hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Travers... Jeg som har LITT tungt for det tror jeg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Travers... Jeg som har LITT tungt for det tror jeg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Adeleinos

Skrevet - 15/06/2008 :  12:28:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei.
jeg lurer på en ting til ang travers.
der jeg rei før(på en "vanlig" rideskole med autorisert ridelærer) lærte vi at bakparten skal stilles litt innenfor sporet å hode UT(mot gjerdet) i min gode tro har jo jeg trodd at dette var måten å gjøre det på, helt til for ett halvt år siden da vi for alvor begynte å gjøre klar hoppa mi for Middels( jeg rir nå for en rytter som selv rir grand prix dressur, så jeg vil tro at hun kan sine saker. hehe...) da fikk jeg erfaren at "min versjon" av en travers OVERHODE ikke var noe travers. jeg fikk lære at en travers skal ris ved at hesten stilles TIL bevegelsesretningen med en skulder som leder, kan minne VELDIG mye om en sjenkel vikning bare at hesten ikke på langt nær er så rett stilt som i en sjenkelvikning. MEEEN det jeg lurer på er; hva med denne bakparten? skal egentlig bakparten ligge NOE foran fremparten eller skal hestens kropp gå som i en sjenkelvikningen bare med hode og hals(og alle andre deler i fra hodet til skulderen;) noe stilt til bevegelsesretningen, med skulderen som leder??
Tror jeg har litt tungt for det her. ikke lett å begynne å lære en øvelse helt på nytt som man tror man har gjort rett de siste 8 årene :P

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2008 :  11:00:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg klarte ikke helt å holde tunga rett i munnen i forhold til hva du mener du har lært, og hva du nå mener er rett.

Men en god huskeregel jeg benyttet meg av i starten da jeg lærte versader og traverser, var å ta utgangspunkt i svenskenes ord for disse øvelsene. På svensk heter versade "öpna", og skal ris med den bøyningen du vil ha i det du åpner/starter en volte. Men du vil la bakparten følge sporet, og hesten ellers har bøyningen som på volte. På svensk er travers "sluta", og er da den bøyningen hesten har i det du avslutter en volte, og forparten treffer sporet, mens resten av hesten ellers er stilt som i en volte. Med dette som teoretisk bakgrunn for disse øvelsene vil du komme ganske langt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.