år (hun blir 6 til sommeren). Hun var preget av en for sterk samling på et for tidlig tidspunkt syntes jeg, så jeg jobbet masse med å få henne til å strekke ned og fram. Nå har jeg gradvis kunne plukket henne litt opp, men enda synes jeg at hun skal lære seg å tråkke godt under seg- gjennom ryggen- og søke ned og frem- før jeg begynner å kreve en LA form og oppover. Jeg har brukt såpass lang tid pga mye vekst osv, og ikke minst pga utgangspunktet jeg hadde.

Her er hun forrige helg, en smule under kanskje, men en akseptabel form. Obs: ikke se på sitsen!

Hege
Redigert av - Hege J den 23/04/2007 23:51:34 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  23:42:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
bildet ditt funker ikke, hege.. :-/
enig med deg også

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  23:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikker? Det funker hos meg!

Redigert for å si at nå funker det plutselig ikke.. Skal prøve å endre linken...

Hege
Redigert av - Hege J den 23/04/2007 23:48:45 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  23:57:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
nå funker det :)

edit for å si at jeg er enig med deg, litt bak og ser litt ut som om hun faller på fremparten og "løper"? bare en smule i så fall. men ellers akseptabel form som du sa selv syns jeg

og jeg har lik sjabrak som deg, men i hvit/sølv

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 24/04/2007 00:00:00 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2007 :  00:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

edit for å si at jeg er enig med deg, litt bak og ser litt ut som om hun faller på fremparten og "løper"? bare en smule i så fall. men ellers akseptabel form som du sa selv syns jeg

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Hun var litt tung før den siste klassen, men jeg tror jeg prøver på en liten tempoveksling her. Så hun løp ikke, men var en smule tung i kroppen og derfor fall hun litt frempå og under.
Synd at jeg ikke har noen bilder som viser hvordan hun var da jeg fikk henne. Ville bare vise at dette er en "ca" form som jeg streber i mot nå, og vi jobber mye i lav og dyp form før jeg "plukker" henne opp. Dette er vel den høyeste formen jeg krever av henne enda. Hun må nesten jobbe riktig bakfra og gjennom ryggen først. Men det er sannelig ikke lett når hun er innlært fra grunnen av å krølle seg bak...

Hege Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  00:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første så tror jeg man må se på INDIVIDENE for seg.. Noen(som min hingst) er trege i veksten, mens andre er faktisk ganske "utfylte" allerede som 3 åringer(som Kari Annes nydelige gutt). Og jeg vet at Kari Anne sin flotte hingst, Bradley Beach, var på kåring nå i februar, og dessverre så er det ikke noe valg..DE MÅ RIDES!!! Noe jeg personlig synes er heeelt tullete..
Jeg synes Kari Anne gjør det riktige i å la hesten gå i den formen han klarer å balansere å bære seg i..Selv om jeg og er enig i at jeg synes han går i litt høy form til 3 åring å være(generelt sett..), så er det kanskje bedre for denne hesten som er såpass selvbærende fra naturen sin side, enn at hun kanskje skal begynne å legge den i en åpnere å lavere form, hvor han da helt sikkert vil komme over på fremparten å kanskje miste sin naturlige balanse og bæring.
Når man skal se på dette med samling, så er det veldig viktig å se på hver enkelt hests anatomi og kroppsbygning. Noen er FØDT til tøylen, noen er født på forparten, noen har lavt ansatt hals(vanskeligere for høyere samling) og andre har høyt ansatt hals(vanskelig å legge NED i avslappet form, men vil gjerne gå i en høyere form) Det er som sagt mye som spiller inn i dette kompliserte puslespillet :) Og jeg mener at på et såpass tidlig stadie som dette, så er det viktigste at hesten lærer seg hjelperene og at den får gå i den fomen som passer den best på nåværende stadie. MEN man skal ikke med hensikt kreve denne høye formen!!

Sitat Hanna: ...hvor skal ferskingene gjøre av seg, da, hvis sånne som den der tar over LC?

