hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

eligj

Skrevet - 18/01/2003 :  15:41:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting som ikke har vært nevnt i denne debatten er bruk av pisk. Jeg har selv ikke ridd med sporer på flere år fordi jeg de siste årene har ridd såpass lite at jeg ikke har tilstrekkelig med rutine for å putte på sporene. Dessuten har det som regel ikke vært nødvendig. Når jeg rir hester som har det med å dovne til, synes jeg pisksom regel er et bedre alternativ på mange måter. En smekk ganske tidlig, er ofte nok til at hesten skjønner at den må høre etter. Jeg snakker nå altså om tilfeller hvor sporer er aktuelt fordi hesten er døv for sjenkelen. Pisk og sporer er i utgangspunktet to veldig forskjellige hjelpemidler, men begge kan brukes som forsterkning av sjenkel.

Jeg synes pisk har to fordeler ovenfor sporer. Det ene er at det er mye vanskeligere å bruke pisken uten å mene det, enn det er å komme borti og irritere hesten med sporene uten å mene det. Det andre er at det er mye mer synlig for andre, for eksempel en instruktør, dersom man misbruker pisken enn dersom man misbruker sporene (uansett om det er med vilje eller ikke).

For øvrig mener jeg ikke at det ene alltid er bedre eller dårligere enn det andre. Alle hester er forskjellige, og alle ryttere er forskjellige også. Man må finne det som passer seg og sin hest best. En annen ting er at man ikke skal se bort i fra setets betydning som fremaddrivende hjelper. Jeg har opplevd noen ganger at hester jeg har oppfattet som sjenkeldøde plutselig har spurtet av gårde når jeg mer eller mindre tilfeldig har funnet gasspedalen, nemlig setet.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  17:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at på ridetimer med uerfarene ryttere er en kort allround pisk et bra alternativ til sporer. Det er jo oftest det som blir benyttet på rideskolene. Om man rir dressur med lang dressurpisk og sporer er det vel like fort gjort å komme borti hesten med pisken som med sporene. Særlig på småvolter hvor hesten skal bøye seg mye, kan pisken av og til "kile" hesten på bakparten. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  20:14:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Grunnen til at pisk ikke er nevnt er at debatten gjelder sporer, ikke pisk... Lag en egen debatt på pisk, da vel! Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/01/2003 :  09:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
WESTERNSPORER!!!

Så tidligere noen nevne westernsporer. I gamle dager var det stjerner med skarpe tagger på sporene og ja, hesten fikk sår av dette. Sporene trengte seg inn i huden til hesten.

I dag bruker man storer som gjerne kan være formet som stjerner, men de fleste er mye mer butte en det, hvis dere forstår. Men ingen av de har tagger som stikker ut som skader hesten! Mange av disse sporene er faktisk mildere enn vanlige sporer, fordi de ruller på huden til hesten. Men man nå passe på at en ikke har sporen midt bak på hælen, men helt nederst på skoen, nesten så den faller av. For da er det lettere å kontrollere hvor du har sporen, man skal jo bare bruke den når man trenger det! Blir som med pisk, man må kanskje bare legge litt mer vekt på sjenkelen noen ganger.

Rir selv med westernsporer og de er mildere enn vanlige (de jeg bruker).

Er selvfølgelig i mot å bruke sporer på en måte som skader hesten!
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  09:11:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hvorfor bruker man sporer?
Det høres ut som at de fleste her inne tror sporer er noe som
brukes for å få hesten fram. Dersom det hadde vært tilfelle,
altså at hesten hadde gått mer fram med sporer, så hadde alle
Jockeyer i hele verden ridd med sporer. Det gjør de jo ikke.

Nei, de vet bedre enn som så. Sporer er noe man bruker for å
samle hesten. Ikke for å få den fram. At det er de færreste som
har så god kontroll over sjenkelbruken sin, at de ikke klarer å
'la vær' å bruke sporen samtidig med sjenkelen, er en helt annen sak.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  14:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var inne på noe av det samme som destrier. Man bør ha hest i rett størrelse for å bruke sporer. Er hesten for liten, mister sporene sin funksjon (mer eller mindre), fordi man må ta sjenkelen ut av sin rette posisjon for å benytte sporene. Når hesten merker at man flytter på sjenkelen før påvirkningen av sporene kommer, vil det bli upressist, hesten lærer det man forsøker å få til dårligere. Om hesten er for stor, er det fort gjort å komme innat hesten med sporen uten å mene det (tror jeg, jeg har så lange bein, så jeg tror ikke jeg har ridd noen for stor hest etter at jeg ble voksen). Om hesten kjenner sporen uten at det er noe grunn til det, vil den bare bli mer sjenkeldøv. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/01/2003 :  15:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destier sier at sporer brukes for å samle hesten, og ikke for å få hesten til å gå frem. Dette synes jeg er en noe upresis, for ikke å si selvmotsigende, påstand. Sporer en en fremaddrivende og en sideførende hjelp på samme måte som sjenkelen. Den brukes sammen med / i stedet for sjenkeltrykk. På den måten er den med på å samle hesten, ja, fordi ingen hest kan gå i samling uten å gå fremover. Men sporen virker ikke i seg selv samlende, den virker fremaddrivende. Hesten går ikke mer i samlig om man bruker sporer med mindre sporene er det som trengs får å svar for sjenkel.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  15:16:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er fullt mulig å lære en hest til å gå framover (og alt slags sjenkelgreier) uten sporer. Såklart det tar tid! Men en får MYE igjen for det! Det er akkuratt som om hesten liker det bedre! Da har den nemlig lært noe og ikke blitt "tvungen"! Jeg hadde selv likt bedre å lært hva jeg skulle gjøre isteden for at noen skulle velge for meg at jeg ikke ville lære, men heller bli "tvungen"! (hvis dere forstår..)
Tålmodighet er en stor del av "oppskriften" når en skal lære en hest.
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  18:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

Så du mener at når man skal lære en hest f.eks. sjenkelvikninger, og man bruker sporer, så "tvinger" man hesten til å gjøre det??? Hesten blir jo ikke tvunget til noe som helst, faktisk under opplæring syns jeg i visse tilfeller det hjelper med sporer, som en forsterket virkning av sjenkelen. Selv har jeg aldri hatten spore på foten, har, men bruker dem ikke da de ikke trengs på hesten jeg rir nå. Sporen er akkurat så vond som rytterens sjenkel gjør den til, og brukes den med måte av erfarne ryttere skal den hjelpe.

Redigert av einstein den 21/01/2003 18:10:56

Redigert av einstein den 21/01/2003 18:11:42
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  19:32:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klare signaler (tegn og stemme) er veldig viktig under innlæring. Om sporer kan gjøre signalene mer presise er jo det positivt. De bør selvfølgelig brukes av erfarene ryttere. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  22:30:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Tvungen var vel et litt drøyt ord å bruke. Jeg kom ikke på noe annet i farten. (dårlig unskyldning?) Det var derfor jeg skrev "tvungen" med hermetegn.. Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  18:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det er ok å ri med sporer når jeg har lange stigbøyler i dressur, og når jeg rir en sjenkeldøv hest. dølen min er ikke så veldig god på sjenkler, og når jeg rir dressur på han bruker jeg sporer. jeg bruker sånn passe lange kulesporer da.

ellers synes jeg det er best å ri uten.
rir heller med pisk.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også at KUN erfaren ryttere,som hvet hva de driver med skal bruke sporer..! Jeg pleier ikke ri med sporer.. I såfall kulemoddel sporer.. Brukte det på den forigge treige hesten min,men trenger ikke d på den jeg har nå. Gå til toppen av siden

rambosgirl

Skrevet - 27/02/2003 :  21:50:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker de non ganger i dressur, men aldri når jeg hopper, mye vanskligere pase bena sine når man hopper o.l.
Men i Dressur liker jeg forfine mine signaler med sporer
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:26:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Trenger ikke sporer. Hesten min er så trent med sjenkler at det er ikke vits i å bruke det. Har heller ikke noe problem med å få ham til å gå. Jeg trenger bare å tenke at han skal gå fortere. (overdriver) Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.