GODT SPØRSMÅL!! ;)
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  00:32:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og hvis jeg hadde vært smart nok ;) til å skjønne hvordan man legger ut bilder her så skulle dere fått sett "beibien" min som BARE krølla seg og gikk OPP uansett i de første 7mnd han ble ridd..Gikk helst i Passage så fort jeg prøvde å trykke han FREM til hånda. Og gikk opp i form selv om jeg ikke tok i tøylene ;) (plagsomt..men slik var det ) (litt typisk hingst å showe også..)

Men Hege.. UZZI er bare RÅÅÅLEKKER!! :)

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  02:41:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
WEYHEEEEEY!!! -Nå er dette jo blitt en debatt helt "på ordentlig"!

For å starte i en ende;
JA jeg synes Bradley går i en fin LC-form, selv om han aldersmessig ikke trenger å være der enda. Han er ikke i nærheten av en LA-form, da han er for lang, uten samling og slipper bak. (Jeg kommer tilbake til hva jeg synes er passe!)

Når det gjelder "LF" vennene dine og hvor de skal gjøre av seg... Vel, LC er jo en klasse som er beregnet på unghester, dvs. 4-åringer som skal ut i sin første konkuransesesong, så det er naturlig (og den eneste muligheten) å begynne i her. Om man synes disse unghestene er for skolerte for LC, så kan man jo trøste seg med at de normalt forsvinner året etter, når de fyller 5 og har lov å starte høyere klasser.

Bradley fyller 3 år i mai og var, som Bacardi sa, med på AEG i februar der han MÅTTE rides. Hadde jeg sluttet å ri ham nå, ville han blitt helt "ko-ko" i hodet. Når det er sagt, blir han ikke ridd på langt nær hver dag, 46 ganger siden nyttår for å være presis.

Han blir hverken "snurpet" eller på noen som helst måte "dratt" inn i formen han går i. Det er hans naturlige balanse og talent som gjør at han ser mere skolert ut enn hva som faktisk er tilfellet. Han kommer fint bakfra og særdeles godt over ryggen.

Jeg synes ikke det er noen vits i å ri en unghest lang bare for å gjøre det. Man må strebe etter å gjøre hesten så ridbar som mulig og være i stand til å ri i den form man måtte ønske. Det er som Bacardi sa; Man må se hesten an og ri den deretter.

Her er et bilde av Bradley´s ett år eldre bror (etter Florianus), men som ikke er mere ridd. Han går naturlig i en ganske høy/spent form og må jobbes ned i en dypere form for å få ryggen ordentlig med.

Og svar til om Bradley traver slikt på beite: -Han går på paddock, ikke beite, men JA han traver rundt slik! I dag da longerte uten innspenninger, travet han rund til et svakt kandanse-trav i over en halvtime... (Det gikk noen skolehester på paddocken ved siden av!)

Som jeg forstår det så har Bacardi og Hege litt "motsatte problemer"! -Om hesten er for høy eller dyp, så må det jobbes med uansett og det ene er ikke nødvendigvis lettere enn det andre!?! Det er like ille at en hest "seiler" rundt i passage/kadanse-trav, som det er at den "putter seg" langt bak bittet og krøller seg som en reke. -Og i begge tilfeller går ryggen tapt underveis!

Jeg synes Hege´s hoppe går i en fin LB-form, som jeg kunne forstå var nivået hun er på nå. For LA synes jeg hun fortsatt hun mangler noe samling, men for LB "lukker" hun plenty bak og ser forøvrig ut til å være veldig stabil og fin.

Endelig til noen eksempler over hva jeg synes er FOR ekstremt!

Dette er en 3-åring fra PSI auksjonen 2006. Den blir nok ikke ridd slik hver dag, men allikevel synes jeg kanskje det er å ta litt hardt i...

Dette er en 4-åring fra samme auksjon. Dette er nok ganske daglig kost for de beste 4-åringene i Tyskland.

Så en 5-åring... Jeg synes egentlig ikke at dette ser så værst ut tatt i betrakning at LA-form forventes.

Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.